انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

مدیریت شهری درکلاف سردرگم سعی وخظا!

شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴ ب.ظ

مدیریت شهری درکلاف سردرگم سعی وخطا!

سعید وحدتی پور

گاهی اوقات اقدامات بدون مطالعه ای صورت می گیرد و بصورت سعی و خطا دائما تکرار  می شوند.جابجایی و انتقال شنبه بازار  از این دست است .   اگر چه این جابجایی بسیار ضروری بوده و انتقال شنبه بازار از مکان سنتی آن یک اجبار است اما  انتقال آن از محل سنتی وبدون مطالعه مشکلاتی را به مشکلات گذشته شهر اضافه کرده است .

                                                                                                                                                                                      

برای حذف  یا جابجایی  ،  یک سیستم عملکردی موجود سالهای گذشته  ، اول باید علت تشکیل آن، قدمت ولزوم موجودیت آن _ حوزه فعالیت_ دایره شمول _حوزه نفوذ و فرهنگ آن مورد بررسی قرار گیرد .

اساسا بازار هفتگی چیست ؟ و کارکرد آن از قدیم در جوامع مختلف چه بوده است ؟ این بازارها محل عرضه چه تولیداتی  بوده  و مقیاس و حوزه عملکردی آن کدام است ؟

بازارهای  هفتگی در تمام دنیا سابقه طولانی دارند قدمت این نوع بازار ها تقریبا به قدمت تشکیل شهرها و شهر نشینی  باز می گردد .با بزرگتر شدن شهرها و نیاز شهروندان به محصولات کشاورزی تازه  و وسیعتر شدن بازار عرضه محصولات کشاورزی  ،  این قسم  بازار های محلی  در شهر ها شکل گرفت

بازارهای هفتگی سنتی از قرن ها پیش ، مرکز مبادلات کالا و خدماتی  بود ه اند که  از جانب روستا به شهر  حمل می شد .( عرضه کالای روستا به شهر )  به همین دلیل در تمامی دنیا این بازار ها  شبکه هایی از بازار های کوچک و محلی و کمی فراتر از دستفروشی و لی محبوب و مورد توجه مردم  هستند .

عامل تشکیل دهنده این سیستم ، محصولات کشاورزی است . خریداران و مصرف کنندگان خانگی از تولیدکنندگان روستائی ، محصولات کشاورزی ، کلیه  سبزیجات تازه و مایحتاج خود را تهیه می کردند . این بازارها با تمامی پویایی و مشکلات زیست محیطی شان مجموعه ای از نقاط  ضعف و قوت بوده و شامل انواع مختلف  تهدید ها و فرصت ها می باشند .

در گذشته که ماشین وجود نداشته  ،  حرکت شهروندان به صورت پیاده صورت می گرفت و این بازارها به صورت محلی  یا محله ای بود ه اند و به این دلیل به آن بازار محلی اتلاق می شده است  . دایره عملکرد  این نوع بازار  در حوزه محله  و شعاع عملکردی آن در حدود 700 تا 1000 متر است که با طی حداکثر فاصله زمانی  10 الی 12 دقیقه به صورت پیاده بتوان از آن استفاده نمود .

همانطور که گفته شد عمده کالاهای آن محصولات کشاورزی بوده که بعدها عرضه ماهی و سپس گوشت و پوشاک به آن افزوده شد .

بنابراین این به طور خلااصه بازارها :

1 – این بارارها فقط در مقیاس  محله عملکرد دارند و خرید  با پای  پیاده و زنبیل وسبد  بدست در آن  صورت می گیرد.

2 – وسایل نقلیه موتوری به این بازار ها راهی نباید داشته باشند و نیازی هم به پارکینگ هم نیست و حد اکثر زمان  لازم برای دسترسی از منزل بصورت پیاده 10 الی 15 می باشد.

3- این بازارها قابلیت عملکرد در مقیاس شهری را معمولا ندارند که در صورت استفاده در مقیاس شهری ،فراهم آوردن دسترسی های سواره  آسان و ایجاد پارکینگ های مناسب از الزامات غیر قابل چشم پوشی است، و غالبا برای بازارهای یک روز در هفته  و غیر دائمی مناسبتی ندارند .

4- با این شرایط با توجه به  حد اکثر شعاع عملکرد یک کیلومترآن 315 هکتار را با جمعیتی بین 15000 تا 20000 نفر را حد اکثر پاسخگو  بوده و تحت  پوشش قرارمیدهند.

علت تشکیل  شنبه بازار  انزلی در مکان سنتی آن( در جوار شنبه بازار روگا) ، بواقع،  وجود همین آبراهه شنبه بازار روگا است ،دو این مکان بار انداز  کالاهای کشاورزی و روستایی بود ه است که از طریق همین آبراهه مجصولات  کشاورزی،  رابه محل عرضه کالا حمل و تخلیه  می کرده است و در کناره آب در معرض فروش قرار می داده است . آبراهه نقش حمل و نقل ارزان و بدون بهره گیری از سوخت و ماشین را داشته و این، یکی از محاسن تشکیل شنبه بازار  در این محل بوده است ، و به دلیل همین استقرار به راحتی با عبور در عرض کناره ساخل  ،  در دل محلات و کوچه و پس کوچه ها ی  کنار آبراهه رفته   و  به هیچ عنوان تداخلی با شریان های اصلی شهر نداشته است و مزاحمتی برای تردد در شریان های اصلی شهر  ایجاد نمی کرده است خصوصا این بخش از شهر که فاقد شوارع شریانی مناسب است.  بنابر این مشخصات  اصلی  شنبه  بازار هفتگی را می توان این گونه برشمرد .

1 – مقیاس عملکردی محله ای  ویا حد اکثر با تمهیدات خاص ، مقیاس منطقه ای

2 – دسترسی فقط پیاده

3 – قرار گیری در قلب محله

4 – تشکیل بازار  می تواند در روزهای مختلف هفته و در محلات مختلف باشد

5 – نزدیکی محل سکونت خریداران به بازار ( حمل  آسان  کالاهای خریداری شده توسط دست) 

6 – پرهیز از اشغال شریان های اصلی بدور از ازدهام

7- عدم ایجاد ترافیک  در شهرو عدم ایجاد کندی حرکت سواره

 

سالمندان می توانستند به راحتی به بازارآمده و خرید کنند و در تعاملات اجتماعی شرکت نمایند

با توجه به نکات فوق جابجایی موقعیت مکانی  شنبه بازار  از محل خیابان میرزا کوچک خان ، اجتناب ناپذیر است زیرا  در گذشته این خیابان به عنوان یک دسترسی شریانی عمل نمی کرده است و نیازی به عملکرد شریانی نیز نداشه است .  اما حالا با احداث پل ولایت 2  ،  با  ورود حجم زیاد ترافیک  به  مرکز شهر  ، استفاده از  "خیابان میرزا کوچک خان "  را  بعنوان یک خیابان شریانی اصلی موازی  با  "خیابان مطهری  " (  "گلستان  ")  لازم  و یک ضرورت حیاتی و انکار ناپذیر  می سازد  .

البته  جابجای موقت مکان شنبه بازار  به محل فعلی ( قند و شکر) به دلایل زیر مشکلات بیشتری را به تردد و ترافیک شهر وارد می نماید .

1 – خیابان نواب خود تنها خیابان  شریانی  اصلی  و طولی  شهر در جهت  شرقی – غربی است  و ایجاد بازار هفتگی  در کنار آن  ، عملکرد ی آن را از مقیاس محله ای خارج  کرده و در مقیاس   منطقه ای و شهری   قرار می دهد  که این  موجب ازدحام زیاد تر و جمعیت بیشتر و تشدید ترافیک  می شود که نیاز به پارکینگ های وسیع   را دارد   و  مجموعه ی این اعمال بدون احداث زیر ساخت های لازم    ، باعث فلج شدن حرکت ترافیکی شهر  در روزهای شنبه شده است .

2- باتوجه  به فراتر رفتن مقیاس  عملکرد از محله به مقیاس منطقه ای شهری ،  ارائه خدمات آن از مقیاس محله ای  فراتر رفته  و به مقیاس منطقه ای ارتقاع می یابد  و از دسترسی پیاده ،   خارج می شود  لزا نیاز به  استفاده از وسیله نقلیه را  اجتناب ناپذیر می سازد و  این خود با  اصل موجودیت بازار هفتگی متناقض است .

3 – شرایط  فعلی موجبات حضور بیکاران و سودجویان شهرهای دور و نزدیک ،  برای دستیابی به فرصت های شغلی  جدید به انزلی سرلزیر کرده ، به طوری که امکانات اندک و  محدود  شهر   که باید در اختیار جوانان و شهروندان  بیکار  همین شهرقرار گیرد  ، در اختیار  افراد غیر بومی   و حتی سودجویان قرار می گیرد .

نتیجه آنکه اقدام جدید شورای محترم شهر در جابجایی  دوباره این بازار مجددا به محل قبلی و یا کمی فاصله از آن یکی دیگر از سعی و خطا های مکرر یدون مطالعه می باشد که متاسفانه هیچ گونه ارزیابی  محیطی در آن صورت نگرفته است و بجز چند اظهار نظر غیر کارشناسی چند دقیقه ای  و فی البداهه برخی از اعضا و علاقه مندان  و در حد یک جلسه چند ساعته و به صرف  قول و عده های هیجانی انتخاباتی نمی توان با موردی چنین حساس بر خورد نمود . بنابراین توصیه می شود این بار قبل از  هر عملی  مطالعه ای بسیار دقیق با عدد و رقم از ظرفیتها ی شوارع و امکانات موجود ارزیابی گردد  و جا نمایی شنبه بازار به محل مناسب آن صورت پذیرد. و تا آن زمان از هر اقدام شتابزده و عجولانه ای بشدت پرهیز شود .

 

 

 

 

نمونه ای از بازار های هفتگی در سایر کشورها

درکشور آلمان

الف  - بازار ماهی هفتگی در هامبورگ

شهر هامبورگ  از انواع بازارهای هفتگی برخوردار است.  تقریبا همه روزه  و در نقاط مختلف شهر  فروشندگان محصولات تازه خود  را به تعداد بیشماری از مردم و بازدید کنندگان که برای خرید  ویا قدم زدن می آیند  ،  ارائه می کنند

خرید از بازار ماهی هامبورگ، شما را سحرخیز  می سازد  . همه روزه  صبح  روزهای یکشنبه ،   جمعیت زیادی جمع می شوند  تا شاهد اتفاقات شاد وناب  در معروف ترین بازار  هامبورگ شوند.  در این بازار از  خرید ماهی  گرفته تا، سبدهای  پر از میوه و یا  سبزیجات و  گیاهان و حتی گوشت  گرم  نیز می توان تهیه کرد ، همه چیز در اینجا وجود دارد.

ب – بازار     Blankenese

این بازار در منطقه مجلل  و اعیان نشین در هامبورگ قرار گرفته است ، مردان پولدار و زنان شیک پوش  غالب   اوقات به اینجا  میایند.  مردم  این مکان را برای ملاقات یکدیگر از آن استفاده می کنند: علاوه بر میوه، سبزیجات، گیاهان گلدانی و گل ، انواع مختلف ماهی و  ماهی سالاد، محصولات پخته و  و مواد  اولیه ی پیش غذا   نیز وجود دارد.


 تاریخ: سه شنبه  ها  ساعت 8:00-2:00، جمعه ها  8:00-6:00 و شنبه ها  8:00-1:00 
محل: Blankeneser Bahnhofsstrasse. Suburban railway station Blankenese ایستگاه راه آهن حومه Blankenese

ج  - بازار  Goldbekmarkt Goldbekmarkt

هفته بازاری که در آن یه سرعت  " احساس  در خانه بودن  " می کنید - در منطقه  ی  زیبای Winterhude  ، همه نوع  تولیدات  کشاورزی و محصولات تازه از سراسر جهان   وجود دارد.
  تاریخ: سه شنبه ها ، پنج شنبه  ها و شنبه ها 8:30-1:00 
محل: Goldbekufer. Underground station Borgweg ایستگاه زیرزمینی از Borgweg

د  -   بازار     Isemarkt Isemarkt

این  بازار در هامبورگ Isemarkt در منطقه شیک  "از اپندورف "  واقع  است. در اینجا بیش از 200 فروشند ه ،  متنوع ترین  محصولات خود را از مواد غذایی با کیفیت بالا و بسیار مرغوب ارائه می کنند .  ابن  بازار  بیش از تقریبا 1 کیلومتر طول  دارد .


Dates: Thursdays & Fridays, 8:30 am - 2.00 pm تاریخ: پنج شنبه و جمعه  ها، 8:30-2:00 
محل: Isestrasse. Underground station Hoheluftbrücke or Eppendorfer Baum ایستگاه زیرزمینی Hoheluftbrücke یا Eppendorfer باوم


  هــ  بازار  اپندورف    (  سازگار با محیط زیست )       Eco weekly market Eppendorf

در اینجا شما می توانید، تغذیه سالم داشته  واز محصولات ارگانیک آگاهی یافته و  حتی  در مورد یک رژیم غذایی سالم  مشاوره دریافت کنید. 
تاریخ: سه شنبه و پنج شنبه ها 11:00-6:30 و شنبه ها 10:00-3:00
 محل: Underground station Kellinghusenstrasse ایستگاه زیرزمینی Kellinghusenstrasse

 

و -  بازار هفتگی در   فرانکفورت

در فرانکفورت نیز بسیاری از بازارهای مختلف در طول  هفته وجود دارند. در  بسیاری از بخش های این  شهرستان   ، در طول هفته ،  بازار هفتگی  شکل  می گیرد و حداقل یک بار در هفته ،  مردم می توانند  میوه و سبزیجات تازه، گوشت، ماهی، پنیر و فراورده های لبنی ، گل و بسیاری از محصولات دیگر را خریداری نمایند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۲۵
رئیس هیات مدیره

نظرات  (۱۲)

۲۹ بهمن ۹۶ ، ۱۲:۱۷ محمدعلی کارشناس شهرسازی
ظاهراً عده ای بدون اطلاع از شهرسازی و مقررات آن و مصوبات قانونی شورای عالی شهرسازی و معماری  فی الجمله آقایان و خانم های شورای شهر انزلی  پا را در یک کفش کرده اند که فراتر از قانون  به انجام وظایف قانونی خود بپردازند کلام حسین عزیز که چرا شنبه بازار برنگردد سر جای قبلی بعد بررسی بشود  از این دست صحبت ها است .
در حالی که برنامه های توسعه شهر ده ساله تحت نام برنامه توسعه جامع شهر تهیه می شود و خطوط کلی توسعه شهر از لحاظ اقتصادی اجتماعی  بهداشتی زیست محیطی و افزایش جمعیت   برای ده سال  آینده در نظر گرفته می شود  و نیاز های خانوار به واحدهای مسکونی خدماتی بهداشتی وآموزشی و  حتی متراژ قطعات  زمین  برای استقرار  مطلوب جمعیت  در محلات مختلف و  ... پیش  بینی می شود و راهکار ها با تعامل اعضای  شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شده و نهایتاٌ مصوب می شود و برای اجرا به استانداری ابلاغ می شود تا به شهرستان مربوطه  برای اجرای آن ابلاغ گردد . معلوم نیست چرا عده ای لقمه را   دور سرشان میگردانند  و تازه به جای خوردن آن  ، لقمه را "تف " کرده و به زمین می ریزند و لقمه جدید را سعی دارند با استفاده از اموال شهروندان انزلی  (  شوارع شهر  انزلی )بپیچند و شخصاً  میل بفرمایندیعنی به کار گماری  عده ای طراح و برنامه ریز شهری برای چیزی که  قبلا طراحی شده است  حتی اگر بدون دستمزد باشد .
افراد نا آگاه بدون اطلاع از ساز و کار قوانین فکر می کنند دموکراسی یعنی  در حد خواسته عده ای دانش آموز  که می گویند پنجره را ببندید  و عده ای می گویند پنجره را باز کنید  " تجلی پیدا می کند   و به سادگی استدلال می کنند که چرا شنبه بازار  را برنگردانیم به جای قبلیش بعد بررسی کنیم ؟ 
آخر عزیز من
در حالی که در  طرح جامع شهر  راهکار برای حمل و نقل درون شهری   و استفاده از پتانسیل  پل انزلی ( ولایت 2 )   با هزینه های سنگینی که برای  احداث پل  انجام شده تا ترافیک را از درون شهر خارج نماید چرا  عده ای  مغفول فکر می کنند برای کسب عناوین و وجیهه الملگی  با وعده های پوپولیستی  که ظاهراً طبق برآورد ها  موافقت 80 درصد از رای دهندگان یا شاید هم  80 درصد از مردم  انزلی  و یا شاید  80 درصد  از کسبه شنبه  بازار و .. را شامل می شود . رنگ  توجیه و تفسیر برای فرار از اجرای قانون می زنند.
خلاصه کلام این که همه هزینه هایی که از طرف شهرداری  انزلی بدون اندیشه و تفکر عقلانی   می شود تا عده ای  برای طرح هایی مثل آهن کشی  پیاده رو برای دست فروشان منتفع شوند فقط  نان قرض دادن  و کسب  وجهه ای بیش نیست  و  باید گفت 
" نه هرکه طرف  کلاه کج نهاد    کلاهداری و آیین سروری داند "
شاید بتوان صریحاً عنوان کرد که یکی از دلایل تحقق نیافتن  و  تاخیر در پرداخت هزینه های مشاور شهرسازی " نقش جهان پارس " که از طرف  "شورای عالی  شهرسازی و معماری " بر اساس قوانین و  با موافقت  "شهرداری انزلی"   اهتمام  به انجام  اینک ار داشته است   مسکوت و سترون مانده است  این است که در غیاب قوانین  و طرح و برنامه   ، هر مسئولی به فراخور دانش و سواد و سلیقه خود  با اعمال نفوذ    درطراحی و برنامه ریزی   دخالت 
 کرده و تصمیم گیری می نماید و صحبت از این که طرحی اجرا بشود یا نشود  یا با کسب  آرای مردمی اجرا بشود یا نشود می کند  . 
ذینفعان از نبود طرح و برنامه در  اندازه های جزیی تر  و اجرایی تر در سطح محلات و   وضع دقیق  شبکه عبور و مرور   یعنی "غیاب  طرح تفصیلی "  باید پاسخگوی ضررهایی که به شهر وارد کرده اند نه تنها در دوران مسئولیتشان بلکه بر اساس قانون  اساسی  و ماده 11 قانون مسئولیت مدنی  ، حتی در دوران  رفع مسئولیت  و بازنشستگی  هم باشند .
 
در حالی که در شهر انزلی خسارت های 6 میلیارد تومانی   شهرداری  بدون  این که  ساحت هیچ مسئولی به گناه آلوده شده باشد و پاسخگوی این خسارت ها باشد  با زد و بند شدید تر  با تصویب تعرفه های غیر عقلانی و البته متداول در اکثر شهر ها  ادامه می یابد باید گفت که چرا اکنون قریب به اتفاق شهرهای ایران از آلودگی زیست محیطی و اجتماعی و تعطیلی های مکرر مدارس رنج می برد .
سلام خدمت اعضای محترم شورای شهر و شهردار محترم  لطفا جهت شفاف سازی مردم انزلی بفرمایند که چرا طرح تفصیلی هنوز مصوب نشده  یا چرا هنورز تهیه نشده و در ثانی شهرداری چه میزان باید برای تهیه طرح توسعه و عمران تفصیلی بپردازد ؟ظاهرا اراده ای برای رفتارهای قانونی در مدیریت شهری موجود نیست ؟ در سطح شهر  مشخص نیست زمین های شهرداری  بندر انزلی چه وقت  به مزایده گذاشته شده و فروش رفته که در هر سوراخ موشی ساخت و ساز مجاز شده است چرا شهرداری برای فروش زمین هیچ آگهی نزده است ؟ //
۲۷ آذر ۹۶ ، ۲۰:۳۶ وحدتی پور

گپ نگارنده با حسین آقا:

برادرمن چند بار گفتید که کلی گویی است. مگر مقاله رانخواندی؟

برادر من در این مقاله چیزی کلی گویی  نیست ،بلکه جزییات به تفکیک و براساس اصول و ضوابط  شهری است و حتی در تا حد صدور حکم( حداقل ازنظر من) رفته است واز سلیقه فردی و ملاحظات پرده پوشی  نیزخبری نیست.

وقتی گفته می شود بازار محلی فقط درمقیاس محله کاربرد دارد، برادرمن، تعریف محله که روشن و مشخص است. از کوچک به بزرگ اول محله داریم بعد ناحیه و منطقه  داریم ودر آخر  هم ،شهر ،،،،مثلا در یک خانه تقسیمات مختلف فضا خانه است ،، فضای اندرونی ، فضای عمومی و فضای بیرونی و جزیی تر نیز، سرویس وتوالت_آشپزخانه و اتاق خواب و هال و پزیزایی  را داریم .

طبیعی است که نصب تخت خواب در توالت و پذیزایی از مقیاس عملکری هردو فضا  خارج است ، برای  شهرها در فاصله  زمانی 10 الی15 ساله هزینه سنگین میلیاردی خرج  کرده اند و توسط دولت بر اساس برنامه های فرادست ، طرحها یی بنام طرح جامع و تفصیلی تهیه می شود که کلیه اقدامات شهری  پس از تصویب آن باید برا اساس آنها ، برنامه ریزی و عمل شود و هر چیزی که در جزییات آن بیش از 10درصد با طرح  مصوب ، مغایرت داشته باشد غیر قابل اجرا است و آنهایی که مغایرتشان جزیی و زیر ان مقدار و جزیی باشد ، برای بررسی و اعلام  نظر درنحوه عمل واجرا، به کمسیون ماده 5 راه شهر سازی ارسال  شده تا تصمیم گیری و مصوب شوند.

وقتی گفته می شود: طرح جامع و تفصیلی مقطع خیابان  راعوض کرده است ( بنا بر ضرورت اثبات شده مورد نیاز)، مثل این است که  (گمجی ) را که درآن باقلا قاتوق  دو نفره بار می گذاشتیم ، اعلام شود مهمان داریم و «قابلمه بزرگ»  یا (تیان بزرگ) 500نفره نیاز است که  به شما می دهند .

اگر گمجتان در مقیاس فقط خانوار خود شما ، فقط عمل می کرد ه است، حالا قابلمه بزرگی برای شما در نظر گرفته اند، که در مقیاس چندین ده خانوار عمل می کند. که تازه فکر پارکینگ ماشینها شان را هم باید بکنید.

حال اگر برابر مطالعات شهری  طرح شما برای شهرتان به آن قابلمه بزرگ نیاز داشته باشید و از آن نوع قابلمه هم کم داشته باشید یا بدتر اینکه بجز همان ظرف چیز دیگری  هم  نداشته باشید ،معطل کردن  همان یک دیگ بزرگ بجای یک گمج کوچک از خرد بدور است.

به عبارت ساده تر کلیه برنامه ریزی های مربوط به چگونگی استفاده از ارضی و شبکه های شهری  ارتباطشان ، در طرح جامع طراحی و دسته بندی می شوند ، از کوچیک به بزرگ« محله ای_ جمع کننده ها_ پخش کننده ها_شریانی درجه 1و2  و بزرگ راه ها ( که ما نداریم)» و هر کدام مانند همان قابلمه و گمج  مان مقطع عرضی و مقیاس عملکردی خودشان را دارند.

وقتی با توجه به مطالعات طرح جامع مشخص شد که ما  در بخش انزلی«قسمت مرکزی»فاقد یک شریان اصلی با حداقل مقطع شریانی«30متری»هستیم ،  مثل اینکه شما رگ اصلی شریان خونی بدنتان گرفته باشد، براساس تصمیات ماخوزه ،مشاور طرح جامع و مصوبه شدن آن در شورای عالی معماری شهرسازی ایران مقطع خیابان میرزا کوچک از 20 متر به 30 متر (به جهت نیاز مبرم) تغییر داده شد، ساده تر اینکه رگ اصلی شریان خونی شما  که  مقطع کمی داشت و گرفته شده بود آنرا عمل آنژیوگرافی کردند ( گشاد کردند) تا خون به بدنتان به اندازه کافی برسد و شما نفسی به راحتی بکشید . این رگ را نمی توان به بهانه کسادی بازار برخی از کسبه هفته ای یک روز بست و بازار هفتگی در آن راه انداخت ( خلاف قانون است ) به این دلیل غیر معتبر که در قدیم و در شهر 20 هزار نفری اینگونه بوده  است.

واما نتیجه گیری که گفتید در متن ندیدید

نتیجه‌ 1 :  چون خیابان میرزا کوچک محله ای نیست و کار کرد شریانی باید داشته باشد  . لطفا  شنبه بازار روا به آنجا نبرید و بجایش خیابان  و حتی پیاده رو های متعلق به (من وشما )و عموم مردم و شهروندان ( برابر تبصره 6 از ماده 96 قانون شهرداری ها)  راهرچه سریعتر از تصرف متصرفین برهانید تا بتوان از آن به عنوان یک شریان ساحلی ارزشمند شهری استفاده بهینه بشود آن وقت بنشنید کنار و تماشا کنید مدنیت و ارزشهای شهری چیست  به چه می گویند.

 

نتیجه دوم :   اینکه با توجه به عملکرد این نوع بازارهای محلی ومقیاس عملکری شان بگردید و مطالعه کنید اگر واقعا اگر ضرورتی هست ،محله ای را با  بافت مناسب بصورت چند کوچه موازی با هم وارتباط های مناسب بایکدیگر ترجیحا از بافت جدید تر شهری پیداکنید.(بنظر می رسد در بافت مرکزی امکان پزیر نباشد ). در بافت جدید شبکه های محلی  که منظم تر ندو مشکلات کمتری دارند . یا حتی دو یا سه نقطه  (محله ) می توان  یافت  که مثلا در سه روز مختلف هفته  بازار باشد  و هر کدام در محله خودش عمل کند « البته اگر ضرورت آن  واقعا  حس می شود»

اگر مسأله این است فقط در  قدیم چگونه بوده است ،خوب در قدیم  در همین شهراز اسب و الاغ و قاطر هم در حمل ونقل به همین بازار استفاده میشده است.

اگر حسین خان مکانی برای اجرای غرفه های تره بار محلی و صنایع دستی محلی  و تولیدات خوراکی محلی  ( رب انار و رب آلو  و درار  و سبزی خشک محلی  و خیار شور و مخلوط شور  ... )  با متراژ مشخص  که دارای ویژگی هایی بر شمرده شد باشد یعنی حضور در قلب محله و  در محلات مختلف  و در روزهای مخنلف هفته  و به دور از شریان های اصلی شهری  سراغ  دارند  پیشنهاد بدهند . 
همانطور که می دانیم ارائه ظروف استیل ساخت چین اگر از گروه تولیدات محلی نیست و توسط کاسبان شهر های دیگر به این محل آورده می شود نقشی در اقتصاد شهری و کسب و کار محلی ندارد . چندین غرفه برای ارائه پیاز و سیب زمینی با همان قیمت مغازه دار ها یا کمی ارزان تر چه مزیتی دارد و علت اصلی ارزانی هم نپرداختن هزینه های یک مغازه نظیر اجاره آب و برق و عوارض و تعرفه های صنفی و غیره می باشد .

با عرض  پوزش ، این کامنت مجددا ارسال شد چون نیاز به ویرایش داشت .

نمی دونم این آقایون ,  و خانم عضو شورای شهر ،  نحوه تصویب طرح جامع شهری و طرح تفصیلی را می دانند یا نه ؟ راهکار ها  برای دو زمینه  برنامه ریزی و شهرسازی در سطح شهر ها  با تصویب طرح های مختلف انجام می شود.پس  طرح جامع و طرح تفصیلی کتابی نیست که سر طاقچه باید با هزینه میلیون های تومان برای تهیه اش  بعد از تصویب خاک بخورد .

  با بررسی علمی و فنی   و کارشناسی با حضور صاحبنطران ادرات و و وزارتخانه های مختلف  در سطوح عالی کشور  تصویب شده است   یعنی سرنوشت توسعه شهر برای 10 سال آینده  برنامه ریزی شده . ساده تر این که  در آن  عرض خیابان میرزا کوچک خان به عنوان یک شارع 30 متری  برای هدایت ترافیک مصوب شده است .

حال چرا  خانم نصیری به عنوان عضو شورای شهر که وظیفه اش نظارت و کنترل شهرداری برای انجام وظایفش است  و  در آن شهرداری مکلف به اجرای مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی است  سخن گفته و رای  مثبت داده است ؟  و یا سایر اعضای شورا با بی اطلاعی از شرح وظایف  خود   هریک به فراخور چیزی گفته اند و رای خلاف قانون صادر کرده اند ؟

خانم نصیری  صحبت از میراث فرهنگی شنبه بازار می کند ؟  مطابق آنچه که ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان  فقط یک عضو  از  صاحبان  رای به آن رای داده است در طرح جامع دلالت بر  ذی نفوذ نبودن رای او در هنگام تصویب طرح دارد .  پس نباید حرفی برای گفتن باقی مانده باشد .

یا حداقل حرفی برای گفتن و مخالفت   که محکمه پسند باشد  قبل از تصویب طرح جامع 1392 ارائه نشده  است .

1 -  وزیر کشور هم  به عنوان دارنده حق رای در شورای عالی شهرسازی و معماری  باید از استاندار گیلان  راهکار می گرفته برای خیابان میرزا کوچک که برای شنبه بازار استفاده بشود یا  به عنوان خیابان برای  ترافیک  شهری  ساماندهی شود ؟

2 - شهردار و اعضای شورای شهر  نظراتشون  را باید  انعکاس می دادند  یا به  طور غیر رسمی  به استاندار ، یا از طریق نماینده شهرداری و شورای شهر در جلسات با کارشناسان مشاور  تهیه طرح جامع در دبیرخانه شورای عالی شهرسازی واقع در اداره مسکن و شهرسازی  تبادل رای می کردند .

3 -    شورای شهر و شهردار هم باید از کارشناسان اداره و یا مشاورانشان مطلع می شدند که ای داد و بیداد   " شنبه بازار  داره از بین  میره و خیابان  میرزا کوچک  یک خیابان ترافیکی برای عبور و مرور می شه  .

حال که طرح جامع تصویب شده و به همین دلیل قدم هایی برای جابجایی شنبه بازار برداشته شده ،

چون پروژه مسکوت مانده و سایر اقدامات جهت اجرای طرح صورت نگرفنه ،  باید  کار غیر قانونی تر انجام گیرد  و بلبشو ایجاد شود ؟

ماده 7 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 1351  چنین می گوید

 

ماده 7 - شهرداریها مکلف به اجرای مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طبق مفاد ماده 2 می‌باشند.
‌تبصره - در موارد ابهام و اشکال و اختلاف نظر در نحوه اجرا ی طرحهای جامع و تفصیلی شهری موضوع ماده 5 مراتب در شورای عالی شهرسازی‌مطرح و نظر شورای عالی قطعی و لازم‌الاجرا خواهد بود. "

 

اما مفاده ماده 1 و ماده 2 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به شرح زیر است

 

"ماده 1 - برای هماهنگ کردن برنامه‌های شهرسازی به منظور ایجاد محیط زیست بهتر برای مردم همچنین به منظور اعتلای هنر معماری ایران و‌رعایت سبکهای مختلف معماری سنتی و ملی و ارائه ضوابط و جنبه‌های اصیل آن با در نظر گرفتن روشهای نوین علمی وفنی و در نتیجه یافتن‌شیوه‌های اصولی و مناسب ساختمانی در مناطق مختلف کشور با توجه به شرایط اقلیمی و طرز زندگی و مقتضیات محلی، شورای عالی شهرسازی و‌معماری ایران تأسیس می‌شود.


‌ماده 2 - وظائف شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به شرح زیر است:
1
- بررسی پیشنهادهای لازم در مورد سیاست کلی شهرسازی برای طرح در هیأت وزیران.
2
- اظهار نظر نسبت به پیشنهادها و لوایح شهرسازی و مقررات مربوط به طرحهای جامع شهری که شامل منطقه‌بندی - نحوه استفاده از زمین -‌تعیین مناطق صنعتی - بازرگانیاداری - مسکونی - تأسیسات عمومی - فضای سبز و سایر نیازمندیهای عمومی شهر می‌باشد. "

 و این گونه است  که با صرف مبالغی میلیاردی در تهیه طرح های  توسعه  علیرغم حضور مشاور و کارشناسان در سطح شهر و شرکت در جلسات مختلف و جمع آوری اطلاعات میدانی و ثبتی و نظر سنجی ها ،  طی چندین سال هریک از دست اندرکاران بی خبر که در جریان تصویب طرح ها نیستند در صدد  برآوردن خواسته های مردم ،  وعده های انتخاباتی را مطرح می کنند که خارج از شرح وظایفشان بوده است .

زمانی پای  میراث فرهنگی و و زمانی پای اقتصاد شهری و زمانی پای فعالیت اجتماعی مستتر  در  بازار محلی روز شنبه  را  پیش می کشند اما تصمیمات نهایی گرفته شده است  در حالی که  اینان تا قبل از آن  در کمال بی خبری و بی اطلاعی از روند تصویب طرح ها بوده اند و  از مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی  غافل .

حال اگر می خواهید بودجه جذب بشود ار طرف دولت باید طرح مصوب داشته باشید   .با این کار امید  به جذب بودجه هایی که در پایان سال به شهر ها تخصیص می یابد از بین می رود  و این گره های شهری به معنی عام  و خاص در سطح شهر پا برجا خواهد ماند . 

آقای شعبان جعفری در جلسه شورا فرمودند بازاریان هم نارحتتند که شنبه بازار جابه جا شده است چون کسب و کارشان از رونق افتاده ؟
نکند بازاریان همان هایی هستند که به پیاده رو خیابان هم رحم نکرده اند و آن را هم  به مثابه  انبار ضمیمه مغازه های خود کرده اند ؟ منظره ای   تهوع آور  و مشمئز کننده . پیاده رو است یا  زندان باستیل در فرانسه قرن نوزده؟
چطور برای رفاه شهروندان که ظاهراٍ به اتفاق آرا هم رای آورده است جابجایی شنبه بازار  مطرح شده  ولی آزاد سازی پیاده رو خیابان میرزاکوچک از اشغال این گروه کسبه و بازاری  ؟ !  رای نیاورده است .( محل کسب غصبی = کسب  حرام با مال غیر )
پس موضوع  بیشتر جنبه سیاسی  و غش کردن به سمتی خاص دارد! 
جناب آقای پورحسین هم به درستی  مفایسه  ایجاد مزاحمت برای اهالی مسکونی حوالی اداره قند و شکر را با  اهالی کوچه آرسن و سایر کوچه های فرعی اطراف آن مطرح کردند .
وهمچنین به درستی   مقایسه بازاریان یک خیابان خاص مثل میرزا کوچک خان  با بازاری های خیابان های دیگر. 

در حالی که کل فروش ها  و عمده فروش ها در این خیابان به تجارت مشغولند چرا انبارهایشان مانند بسیاری از بازاری های این خیابان به اطراف  پیل علی باغ منتفل نمی شود تا بارگیری ها آنجا باشد ؟ 
چرا برای حفظ امنیت  انبار در داخل شهر نمی خواهند هزینه ای بکنیند و بر گرده مردم شهر سوار می شوند؟  شاید هزینه انبارداری رابه عده ای خاص می دهند تا قضیه مشکلات شهری را  با تبلیغات پوپولیستی رفع و رجوع کنند .
ضرب المثلی بود که می گفت " به نام عیسی در شکم موسی " حال این قضیه است می گویید رفاه شهروندان ولی منظورتان رفاه بازاری هایی است که حق شهروندی و اموال همین شهروندان را به تاراج برده  اند و دورش حصار آهنی ساخته اند .
چطور است که در کوچه های تنگ و باریک مجوز آپارتمان های چند طبقه بدون پارکینگ و انواع ساختمان های پزشکی و آموزشی را می دهیم . اما از طرفی دیگر "شنبه بازار جونمون " را هم می خواهیم ؟
متاسفانه نوستالژی شنبه بازار  با شتاب زندگی ماشینی و پرترافیک امروزی جمع اضداد است . یا باید ماشین را برای حمل و نقل کالا و مسافر در روز شنبه حذف کنید که ناچاراٍ فقط افراد در فاصله شعاعی کمی  از بازار می توانند سود ببرند. و ترافیک اصلی شهر هم مختل می شود به خاطر خرید تره بار و سایر اقلام  در روز شنبه برای قشر مستضعف ،
که اگر حمل زنبیل  در آن فاصله شعاعی محله ای  از شنبه بازار باشد .دیگر در مرکز شهر و گرانترین منطقه آن این شیوه خرید منسوخ شده است  و ایشان لزومی به تهیه مایحتاج از این مکان ها ندارند .شنبه بازار مربوط به زمانی بود که انتهای انزلی آخرخط نام داشت و انتهای غازیان  امامزاده و جمعیت شهری انزلی 20 میلیون نفر.
اگر بازار محله ای می خواهید باید به قلب محلات بروید  مثل بعضی ازبازارهای هفتگی در اروپا در محلات درونی شهرها .
یا در کنار خط آهن که یک روزه برپا می شود و در انتهای شب بساط و چادرهای کسب و کار برچیده شده و نظافت می گردد . دسترسی همگی با استفاده از همین خطوط راه آهن صورت می گیرد .
انشالله که حسین عزیز جوابش را گرفته باشد .
۲۷ آذر ۹۶ ، ۱۰:۳۵ مجتبی سیدی
اگر در مباحث  شهرسازی  نوین  معتقد بر حضور قوانین و اصول و کلیات و سرفصل های تعریف شده هستیم که موجود است اگر  قوانین کارآیی ندارد باید  مواد قانونی بی استفاده باطل شود.
اما بعد از تصویب قانون تغییر نام وزارت آبادانی  به مسکن و شهرسازی در سال1353  و تصویب قانون تاسیس شورای عالی معماری و شهرسازی در سال 1351   اصطلاحات وتعاریفی در حوزه شهرسازی مطرح شده است بی خبری مسئولان شورای شهر از قوانین مصوب جمهوری اسلامی ایران باعث می شود نتوانند در چهارچوب قانونی شرح وظایف خود گام بردارند .
اگر این حضرات زحمتی بکشند و کتاب قانون را باز کنند متوجه می شوند که مردم اگر رای داده اند  آن ها هم باید در همین راستا حرکت نمایند.
جناب حسین خان هم فکر می کنند  تعیین محل  شنبه بازار ، در طی یک مقاله  اگر صورت نگیرد کلی گویی است 
چرا باید بازار مکاره ای  برای خرید و فروش زمین جهت شنبه بازار در دهان ها بیفتد  .تا عده ای فرصت طلب از آب گل آلود ماهی بگیرند؟
حسین آقا جمله آخر تان را خود نویسنده در بیان خویش آورده که مدیریت شهری این عمل بدون بررسی علمی انجام داده است حال هرکار ی دوباره بدون بررسی علمی میدانی مبادرت نورزد

کلی گویی است
به نظرم صرفا یک بیان بود وگرنه توضیح واضحات است باید بررسی علمی و میدانی شود
چرا برگردانده به جای سابق نشود وبعد بررسی نگردد؟

چون اقدام قبلی هم بدون بررسی بود
به نظرم نویسنده اظهار نموده بدون بررسی علمی ومیدانی درحال حاضر نمی توان جای بازار عوض نمود.آیاهدف تشکیل این بازار چیست؟ آیا تامین مایحتاج مردم بدون اینکه مشکل دیگری مثل ترافیک یا بستن راه عبورومرور برای عابران ایجاد نگردد.همه اقشار مردم دسترسی به آسانی داشته باشند نیست؟

متوجه نشدم بالاخره نتیجه گیری نویسنده محترم مقاله به طور مشخص چیست؟ شنبه بازار به مکان سنتی اش برگردد ؟ جای جدید بماند؟ یا در مکان جدید تری برود؟ اگر کلی گویی است که همه دارند بیان میکنند . خوب بود نظر خودشان را به طور مشخص بیان میکردند

کاملا با متن مقاله انجمن طرفداران توسعه انزلی موافقم ،بهترین پیشنهادات ازطرف انجمن به مسولان ارایه گردید.کاملا منطقی علمی بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی