انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

آتش زدن کاه و کلش جرم است اما قانونی که نوشته می شود، اجرا نمی شود!!!

دود = سرطان

به گزارش صریح خبر پس از این برداشت مزارع به پایان میرسد بارها شاهد این موضوع هستیم که کشاورزان کاه و کلش مربوط را در کنار خیابان یا در دل مزارع به اتش می کشند که دود حاصله از چند کیلومتری نیز مشاهده میشود، دود غلیظ و سیاهی که محیط زیست را نیز الوده می کند.

فارغ از اینکه همین کاه و کلش میتواتند یک منبع درامد نیز محسوب گردد و کشاورزان براحتی این سرمایه خود را به آتش می کشند ، از نظر محیط زیستی نیر این کار بسیار ناپسند و الاینده محیط زیست است و برای همین قانونگذار در ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی اقداماتی از این دست را جرم انگاری نموده و برای ان مجازاتی در نظر گرفته است اما این قانون حالا به هر دلیلی ، کمتر و شاید هم اصلا اجرا نمی شود و احتمالا یک دلیل دلسوزی برای کشاورزان زحمتکش میباشد اما این رویه نادرست اسیبی جبران ناپذیر به محیط زیست وارد می نماید.

البته راه های دیگری نیز برای جلوگیری از اتش زدن کاه و کلش نیز وجود دارد و شاید اگر تدبیری اتخاذ گردد تا از این کاه و کلش استفاده مناسب انجام گیرد احتیاجی به اجبار قانونی نباشد و باید مسولان به این فکر باشند تا از کاه و کلش موجود استفاده های درست تری شود تا هم کشاورزان از ان بهره مند شوند و همچنین محیط زیست از این موضوع آسیبی نبیند.

ماده‌ ۶۸۸ قانون‌ مجازات‌ اسلامی:‌

هر اقدامی‌ که‌ تهدید علیه‌ بهداشت‌ عمومی‌ شناخته‌ شود از قبیل‌ آلوده‌ کردن‌ آب‌ آشامیدنی‌ یا توزیع ‌آب‌ آشامیدنی‌ آلوده‌ ، دفع‌ غیر بهداشتی‌ فضولات‌ انسانی‌ و دامی‌ و مواد زاید ، ریختن‌ مواد مسموم ‌کننده‌ در رودخانه‌ ها و زباله‌ در خیابانها ، کشتار غیر مجاز دام‌ ، استفاده‌ غیر مجاز فاضلاب‌ خام‌ یا پس ‌آب‌ تصفیه‌ خانه‌ های‌ فاضلاب‌ برای‌ مصارف‌ کشاورزی‌ ممنوع‌ می‌ باشد و مرتکبین‌ چنانچه‌ طبق‌ قوانین‌ خاص‌ مشمول‌ مجازات‌ شدیدتری‌ نباشند به‌ حبس‌ تا یک‌ سال‌ محکوم‌ خواهند شد.

تبصره‌ ۱: تشخیص‌ اینکه‌ اقدام‌ مزبور تهدید علیه‌ بهداشت‌ عمومی‌ و آلودگی‌ محیط زیست‌ شناخته‌ می‌شود و نیز غیر مجاز بودن‌ کشتار دام‌ و دفع‌ فضولات‌ دامی‌ و همچنین‌ اعلام‌ جرم‌ مذکور حسب‌ مورد برعهده‌ وزارت‌ بهداشت‌ ، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ – سازمان‌ حفاظت‌ محیط زیست‌ و سازمان ‌دامپزشکی‌ خواهد بود.

تبصره‌ ۲ : منظور از آلودگی‌ محیط زیست‌ عبارتست‌ از پخش‌ یا آمیختن‌ مواد خارجی‌ به‌ آب‌ یا هوا یاخاک‌ یا زمین‌ به‌ میزانی‌ که‌ کیفیت‌ فیزیکی‌ ، شیمیایی‌ یا بیولوژیک‌ آن‌ را بطوری‌ که‌ به‌ حال‌ انسان‌ یاسایر موجودات‌ زنده‌ یا گیاهان‌ یا آثار یا ابنیه‌ مضر باشد تغییر دهد.

 منبع: صریح خبر

در چند ماه اخیر بارها شاهد آتش زدن کاه و کلش مزارع روستای آبکنار و توابع، توسط قانون گریزان و متخلفین شدیم که شبانه اقدام به این کار  و هوای انزلی را دود غلیظ فرا می گیرد که علاوه بر آلوده کردن هوا به سلامت شهروندان هم آسیب جبران ناپذیری خصوصا بیماران تنفسی وارد می کند. از دستگاه های دولتی و متولیان برخورد قانونی با متخلفان خواهشمندیم هر چه سریع تر اقدامات لازم صورت گیرد.

 

 منبع: صریح خبر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۰۹
کمسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

آتش زدن کاه و کلش

آلودگی هوا

تخلف و تخریب محیط زیست

دود و سرطان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی