انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

ائین بادمان اولین شهروندشایسته بندرانزلی

به همت انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی و باهمراهی موسسه مجتمع مسکونی دهکده ساحلی آیین یادمان محمدنقی بحرپیما شهردار اسبق شهرستان بندرانزلی و اولین شهروند شایسته‌ی این شهر، درساعت ۱۸ روز جمعه ۷دیماه ۱۳۹۷ در آمفی تاتر مجتمع فرهنگی رفاهی دهکده ساحلی با اجرای امین حق‌ره برگزار گردید .

در این آیین که جمع کثیری از شهروندان قدرشناس انزلی وخانواده محترم بحرپیما حضور داشتند ابتدا بیانیه انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی قرائت شد. در این بیانیه ضمن برشمردن فضیلتهای حرفه‌ای، اخلاقی و انسانی محمدنقی بحرپیما‌، ایشان به عنوان یکی از اثرگذارترین شهرداران تاریخ بندرانزلی معرفی گردید.

سپس مهندس سعید وحدتی پور کارشناس خبره و باسابقه شهرسازی فهرستی کوتاه از خدمات و آثار ماندگار این شهردار مردمی را بیان نمود و اقدامات مبتکرانه ایشان را در زمینه های خواهرخوندگی انزلی با شهر گابورک فرانسه، احداث بلوارساحلی، اولین کشتارگاه صنعتی در گیلان و............................. سایرعملکردهای او را برشمرد.

در ادامه مراسم، ویدئوی مصاحبه با شهروندان در مورد خصایص یک شهردار خوب پخش گردید که توسط جوانان عضوکمسیون فرهنگی انجمن تهیه شده بود.

  به دنبال آن از دکتر آرین مینائی دانش آموخته دکترای تخصصی شهرسازی وپژوهشگرحوزه مدیریت شهری برای گفت گو حول همین پرسش دعوت به عمل آمد. به عقیده دکترمینایی مفهوم نوین مدیریت شهری تحت عنوان "حکمروائی خوب شهری"ازدهه 1990درادبیات مدیرت شهری شکل گرفت .ولی عملکرد دهه 1970شادروان بحرپیما رامیتوان درسه محورخلاصه نمود "گذشته نگری"که دستاورهای اوسبب بهبود مولفه های متنوع هویتی انزلی وانزلی چی هاشد ."درباب حال نگری "انواع فعالیت های عمرانی وارتقائ زیرساخت های شهری بودکه بهبود کیفیت زندکی رابدنبال داشت .ودرنگاه "اینده نگری "اوتلاش درجهت مطرح نمودن نام بندرانزلی درشکه های نظام شهری بین المللی که همان اقدام برای خواهرخواندگی بندرانزلی وشهرگابورک فرانسه بوده است .

در بخش دیگری از این آیین، گروه موسیقی به سرپرستی استاد نادر رضائی؛ نوازنده سنتور، با همراهی صدای گرم و دلنشین استاد قوامی قطعاتی را اجرا نمودند.

سپس ویدئوی مصاحبه محمد نقی بحرپیما و همچنین ویدئوی مراسم انتخاب اولین شهروند شایسته بندرانزلی به نمایش گذاشته شد.

درخاتمه سیامک بحرپیما؛ فرزند محمدنقی بجرپیما ضمن تشکر از مردم قدرشناس انزلی و دوستان معروف به سه شنبه ها، که درطول دوازده سال بستری بودن هرهفته درکنار او بودند به بیان خاطراتی ازگذشته پرداخت.

محمد نقی بحرپیما متولد ۱۳۱۹ و دانش آموخته زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه تبریز و شهردار اسبق شهرهای بندرانزلی و رشت بود که به واسطه ویژگیهای مدیریتی اثر گذارش در جامعه مدنی بندرانزلی به عنوان اولین شهروند شایسته این شهر نخبه پرور معرفی شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۱۱
رئیس هیات مدیره

نظرات  (۴)

۰۱ بهمن ۹۷ ، ۱۰:۱۴ هویت شهر انزلی ؟!
در شهرسازی یافتن ویژگی های هویت شهری مربوط به هر شهر مهم است . لذا این پرسش باید مطرح شود که خصوصیات شهر بندر انزلی چه شاخصه هایی طبیعی اجتماعی اقتصادی فرهنگی ...داشته که آن را از سایز شهرهای استان و کشور متمایز می کند . آیا آداب و سنن و رسوم و روابط اجتماعی و فرهنگی با تغییر غلظت مهاجرین و تحمیل فرهنگی و اعمال نفوذ بر اهرم های حاکمیتی مجالی برای بقا خواهد داشت ؟ کوچاندن افراد در زمان انتخابات برای تاثیر گذاری بر تصرف اهرم های حاکمیتی عملاً درجهت تغییر و بی هویت کردن کاراکتر و شخصیت و هویت شهری صورت می گیرد و ساز و کارهای حساب شده و بطیی همانند موریانه از درون این شهرساحلی را متلاشی کرده است . انهادهای به ظاهر مردمی و خودجوش نظیر انجمن طرفداران توسعه انزلی خود به تنهایی یکی از جاده صاف کن های این تغییر هویت شهری را ایفا می نماید و یاد در جهت دادن و هدایت آن بی تاثیر نبوده است . عدم توانایی در ایجاد تشکل مردمی حضور نداشتن فعال در اطلاعرسانی دایمی از روند برنامه های اجرایی سطح شهر مرتبط با ادارات ،یکی ار نقاط ضعف بزرگ و اساسی انجمن است . فقدان سواد و کارشناسی های شایسته و لازم برای توجه دادن عموم مردم به وضعیت کنونی شهر انزلی و فجایعی که در برنامه ریزی شهری صورت گرفته به روزمرگی در پذیرش تحمل بود گند به پا خواسته از فساد منتقل شده به اقشار پایین دستی جامعه شهری انزلی دست اندر کار ادارات دولتی و نیمه خصوصی شاهد این مدعاست . و این طور که علتاً مشاهده می شود نقض غرض از ایجاد چنین نهاده هایی را تداعی می نماید که به دلیل عدم اشراف بر شرایط و وضعیت جاری شهر عملاً جز پوسته و ظاهری فریبکار عملا ً چیزی در چنته برای ارائه ندارند .
۱۲ دی ۹۷ ، ۱۳:۲۶ ارین مینائی
ارین مینایی, [01.01.19 20:00]
از دهه 1990 میلادی مفهومی نوین در ادبیات دانش مدیریت شهری شکل گرفته است که به نظریه «حکمروایی خوب شهری» مشهور است. حکمروایی شهری؛ مدیریت شهری را حاصل یک فرایند تعاملی، مستمر و همیشگی میان نهاد مدیریت شهری و تمامی کنشگران شهری، فعالان فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، انجمن‌های مردم نهاد، گروه‌های ذی‌نفع و ذی‌نفوذ و عموم شهروندان، می‌داند. 
ویژگی‌های حکمروایی خوب شهری شامل اصولی همچون «مشارکت‌پذیری و جهت‌گیری توافقی»، «شفافیت و پاسخگویی»، «حاکمیت قانون»، «دانش‌مداری و تسلط بر دانش مدیریت و برنامه‌ریزی شهری»، «بینش راهبردی و توسعه‌مدار»، «کارایی و اثربخشی» و «عدالت‌محوری» است.
عملکرد شادروان بحرپیما را می‌توان در نگاه گذشته‌نگری، حال‌نگری و آینده‌نگری خلاصه نمود. 
در باب گذشته‌نگری اینگونه می‌توان تفسیر نمود که دستاوردهای مرحوم بحرپیما در دوران مدیریت شهری خود عموماً سبب بهبود و ارتقاء مؤلفه‌های متنوع هویتیِ انزلی و انزلیچی‌ها می‌گردید. تجلیات هویتیِ جغرافیای انزلی ریشه در فولکور گیلانی، عناصر مذهبی و ملی و عناصر اروپای شرقی دارد. در اندیشه مرحوم بحرپیما سنت حفاظت‌محور فرانسوی نیز در حفظ مؤلفه‌های هویت‌مند و ناشی از سه چارچوب فوق، مؤثر بوده است.
در باب حال‌نگری نیز می‌توان به انواع فعالیت‌های عمرانی ایشان در راستای بهبود کیفیت زندگی و محیطی و ارتقاء زیرساخت‌های شهری اشاره نمود. بازه‌ای از زمان که در این امر، بی‌نظیر بوده است.
در پایان نیز اشاره به نگاه آینده‌محور شادروان بحرپیما می‌کنم. تلاش ایشان در جهت مطرح نمودن نام بندرانزلی در شبکه‌های نظام شهریِ بین‌المللی، که در پیمان خواهرخواندگی با شهر کابورگ فرانسه تجلی می‌نمود، ناشی از همین نوع دیدگاه بود. دیدگاهی که نخستین گام در راستای ارتقاء مؤلفه‌های رقابتیِ بندرانزلی، در جذب گردشگران، سرمایه‌گذاران و نخبگان ملی و بین‌المللی می‌شد. 
به عنوان نکته آخر متذکر می‌شوم که متأسفانه در نظام مدیریت شهری ما، عناصر اجرایی، عموماً در جایگاه برجستگان و نخبگان فکری و دانش‌محور ظاهر شده‌اند. این در حالی است که در یک فرایند مدیریت شهری راهبردی و توسعه‌مدار، برجستگان و نخبگان فکری و دانش‌مدار مسئول تبیین نقشه راه و سیاست‌گذاری‌های توسعه می‌باشند و در سطوح ذیل ایشان، عناصر اجرایی در جایگاه اجرایی نمودن این مسیر تلاش می‌کنند.
آرین مینائی
دانش‌آموخته دکتری تخصصی شهرسازی و پژوهشگر حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی شهری
۱۱ دی ۹۷ ، ۲۳:۵۱ داریوش دریامج
تشکر دارم ازآقای امین حق ره و دیگر عزیزان دست اندرکار مراسم یادمان دوست و همشهری عزیزم مرحوم محمد تقی بارور شهردار خوش سابقه و خدمتگزار بندر انزلی که آثار خدماتش برای همیشه در ذهن انزلی چی ها باقی خواهد ماند. 
پاسخ:
باسپاس ازاقای داریوش دریامج که کارها انجمن راپیگیری مینمایند ومشوق همشهریهای خود هستند

 دست همه عزیزان درد نکنه  انشاله ادای دین  در حد مقدورات شده باشه خدا رحمت کنه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی