انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

طرح تفصیلی شهربندرانزلی همچنان درپرده ابهام

يكشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۵، ۰۷:۵۲ ب.ظ

تاخیر در تهیه طرح تفصیلی انزلی

نویسنده: مریم ساحلی انزلی – خبرنگار همشهری  -  1395/08/09
تاخیر در تهیه طرح تفصیلی انزلی
طرح جامع و تفصیلی از مهم‌ترین طرح‌ها در برنامه ریزی و مدیریت شهری محسوب می‌شوند. اما شهری مانند انزلی در این میان مشکلی بیشتری دارد زیرا در روند تصویب و ابلاغ طرح‌های شهری آن تاخیر فراوانی پیش آمده است...
طرح جامع و تفصیلی از مهم‌ترین طرح‌ها در برنامه ریزی و مدیریت شهری محسوب می‌شوند. اما شهری مانند انزلی در این میان مشکلی بیشتری دارد زیرا در روند تصویب و ابلاغ طرح‌های شهری آن تاخیر فراوانی پیش آمده است. این روز‌ها که ساخت و ساز در این شهر جریان دارد هرزمانی که این طرح‌های به مرحله اجرایی برسد امکان دارد بخشی از ساختمان‌های در حال ساخت، مغایر با طرح‌های تشخیص داده شوند. از سوی دیگر در شرایط رکود مسکن که در تمام کشور و شهر انزلی بازار خرید و فروش را تحت تاثیر قرار داده است انتظار کشیدن برای مشخص شدن نتیجه نهایی طرح‌ تفضیلی مشکلات بازار مسکن را بیشتر می‌کند.

نظام مند کردن ساخت و ساز
 مسئول تهیه طرح تفصیلی در شهرداری انزلی به همشهری می‌گوید: مهر سال 93 طرح جامع از اداره کل راه و شهرسازی به شهرداری انزلی ابلاغ شد. پس از آن باید تهیه طرح تفصیلی آغاز می‌شد اما از آنجا که مواردی در طرح جامع نیازمند اصلاح بود و شهرداری باچالش‌هایی مواجه شده بود، جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد.
«محمد رضا ابراهیمی فرد» درباره روند تهیه طرح تفصیلی می‌گوید: با مشاور معرفی شده از سوی اداره کل راه و شهرسازی، کار روی طرح تفصیلی را آغاز کرده ایم. اکنون پیش طرح تفصیلی به‌صورت غیررسمی به شهرداری ابلاغ شده و پس از بررسی‌های لازم نظرات درباره آن اعلام می‌شود تا برای آغاز جلسات، اولین کار گروه تشکیل شود.
وی یادآوری می‌کند: طرح تفصیلی که به عنوان پیش طرح به ما ابلاغ شد صرفا فضاها را به ما معرفی کرد و این موضوع که چه تغییراتی قرار است ایجاد شود، هنوز مشخص نیست. در واقع وضع موجود شهر به ما اعلام شده و چنانچه مغایرت‌هایی با وجود وضع موجود دیده شود، باید اعلام کنیم و در ادامه وضعیت گسترش شهر، تغییر کاربری‌ها، خیابان‌های جدید و تغییراتی که نسبت به طرح جامع دارد، مورد توجه قرار می‌گیرد.
 ابراهیمی فرد در پایان به این سوال که پیش‌بینی شما درباره زمان لازم برای تکمیل طرح تفصیلی چقدر است، پاسخ می‌دهد: استنباط من بر این است که فرآیندی 9 تا 12 ماهه خواهد داشت.
توسعه شهرها و قانونمند کردن ساخت و سازها در دو طرح جامع و تفصیلی پیشی بینی می‌شود. مسئول کمیسیون عمران انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی در گفت‌و‌گو با همشهری اظهار می‌کند: ساماندهی و برنامه ریزی و نظام مند کردن توسعه شهری از قرن‌های گذشته وجود داشته است. این قوانین برای تحقق اهدافی چون دفاع جامعه محلی از جامعه بیگانگان، محافظت خانه‌ها از آتش سوزی، اعتماد سازی در سازه‌های ساختمانی و امنیت سازه‌ها، زیبا سازی محیط شهری، امنیت عبور و مروز و آسایش شبکه ارتباطی وضع می‌شدند.
«سعید وحدتی پور» با بیان این که اولین بار در برنامه سوم عمرانی و پیش از انقلاب اسلامی ایران ضرورت تهیه طرح جامع شهری مطرح شد، می‌افزاید: طرح‌های جامع شهر، طرح‌های بلند مدتی هستند که در آن نحوه استفاده از زمین و منطقه بندی مربوطه به حوزه‌های مختلف مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری، تاسیسات شهری و نیازهای عمومی و همچنین شبکه ارتباطی مسیرها، مراکز محله، ترمینال‌ها، مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها مطالعه و مکان نمایی و برنامه ریزی می‌شوند. طرح‌های جامع بر حسب ضرورت در دوره‌هایی قابل تجدید نظر خواهند بود. وی یادآوری می‌کند: از آنجا که طرح جامع با نگاهی کلی، شکل می‌گیرد و تراکم بندی‌ها را در حوزه‌های مختلف مشخص می‌کند، طرح دیگری به نام طرح تفصیلی با نگاهی نزدیک تر و با جزئیات بیشتر در مقیاس منطقه و محله و شهر را بررسی و ضوابط و مقررات مربوطه به نحوه استفاده از اراضی و همجواری‌ها را تعریف می‌کند.

ضرورت تهیه طرح تفصیلی
وحدتی پور بیان می‌کند: طرح جامع تنها مطالعات کلی راهبردی توسعه شهری است. ضرورت تهیه طرح تفصیلی به دلیل تعاریف جزئی و دقیق و همچنین وضع ضوابط دقیق و نحوه استفاده از اراضی، تراکم ساختمانی، عرض دقیق معابر شهری، نحوه مقاوم سازی، چگونگی استفاده از مقررات ملی ساختمان و پدافند غیر عامل اهمیت پیدا می‌کند.
این کارشناس معماری همچنین می‌گوید: برای بندرانزلی که شهری استراتژیک است و اولین لنگرگاه در مسیر کریدور شمال – جنوب در کشورمان محسوب می‌شود، لزوم تهیه طرح تفصیلی دقیق و مطالعه شده با جزئیات کامل و ضوابط و مقررات کاملا به‌روز شده و استفاده از استانداردهای لازم کاملا مشهود است.
وی تصریح می‌کند: با نبودن این ضوابط کارها در شهر و شهرداری قفل می‌شوند و عملا قدرت تصمیم گیری سلب خواهدشد.
 این کارشناس با بیان این که اهمیت طرح تفصیلی در انزلی بیش از هر شهر دیگری است، اظهار می‌کند: انزلی با دو مسئله بسیار مهم زیست محیطی یعنی وجود تالاب در جنوب و دریا در شمال روبه‌رو است. با توجه به وابستگی تنگاتنگ شهر انزلی به محیط همجوارش یعنی تالاب و دریا عملا افول و قدرت شهر به سلامت محیط‌زیست این دو بستگی دارد و هر گونه تعرض ساخت و ساز و دستکاری‌های بی رویه در این دو محیط باعث صدمات و لطمات جبران ناپذیری به پیکره شهر می‌شود.
وحدتی پور بیان می‌کند: در واقع نبود ضوابط، مقررات بازدارنده، نظارت و کنترل باعث می‌شود خسارات فراوانی بر شهر انزلی و زیست بوم منطقه وارد شود.
چاپ
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۹
رئیس هیات مدیره

نظرات  (۱۱)

۲۵ آبان ۹۵ ، ۰۱:۱۲ نمونه ای از اجرای GIS در شهرداری های رشت تهران اصفهان
نمونه ای از GIS  اجرا شده در شهرداری رشت  منعکس شده  در سایت  http://tadbernews.ir/1394/09   :
" مدیرفنآوری اطلاعات معاونت برنامه ریزی شهرداری رشت در ادامه با اشاره به عملکرد واحد GIS در اویل آذر ماه سال جاری گفت:« مشخص کردن تعداد معابر اصلی و فرعی رشت ، به روز رسانی لایه قیمت منطقه ای در آمد مناطق پنج گانه شهرداری رشت ، به روز رسانی لایه قیمت منطقه ای نوسازی مناطق پنج گانه شهرداری ، به روز رسانی لایه طرح تفصیلی منطقه چهار شهرداری رشت و آماده سازی و ارائه فایل نقشه به سازمان بهسازی و نو سازی از جمله اقداماتی بود که در روز های اول آذر ماه سال جاری انجام گرفته است . "
نمونه ای از GIS  اجرا شده در شهرداری تهران  منعکس شده  در سایت شورای شهر تهران  :  تاریخ  انتشار  : 91/2/17    http://shora.tehran.ir

"معاون شهرسازی شهرداری تهران در ادامه به تشریح چگونگی طرح تفصیلی پرداخت و افزود: طرح تفصیلی شهر تهران در اواخر اسفند ماه سال 90 جهت اجرا به شهرداری ابلاغ شد که از ابتدای سال جدید نیز زمینه اجرایی شدن آن در سیستم رایانه ای شهرداری تهران طبق نقشه های GIS مهیا شده است ، این سیستم قابلیت دسترسی برای شهروندان را ایجاد کرده  و همچنین پاسخ به استعلام های طرح تفصیلی در این سیستم وجود دارد.

وی افزود: در نرم افزاری که با کمک GIS برای اجرایی شدن طرح تفصیلی طراحی شده، لایه های اطلاعاتی از جمله: حریم عوارض (گسل ها، قنات ها، مترو...) کاربری های ثبت شده، طرح های موضعی، مرزبندی مناطق، محدوده قانونی، اراضی ذخیره، بافت ناپایدار، آثار تاریخی، شبکه معابر، فضای سبز و پهنه بندی های طرح جامع وجود دارد. "

نمونه ای از GIS  اجرا شده در شهرداری اصفهان  منتشر شده  در سایت  شهرداری اصفهان  -  زیرساخت اطلاعات مکانی شهر اصفهان  -  http://isfahan.ir 

خلاصه ای از عملکرد شهرداری اصفهان در زمینه GIS 
پایه گذاری تهیه نقشه های پایه شهری و  برنامه ریزی عکس برداری هوایی(۱۳۷۴)، انجام عکسبرداری هوایی و عملیات مثلث بندی(۱۳۷۵)، تهیه نقشه های ۱:۲۰۰۰ شهری(۱۳۷۹)، انتقال طرح های تفصیلی روی پلات ۱:۵۰۰ و ۱:۲۵۰۰ نقشه ها و رقومی سازی(۱۳۷۹)، طراحی نقاط GPS سطح شهر و ساختمان گذاری نقاط(۱۳۷۹)، الحاق کدهای نوسازی به نقشه ها(۱۳۷۹)، استخراج بلوک های گردشی برای اطلاعات  معابر مورد نیاز معاونت خدمات شهری (۱۳۸۰)، تهیه نقشه های سه بعدی شهر (DSM)( ۱۳۸۰)، تهیه سیستم IGIS(سیستم اطلاعات جغرافیایی و طرح های تفصیلی اصفهان)(۱۳۸۱)، شروع پشتیبانی GIS بصورت InHouse(۱۳۸۱)، انجام عکسبرداری هوایی مجدد(۱۳۸۲)، پشتیبانی GIS بصورت OutSource(از ۱۳۸۲ به بعد)، تهیه سیستم GIS املاک و مستغلات شهرداری اصفهان جهت استفاده در مدیریت آزادسازی شهرداری اصفهان(۱۳۸۳)، تهیه سیستم WebGIS سازمان باغ رضوان(۱۳۸۴)، تهیه نقشه های حاشیه شهر اصفهان(۱۳۸۳)، بروز رسانی نقشه های  مرکز شهر اصفهان(۱۳۸۳)، استراتژی GIS سازمان آتش نشانی(۱۳۸۵)، خرید و پردازش فنی تصاویر ماهواره ی Quick Bird اصفهان و حومه(۱۳۸۵)، تدوین استراتژیGIS شهرداری اصفهان(۱۳۸۶)، تهیه تصویر- نقشه شهر اصفهان با نرم افزارArcReader(۱۳۸۶)،  سیستم GIS کمیسیون تقویم املاک(۱۳۸۶)، تهیه پوسته و محور معابر شهر اصفهان باهدف رفع نیازهای خدمات شهری(۱۳۸۶)، تدوین متدولوژی بروزرسانی نقشه های شهر اصفهان به روش تلفیقی(۱۳۸۶ تاکنون)، ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی پایه شهرداری (GeoDB) در منطقه ۴ شهرداری اصفهان(۱۳۸۷ تاکنون)، تکمیل شبکه فیبرنوری شهرداری  
۲۵ آبان ۹۵ ، ۰۰:۴۶ اجرای GIS در شهرداری بندرانزلی
انزلی آنلاین 24 آبان 1395   منتشر کرد :دکتر کیاورز مجری طرح GIS شهرداری بندرانزلی :
فعلا فقط فاز مطالعاتی و به لحاظ اجرایی تنها عکسبرداری هوایی انجام شده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انزلی آنلاین

با توجه به مصاحبه مهندس پورشعبان درخصوص اینکه شهرداری بندرانزلی در زمینه GIS پایلوت گیلان شد در همین راستا با جناب دکتر کیاورز مجری طرح GIS شهرداری بندرانزلی مصاحبه ای انجام دادیم
سوابق علمی و تجربی خود را بیان کنید ؟
دکتری در گرایش GIS و سنجش از دور از دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رئیس هیات مدیره شرکت گیتا کاوان اندیشه و مدیر پروژه و کارشناس GIS و سنجش از دور در شرکت میعاد اندیشه ساز و اجرای بیش از ۲۰ پروژه GIS و سنجش از دور با مرکز آمار کشور، سازمان فضایی کشور، همراه اول، شهرداری تهران و..
GIS چیست و ضرورت اجرای آن در شهرداری چیست؟
GIS همان سیستم اطلاعات جغرافیایی یا سیستم اطلاعات مکانی است که هدف از آن، بهکارگیری و آنالیز دادههای مکانی (نقشه) در تصمیم-گیریها و بهبود فرآیندهای کاری میباشد.
در مورد ضرورت بایستی بگویم که مبنای تصمیمگیریهای صحیح در هر ارگانی، آمار و اطلاعات صحیح و دقیق میباشد. امروزه ۸۰ درصد اطلاعات، مکانی میباشد و این مسئله به خصوص در شهرداریها بیشتر نمود پیدا میکند. وجود دادههای مکانی مناسب و بهروز، از واجبات بوده به طوری که نقش اساسی در تصمیمگیریها، بهبود فرآیندهای جاری در شهرداری، مبنا و بستر طرح جامع و تفصیلی، ممیزی املاک مکان مبنا، اختصاص دهی بودجهی عدالت محور و مبتنی بر آمار و اطلاعات صحیح، همچنین طراحی استراتژیهای بلند مدت برای شهر و مبنای مدیریت شهری بین ارگانی میباشد. در واقع، هر گونه هزینه در تهیهی نقشههای دقیق و مناسب و استقرار GIS به نوعی برگشت هزینهی چند برابری خواهد داشت. این امر خود را در تصمیمگیریهای کلان صحیح، الویت بندی درست پروژههای شهرداری، ممیزی املاک کارا و استقرار IT در کل بندهی شهرداری و بهکارگیری آن در مدیریت شهری نشان خواهد داد.
طرح GIS چقدر در شهرداری انزلی اجرایی شده است؟
قبل از پیاده سازی GIS، نیازمند به داشتن اطلاعات مکانی و نقشهی مورد نیاز در ارگان مدنظر هستیم که به منظور تهیه نقشه ی مورد نیاز، مجبور به انجام نیازسنجی در سطح ارگان میباشیم. در شهرداری بندرانزلی کاری فراتر از نیاز سنجی انجام شد که در واقع همان SDI یا ایجاد زیر ساخت اطلاعات مکانی میباشد. در این پروژه، وضع موجود شهرداری بندرانزلی از سه بعد داده (نقشه)، فرآیند و سرویس و تکنولوژی مورد بررسی قرار گرفت و وضیت مطلوب از این سه بعد طراحی گردید. خروجی این پروژه در قالب ده سند میباشد که در آن استانداردهای تهیه نقشه، استراتژیهای بروز رسانی، نحوه ی به-کارگیری لایه های مختلف نقشه در فرآیندهای کاری شهرداری و سرویسهای مورد نیاز در بهکارگیری اطلاعات مکانی در واحدها و سازمانهای زیر نظر شهرداری بندرانزلی طراحی گردیدند. لازم به ذکر است که این پروژه فاز اول از پنج فاز کلی است که جهت بهکارگیری GIS در بدنیه شهرداری مورد نیاز است.
بعد از طراحی استانداردها با همکاری سازمان نقشه برداری کشور در آذرماه ۹۴ عکسبرداری هوایی با دقت بالا از شهر انجام شد و طی فرآیندی این عکسها بایستی تبدیل به نقشه شوند که در این مرحله تازه در ابتدای استقرار GIS خواهیم بود. در واقع فعلا فقط فاز مطالعاتی انجام شده است و به لحاظ اجرایی تنها عکسبرداری هوایی انجام شده است.
تا به حال چقدر هزینه شده است؟
تا به حال حدود ۱۰۰ میلیون هزینه شده است که قسمتی از آن به پروژهی SDI و قسمتی دیگر به سازمان نقشهبرداری کشور جهت عکسبرداری هوایی اختصاص یافته است.

چرا با وجود بودجه ی مصوب، این پروژه انقدر کند پیش رفته است؟
عوامل مختلفی در کند بودن اجرای این کار دخیل هستند. در درجهی اول بایستی از شهردار و شورای شهر محترم تشکر کنم که در اجرای این طرح به طور کلی موافقت وجود داشت و نظر بسیار مثبتی حاکم بود. به طوری که اردیبهشت ماه ۹۵ شورای شهر محترم جلسهای را به طور اختصاصی به طرح GIS اختصاص دادند و به بررسی پیشرفت کار این طرح پرداخته شد. اما، در عمل، اجرای این کار طولانی شد و همچنان کند پیش میرود. دلیل این امر به نظر بنده عدم وجود نقدینگی و تحقق بودجه، کند بودن فرآیندهای داخلی در عقد قرارداد و مسائل اداری و تا حدی مقاومت سیستم شهرداری در تغییر و تحولات میباشد.

ضریب بازگشت اعتبار یا ضریب برخورداری یک استان یعنی چه ؟
معنای توسعه پایدار شهری  در گرو ایجاد زیرساخت های توسعه پایدار  است  . شهردار انزلی در آخرین مصاحبه خود تغییرات  در چارت  سازمانی و دسترسی به تکنولوژِی اطلاعاتی   IT      و پیاده سازی  سیستم اطلاعات جغرافیایی  GIS   با اسکن 20000 پرونده از 40000 پرونده املاک در شهرداری  و نصب 7000 مترمربع کف پوش را به حساب توسعه پایدار شهری  گذاشته اند . 
اگر توسعه پایدار این اقلامی است که ایشان می فرمایند  تعاریف پایداری شهر را به عنوان کلمه ای شیک  و آکادمیک به کار می برند و محتوی بحث توسعه پایدار شهری  با  پوسته ای که به عنوان توسعه    ارائه می نمایند  بسیار فاصله دارد .  پایداری خود مقوله ای  اساسی تر است که اصولاً در شهر انزلی  بیش از 15  سال است که به دلیل نبودن آب شرب  بهداشتی  برای همه ساکنان آن و نبود تصفیه  خانه فاضلاب  و سرازیر شدن فاضلاب شهری به  تالاب و دریای آلوده  مورد توجه بین المللی قرار دارد و فرسنگ ها از پایداری محیطی خارج شده است   .در حالی که هیچیک از مدیران شهری در جهت حل مشکل آب و فاضلاب و زباله  و ازدیاد سطوح ورزشی و فضای سبز گامی برنداشته اند  که هیچ  ، دائماٌ با تکیه بر ساخت و ساز های خارج از ضوابط که در رشد و توسعه ی شهری مشکل ساز می باشد در شرایطی که همپای آن تسهیلات و خدماتی از لحاظ پارکینگ و فضای سبز و بهداشت محیط و فضاهای ورزشی محله ای موجود نیست  بر ناپایدار کردن وضعیت شهری و بی ثباتی  زیست بوم آن  گام بر می دارند که همه ی  این  مصاحبه ها ،خلط  مبحث  در گفتمان توسعه پایدار شهری  خواهد بود . اما تکیه بر سه تغییر و توسعه  به نام توسعه پایدار شهری  جای بررسی و شفافیت بیشتری را می طلبد. 
 1 - اتوماسیون بایگانی و عوارض نوسازی  و عوارض شغلی و سایر عوارض ساخت و ساز که فقط در سطح همان اداره در دسترس می باشد اسمش  آی تی نیست و فقط مکانیزه کردن اطلاعات است بارها در رجوع به واحد بایگانی حتی  ناتوان از جستجو بر اساس تاریخ بایگانی یک نامه و یا با پی گیری ارسال آن به واحد های ارجاع داده شده  بی خبر از وصول  نامه . 
اگر این سیستم اطلاعاتی در ارتباط  با شهروند و مشتری خارج از اداره راه اندازی شود و از خانه بتوان کارهای مورد نظر شبیه پرداخت عوارض را داد شاید گامی در جهت دسترسی به تکنولوژی  اطلاعات  (آی تی ) توسط شهروندان به عنوان کار زیربنایی در توسعه پایدار به حساب آید .2 - کف پوش خیابان ها کار زیر ساختی محسوب نمی شود .چطور این قلم جنس را در این گروه قرار می دهند . 3 - پرونده های املاک باید20 سال پیش به صورت دیجیتالی در میآمد .حال آنکه در حال حاضر فقط   ( 20000  داده )  داریم و تا تبدیل آن به اطلاعات دارای ارزش و مورد استفاده مدیریت شهری بسیار فاصله است . حال چرا سطح شهرستان را اسکن می نمایید در حالی که حوزه فعالیت شهرداری  در محدوده شهری تعریف شده در طرح جامع است حتماٌ  دلایلی دارد که خودتان بیشتر می دانید !
بخشی از یک مقاله  با مرجع آن در زیر آورده شده است که مفهول توسعه پایدار شهری را بهتر توضیح می دهد.



 رفع موانع و معضلات و ایجاد فرصت توسعه شهرهای کشور در گرو زیرساخت هایی است که از قبل برنامه ریزی و اجرا می شوند. ازاین رو زیرساخت همراه با توسعه به طور موازی و هماهنگ به سوی اهداف هدفمند در حرکتند به گونه ای که اگر هر یک از آنها از حرکت باز ایستد و یا حرکت کندتری به خود بگیرد توسعه نیز بی شک از اهداف خود دورتر خواهدشد. زیرساخت های شهری با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر، فرهنگ شهر، اقتصاد شهر و آینده شهر درنظر گرفته می شود. در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار - پایداری محیطی در ارتباط با معماری اهمیت زیادی دارد و مسائل زیست محیطی که آینده بشر را به خطر انداخته است معماران را به چاره اندیشی واداشته است و پایداری محیطی عبارتست از باقی گذاردن زمین به بهترین شکل برای نسل آینده با این تعریف که فعالیت انسانها تنها زمانی از نظر محیطی پایدار است که بتواند بدون تقلیل منابع طبیعی و یا تنزل محیط طبیعی اجرا شود. امروزه در کشورها و شهرها برنامه ریزی هایی در جهت پیشرفت با نگاه به آینده اتخاذ می شود که کشور ما 
نیز از آن نظر مستثنی نیست. در چشم انداز شهری که برنامه هایی نوشته و اجرا می شود می توان با تأمین زیرساخت های اکولوژیکی شهری مناسب، پایداری توسعه پایدار شهرها را تضمین کنیم. 
مرجع :
میراحمدزاده اردبیلی, سیدجمال و فضیلت ابراهیمی، ۱۳۹۳، زیرساخت های شهری و پایداری توسعه پایدار شهری، کنفرانس ملی معماری و منظر شهری پایدار، مشهد، موسسه بین المللی مطالعات معماری و شهرسازی مهراز شهر، http://www.civilica.com/Paper-ARCHCONF01-ARCHCONF01_372.html
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
چرا در رشت سلول جدید بهداشتی برای دفن زباله  افتتاح می شود که شیرابه های آن  به تالاب انزلی می ریزد و شهردار رشت  در پاسخ به اعتراضات آن را قیل و قال تبلیغاتی می داند . وی می گوید برای تصفیه شیرابه زباله در سراوان 50 میلیارد تومان و برای تجهیز  و نصب و راه اندازی زباله سوز به 150 میلیارد تومان  اعتبار نیاز دارد ؟
و چرا در انزلی  علیرغم بازیافت زباله با 70 درصد پس سرندی و  بدون تصفیه شیرابه ، باز به دنبال خرید زمین  جهت دفن زباله هستند .
ماده193ـ برنامه *****  توسعه کشور 1390-1394 که از برنامه های میان مدت دولت می باشد در راستای مدیریت پسماند در شهرهای ساحلی و شهرهای همجوار تالاب های داخلی به شرح زیر است :


الف ـ شهرداری شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت و شهرهای ساحلی و شهرهای حاشیه تالابهای داخلی در راستای مدیریت پسماند شهری موظفند تا پایان سال چهارم برنامه، پسماندهای خود را با روشهای نوین و فناوریهای جدید با اولویت روشهای آلی (ارگانیک) از قبیل کرم پوسال (ورمی کمپوست) بازیافت نمایند. از سال پایانی برنامه، هرگونه دفن پسماندها در این گونه شهرها مطلقاً ممنوع است.


بر اساس بند ج و د  ماده 193 برنامه چهارم توسعه 1390-1394 اعمال مدیریت یکپارچه  با تشریک مساعی بهره برداران  و ادارات ذکر شده چطور انجام شده ؟  تنها کسی که مدیریت یکپارچه را در سطح ادارات اعمال می کند  جناب  .... است با این حال این ادارات کارآرایی لازم را در رسیدن به اهداف  برنامه چهارم توسعه نداشته اند
ج ـ از سال دوم برنامه، هرگونه بهره‌برداری صنعتی و معدنی جدید از تالابهای داخلی مطلقاً ممنوع است.
د‌ ـ با توجه به شرایط ویژه تالابهای کشور از منظر اقتصادی، کشاورزی، زیست بومی، تنوع زیستی و گردشگری و وجود مراتع و اراضی زراعی مطلوب در اطراف آنها و وجود چالشهای جدی در تخصیص منابع آب در این مناطق و به‌طور کلی، پیچیدگی و شکنندگی زیست بوم طبیعی این مناطق، دولت مکلف است در سال اول برنامه، با ساماندهی مجدد سازمانهای موجود در بخشهای آب، کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری، نسبت به اعمال مدیریت یکپارچه با مشارکت بهره‌برداران در دشتهای اطراف این تالابها اقدام نماید.
تبصره ـ آئین‌نامه اجرائی این ماده به پیشنهاد مشترک معاونت و سازمان حفاظت محیط زیست و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، کشور، نفت، نیرو و صنایع و معادن به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

برنامه پنجم توسعه 1390-1394  جزو برنامه های میان مدت دولت است
ماده193 برنامه پنجم توسعه در مورد مدیریت پسماند شهرهای ساحلی و شهرهای حاشیه تالاب چنین  است .
ماده193ـ 
الف ـ شهرداری شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت و شهرهای ساحلی و شهرهای حاشیه تالابهای داخلی در راستای مدیریت پسماند شهری موظفند تا پایان سال چهارم برنامه، پسماندهای خود را با روشهای نوین و فناوریهای جدید با اولویت روشهای آلی (ارگانیک) از قبیل کرم پوسال (ورمی کمپوست) بازیافت نمایند. از سال پایانی برنامه، هرگونه دفن پسماندها در این گونه شهرها مطلقاً ممنوع است.
چرا در رشت سلول جدید بهداشتی !!! و در انزلی هنوز دفن زباله داریم 
چرا ضریب بازگشت درآمدهای استانی  در استان گیلان بالاست ؟
چرا استان گیلان از درآمدهای خود برای هزینه هایش استفاده نمی کند ؟ 
۱۹ آبان ۹۵ ، ۱۱:۴۶ جذب اعتبار در زمینه تربیت بدنی و نوسازی مدارس با ارائه طرح وبرنامه
در زمینه تربیت بدنی و نوسازی مدارس در بندر انزلی آیا طرح و پروژه ای  وجود دارد ؟ سالن های سرپوشیده در انزلی به دلیل کمبود روزهای آفتابی بسیار کم است  .شهرداری می تواند با جذب سرمایه گذار  و اهدای زمین در مرکز محلات  ، تاریخ افتخارات ورزشی انزلی را بازگرداند .هر محله باشگاه ورزشی خودش را داشته باشد  و محلات در زمینه های ورزشی مختلف با هم رقابت کنند .

۱۹ آبان ۹۵ ، ۱۱:۱۷ جذب اعتبارات یا برگشت اعتبارت به دلیل نبودن طرح و برنامه ؟

سوء نیتی در توزیع اعتبارات استانی وجود ندارد. نماینده مجلس تبریز

تبریز - ایرنا -   28 مرداد 95  -  نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ابهاماتی که در بین مدیران و عموم مردم در مورد توزیع اعتبارات ملی وجود دارد، گفت: توزیع اعتبارات استان ها بر اساس شاخص های هر استان صورت می گیرد و سوء نیتی در مرکز در این زمینه وجود ندارد.

فرهنگی با بیان اینکه اعتبارات متمرکز دستگاه های اجرایی با پیگیری مدیران استان قابل افزایش است، گفت: مسئولان اجرایی در حوزه های مختلف همچون معدن، تربیت بدنی و نوسازی مدارس می توانند سهم بیشتری از این اعتبار متمرکز جذب کنند.

وی با اشاره به اختصاص 2 میلیون تن قیر رایگان به وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، سازمان شهرداری ها و نوسازی مدارس در سال جاری گفت: مدیران این دستگاه ها می توانند با ارائه طرح و پیگیری، سهم بیشتری از این قیر رایگان را برای استان جذب کنند.

فرهنگی با بیان اینکه دولت درصدی از اعتبارات عمرانی را در قالب ماده 180 توزیع می کند، گفت: در صورت تصویب طرحی که در شورای نگهبان در حال بررسی است، شورای برنامه ریزی استان ها موظف خواهند بود سهم هر شهرستان را از اعتبار ماده 180 جدا کرده و در اختیار شهرستان قرار دهند تا به صورت مستقل در خصوص هزینه کرد آن تصمیم بگیرند.

توزیع  2 میلیون تن قیر مجانی  به سازمان شهرداری و وزارت راه و شهرسازی و...   در  بودجه   سال 95  لحاظ شده است که مدیران دستگاه های اجرایی  با ارائه طرح و پی گیری  ، سهم بیشتری از قیر رایگان را برای استان خود می توانند جذب کنند .
چرا شهرداری انزلی پروژه های آماده ای  برای جذب اعتبار های از این دست  ندارد ؟
 نزدیک به 4 سال است که  تقاضای  احداث  خیابان و آسفالت خیابان هایشهرک شریعتی غازیان را داریم ولی شهرداری هیچ عملیاتی را علیرغم مساعدت انجام نداده ؟ 
به نظر شما مشکل از نبود  طرح و برنامه است و یا نبود بودجه لازم  در طی این 4 سال ؟
امسال که قیر مجانی می دهند چرا شهرداری کاری  برای آسفالت خیابان های جدیدالاحداث نکرده است ؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی