دوست عزیز محمد علی جان بجای هر پاسخ نا کافی آیین نامه آزادسازی حریم دریا را به استحضار می رسانم .
موضوع آزادسازی سواحل دریای خزر که در دولت نهم شکل اجرایی به خود گرفت اگرچه در مواردی هر چند معدود منجر به آزادسازی بخشی از سواحل شد اما در این میان برخی مراکز دولتی از اجرای این طرح درامان ماندند به طوریکه گفته میشود در حال حاضر تنها 15 الی 20 درصد سواحل قابل دسترسی برای عموم است.
شنبه 07 دی 1392 - 14:12
خانه ملت؛ لزوم آزادسازی سواحل دریای خزر از مدتها قبل مورد توجه افکار عمومی، مجلس و دولت قرار گرفت و پیش از این اقداماتی هم در این راستا صورت گرفت اما تنها به مراکز خصوصی منتهی شده و بخش عمدهای از این سواحل که در اختیار مراکز مختلف دولتی و نظامی است همچنان محصور مانده است که این موضوع در مجلس نهم مورد اعتراض نمایندگان استانهای شمالی کشور قرار گرفته است.
نامه ها و بخشنامه های بند تنبانی
اخیراٌ در شهرداری انزلی نامه ها و بخشنامه هایی در دستور کار قرار می گیرد و پایه سرمایه گذاری و قراردادهایی با پیمانکاران ویژه می شود که پس از مدتی در گیرو دار و گذر زمان و دخالت سایر ادارات و نهادهای قانونی سوء استفاده های ناشی از آن ، ضررو زیان آن بر هزینه های شهرسازی در انزلی تحمیل می شود .این قبیل نامه ها و بخشنامه ها فقط برای تبلیغات انتخاباتی و عکس های سلفی انداختن مسئولین شهری برای کسب و ارتقا شغل های بعدی ملاک خوبی محسوب می شوند .
یک نمونه ی بارز آن افتضاح ساخت استادیوم در چراغ پشتان و تبلیغات پیرامون آن بود با تحمیل نامه ای مبهم که جای فعل و فاعل آن مشخص نبود که چه کسی را مورد خطاب قرار داده است و چه مواففتی را اعلام داشته است که در نهایت ، ارگان قانونی اصلی در سازمان حفاظت محیط زیست مانع از اجرای آن شد
متن نامه به این شکل بود
" جناب آقای دکتر صدوق
معاونت محترم محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان
با سلام ، با احترام عطف به گزارش شماره 33/28986 مورخ 10/9/88 پس از بازدید کارشناس مسئول محترم تالاب های سازمان موارد مطروحه درگزارش فوق الذکر احداث استادیوم ورزشی 15000 نفری چراغ پشتان بندرانزلی در زمین تعرفه شده با اسناد مالکیت خصوصی ،این اداره کل جهت مطالعات ارزیابی زیست محیطی توسط تربیت بدنی استان نطر موافق دارد خواهشمند است با نظر کارشناسی و بازدید میدانی دستورمقتضی صادر فرمایید .
و من الله التوفیق - کامران زلفی نژاد - مدیرکل اداره محیط زیست گیلان - "
.
در نهایت کمیسیون امور زیربنایی سازمان محیط زیست ، با تائید موارد مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست، با مخالفت باساخت استادیوم چراغ پشتان فرصت معرفی محل جایگزین را داد. اما در این فاصله خاکبرداری های ذینفعان از این قبیل نامه های بند تنبانی به مقاصد دست اندازی خود از این بلبشوی تبلیغاتی رسیده بودند !!
ˈامیر عبدوسˈ مدیر کل بعدی حفاظت از محیط زیست گیلان بعداً اظهار کرده بود : بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای گیلان؛ اراضی چراغ پشتان در حریم کمی و کیفی تالاب است بنابراین مجوز اجرای فعالیت در آن منطقه صادر نمی شود.
در این میان هزینه هایی برای طراحی استادیوم صرف شد و عده ای هم رحم نکردند و تا توانستند شن و ماسه های آن منطقه را به بهانه ساخت استخر شنا به تاراج بردند و بعد هم عده ای مجوز تاسیس استخر ماهی را آن حوالی گرفتند تحت عنوان ایجاد اشتغال در استخر های پروش ماهی این روند برداشت شن و ماسه را تسهیل نمودند.
حال عده ای در شهر راه افتاده اند و می گویند "تالاب دوخان " که باز نمایشی مشمئز کننده از نابودی تالاب است که اکثرا توسط افراد دارای پست و عنوان بر شهر انزلی تحمیل شده است و هریک به فراخور مدارج مدیریتی بالاتری را هم کسب نموده اند در حالی که انتظار می رود روند تصفیه فاضلاب و توقف ساخت و ساز غیر مجاز و اکثرا مجاز و دارای پروانه و اسناد رسمی تک برگی خلق الساعه ، در حاشیه تالاب کنترل شود خود شهرداری با ریختن نحاله در شنبه بازار روگا فضای سبز و پارک در کنار محل ریزش فضولات انسانی برپا می کند و هر بار بر عرض این فضای سبز می افزاید حالا تالاب را چه کسی باید دوخاند بماند !!
نامه یا بخشنامه بعدی از نوع بند تنبانی که بعد از در رفتن کش و بند آن افتضاح بعدی ظهور می یابد . واگذاری علامتگذاری حریم دریا به مشاوران و پیمانکاران در بندرانزلی توسط شهرداری است .که جزئیات آن نامعلوم و غیر روشن است .
با توجه به قانون آب که بعد از قانون اراضی مستحدثه ساحلی تصویب شد وزارت نیرو عهده دار تعیین حریم دریا است و موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در سال 1371 مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر پایه گذاری کرد
اهداف مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر
1. اهداف اصلی:
· بررسی مستمر بیلان آبی دریای خزر (هیدرولوژی دریایی) و پیش بینی تراز سطح آب در کوتاه مدت و درازمدت با احداث و تجهیز ایستگاههای اندازهگیری ثابت و شناور
· مطالعه اثر نوسانات سطح آب دریا بر روی سواحل و پیشنهاد رقوم بهینه جهت حفاظت مناطق ساحلی
· بررسی، تجزیه و تحلیل روند آلودگیهای دریا
مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با گسیل مطالعات خود به سازمان ها و ادارات ،اطلاعات لازم را برای حفاظت از سواحل و برنامه ریزی های شهری در اختیار می گذارد
، اما مدعیان و مسئولان شهرداری ، خبر از صدور بخشنامه ای از طرف استانداری برای واگذاری تعیین حریم دریا به اداره منابع طبیعی وزارت چهاد کشاورزی ابلاغ کرده اند و بر اساس آن برای عده ای نورچشمی پروانه ساختمانی صادر می نمایند و علیرغم دستورات اداره کل راه و شهرسازی بر توقف عملیات ساختمانی ، بی محابا به ساخت و ساز های غیر قانونی پافشاری نموده و ادامه می دهند .
در این فاصله علیرغم هشدار کارشناسان اداره راه و شهرسازی به مسئولین شهر به رعایت قوانین در حوزه حریم دریا ، افرادی ویژه با زن های ویژه موفق به دریافت پروانه ساختمانی در حریم دریا و قطع جنگل و تسطیح زمین های در حوزه حریم دریا شده اندمورد لطف و عنایت قرار داده و به مصداق شتر دیدی ندیدی علیرغم شکایات و گزارشات متعدد با طرفداری بعضی از اعضای شورای شهر بر ادامه این روند اصرار دارند .
در حالی که استاندار مسئول ابلاغ طرح جامع توسعه شهری به شهر داری ها است و مطابق بند پ ماده 4 آیین نامه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروه های تخصصی مصوب 8/4/84 مسئول تصویب طرح هایی است که سیاست های مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی در آن رعایت شده باشد . لذا ارجاع کار برای تعیین حریم دریا به اداره منابع طبیعی جهاد کشاورزی برخلاف قانون آب و تاکیدات مشاور طرح جامع انزلی و مدیران شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی بر رعایت حریم دریا و استعلام از اداره آب منطقه ای است .
ماده 4 بند " پ " ـ تصویب طرحهای توسعه و عمران و سلسله مراتب خدمات شهری و روستایی در قالب برنامههایتوسعه استان با رعایت سیاستهای مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی. "
حال زمان لفت و لیس و سوء استفاده از این قبیل بخشنامه ها و یا نامه ها که ماهیت وجودیش هم زیر سوال است باید گفت این بار هم بند تنبان پاره می شود و افتضاح آن به دلیل تعلل مسئولین در اجرای قوانین و مقررات شهرسازی با دخالت سایر مسئولین شهری نمایان خواهد شد . امیدوارم قبل از آن باشد که فراخوانی هم راه بیفتد به نام " ساحل انزلی " را دوخان !!!
یک بخشنامه دیگر مربوط می شود به اخد بیمه از پیمانکارانی که خودشان شخصاً انجام کار و پروژه ای را تقبل کرده اند و و به تنهایی قراردادکاری با کارفرما دارند ، طبق ماده 38 قانون تامین اجتماعی برای هر قراردادی باید بیمه پرداخت شود تا کارگران مورد اجحاف قرارنگیرند و خود کارفرما از پرداخت حق بیمه برای شخص خودش ممنوع است ، بر این اساس سال ها بیمه ای بر پیمانکاران منفرد تحمیل شد که معلوم نبود به حساب کدام کارگر سرازیر می شد . تا بالاخره با حکم دیوان عدالت اداری این قبیل توجیه و تفسیر ها از ماده 38 قانون تامین اجتماعی حذف گردید ولی هنوز ادارات و پیمانکارانی از وجود چنین احکامی بی خبر بوده و همچنان به پرداخت بیمه برای کارگران موهومی مشغول می باشند و سازمان تامین اجتماعی در پی این متخلفان و گسیل نامه برای پرداخت بیمه های معوق است !!
خنده دارتر آن که با عدم قبول دفاعیه پرونده به مرکز استان برای تجدید نطر گسیل می شود و متخصصان فن در امور جقوقی نیز که مامور اداره دادگستری می باشند بسته به حال خوش یا ناخوش و روابط جاری با سایر اعضا خواهان دریافت بیمه و جریمه آن برای فرد موهومی می باشند !!
سایر نامه ها و بخشنامه ها را بعداًخدمتتان عرض می کنم . پاینده باشید . اگر با این اوصاف توانستید سر پا بمانید !!!