انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

الو شهروند...

از طریق فرم زیر که در پایین همین صفحه است، می توانید در الو شهروند نظرات و انتقادات و پیام های خود را اعلام نمایید.

عکس ها و مطالب و ویدئو های خود را نیز میتوانید به آدرس ایمیل: aloshahrvand@gmail.com ارسال دارید تا با نام خود شما در (صورت تمایل) درج گردد.

نظرات  (۸۹)

نامه ها و بخشنامه های بند تنبانی

اخیراٌ در شهرداری انزلی نامه ها و بخشنامه هایی در دستور کار قرار می گیرد و پایه سرمایه گذاری و قراردادهایی با پیمانکاران ویژه می شود که پس از مدتی در گیرو دار و گذر زمان و دخالت سایر ادارات و نهادهای قانونی  سوء استفاده های ناشی از آن ،  ضررو زیان آن بر  هزینه های شهرسازی در انزلی تحمیل می شود .این قبیل نامه ها و بخشنامه ها فقط  برای تبلیغات انتخاباتی و عکس های سلفی انداختن مسئولین شهری  برای کسب و ارتقا  شغل های بعدی  ملاک  خوبی محسوب می شوند .

 یک نمونه ی بارز آن افتضاح  ساخت استادیوم در چراغ پشتان و تبلیغات پیرامون آن  بود  با تحمیل نامه ای   مبهم  که جای فعل و فاعل آن  مشخص نبود که چه کسی را مورد خطاب قرار داده است و چه  مواففتی را اعلام داشته است  که در نهایت ، ارگان قانونی  اصلی در سازمان حفاظت محیط زیست  مانع از اجرای  آن شد

متن نامه  به این شکل بود

" جناب آقای دکتر صدوق

معاونت محترم محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان

با سلام  ، با احترام  عطف به گزارش شماره 33/28986 مورخ 10/9/88 پس از بازدید کارشناس مسئول  محترم تالاب های سازمان موارد مطروحه درگزارش فوق الذکر احداث استادیوم ورزشی 15000 نفری چراغ پشتان بندرانزلی  در زمین تعرفه شده  با اسناد مالکیت خصوصی ،این اداره کل جهت مطالعات ارزیابی  زیست محیطی  توسط تربیت بدنی استان نطر موافق دارد  خواهشمند است با نظر کارشناسی و بازدید میدانی دستورمقتضی صادر فرمایید .

 و من الله التوفیق  - کامران زلفی نژاد  - مدیرکل اداره محیط زیست گیلان -  "

.
در نهایت کمیسیون امور زیربنایی سازمان محیط زیست ، با تائید موارد مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست، با مخالفت باساخت استادیوم چراغ پشتان  فرصت معرفی محل جایگزین را داد. اما  در این فاصله خاکبرداری های ذینفعان از این قبیل نامه های بند تنبانی به مقاصد  دست اندازی خود  از این بلبشوی تبلیغاتی رسیده بودند !!

ˈامیر عبدوسˈ مدیر کل  بعدی حفاظت از محیط زیست گیلان بعداً اظهار کرده بود : بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای گیلان؛ اراضی چراغ پشتان در حریم کمی و کیفی تالاب است بنابراین مجوز اجرای فعالیت در آن منطقه صادر نمی شود.
در این میان  هزینه هایی برای طراحی استادیوم صرف شد و عده ای هم رحم نکردند و تا توانستند شن و ماسه های آن منطقه را به بهانه ساخت استخر شنا به تاراج بردند  و بعد هم عده ای مجوز تاسیس استخر ماهی را آن حوالی گرفتند تحت عنوان  ایجاد اشتغال  در استخر های پروش ماهی این روند برداشت شن و ماسه را تسهیل نمودند.

حال عده ای در شهر راه افتاده اند و می گویند  "تالاب دوخان  " که باز نمایشی مشمئز کننده از نابودی تالاب است که اکثرا توسط  افراد دارای پست و عنوان بر شهر انزلی تحمیل شده است و هریک به فراخور مدارج مدیریتی بالاتری را هم کسب نموده اند در حالی که انتظار می رود روند تصفیه فاضلاب و  توقف ساخت و ساز غیر مجاز و اکثرا مجاز و دارای پروانه و اسناد رسمی  تک برگی  خلق الساعه ،  در حاشیه تالاب کنترل شود خود شهرداری با ریختن نحاله در  شنبه بازار روگا فضای سبز و پارک  در کنار محل ریزش فضولات انسانی برپا می کند و هر بار بر عرض این فضای سبز می افزاید   حالا تالاب را چه کسی باید  دوخاند  بماند !!

نامه یا بخشنامه  بعدی از نوع بند تنبانی که بعد از در رفتن کش و بند آن  افتضاح بعدی ظهور می یابد . واگذاری علامتگذاری حریم دریا به مشاوران و پیمانکاران در بندرانزلی  توسط شهرداری است .که جزئیات آن نامعلوم و غیر روشن است .

با توجه به قانون آب که بعد از قانون اراضی مستحدثه ساحلی تصویب شد وزارت نیرو عهده دار تعیین حریم دریا است و موسسه  تحقیقات آب وزارت نیرو در سال   1371 مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر  پایه گذاری کرد

اهداف مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر

            1.
اهداف اصلی:

·         بررسی مستمر بیلان آبی دریای خزر (هیدرولوژی دریایی) و پیش بینی تراز سطح آب در کوتاه مدت و درازمدت با احداث و تجهیز ایستگاه‏‌های اندازه‌‏گیری ثابت و شناور

·         مطالعه اثر نوسانات سطح آب دریا بر روی سواحل و پیشنهاد رقوم بهینه جهت حفاظت مناطق ساحلی

·         بررسی، تجزیه و تحلیل روند آلودگی‌های دریا 

مرکز ملی  مطالعات و تحقیقات  دریای خزر با  گسیل مطالعات خود  به سازمان ها و ادارات  ،اطلاعات لازم  را  برای حفاظت از سواحل و برنامه ریزی های شهری در اختیار می گذارد

  ، اما مدعیان و مسئولان شهرداری ،  خبر از صدور بخشنامه ای از طرف  استانداری برای واگذاری تعیین حریم دریا به اداره منابع طبیعی وزارت چهاد کشاورزی   ابلاغ کرده اند  و بر اساس آن برای عده ای نورچشمی  پروانه ساختمانی صادر می نمایند و علیرغم دستورات اداره کل راه و شهرسازی  بر توقف عملیات ساختمانی ، بی محابا  به ساخت و ساز های غیر قانونی پافشاری  نموده و  ادامه می دهند .

 در این فاصله علیرغم هشدار کارشناسان اداره راه و شهرسازی به مسئولین شهر  به رعایت قوانین در حوزه حریم دریا ، افرادی ویژه با زن های ویژه موفق به دریافت پروانه ساختمانی در حریم دریا  و قطع جنگل  و تسطیح  زمین های  در حوزه حریم دریا شده اندمورد لطف و عنایت قرار داده و به مصداق شتر دیدی ندیدی  علیرغم  شکایات و گزارشات متعدد با طرفداری بعضی از اعضای شورای شهر  بر ادامه این روند اصرار دارند .

در حالی که استاندار مسئول ابلاغ طرح جامع توسعه شهری  به شهر داری ها است و مطابق  بند  پ ماده 4 آیین نامه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروه های تخصصی مصوب 8/4/84   مسئول تصویب طرح هایی است که سیاست های مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی  در آن رعایت شده باشد .  لذا ارجاع کار برای تعیین  حریم دریا به اداره منابع طبیعی جهاد کشاورزی   برخلاف   قانون  آب و تاکیدات مشاور طرح جامع انزلی  و مدیران شهرسازی  اداره کل راه و شهرسازی  بر رعایت حریم دریا و استعلام از اداره آب منطقه ای است  .

ماده 4   بند   "  پ  " ـ تصویب طرحهای توسعه و عمران و سلسله مراتب خدمات شهری و روستایی در قالب برنامه‌های‌توسعه استان با رعایت سیاستهای مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی‌. "

حال زمان  لفت و لیس و سوء استفاده از این قبیل بخشنامه ها و یا نامه ها که ماهیت وجودیش  هم زیر سوال است  باید گفت این بار هم  بند تنبان پاره می شود و افتضاح آن  به دلیل تعلل مسئولین در اجرای قوانین و مقررات شهرسازی با دخالت سایر مسئولین شهری   نمایان خواهد شد . امیدوارم  قبل از  آن باشد  که فراخوانی هم راه بیفتد به نام  " ساحل انزلی " را دوخان !!!

یک بخشنامه دیگر مربوط می شود به اخد بیمه از  پیمانکارانی که خودشان  شخصاً انجام کار و پروژه ای را تقبل کرده اند  و و به تنهایی قراردادکاری با کارفرما دارند  ، طبق ماده 38 قانون تامین اجتماعی برای هر قراردادی باید  بیمه پرداخت شود تا کارگران مورد اجحاف قرارنگیرند و خود کارفرما از پرداخت  حق بیمه  برای شخص خودش  ممنوع است ،  بر این اساس سال ها بیمه ای بر پیمانکاران منفرد    تحمیل شد که معلوم نبود به حساب کدام کارگر سرازیر می شد . تا بالاخره با حکم دیوان عدالت اداری این قبیل توجیه و تفسیر ها از ماده 38  قانون تامین اجتماعی حذف گردید ولی هنوز ادارات و پیمانکارانی از وجود چنین  احکامی بی خبر بوده و همچنان به پرداخت بیمه برای کارگران موهومی مشغول می باشند و سازمان تامین اجتماعی در پی این متخلفان  و گسیل نامه برای پرداخت بیمه های معوق است !!

خنده دارتر آن که با عدم قبول دفاعیه  پرونده به مرکز استان برای تجدید نطر  گسیل می شود و  متخصصان فن در امور جقوقی نیز که مامور اداره دادگستری می باشند  بسته  به  حال خوش یا ناخوش  و روابط  جاری با سایر اعضا خواهان دریافت  بیمه و جریمه آن برای فرد موهومی می باشند !!

سایر نامه ها و بخشنامه ها را بعداًخدمتتان  عرض می کنم . پاینده باشید . اگر با این اوصاف توانستید سر پا بمانید !!!

لطفا راهکاری برای ارائه و بیان  تخلفات شهرداری انزلی  و شورای شهر  و فرمانداری انزلی  به عنوان ناظر بر مصوبات شورای شهر  مطرح کنید .
 یا برای  گزارش  به اداره محیط زیست برای رفع  ساخت و ساز های  حاشیه سوسر روگا که محل اختفای  اقلام فروشندگان موادالکلی و مواد مخدر شده است  با کمک نیروی انتظامی چاره ای بیندبشد .
  در حوالی بی بی حوریه  در سال  92 فقط دو  دکه  فروشنده  فعال بوده  ولی الان  خیلی خیلی زیاددتر شده . 
گفته می شود  این دکه ها با حمایت افراد شرور محله  در کار خرید و فروش مواد مخدر و الکل  هم هستند . بازرسی شهرداری ناحیه 2 غازیان با مدارا کردن با این قسم افراد ضربه جبران ناپذیر بر امنیت اجتماعی شهر وارد ساخته است .

متصدی بازرسی غازیان علیرغم شکایت های مردم  محلات غازیان  از تخلفات  با سرپوش گذاشتن  تخلفات  ، هیچ ممانعتی از وقوع جرم  به عمل نیاورده است  .هنوز بعد از تعویض چند شهردار ناحیه   در غازیان  این فرد بنا بر  دلایلی  هنوز در سمت خودش  ابقا شده  .در حالی که اکثر کارکنان شهرداری  با حکم های   سنگین جابجایی ها  خارج از عرفی را متحمل شده اند.
اگر جابجایی ها در جهت قانون مداری پرسنل بود باز غمی نبود . اما شهردار با ارائه بودجه  علنا حجب و حیا و پرده پوشی  برای تخلفات را کنار گذاشته و علنا   با شعار تخلف  قانونی با  سهم و اختیارت  خودم   ، نشان دادکه شورای شهر  چگونه مثل کوه پشت شهردار منتخب خود ایستاده است ؟ 
کاهش فعالیت های  "ان جی او  "  ی  شما در حد  بریدن و چسباندن مقالات سایت همسایه ای که   "  ان جی او  را دوست نمی دارد ! "  آن هم با درج تاریخ ارسال  ، بسیار زننده و غیر تخصصی  و در حد افتضاح قلمداد می شود    .
رکودی ملال انگیز  در ارائه ی گزارشات زیست محیطی با درج نام و نام خانوادگی  گزارشگر  ، بیشتر جنبه تبلیغی و کیش شخصیتی دارد .
 متاسفانه  ظواهر شعار گونه جمع  آوری زباله  و کاشت چند نهال در کنار اساتید و مسئولین و چند کودک دبستانی پاستوریزه، قصه ی تکراری در  انجمن  شده است .
 متاسفانه  در بر همان پاشنه سابق در فعالیت های مهم و حیاتی نظیر محیط زیست بحران زده بندر انزلی در حد شعار  و تظاهرات نمادین ،  ادامه دارد  و هیچ کار مثبت  از  ان  جی  او ی شما  عملا  سر نزده است که در محافل شهری و  خانوادگی  مطرح  باشد  .
باید پرسید استقبال زیاد  از این سایت  بر چه اساسی شکل گرفته است ؟ 
آن چه که آشکارا دیده می شود فواصل طولانی  در گذاشتن گزارشات و بیانیه ها است ، که  نمی تواند  جذابیتی برای  بازدیدکنندگان از سایت داشته باشد. 
 بیشتر این فالور های  مرید گونه  !!چه معجزه ای از این سایت را در تصورات خود انتظار دارند ؟
چگونه است که این مخاطبین روزانه  بدون بازخورد و بالا رفتن اطلاعات کیفی  در ارائه مقالات ،  همچنان  خبر های این سایت را دنبال می کنند و علیرغم تقاضا برای دستیابی به داده ها و اطلاعات در  زمینه ی  توسعه شهری ، کار  و فعالیت  چندانی از طرف  هیات رئیسه انجمن  برای  عرضه  گزارشات و تحلیل ها و فعالیت های اجتماعی  آن دیده نمی شود ؟
پاسخ:
دوست گرامی جناب اقای میلاد باتشکر ازنگاه موشکافانه جناب عالی باید عرض کنم که حق باشماست . 1 _ انجمن درحال حاضر ضمن انجام برنامه ای بنام  عصرگفتمان که درروزهای شنبه هر15 روز .درتدارک کارگاهای اموزشی درزمینه های اجتماعی محیط زیستی فرهنگی میباشد وهمچنین برنامه ریزی برای همایش معرفی شهروندان نمونه ودومین همایش منظرشهری ویکی دو برنامه دیگر فرهنگی رادردست اقدام دارد که بزودی اعلام میشود . 2_البته کارچمع اوری زباله همیشه ملال اوراست واموزش هم یک کارتکراری حتابرای کودکان بفرمایش شما پاستوریزه دبستانی باشد ولی بنظرشما انجام این کار هاباخلوص نیت وبدون چشمداشت کاربیهوده ای است ؟.3_انجمن باانتخاب هیات تحریریه درتلاش است که کیفیت سایت بالاببرد . 4_باتوجه به تغییراتی که درمدیریت شهری ایجاد شده بازایزنیها پس ازانتخابات امکان فعالیت هادرنهادهای مدنی بیشتر خواهد شد . چه خوب میشود جنابعالی که بنظرمیرسد هم دلسوزشهروشهروندان هستید ویقینا حداقل دریکی ازامورفعالیت های انجمن تخصص دارید بجای نقد ازانجمن بما میپیوستید وشهر هم ازتوانائیهای شما بهره مند میشد .به امید روزیکه شهروندان ما هرازگاهی ازخود شان بپرسند که برای شهرخود چکارکردند؟.والبته پاسخی هم داشته باشند .
۲۵ فروردين ۹۶ ، ۱۱:۲۳ باغ خزندگان منطقه آزاد انزلی

باغ خزندگان و ورود خزندگان آفریقایی و آسیایی و آمریکای جنوبی    به گیلان مشابه ورود  آزولا به تالاب انزلی از فیلیپین  توسط موسسه تحقیات برنج گیلان  است .  

این پروژه های بی کیفیت و پرطمطراق  و دهان پرکن  ، برهم زننده اکوسیستم طبیعی  گیلان خواهد شد    در جایی که  این قبیل حیوانات نمی توانند  به طور عادی   ساکن  طبیعت  و آب و هوای  ایران  باشند امروزه  به انحای  مختلف  وارد کشور  شده اند و  انسان  هایی  با ورود  خزندگان به عرصه آ پارتمان ها  و یا در  تنگ بلور سفره هفت سین فرهنگ جدیدی  را ترویج  می دهند .

بعد از اهدای  مارها و خزندگان  توسط  "سلطان مار ایران "  به باغ خزندگان   اصفهان  در زمان احداث  آن و پس از  آن افتتاح باغ خزندگان  تهران  ،  اکنون  در منطقه آزاد انزلی عده ای   این پروژه  به ظاهر جذاب گردشگری  را  کلید زده اند .

ظاهراً  سرمایه گذاران به دنبال راه اندازی و توجیه طرح های گوناگونی که تابه حال به گوش نیامده  هستند و  قصد پروپاگاندا و تبلیغات برای خود و یا  سازمان تابعه خود  دارند نظیر پروژه احداث باغ خزندگان ، احداث  فرودگاه آبی  و...

 صرف نظر از   قول های مساعد و  توجیهات  زیست محیطی طرح  احداث باغ  خزندگان در منطقه آزاد  انزلی،  آیا این پروژه  می تواند  در مدنیت شکل گرفته   در قالب قانون گریزی و بی مسئولیتی  مدیران رده پایین و یا  پیمانکاران غیرپاسخگو برای نگهداری چنین  جانورانی  ، با   ریسک و خطر پذیری  زیادی  برای  برهم زدن طبیعت  گیلان  و یا تالاب انزلی  همراه  نباشد  ؟

 وآیا  ایجاد  فجایع  جدید  زیست محیطی   و  نابودی   صنعت صیادی  در  خطه گیلان رقم  نخواهد خورد؟ اگر پای  بعضی از خزندگان به تالاب و رودخانه های گیلان برسد چه کسی پاسخگو است  و مجازات می بیند ؟ مجازات او با چه میزان وجه نقد  قابل تبدیل و خریداری شدن است ؟ روی سخن اصلی  با متخصصین و کارشناسانی است  است که  در رده های مختلف  باید اعلام نظر نمایند  اما  با سکوت  و یا توجیه  چنین طرح هایی ،  بلایایی  را بر اکوسیستم تحمیل می نمایند که آن سرش ناپیدا است ؟

آیا محیط زیست گیلان به اندازه کافی شکننده نیست ؟ آیا رها سازی میمون های وحشی در جنگل های گیلان و مرگ مرموز گراز های وحشی در اکوسیستم  جنگل های آستارا تا  رضوانشهر نمی تواند گویای برهم زدن چرخه طبیعی اکوسیستم و نابودی زنجیره های غذایی در طبیعت باشد که نهایتا به انسان ضرر خواهد رساند؟

چگونه است که به جای افزایش پرورش ماهی در قفس  ، به ویژه   در مکان های مناسب  و مساعدی که   آلودگی زیست محیطی دیگری بر دریای خزر تحمیل ننماید و  درتقابل با طرح های گردشگری ساحلی و الودگی  ساحلی برای شنا کردن  نباشد ،  شاهد افزایش خسارات به جای ترمیم  تعداد ماهیان دریای خزر هستیم که تا به حال به همت کارکنات شیلات گیلان  انجام گرفته  است ، نادیده گرفتن آلودگی رودخانه ها ، تالاب  انزلی و دریای خزر  با فاضلاب شهری قصه ی تکراری است که به دلیل تکرار زیاد ظاهراً حل شده به نظر می رسد  و صحبت جدی راجع به آن از سوی  نماینده مجلس انزلی  صورت نگرفته است .  

اگر نماینده مجلس خواهان افزایش کارت های صیادی  در تقابل با طرح تعدیل صید پره  است که  تا به حال بودجه زیادی از دولت را صرف کرده ،   آن هم   درست و دقیقاً بعد از اتمام  پرداخت  بیش از 90 درصد از  مطالبات  صیادان  مشمول  طرح تعدیل   صید  پره  توسط دولت ،

 بهتر نیست   که به دنبال کاهش میزان صید ماهی استخوانی  به دلیل  آلودگی دریای خزر  و تالاب انزلی و رودخانه هایی که محل   تخم گذاری  ماهیان است  چاره ای اساسی برای رفع مشکل فاضلاب شهری  در همین اندازه  و نه بیشتر بنماید  و نام نیک از خود باقی بگذارد  ؟  

آقا اجازه ، ما فهمیدیم شهرداری چگونه  فضای سبز را مسکونی تجاری می کنه باید به کی بگیم و کجا عرض حال ببریم کجا شکایت کنیم ؟ کجا اعتراض کنیم کجا منعکس کنیم ؟
جناب هادی احمدی عزیز
شهرداری انزلی مثل قلک پول  شده که به راحتی از  جانب صاحب اختیار شهر که ظاهراً شهردار است قول های کمک در ساخت ابنیه ای برای سایر  ارگان ها را تحت نام مشارکت فراهم می سازد . این قلک البته پولش را با انواع عوارض قانونی  و غیر قانونی  نظیر عوارض تخلفات کمیسیون ماده 100  و و و  فروش دارایی ها...  و فشار بر شهروندان  محقق میشود ، پر می کند .
 اگر به بودجه سال 94 شهرداری از طریق سایت شورای  اسلامی شهر  انزلی که توسط  جناب آقای مهندس آفتابی  و به طور فی سبیل اله راه اندازی شده است   نگاهی بیندازید  متوجه می شوید که  در آمدها و هزینه ها  با عناوین  کلی به شهروندان عرضه شده و هیچ جزئیاتی  از ردیف بودجه ها همانند سایر شهرداری های کشور  در آن دیده نمی شود.
کلی گویی و جا شدن برنامه و بودجه کشور در یک  ورقه ای که در جیب  جا شود از آرزوهای رئیس دولت نهم بود ، که درانزلی به راحتی تحقق یافته است .

بندر کاسپین  در منطقه آزاد انزلی  و اثرات زیست محیطی  آن در سال 1389   درسایت  معماری نیوز به شرح زیرمنتشر گردید که برای اطلاع شهروندان آن را باز نشر بفرمایید .
 معماری نیوز  کد خبر 1396  تاریخ 2 مهر 1389 
 اسکله کاسپین دهها کیلومتر از سواحل ریز دانه خزر را بلعید
ساخت اسکله کاسپین در حالی با تخریب دهها کیلومتر مربع از بهترین سواحل ریزدانه دنیا در سواحل خزر در حال پیشروی است که مجریان این طرح مجوزی برای خاکریزی ساحل و انجام عملیات عمرانی ندارند.
به گزارش خبرنگار مهر، بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی در حالی کیلومترها متر مربع از سواحل ضلع شرقی تالاب انزلی را برای ساخت در اشغال دارد که به عقیده متخصصان محیط زیست دریایی، طراحی و جانمایی موج شکنهای طویل در این بندر منجر به تخریب سواحل پایین دست شده که آثار ویرانگر آن به زودی خودنمایی می کند.

دکتر حسین مروتی استاد دانشگاه و متخصص علوم دریایی در گفتگو با خبرنگار مهر معتقد است سواحل به مثابه موجودی زنده اند و در صورت تخریب دیگر قابل استحصال و بازگشت به حالت اولیه نیستند. در واقع مسئولانی که مجوز ساخت اسکله کاسپین در انزلی را بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی صادر کرده اند تنها برایشان افزایش ترانزیت و تجارت کالا مهم بوده است.

این اقیانوس شناس و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد تاکید دارد که برای ساخت بندر باید ابتدا مجوزهای قانونی اخذ شود چرا که ساخت اسکله ای با این حجم وسیع از کاربرد مصالح ساختمانی و ایجاد آلودگی وسیع و تخریب گسترده ساحل باید ملاحظات زیست محیطی سختگیرانه ای را از سر بگذراند.

از سوی دیگر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد شدید از ساخت غیر قانونی اسکله کاسپین گفت: در مورد اسکله کاسپین در مازندران تخلفی انجام شده که این تخلف را آقای دکتر فیروزآبادی رئیس منطقه ویژه کاسپین مرتکب شده است.

محمد جواد محمدی زاده تاکید کرد: این مدیر خلاف کرده است و سازمان محیط زیست بر اساس مستنداتی که در اختیار دارد مسئله را پیگیری و پروژه را نیز متوقف کرده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به سخنان مسئول مناطق ویژه کشور در مورد کاسپین افزود: آقای بقایی در جلسه ای که به این منظور برگزار شد اعلام کرد ساخت کاسپین بر اساس مصوبه دولت است و در سفر استانی مصوب شده که برای افزایش ترانزیت و تجارت کالا ایجاد شود. ولی اشکال ما این بود که ملاحظات زیست محیطی در این اسکله رعایت نشده و باید متوقف شود.

محمدی زاده تاکید کرد: در پی مخالفت سازمان محیط زیست مسئول مناطق آزاد کشور طی تماسی با بنده گفت این پروژه(ساخت اسکله کاسپین) باید اجرایی شود اما ما نظرات شما را در زمینه رعایت ملاحظات زیست محیطی اعمال می کنیم و اجازه بدهید دستگاه قضایی بین ما قضاوت نکند.

وی اضافه کرد: به رئیس مناطق آزاد کشور گفتم استدلالهای شما درست اما مسئولی که شما منصوب کرده اید خلاف گفته شما و ما و بر علیه محیط زیست عمل کرده است. او هم مستندی را آورد که از نظر ما قابل قبول نبود چرا که آنها خود به جای محیط زیست تصمیم گرفته و عملیات اسکله کاسپین را آغاز کرده بودند.

اما حسین مروتی در ادامه تاکید کرد: برای ساخت اسکله انواع مصالح ساختمانی و سنگهای صخره ای و موج شکنها استفاده و جاده های گوناگون در مسیرهای مختلف کشیده می شود. بنابراین باید پرسید مرجع ارائه مجوز برای این عملیاتها چه کسی است؟

وی تاکید کرد: راههای ارتباطی به بندر کاسپین از میان مزارع سرسبز انزلی می گذرد و صدای غرش لودرها و کوبش سهمگین غلطکها و سایر ماشینهای راهسازی و بندر سازی با اینکه زیباترین اکوسیستم ایران را تهدید به نابودی می کند اما انگار گوش مسئولان نایی برای شنیدن ندارد.

این متخصص محیط زیست دریایی با اشاره به نبود مطالعه علمی در احداث اسکله کاسپین گفت: ریختن میلیونها تن مصالح ساختمانی به ساحل زیبای شرق تالاب انزلی که جزو سواحل طلایی دریای خزر محسوب می شود به هیچ وجه قابل جبران نیست و الگوی امواج دریا، گردش آبهای ساحلی، جریانات دریایی را در ساحل تغییر داده و خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد.

وی تاکید کرد: با وجود سازه های عظیم شیب ساحل تندتر شده و در آینده این شیب قابل مهار و کنترل نیست. در واقع با ادامه این پروژه سواحل شرقی به زودی به زیر آب می روند و به دلیل از دست دادن این سواحل طلایی میلیونها دلار خسارت به کشور وارد می شود.

این متخصص محیط زیست دریایی و اقیانوس شناس که چندین کتاب در حوزه علوم دریایی و بندر سازی و همین طور ملاحظلات زیست محیطی تالیف کرده و مشاورهای متعدد در طول 25 سال مطالعات علمی در دریاهای خلیج فارس، عمان و خزر ارائه داده تاکید کرد: باید به داد سواحل زیبای بندر انزلی رسید و هر چه سریع تر پروژه کاسپین را متوقف کرد.

این استاد دانشگاه همچنین به وضعیت رودخانه های ورودی دریای خزر اشاره و اضافه کرد: رودخانه های آب شیرین که به دریای خزر می ریزند باید مصبشان(دهانه ورودی رودخانه) با تمهیدات خاصی باز بماند تا تخم ریزی ماهیان و زاد ولد آنها به خوبی انجام شود ولی این ورودی رودخانه ها که مانند شش و تنفس برای آبزیان رودخانه ای عمل می کند متولی ندارند.

مروتی با اشاره به ملایم بودن شوری آب دریای خزر گفت: شوری این دریا، آن را در مقایسه با دیگر دریاهای جهان جزو نادرترین اکوسیستمهای دنیا قرار داده است. با این حال دریای خزر به دلیل بسته بودن و محصور بودن در میان سواحل نیازمند مطالعات دقیق علمی برای احداث بندرگاههایی مانند کاسپین است.

وی تاکید کرد: محیط زیست دریای خزر به شدت در خطر است چرا که پدیده خود پالایی در این دریا دیگر به صورت طبیعی انجام نمی شود، چرا که سالانه میلونها تن مواد نفتی و صنعتی و انواع پساب و فاضلاب به دریا سرازیر می شود که این موضوع در تمامی کشورهای کنار نشین خزر صدق می کند.
چرا  اداره ثبت اسناد برای صدور سند مالکیت   در هنگام تفکیک  اراضی از طرح جامع شهری پیروی نمی کند ؟ گاهاٌ شده که سندهای مالکیتی  شش دانگی را صادر کرده است که  با حد نصاب  زمین تفکیکی  آن منطقه  مغایرت دارد . این جدای  از  موارد  مربوط  به سند های قدیمی است  که به طور طبیعی راه حلی  جز تجمیع زمین و رسیدن به حدنصاب احداث ساختمان  برای آن متصور نیست .

 

"شهرسازی وکالتی "  

 

ایده اولیه  نهادهای مردمی که بر اساس   "شهرسازی وکالتی "  شکل گرفته اند ،  دفاع  از حقوق به حاشیه رانده اقشار آسیب پذیر در تجارب نوسازی و بهسازی  محلات شهری است.

یکی از این گروه های مردم نهاد  "با همستان " است . مطالب زیرین در ارتباط با این موضوع و استفاده از متخصصینی است که هم به حقوق قضایی شهروندی و هم به مقوله شهرسازی آشنا باشند و در برنامه ریزی های شهری با ارائه ی راهکارهایی برای اقشار مورد حمایت خود در بهبود فرایند طراحی شهری مشارکت نمایند .

فعالیت های  "نهاد  مردمی باهمستان "  حول عبارت "شهر حق من است" قرار دارد  و در ارتباط با بازآفرینی شهری راهکار  و پیشنهادهایی برای برنامه ریزی شهری ارائه می نماید .

نظریه " شهر حق من است " منسوب به نظریه پرداز قرن بیستمی " هانری لوفور  "   ( 1991-   1901   ) است  که در حوزه جغرافیا و امور شهری به آن پرداخته و در طی زمان همچنان مورد نقد و تایید و یا تکذیب قرار گرفته است  .

 

            از آنجا که روند شهری شدن جوامع به سرعت رو به افزایش است، شهرهای امروز با چالش های جدی جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و آمایشی روبرو هستند. اگر برنامه ریزی موثر و کارآ در قبال تغییرات شهری اتفاق نیفتد، پیامدهای شهری شدن جوامع گوناگون به ویژه در آسیا، افریقا، آمریکای لاتین و جزایر کارائیب بحران زا خواهد شد. پیامدهایی که هم اینک نیز خود را در قالب ناکافی بودن مسکن مناسب و افزایش حاشیه نشینان، کمبود یا استهلاک زیرساخت های شهری، افزایش بیکاری، فقر و جرائم و کاهش ایمنی در شهرها، آلودگی هوا، مشکلات سلامتی، سوء مدیریت بحران های طبیعی و یا مصنوع و تغییرات اقلیمی نشان می دهند.

برنامه اسکان بشر ملل متحد  (  هبیتات  =  UN-HABITAT) برای زندگی شهری بهتر تلاش می کند. رسالت هبیتات ترویج و ارتقاء توسعۀ اجتماعی و زیست محیطی اسکان بشر و دست یابی به هدف مسکن درخور برای عموم استهبیتات می کوشد تا با پیشگامی در فرایند شهری شدن و ترویج تغییر سیاست ها، روش ها و نگرش های مقابله با نیازهای توسعۀ شهری، رشد شهرها و مناطق روستایی را به فرصتی برای توسعه تبدیل کند؛ فرصتی فراگیر برای همۀ شهروندان.

در چهار دهۀ گذشته هبیتات در بسیاری از نقاط جهان به فعالیت برای ساختن آینده ای بهتر و روشن تر برای جوامع روستایی و شهری پرداخته است و تجربیاتی غنی از اجرای طرح های گوناگون همچون سیاست گذاری و یا همکاری های خاص فنی در زمینه های مشخص اسکان بشر و مسایل شهری، کسب کرده است. به همین دلیل، هبیتات موقعیتی یکتا برای پاسخگویی به چالش های روز در توسعۀ شهری و شهرسازی و یافتن راه حل های ممکن دارد.

در چارچوب فعالیت های فوق است که برنامۀ اسکان بشر ملل متحد براساس تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به انجام وظایف خود در مسیر توسعۀ شهری پایدار گام برمی دارد. هم اینک، هبیتات در هفتاد کشور جهان مشغول فعالیت و اجرای طرح های متنوع است.

فعالیت های جاری هبیتات در هفت حوزۀ اصلی و تعدادی از برنامه های مبتکرانه سازمان یافته است. موضوعات بین بخشی همچون محیط زیست، تغییرات اقلیمی و نابرابری های جنسیتی در همه حوزه های کاری هبیتات مورد توجه است.

1 - قانون گذاری شهری، زمین و حکمروایی

                    الف - قانون گذاری شهری
                     ب -  زمین و شبکه جهانی ابزار زمین
                     ج -  حکمروایی محلی و تمرکز زدایی               

2 - برنامه ریزی و طراحی شهری

                  الف - برنامه ریزی منطقه ای و کلان  شهری
                   ب -  برنامه  ریزی، توسعه و طراحی شهر ها
                  ج -  تغییرات اقلیم

 

3 - اقتصاد شهری

                     الف - توسعه اقتصادی محلی
                     ب -  تامین منابع مالی شهرداری ها 
                     ج - امور جوانان و ایجاد اشتغال 

4- خدمات زیربنایی شهری 

         الف - مواد زائد جامد (پسماندها)
          ب -  انرژی شهری
          ج -  جابجایی شهری
          د -  آب رسانی و بهداشت

5 - کاهش خطرپذیری و بازسازی

                الف -  بازیابی اسکان
                ب -  احیاء سرپناه
                ج - کاهش خطرپذیری شهری

6 - مسکن و بهسازی سکونتگاه های غیر رسمی

              الف - افزایش دسترسی به مسکن مناسب

              ب -  بهبود کیفیت زندگی در محلات زاغه نشین و سکونتگاه  های غیررسمی

              ج - جلوگیری از ایحاد و رشد نمونه  های جدید زاغه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی

 

7 - پژوهش های شهری و توانمندسازی

             الف – بررسی گزارش های  برنامه اسکان بشر میزان دستیابی به اهداف

              ب  -ارائه برنامه شاخص های شهری

 

 

 

یونسکو و هبتات 

 

در سال2004 منشور مشترکی   در باره مقوله ی حق به شهرright to the city  عرضه کردند و پیشنهاد کردند این حق به عنوان یکی ازاجزاء بیانیه حقوق بشرو به عنوان یک حق اساسی  در قانون اساسی کشورهایی که قائل به این حقوق هستند وارد شود . که نشان دهنده  اهمیت بازآفرینی شهری  یعنی  به بیانی دیگر   اهمیت "بهسازی و نوسازی شهری "   است.

 

 امروزه بحث مشارکت در برنامه ها و پروژه های شهری بسیار مورد توجه است و متولیان برنامه های بازآفرینی شهری از مشارکت فعالانه شهروندان بسیار صحبت می کنند. آیا  نهاد های  غیرانتفاعی و مردمی، می توانند  حقوق به حاشیه رانده شهری را در این برنامه های مشارکتی مورد توجه قرار دهند ؟

مشارکت واژه ای است که می توان مفهوم آن را دستکاری کرد. انواع و اقسام مفاهیم مشارکت در  "نظریه نردبان مشارکت  " وجود دارد.

بر این اساس می توان پروژه های شهرسازی را بررسی کرد و نوع مشارکت در آن را مورد ارزیابی قرار داد.

به طور کلی  ساختار قدرت تمایل دارد مشارکت را در مرحله اجرا پیگیری کند. به این معنا که طرحی را تعریف کرده و از شهروندان بخواهند که در اجرای آن مشارکت نمایند. برای مثال تنها نهادی که در شهرداری تهران در حوزۀ مشارکت شهروندی وجود دارد سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی است؛ عنوان این سازمان به خوبی بازگو کنندۀ  نگاه موجود به مشارکت است.

دلیل آن که ساختار مدیریتی شهر به انواع دیگر مشارکت علاقه ندارد، طولانی شدن فرایند و دشواری آن است. زیرا اگر در تعریف مساله و انتخاب راه حل هم به مشارکت روی آورده شود، ممکن است به راه حل واضح کالبدی، که مهندسان شهری به آن علاقه دارند، دست یافته نشود.

البته باید تاکید کنیم که این مساله در سراسر جهان مشترک است و تنها مشکل ما نیست. بسیاری از فرایندهایی که ما در کشورهای دیگر می بینیم و چنین می پنداریم که  نشانۀ مشارکت واقعی بالاست، برای مثال Public Hearing در امریکا، وجود صوری نیز دارند؛ در این جوامع هم شهرسازان  ، بسیاری از ضوابط و قوانین تضمین کنندۀ مشارکت را دور می زنند. در چنین شرایطی است که فورستر در کتاب خود «شهرسازی در برابر قدرت» هنر شهرسازان را دستکاری اطلاعات معرفی می کند و یا چارلز هوک در مقاله ای این مسئله را طرح می کند که چرا پس از چهل سال انتقاد از شهرسازی بالا به پایین در دانشکده های شهرسازی، شهرسازان پس از فارغ التحصیلی در عرصۀ حرفه همان رویکرد را دنبال می کنند. این ویژگی در سراسر دنیا مشترک است، زیرا باعث تسریع ارائه طرح و نظارت و کوتاه تر شدن بازه زمانی اجرای آن می شود.

 

از همان ابتدا واژه وکیل و نظریه شهرسازی وکالتی مطرح شد. زیرا فلسفۀ استمداد از وکیل دستیابی به دو امر "اطلاع از حقوق و قوانین" و "قدرت بیان" است و از این منظر میان وکلا و شهرسازان تناظر بالایی وجود دارد.

به بیان دیگر شهرسازی وکالتی نیز بر این دو اصل تکیه دارد؛ زیرا . شهرسازان نیز هم قدرت بیان دارند (گفتاری و نوشتاری) و هم از ابعاد مختلف قوانین شهری مطلع هستند و می توانند در این زمینه به شهروندانی که دارای این توانمندی ها نیستند کمک کنند.

اما از سوی دیگر ما با واقعیتی به نام  وکیل تسخیری روبرو هستیم. زمانی که شهرسازی به عنوان وکیل تسخیری شهروندان عمل کند شاهد روند متفاوتی خواهیم بود. زیرا در این صورت شهرسازان در همان ساختار کار می کنند و وظیفه سازمانی شان این می شود که از حقوق شهروندان دفاع کنند. در چنین شرایطی، باید توجه داشت که کمتر کسی در دادگاه با وکیل تسخیری به حق خود می رسد. زیرا این وکیل دغدغه پیروز شدن در دادگاه را ندارد و صرفا به انجام وظیفه می پردازد.

ایده اولیه  نهادهای مردمی  "شهرسازی وکالتی "  هم این بود که در نظام شهری امروز وکلای شهری به معنای واقعی خود وجود ندارد.

 

تجارب نوسازی محلات با یکدیگر متفاوت است و محصول هر پروژه را می توان جداگانه مورد ارزیابی قرار داد و نتیجه گرفت که کدامیک از گروه ها به حاشیه رانده شده اند. اما نقد ما دربارۀ ارائه راه حل و محصول پروژه های شهری نیست و مشخصا به فرایند مرتبط است.

 مساله جدی نوسازی محلات فرسودگی بافت و خطر زلزله است؛ اما از دیدگاه ما راه نوسازی تخریب یا فروش خانه های ساکنان نیست. مردم باید احساس کنند که در ارائۀ راه حل برای بهبود محل سکونت شان سهیم بوده اند. در غیر این صورت ما به جای اجتماع با جمعیتی روبرو خواهیم بود که هریک منافع شخصی خود را دارند. در نتیجه چنین فرایندی است که همراه با مفهوم نوسازی واژۀ gentrification به وجود آمده است. این مفهوم یکی از عواقب قابل انتقاد نوسازی است. زیرا در این فرایند کسانی که توانایی مالی زندگی در بافت نوسازی شده را ندارند مجبور به ترک مکانی می شوند که در آن بزرگ شده اند و ارتباطات شان در آن شکل گرفته است .

چنین رویکردی سبب می شود مثلا در نواب همزمان با اجرای پروژه، سکونتگاه غیررسمی بالای خطوط راه آهن به وجود آید. از این رو ما نه تنها به افراد برای داشتن مسکن بهتر کمک نکرده ایم، بلکه باعث شده ایم که بسیاری از آن ها حتی مسکن نامناسب تری داشته باشند. در این میان واقعیاتی وجود دارد که نمی توان بر آن ها ارزش ریالی گذاشت، مثل سبک سکونتی - کارگاهی که افراد در محلات قدیمی دارند که شامل روابط پیچیده خانوادگی، اقتصادی، و اجتماعی است. این مسایل نشان می دهد که عبارت "راه حل در دست ماست" اشتباه است. ما باید به طور جمعی و با گفتگو به راه حلی برسیم. باز هم تأکید می شود که این ویژگی منحصر به ایران نیست.

-----------------------------------------------------------------------

1- یونسکو (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO ;

هبیتات ( برنامه اسکان سازمان ملل UN-HABITAT)  

2- جستار کیفیت در بازآفرینی های شهری    http://iburp.ir/content/59

3- بررسی آراء  حق به شهر     http://www.iranurbanstudies.com/ShowSeminar.aspx?sid=259

 

عوامل توسعه فرسودگی بافت های شهری

از دست اندرکاران سایت انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی تقاضا می شود در مورد  پروژه های بهسازی و  نوسازی بافت فرسوده شهری در بندر انزلی گزارشی تهیه نمایند . بر این اساس  باز نشر  مقاله دکتر آیینی  در روزنامه جام جم آن لاین  پیشنهاد می گردد .

عوامل توسعه فرسودگی بافت های شهری
دوشنبه ۲ دی ۱۳۸۷  روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir

کد A156212


تاکنون در ۸۷ شهر بزرگ کشور بیش از ۳۲ هزار هکتار بافت فرسوده براساس شاخص ها و سنجه های مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران توسط سازمان عمران و بهسازی شهری وزارت مسکن و شهرسازی کشور شناسایی شده است.

تاکنون در ۸۷ شهر بزرگ کشور بیش از ۳۲ هزار هکتار بافت فرسوده براساس شاخص ها و سنجه های مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران توسط سازمان عمران و بهسازی شهری وزارت مسکن و شهرسازی کشور شناسایی شده است.

برآوردها نشان می دهد، بیش از ۵۰ هزار هکتار بافت فرسوده شهری در کل کشور وجود دارد. فارغ از این که چگونه باید غبار فرسودگی را از چهره شهرها زدود، بررسی این نکته ضروری می نماید که دلایل و عوامل فرسودگی بافت های شهری را در گذشته شناسایی کنیم و با آموزه های به دست آمده، از توسعه فرسودگی ها جلوگیری کنیم. شناسایی عوامل مذکور، قطعا این توجه را در ما ایجاد خواهد کرد که اجازه ندهیم همچنان به توسعه فرسودگی ها دامن زده شود.

برای شناسایی عوامل فرسودگی بافت های شهری ضروری است به عنوان گام نخست، ویژگی های بافت فرسوده شهری موجود را بررسی کنیم تا ریشه های فرسودگی خود را بنمایاند. مهم ترین ویژگی های بافت های فرسوده شهری به شرح زیر قابل ذکر است:

الف) ویژگی های کالبدی، سیما و منظر شهری: اغلب واحدهای ساختمانی در بافت های فرسوده شهری فاقد سیستم سازه ای و فاقد هرگونه محاسبات فنی برای مقاومت در برابر سوانح طبیعی از جمله زلزله می باشند و واحدهای فرسوده مزبور، به لحاظ زیبایی بصری، دچار ناهنجاری های متعدد بوده و روح جستجوگر زیبایی شهروندان را متناسب با سلیقه های امروزی سیراب نمی کند و باعث رویگردانی آنها می شود.

ب) میزان برخورداری از شبکه های دسترسی، زیرساخت ها و تاسیسات شهری: بافت های فرسوده شهری از کمبود و ناکافی بودن سطح شبکه ها و معابر دسترسی به خدمات شهری رنج می برد و اغلب معابر آن دارای عرض کمتر از ۶ متر می باشند که به هیچ وجه متناسب با زندگی شهری امروز نیست. تاسیسات و زیرساخت های شهری به دلیل گذشت زمان، فرسوده شده و پاسخگو نیست.

ج) میزان بهره مندی از خدمات شهری: بافت های فرسوده شهری از فقدان برخی خدمات فرهنگی، آموزشی و شهری به لحاظ کمی و کیفی رنج می برد و در برخی خدمات نیز دچار نقص است. در محدوده بافت های فرسوده، بندرت شاهد وجود مراکز فرهنگی و عمومی نظیر کتابخانه های عمومی، فرهنگسراها و مراکز بهداشتی، درمانی، امداد و نجات، فضاهای سبز و عمومی لازم و کافی، مهدکودک ها و امثال آن هستیم.

د) ویژگی مالی، اقتصادی و سرمایه گذاری: عمده محدوده بافت های فرسوده شهری بویژه در لایه های مرکزی شهرها از چرخه و حیات اقتصادی شهر خارج شده اند و به عبارت ساده تر، از بین رفتن توجیه اقتصادی و مالی موجب فرار سرمایه ها از این مناطق و عدم سرمایه گذاری در آنها گردیده است.

ه) ویژگی اجتماعی و فرهنگی: توسعه فرسودگی و از بین رفتن مرغوبیت محدوده بافت های شهری و به عبارت دیگر، تنزل رتبه اجتماعی محدوده های مزبور در نگاه شهروندان، باعث افزایش میزان مهاجرت افراد اصیل و بومی با توان اقتصادی مطلوب و جایگزین شدن آنان با افراد با توان اقتصادی پایین تر، اقشار مبتلا به آسیب اجتماعی نظیر معتادان و مهاجران بیگانه شده است. در واقع هنجارهای اجتماعی و فرهنگی محدوده های بافت فرسوده به ناهنجاری بدل گردیده و ملاحظه برخی آمارها نشان می دهد، سهم مستاجران به مالکان ساکن در محدوده های مذکور بشدت بیشتر شده است.

از سوی دیگر، به دلیل پایین بودن میزان مقاومت واحدهای فرسوده در برابر سوانح طبیعی حتی برخی واحدها، با بارش یک باران فرو می ریزند به میزان قابل توجهی، سطح امنیت روانی ساکنان را کاهش داده است.

در کنار ویژگی های پیش گفته، چنانچه مسائل زیست محیطی و آلودگی هوای این محدوده ها (عمدتا مراکز شهرها) نیز در نظر گرفته شود، مجموعه عوامل زمینه ساز خارج شدن (فرار) مالکان ریشه دار و توانمند بافت های فرسوده شهری، به صورت یکجا فراهم می گردد.

اگر مالکان توانمند مذکور به عنوان مهم ترین سرمایه مقابله با فرسودگی در نظر گرفته شوند، مهاجرت آنها از محدوده های بافت های فرسوده، مهم ترین عامل توسعه فرسودگی خواهد بود که متاسفانه شواهد نشان می دهد که این گونه بوده است. به نظر نگارنده، مهم ترین دلایل گسترش این موضوع در سال های گذشته و سال های اخیر، فارغ از مسائل و ریشه های آمایش سرزمینی موارد زیر بوده است:

۱) عدم توجه برنامه ریزان شهری و شهرسازان به ظرفیت های بلااستفاده در محدوده های قبلی شهرها و اولویت نیافتن توسعه درون شهری و اسکان سرریز جمعیت در محدوده های مزبور

۲) اتخاذ سیاست های توسعه شهری متصل و منفصل و در نتیجه ایجاد رقبای قوی و با زرق و برق تحت عنوان مفهوم «شمال شهر» برای محدوده قدیمی شهرها

۳) عدم سرمایه گذاری شهرداری ها و دستگاه های ارائه دهنده خدمات شهری در جهت اصلاح و بهبود شبکه های دسترسی و اصلاح زیرساخت ها و تاسیسات شهری بافت قدیمی و فرسوده شهرها به رغم وظایف قانونی و وضع عوارض نوسازی و در نتیجه عدم تطبیق ساختار و کالبد بافت قبلی با شرایط زندگی امروزی و بویژه عدم حل مساله عبور و مرور وسایل نقلیه و امدادرسان در داخل محدوده های قدیمی، مرکزی و بعضا میانی شهرها

۴) نبود تعامل و وفاق و تعریف مشترک در جهت اتخاذ سیاست منطقی برای حفظ و کارآمدی واحدهای با ارزشی تاریخی، فرهنگی و معماری و در یک کلمه «میراثی» به عنوان کانون های احیای بافت های قدیمی، فرسوده و ناکارآمد شهری و عدم اولویت بندی صحیح ارزش ها، باعث عدم تحرک شده و بسیار از پروژه های بهسازی و نوسازی به دلیل اختلاف نظر، متوقف شده و یا انگیزه ای برای ایجاد پروژه های جدید باقی نگذاشته است.

۵) نبود عزم ملی موثر در جهت بهسازی و نوسازی بافت های قدیمی و فرسوده و ناکارآمد شهری و اولویت نیافتن موضوع در برنامه ریزی های کلان کشور و بودجه بندی های سالانه

وجه مشترک همه عوامل مذکور را می توان در فرار جریان سرمایه گذاری، به دلیل از بین رفتن توجیه اقتصادی فعالیت های سرمایه گذاری در محدوده بافت های شهری و خارج شدن آنها از چرخه و حیات اقتصادی شهر جستجو نمود. از این رو می توان ریشه اصلی فرسودگی را در مسائل آمایش سرزمینی و فلسفه وجودی هر شهر جستجو کرد. وقتی کارکرد، ظرفیت و استراتژی توسعه هر شهر مشخص باشد، براحتی می توان زمینه های توسعه را در آن پیدا نمود. هر بخش از شهر که از قابلیت اقتصادی و سرمایه گذاری لازم برخوردار باشد، کم کم شاهد رونق خواهد بود و افراد و نهادهای توانمند به آن بخش روی خواهند آورد. حضور افراد و نهادهای توانمند، به خودی خود باعث عمران و تقویت کالبد منطقه خواهد شد.

دکتر محمد آیینی

این  مسیرهای راه آهن  تو کریدور شمال جنوب چرا این قدر عجیب غریب طراحی شدند ؟  چرا رشت به قزوین راه آهن ندارد و باید از مسیر آستارا تالش رضوانشهر  فومن سراوان به راه آهن رشت قزوین متصل  شود . مسیر  بندرانزلی رشت- رامسر فقط یک خط کناره  به حساب آمده است  و تا وقتی  راه آهن بندر انزلی - رشت - قزوین  احداث نشود  نمی تواند به عنوان بخشی از کریدور شمال جنوب کار کند . آخر چرا این 16 کیلومتر باقیمانده مسیر انزلی - رشت  و فاصله  خط آهن رشت - سراوان که کوتاهترین مسیر محسوب می شود و قابلیت بهره برداری سریعتری دارد  نادیده گرفته شده است و منتظر باید بود که 502   کیلومتر مسیر بندر آستارا - سراوان احداث شده  و کریدور شمال - جنوب فعال گردد . 
تازه مگر مسیر انزلی - رامسر  یک مسیر گردشگری و مسافربری است یا حمل کالا ؟ اگر حمل کالا در الویت است  چرا کوتاهترین کوتاهترین مسیر برای الحاق به مسیر راه آهن سراسری شمال جنوب برای آن در نظر گرفته نشده است ؟ واقعاً تعجب برانگیز است . اگر این مسیر قرار نیست استفاده شود پس چرا طراحی شده و برای آن هزینه می شود ؟!!!
30 میلیون دلار برا ی تکمیل  و بهره برداری از پروژه شبکه بهداشتی آبفای بندر انزلی  در سال 1383   توسط آقای پورشعبان برآورد شده است و آغاز پروژه هم از سال 1372  بوده است   اما تاریخ دریافت وام 26 مه سال 2005   است   و مبلغ آن برای  دو شهر رشت و انزلی  224 میلیون دلار بوده  . میزان تخصیصی رشت 150 میلیون دلار بوده که 90 درصد آن جذب شده است و از 1400 کیلومتر شبکه فاضلاب  رشت  فقط 350 کیلومتر   آن ساخته شده است  برای رفع مشکل ،  تصمیم بر بازسازی و لایروبی 800 کیلومتر شبکه سنتی  قدیمی  موجود در رشت را پیشنهاد داده اند  . از 350 کیلومتر احداثی نیز 19 کیلومتر آن به تصفیه خانه متصل است .
اما در انزلی  187 کیلومتر شبکه گذاری شده است  و 40 کیلومتر  باقیمانده است ) . تصفیه خانه انزلی ایلیاران  (   20  هزار متر مکعب   فاضلاب ترا تصفیه می کند و تصفیه خانه  طالب آباد ( 12 هزار مترمکعب  فاضلاب را  ) تصفیه می نماید .

باسلام گویادوباره دستانی آشکاراازآستین  به  درآمده تاحقوق مردم رابه  راحتی تحت  عنوان ایجاد سازمان سرمایه گذاری وتغییرکاربری  درطرح  تفصیلی پایمال  وبه یغماببرند وبرای خودکسب درآمدکنند بیدارشوید سحرنزدیک است  وجدان داشته باشید
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
***** ** ***** ** **** ********* ** ** **** ***** ** ****** 

آیا شهرداری انزلی ، شهرداری تهران را  الگوی خود می سازد  ؟ نقش حفاظت از محیط زیست و حفظ کاربری فضاهای سبز   جایی در نگاه  مسئولین درمقوله توسعه پایدار دارد ؟ 

پاییتخت ایران نای نفس کشیدن ندارد، گریز از پاییتخت فرصت یا تهدید  برای شهرستان های شمال کشور موضوعی است که باید مورد بررسی کارشناسانه در زمینه جامعه شناسی اقتصاد و شهرسازی قرارگیرد ؟

درج خبر
تخگزارش می‌دهد
اما و اگرهای تخلف در اکد خبر : 101638
تاریخ خبر : 1394/04/06 9:08 ق ظ
http://shomanews.com/NewsDetail/101638

ساخت پروژه های متخلف در تهران متوقف نمی‌شود
شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): انگار قصه تخلف برج‌های بزرگ و گرانقیمت پایتخت تمامی ندارد. بعد از پرونده‌های علاءالدین، مجتمع تجارت جهانی فردوسی و هتل اسپیناس٢، حالا مدتی است که انگشت اتهام رسانه‌ها به سمت برجی دیگر نشانه رفته است؛ برجی درخیابان فرشته – خیابان مهدیه که برخلاف پرونده‌های قبلی، هنوز در مرحله گودبرداری است.


به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):
  انگار قصه تخلف برج‌های بزرگ و گرانقیمت پایتخت تمامی ندارد. بعد از پرونده‌های علاءالدین، مجتمع تجارت جهانی فردوسی و هتل اسپیناس٢، حالا مدتی است که انگشت اتهام رسانه‌ها به سمت برجی دیگر نشانه رفته است؛ برجی درخیابان فرشته – خیابان مهدیه که برخلاف پرونده‌های قبلی، هنوز در مرحله گودبرداری است.

به گزارش اعتماد، اما با این وجود عمق گودبرداری آن نیز چنان عظیم و خوفناک است که هوش از سر آدم می‌برد. گودی‌ای با حدود ٥٠ متر عمق که بسیاری از کارشناسان شهرسازی از آن به عنوان یک شاهکار معماری یاد می‌کنند و گروهی دیگر آن را خطری برای ساختمان‌ها و ابنیه اطرافش می‌دانند. با این وجود مساله‌ای که باعث شده برج پاسارگاد که حالا به هتل فرشته معروف شده، از حدود یک ماه قبل یکی از اخبار جنجالی شهرسازی باشد، عمق و شیوه خاکبرداری آن نبود، بلکه ایرادهای واردشده در مورد تعداد طبقات و همچنین ترافیک ایجادشده بعد از احداث این سازه غول‌آسا بود؛ سازه‌ای که به گفته رسانه‌ها ٥٧ طبقه بوده و بعد از تکمیل آن به دومین برج مرتفع پایتخت، بعد از برج میلاد بدل خواهد شد. در گزارش‌های منتشر شده عرض خیابان مهدیه هشت متر عنوان شده است. حالا سوال اینجاست که اولا چطور در خیابانی با این عرض کم مجوز احداث یک غول ٥٧ طبقه صادر شده است. ثانیا: آیا اصولا احداث برجی ٥٧ طبقه در زمینی با وسعت ٤٦٠٠ متر ازن خبر لحاظ طرح تفصیلی قانونی است؟پایان خبر 
خت یک هتل با مجوز کمیسیون ماده5/ قانون شکنی یا رفع نیاز کشور به مراکز اقامتی برای گردشگران
۰۷ تیر ۹۴ ، ۰۹:۱۳ نقض رای دادگاه نظامی در پادگان و قصر عشرت آباد

درج خبر جمعه 5 تیر 1394  - خبر آن لایندادگاه نظامی رای داد، اما هنوز ساخت و ساز در پادگان عشرت آباد ادامه دارد
جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - ایسنا نوشت:

با وجود صدور رای دادگاه نظامی مبنی بر توقف کار در حدود 70 متری «عشرت‌آباد» هنوز جرثقیل‌ها، کارگران و مهندسان روی مجتمع در حال ساخت در کنار این بنای تاریخی فعال‌اند.

«کیانوش تکلو»، مدیر دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران صبح روز سه‌شنبه (26 خرداد) حکم قضایی مبنی بر توقف فوری همه‌ اقدامات اجرائی میدان سپاه و در حریم منظری عمارت کلاه‌فرنگی را از بازپرس شعبه 3 دادسرای نظامی تهران دریافت و آن را چهارشنبه 27 خرداد به دژبان سپاه تسلیم کرد، اما هنوز جرثقیل و کارگران و مهندسان روی طبقات میانی این مجتمع در حال ساخت کار فعال‌اند.

براساس مشاهدات، این فعالیت تا عصر روز گذشته (پنج‌شنبه 4 تیر) همچنان ادامه داشت و حتی بیل مکانیکی کوچکی در زمین خالی کنار این مجتمع در حال ساخت به نظر بار دیگر در حال کندن زمین بود.

صدور حکم توقف برای کار در کنار بنای تاریخی «عشرت‌آباد» برای سومین‌بار و این‌بار از طریق دادسرای نظامی که به اعتقاد تکلو، مدیر دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران از ضمانت اجرایی بالاتری برخوردار بود،‌ صادر شده است، اما به نظر می‌رسد متولیان ساخت این مجتمع گوششان به هیچ حکم و دادگاهی بدهکار نیست!

شهریور سال گذشته که حرکت بیل های مکانیکی و جرثقیل‌ها در محدوده‌ی 70 متری کاخ عشرت‌آباد آغاز شد، دل‌نگرانی‌ها و هشدارها هم نسبت به وضعیت آینده‌ی این کاخ تاریخی که پس از 35 سال یک مسئول دولتی (احمد مسجدجامعی) به فکر حمایت از آن افتاده بود آغاز شد؛ دل‌نگرانی‌هایی که برای مسئولان فقط در حد تصویب مصوبه بود.

در کنار این هشدارها و پس از گذشت چیزی حدود 6 ماه برای نخستین‌بار 17 فروردین امسال شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نخستین جلسه‌ی سال جاری خود که در ۱۷ فروردین ۹۴ موضوع ساخت‌وساز در اراضی شمال میدان سپاه تهران را مطرح کرد و با تاکید بر اینکه عمارت تاریخی «عشرت‌آباد» باید برای استفاده عموم مهیا شود، مصوب کرد: عملیات ساختمانی در محدوده عمارت متوقف و نقشه‌ها مجدد با توجه به ضوابط پهنه و ضوابط میراث فرهنگی بازنگری و اصلاح شود.

در ‌آن زمان مسئولان پروژه‌ی ساخت‌وساز در حریم «عشرت‌آباد» مهجور مانده به این حکم توجهی نکردند و به کار خود ادامه دادند و تعداد طبقات این ساختمان در حال ساخت، موازی با دیوارهای بلند پادگان چهار طبقه بالاتر رفت و تیرآهن ها و اسکلت سبز رنگ آن زورشان را به «عشرت‌آباد» زخم خورده نشان دادند و سایه‌شان را روی این بنای تاریخی انداختند، تا چهارم خرداد ماه که این بار محمد مهدی تندگویان، نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی از صدور رأی نهایی کمیسیون ماده پنج درباره تخلف صورت گرفته در سازه عشرت آباد خبر داد و گفت: ارتفاع این سازه تا سقف 16 متر تعیین شد.

وی گفت: رأی نهایی سازه‌ی در حال ساخت در میدان سپاه امروز (چهارم خرداد ماه) در کمیسیون ماده پنج صادر شد و باید پیچ و مهره‌های سازه آهنی باز تا ارتفاع آن به سقف تعیین شده برسد.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی در‌ آن زمان تاکید کرد: بر اساس رأی صادره کمیسیون ماده پنج، سازندگان سازه میدان سپاه -عشرت آباد- موظف به رعایت حدود قانونی بافت تاریخی از بنای این سازه شدند.

۴۷۴۷

پایان خبر

پیشنهادی برای واگذاری سهام ملوان به پیشکسوتان  و مدیران برجسته گیلانی  با تقسیم سهام عادلانه و حمایت مالی  اسپانسرهای شرکت های تولیدی  صنعتی تجاری گیلانی

ادامه   مالکیت دولتی  باشگاه های ورزشی ، و واگذاری سهام باشگاه ها بر اساس  تنش های مالی - اجتماعی - سیاسی   شهر  ، تحت عنوان   "هبه  "  و بر اساس مصلحت های اجتماعی - سیاسی  دور شدن از قوانین فدراسیون جهانی فوتبال است . بیایید  ضمن احترام به  قوانین فدراسیون جهانی فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا    در استقلال  واقعی  باشگاه های ورزشی  گام برداریم و فقط زمانی که ایجاب می کند   به این فدراسیون های بین المللی شکایت  نکنیم .
خصوصی‌سازی، چرا و چگونه؟- بخش چهارم توزیع ناعادلانه اعتبارات بین باشگاه‌های فوتبال چرا؟
سرویس : ورزشی - فوتبال، فوتسال
کد خبر: 8805-11563یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۵
توزیع نادرست، ناعادلانه و غیرشفاف اعتبارات دولتی بین باشگاه‌های فوتبال نیز از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا اعتباراتی که برای باشگاه های فوتبال اختصاص می یابد بطور یکسان و عادلانه نبوده و هر یک از دستگاه‌های دولتی به میزان توان خود برای باشگاه‌های تحت پوشش هزینه می‌کنند، در نتیجه توان اقتصادی باشگاه ها در کشور متفاوت بوده و این امر در موفقیت آنها نیز تاثیر زیادی دارد. یکی دیگر از مشکلات ورزش کشور، عدم وجود ثبات مدیریت، ورود افراد سیاسی به عرصه مدیریت باشگاه های فوتبال از جمله مهمترین مشکلات باشگاه های دولتی در ایران است. در ادامه‌ی سلسله یادداشت‌های منتشر شده در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درخصوص چالش‌های خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس حسن قره خانی، دانشجوی دکتری مدریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس، در چهارمین یادداشت خود مالکیت دولتی باشگاههای فوتبال؛ مشکلات وموانع مورد بررسی قرار داده است که متن کامل آن در زیر آمده است: در شماره قبلی نوع مالکیت باشگاه های فوتبال در جهان و کشورمان را مورد مقایسه قرار دادیم همانطوری که اشاره شد مالکیت اکثریت قریب به اتفاق باشگاه های فوتبال کشورمان دولتی می باشد . در این شماره به بررسی اجمالی برخی از مهمترین مشکلات باشگاهداری دولتی در فوتبال کشورخواهیم پرداخت. اداره باشگاه های فوتبال توسط ارگانهای دولتی مشکلات فراوانی را به همراه دارد که مشکلات مالی ، زیرساختی ، ناسازگاری با اصول حرفه ای ، مغایریت با قوانین بین المللی (فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا)، درآمد زایی و توسعه اقتصادی، احتمال تبانی و انحرافات مالی ، مدیریتی و... اشاره کرد که در ادامه بحث به بررسی اجمالی هر یک از این موراد خواهیم پرداخت. ** مشکلات زیرساختی (سخت افزار ورزشی) معمولاً باشگاههای حرفه‌ای نیاز دارند تا خود دارای امکانات و فضاهای ورزشی باشند. در اسکاتلند باشگاهها از 34 درصد از امکانات متعلق به خود، 25 درصد از امکانات ورزشی دولتی، 16 درصد از امکانات دانشگاه ها و مدارس، 13 درصد از امکانات ورزشی طبیعی(مانند پارک‌ها، رودخانه‌ها، کوه‌ها و نظایر آن) و 12 درصد نیز از سایر اماکن ورزشی استفاده می‌کنند. در حال حاضر باشگاه‌های حرفه‌ای مالک ورزشگاه‌های محل مسابقه و محل‌های تمرینی ورزشکاران خود بوده یا این اماکن را به اجاره بلند مدت خود درمی‌آورند. برگزاری مسابقات رسمی در رشته فوتبال نیز دارای حداقل معیار های خاص خود است که هر باشگاه حرفه ای باید آنها را رعایت کند. این معیارها در حیطه اماکن و فضاهای ورزشی توسط سازمان برگزار کننده مسابقات تعیین شده و متعاقب آن باشگاه‌ها موظف می‌شوند تا حداقل معیارها را برآورده سازند. نمونه‌ای از این حداقل معیارها را اتحادیه فوتبال اروپا(یوفا)، سازمان لیگ برتر انگلستان ، سازمان لیگ برتر اسکاتلند و اخیرا کنفدراسیون فوتبال آسیا برای باشگاه‌های شرکت کننده در مسابقات تحت پوشش خود تعیین کرده است که ناتوانی دردسترسی به این معیارها از جمله مشکلات باشگاه های فوتبال کشورمان است. ** مشکلات مالی از جمله مهمترین مشکلات باشگاه های فوتبال کشور کمبود منابع مالی و وابستگی شدید آنها به دولت می باشد این امر باعث شده تا باشگاه های فوتبال ما هزینه بر و زیان ده شوند تا جایی که علاوه بر کمک های مالی مستقیم و غیر مستقیم دولت و کمک باز هم هیچ یک از باشگاه های فوتبال تراز مالی مثبت ندارند و این در حالی است که باشگاه های فوتبال در جهان علاوه بر تامین هزینه های خود سود بسیار زیادی را بدست می آورند و مبلغ قابل توجهی را به عنوان مالیات به دولت می پردازند . شاید مهمترین دلیل پایین بودن درآمد باشگاه ها و لیگ فوتبال کشور این است که باشگاه های ایرانی از دولت بودجه می گیرند و توان درآمدزایی بالائی ندارند. دولتی بودن باشگاه های فوتبال ایران مانعی در راه درآمدزایی بهینه فوتبال محسوب می شود.زیرا تا هنگامی که دولت به باشگاهها کمک می کند آنها نیز به سمت درآمدزایی نمی روند. علاوه بر موراد یاد شده توزیع نادرست، ناعادلانه و غیرشفاف اعتبارات دولتی بین باشگاه‌های فوتبال نیز از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا اعتباراتی که برای باشگاه های فوتبال اختصاص می یابد بطور یکسان و عادلانه نبوده و هر یک از دستگاه‌های دولتی به میزان توان خود برای باشگاه‌های تحت پوشش هزینه می‌کنند، در نتیجه توان اقتصادی باشگاه ها در کشور متفاوت بوده و این امر در موفقیت آنها نیز تاثیر زیادی دارد زیرا باشگاهی که دارای توان مالی ضعیفی بوده و با مشکلات مالی فراوانی روبروست هیچ گاه موفقیت چندانی در امر مسابقات و کسب نتیجه مطلوب نخواهد داشت و این امر به خوبی در بین باشگاه های حاضر در لیگ حرفه ای فوتبال کشور مشاهده شده و مشهود است. ** مغایرت با اصول حرفه‌ای: بیشتر باشگاه‌های فوتبال کشورمان فاقد حداقل‌های مورد نیاز در حیطه‌های مختلف مالی، انسانی، امکانات و تجهیزات و.. هستند و در دستیابی به این حداقل ها نیز با مشکلات فراوانی روبرو هستند. موضوع قابل طرح دیگر بحث مالکیت دولت در امر باشگاهداری است. امروزه مقوله مالکیت دولتی باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال شدیدا غیرمعقول و در بسیاری از موارد از جمله در کشورهای اروپایی نظیر انگلستان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و آلمان کاملاً غیرقانونی است. به عنوان نمونه 55 درصد باشگاه‌های ورزشی عمومی اسکاتلند دارای مالکیت خصوصی و شخصی، 33 درصد دارای مالکیت گروهی(تعاونی) و 12 درصد نیز دولتی هستند اما در همین کشور مالکیت باشگاه‌های حرفه‌ای متفاوت از باشگاه‌های عمومی است. نوع مالکیت و ادارة باشگاه‌ها به صورتی است که هر باشگاه به صورت یک مؤسسه تجاری به ثبت رسمی رسیده است. ** مغایرت با قوانین بین المللی در حالی که فوتبال ما می کوشد تا با معیار های حرفه ای تطابق یابد و از لحاظ مالی ، اجرایی و تشکیلاتی همان چیزی باشد که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC )می خواهند ممانعت از روند خصوصی سازی یک سد بزرگ و بازدارنده برای رشد و گسترش این ورزش خواهد بود زیرا مالکیت دولتی باشگاه های فوتبال کشور امری مغایر با اصول و قوانین بین المللی است به همین خاطر کنفدراسیون فوتبال آسیا با تاکید بر خصوصی سازی فوتبال ایران،این موضوع را یکی از شرایط افزایش سهمیه کشورها در فصل جدید مسابقات لیگ قهرمانان آسیا دانسته است. بنابر نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا(AFC) باشگاه های فوتبال در ایران تا سال ‌2009 بایستی خصوصی شوند بنابراین اهمیت و ضرورت توجه به خصوصی سازی در صنعت فوتبال ما امری اجتناب ناپذیر است. ** مشکلات درآمد زایی و توسعه اقتصادی به علت وابستگی باشگاه های فوتبال به دولت درآمدزایی و توسعه اقتصادی آنها نیز با مشکلات زیادی مواجه می باشد که به برخی از مهمترین آنها می پردازیم. باشگاه های فوتبال در کشورمان به علت نداشتن ورزشگاه اختصاصی درآمد زیادی از بلیط فروشی مسابقات ندارند زیرا برای برگزاری مسابقه در اماکن غیر اختصاصی هزینه‌های زیادی از جمله اجاره می‌پردازند، همچنین درآمدهای بدست آمده از تبلیغات دور زمین مسابقه را نیز از دست می‌دهند. به علت عدم توجه لازم و شایسته به درآمد از محل حامیان مالی از این راه نیز درآمد زیادی ندارند. از جمله دیگر مشکلات درآمدزایی برای باشگاه‌های کشور می‌توان به عدم دریافت حق پخش تلویزیونی مناسب اشاره کرد زیرا صدا و سیمای دولتی به علت دولتی بودن باشگاه‌های فوتبال در کشور و در نتیجه از این جیب به آن جیب شدن منابع مالی دولت الزامی در پرداخت حق قانونی باشگاه‌ها نمی‌بیند. ** احتمال تبانی و انحرافات مالی بحث دیگر در زمینه مالکیت باشگاهها آن است که در کشور ما سازمان‌ها یا شرکت‌هایی وجود دارند که دارای دو یا چند باشگاه در لیگ حرفه‌ای هستند (نظیر سازمان تربیت بدنی و وزارت صنایع). فیفا طی بخشنامه‌ای به فدراسیون‌های ملی عضو ابلاغ کرده است که یک شرکت فقط و فقط یک باشگاه می‌تواند داشته باشد، نه بیشتر و اگر یک شرکت دارای دو یا چند باشگاه باشد، فدراسیون‌ها می‌توانند از شرکت کردن آنها در مسابقات رسمی جلوگیری کنند. فلسفه ایجاد چنین قوانینی جلوگیری از انحرافات مالی و همچنین از بین بردن زمینه تبانی‌های پشت‌پرده برای کسب موفقیت‌های ورزشی است. اگر چنانچه یک شرکت مالکیت دو باشگاه و یا بیشتر را در مسابقات لیگ حرفه‌ای داشته باشد، ممکن است در روند انجام مسابقات اقدام به فعالیت‌هایی نماید که با روح ورزش و بازی منصفانه منافات داشته باشد و این در حالی است که دولت مغایر با بخشنامه ‌ابلاغ شده توسط فیفا عمل نموده است زیرا باشگاههای ذوب آهن، فولاد مبارکه سپاهان، فولاد خوزستان و مس کرمان همگی زیر نظر وزارت صنایع و معادن فعالیت می‌کنند. **
مشکلات مدیریتی این گونه مدیریتی که در باشگاههای فعلی وجود دارد در مقایسه به وضعیت مدیریت امروزی در جهان و اصول خصوصی‌سازی و حرفه‌ای ورزش ناسازگار است. عدم وجود ثبات مدیریت، ورود افراد سیاسی به
عرصه مدیریت باشگاه های فوتبال از جمله مهمترین مشکلات باشگاه های دولتی در ایران هستند. علاوه بر آن اداره و مالکیت دولتی باشگاه های فوتبال در کشورمان به خود دولت نیز ضررهای زیادی می‌رساند زیرا باشگاه های دولتی به سبب بهره وری پایین هزینه های بسیار سنگینی را به دولت وارد می‌کنند . دلیل بهره وری پایین را در باشگا‌ های فوتبال می‌توان در مدیریت ضعیف و رقابت بسیار پایین بین آنها جستجو کرد زیرا زمانی که باشگاه در اختیار دولت است و هزینه های آن توسط دولت تامین می شود جایگاه آن در لیگ فرق چندانی ندارد. در شماره بعدی به بررسی پیشینه خصوصی سازی باشگاه های فوتبال در جهان و ضرورت آن در کشورمان خواهیم پرداخت. انتهای پیام

ارائه ی استعلام های صدور پروانه ساختمانی  در  واحد ساختمانی  شهرداری  بندر انزلی  دستخوش  فواصل تناوبی  یک هفته  در میان   آن هم   با تعرفه  یک صد هزارتومانی هزینه ارزیابی  اصالت املاک و مستغلات

 1 - حدود 4 هفته پیش برای دریافت مجوز پروانه ساختمانی به شهرداری  انزلی مراجعه کردم 

 2 - بعد از آن که زمان بازدید را 20 روز بعد  از درخواست زدند آن هم علیرغم رکود  در بخش مسکن و ساخت و ساز  ،  پس از بازدید برای اعلام نتیجه گفتند یک هفته دیگر بیایید 

3 - وقتی یک هفته دیگر رفتم یک برگه استعلام  از اداره آب منطقه ای به من دادند که پاسخ آن  را آوردم .

4 -  بعد از تسلیم پاسخ استعلام آب منطقه ای ، به واحد ساختمانی  این بار  گفتند یک هفته دیگر بیایید  تا بررسی ها و محاسبات را انجام دهیم .

5 - بعد از یک هفته با مراجعه مجدد به واحد ساختمانی یک برگه استعلام کد ارتفاعی به من دادند در حالی که این برگه را  یک هفته قبل نیز می توانستند  واگذار نمایند ،  تا بقیه مراحل صدور پروانه را طی کنم .  

به این ترتیب گویا  کارمندان واحد ساختمانی  دست در کلاه  شعبده بازی  می کنند تا هر بار خرگوشی  ( برگه استعلامی )  ار آن درآورند و مراجعه کننده را مسحور ، تردستی های خود قرار دهند  البته  بلیط این شعبده بازی هم کم حساب نمی شود  یک صد هزار تومان ناقابل  باضافه  9 درصد ارزش افزوده با بت هرینه  ارزیابی اصالت املاک و مستغلات  و ..

اما  اصالت املاک که با تایید کپی برابر اصل   ممهور به  مهر دادگستری ضمیمه پرونده است و هزینه اش را قبلا دادگستری  بابت صحت مدارک گرفته است   اما ظاهرا ٌ دو بار بازدید از محل ملک   ،  یک صد  و نه هزار تومان خرج بر می دارد .پس  تعرفه های پرداختی برای  صدور پروانه ساختمانی   بابت چه  خدمات دیگری دریافت می شود ؟

۲۷ خرداد ۹۴ ، ۲۱:۰۴ توسعه پایدار
رابطه مدیریت منابع و توسعه پایدار 

سکون بخش انرژی بادی به خاطر نبود اراده

روزنامه جهان اقتصاد  www.jahaneghtesad.com

 

دوشنبه, 25 خرداد 1394

 " درج خبر 

گروه امورزیربنایی: رئیس سومین کنفرانس انرژی بادی ایران گفت: پتانسیل استفاده از انرژی باد در کشور بسیار زیاد است، اما در استفاده از انرژی باد نسبت به کشورهای پیشرفته سهم اندکی داریم.

محمد دورعلی در آئین گشایش سومین کنفرانس انرژی بادی ایران که هم‌زمان با روز جهانی باد،برگزار شد، اظهار کرد: کنفرانس انرژی بادی قصد ندارد تریبونی برای ارائه مقالات دانشجویی باشد، بلکه می‌خواهد افراد و افکار را در زمینه استفاده از این منبع بزرگ طبیعی به‌هم نزدیک کند تا بتوانند گره‌گشای معضلات استفاده از این انرژی در کشور باشند.

دورعلی اضافه کرد: ضعف موجود در این زمینه به‌خاطر عدم نقدینگی، یا کمبود متخصص و تکنیک نیست، بلکه علت عدم رشد به اراده موجود و یک سری قوانین و مقررات باز می‌گردد که بایستی راه را برای استفاده از این انرژی پاک هموار کند.

او با بیان اینکه باد مانند آب نیست که درصورت عدم استفاده در زمین نفوذ کند و به سفره‌های زیرزمینی بپیوندد، ادامه داد: باید در زمان از انرژی باد استفاده کرد و به همین خاطر هرچه زودتر نسبت به استفاده از انرژی باد اقدام کنیم، بهره بیشتری خواهیم برد.....

 

چیت‌چیان  وزیر نیرو درادامه با اشاره به اینکه تجربه نشان داده در استفاده ازنیروگاه‌های بزرگ با مشکل مواجه‌ایم، تصریح کرد: مناطق مصرف از مناطق تولید برق جدا هستند و برای انتقال نیازمند توسعه هستیم زیرا این فاصله غیر از ریسک بالا تلفات زیاد را نیز منجر شده بنابراین اگر تولید را پراکنده کنیم بهره‌وری بالا رفته و به اقتصاد برق کمک می‌شود.

وی با اشاره به لزوم توسعه دادن مناطق دور افتاده با استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر، اظهار داشت: یکی از مناطق خوب برای احداث نیروگاه‌های بادی شرق کشور از خواف تا سیستان و بلوچستان است که این مناطق از توسعه‌یافتگی کمتری برخوردار بوده و چنانچه نیروگاه‌ها در این مناطق توسعه یابند اثرات قابل توجهی در معیشت و توسعه آنها و همچنین اشتغال خواهد داشت.

وی همچنین گفت: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیردربرنامه چهارم و پنجم و سیاست‌های وزارت نیرو تاکید شده به طوری که در برنامه پنجم قانون‌گذارمکلف کرده که تا پایان این دوره از برنامه 5 هزار مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی نصب شود.

۲۷ خرداد ۹۴ ، ۲۰:۵۰ رابطه مدیریت منابع و توسعه پایدار
رابطه  مدیریت  منابع و توسعه پایدار   مدیریت غلط آب های شیرین را هم شور کرد.

روزنامه جهان اقتصاد  www.jahaneghtesad.com

 " درج خبر 

•       جمعه, 22 خرداد 1394

عیسی کلانتری تشریح کرد

ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، کشوری خشک و نیمه بیابانی محسوب می شود و به دلیل توزیع نامتوازن مناطق آب در آن نیازمند آمایش سرزمینی به منظور تخصیص منابع آبی به مناطق نیازمند آب است که براساس آن آمایش سرزمین برنامه های صنعتی و کشاورزی تدوین و اجرا شود.  

در این میان اما در سال های اخیر بی توجهی به اقلیم جغرافیایی در سیاست گذاری های مربوط به آب مشکلات شدید زیست محیطی و کشاورزی و در برخی موارد حتی بحرانهای مربوط به آب شرب را موجب شده که عیسی کلانتری درنشست چشم انداز آب و امنیت غذایی درباره آنها صحبت کرده است.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، وزیر اسبق کشاورزی دراین نشست درباره وضعیت خشکسالی کشور گفت: سدسازی با عنوان خدمت یا انتقال آب یا ایجاد پمپاژها،با ناآگاهی یا حماقت کشور را به روزی انداخته که امروز سرزمین در حال خشک شدن است.

وی با اشاره بهغیرکارشناسی بودن بعضی از سدسازی ها تشریح کرد: به عنوان مثال، در سال 1350 سد گتوند را آمریکایی ها مطالعه کرده بودند، محل سد 14 و نیم کیلومتر بالاتر از این مکان بود. سال 77 وزارت نیرو آمد و به همراه پیمانکار گفتند آمریکایی های خائن سد را 14 و نیم کیلومتر پایین تر نیامده اند که مخزن سد از 2/2 میلیارد، 7/4 میلیارد شود.

مشاور معاون اول رییس جمهوردر امور آب، کشاورزی و محیط زیست ادامه داد: مهندس مشاور وقتی که وابسته به وزارت نیرو بود در پاسخ به اعتراض به اینکه اینجا گنبدهای نمکی هست گفت که ما با کشیدن پتوی رسی روی گنبدهای نمکی این را جبران می کنیم و 130 میلیارد تومان هم همزمان با احداث سد روی گنبدهای نمکی پتوی رسی کشیدند اما با اولین آبگیری از سد شهید عباس پور به سد گتوند تمام این پتوها از بین رفت.

وی افزود: جالب است بدانید الان آبی که از سد شهید عباس پور با ایی سی 550 وارد سد گتوند می شود، 700 میلیون مترمکعب آن با متوسط ایی سی 120 هزار یعنی 3 برابر غلظت نمک آب دریا نزدیک اشباع است یعنی از ارتفاع 85 متر از سطح دریا که کف سد هست تا 126 متر متوسط ایی سی 120 هزار است.

این مقام مسئول توضیح داد: آبی که از بالا از ارتفاع 85 متری از دریچه خارج می شود، بر اساس آخرین آماری که گرفتم، 1690 بود یعنی بیش از سه برابر شورتر از آب کارون شیرین است که وارد سد می شود. 3600 میلیارد برای این سد پول خرج کردیم. هر سال به خاطر این سد 9 و نیم تن نمک به اراضی خوزستان اضافه می شود و نمک هایی که زیر سد هست نزدیک 700 میلیون تن است و پایداری خود سد هم به خطر انداخته به روزی که دو سال قبل نزدیک عید تمام لشکرهای سپاه ارتش آماده باش بودند که احتمال سرنگونی سد را می دادند که از زیر نمک های زیر پیکره سد حل شود و ناپایداری ایجاد شود.

ساخت سد گتوند اشتباه بود

کلانتری با اشاره به اشتباه بودن ساخت سد گتوند گفت: در دوران احمدی نژاد که تابستان 90 می خواست این سد را افتتاح کند، من این را خدمت ایشان گفتم اما گفتند اشتباه جا به جا شدن سد در زمان دولت خاتمی اتفاق افتاده است و این کار را زمان آقای بی طرف، آقای اردکانیان انجام داد. گفتم این اشتباه اول بود که تمام شده است. اشتباه دوم را شما انجام ندهید، به عنوان دفاع از کشاورزان آب گیری نکنید. آب شیرین را شور نکنید. یعنی با آب شیرین هم این کار را کردیم.

وی تصریح کرد: جالب است که حالا می گویند از زیر سد دو تا لوله برای نمک ها می گذاریم و در حالی که هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده، پیمانکار لوله هایش را خریده و مستقر کرده که از زیر سد آب شور را خارج می کنیم که با فاصله 270 کیلومتر به خلیج فارس ببریم. بچه های دانشگاه شریف محاسبه کردند آب شور را با حدود 180 هزار متر پایین، با ایی سی متوسط 120 هزار، یک متر و ده سانتیمتر قطر لوله در آن انتها با 20 لیتر خارج خواهد شد و 2200 میلیارد تومان هزینه این دو لوله قرار می شود.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: منظور من این است که آب های شیرینی هم که داشتیم با اشتباه مدیریتی آنها را هم شور کردیم. واقعیت قضایا در مملکت همین است یعنی اطلاعات از دید عموم کتمان شده است. من یادم هست که در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی و چه در دوره آقای خاتمی، جناب آقای دکتر عارف آن رییس برنامه و بودجه بودند و هم معاون اول بودند، بودجه عمرانی ما در یک سال 32 درصد تخصیص داده شده بود، در زمان آقای هاشمی، برای سدسازی 141 درصد تخصیص داده شده بود. حالا فریاد بزن که آقا این آب باید بالاخره در یک جا استفاده شود، آب که فقط دیواره سازی نیست.این سیاست ها بدون توجه به توسعه پایدار است.

پایان خبر "

۲۶ خرداد ۹۴ ، ۱۶:۲۵ محمد علی کارشناس شهرسازی

از انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی  خواهشمندیم  در خصوص " پیروی از ضوابط  ساخت و ساز  براساس  ، ضوابط  بافت تاریخی ومصوبات شورای عالی  معماری و شهر سازی ،در حرایم میراث فرهنگی ، که شامل موضوعاتی مثل الگوی معماری ، نما ، جداره ، ارتفاع  و سایر مقولات تخصصی مورد تاکید میراث فرهنگی است  از شهرداری  ، شورای شهر  و سازمان میراث فرهنگی، پرسش شود که  تا به حال چگونه عمل کرده است .

 آیا "برج امانی " با مصوبه کمیسیون ماده 100   شهرداری " از لحاظ جداره و نما و ارتفاع  و تجاوز به حریم پیاده رو مشمول این ضوابط نمی شد ؟ اساساً چرا طرح ساماندهی بافت تاریخی بندرانزلی  که توسط اداره راه و شهرسازی  از سال 1387  به شرکت«مهندسان مشاور خودآوند »    و  " طرح  بازنده سازی بافت کهن  بندرانزلی  "  که     به  «شرکت مهندسان مشاور ارگ بم کرمان »    واگذار شده بودند هنوز  خروجی ملموسی برای جلوگیری از صدور پروانه های غیر مجاز در بافت تاریخی شهر نداشته است  و  نبود  طرح  مصوب  ساماندهی  بافت فرسوده  موجب  عدم جذب  اعتبارات  ملی  و برگشت  آن  تا کنون شده است  ؟ چرا "طرح تفصیلی بندر انزلی "  در  سال 94   یک سال بعد از  ابلاغ  رسمی "  طرح جامع شهری  بندر انزلی  " ( با شماره ابلاغیه  مصوبه  شورای عالی شهرسازی  و معماری ایران  طرح جامع  شهری بندرانزلی   ، 17352 /300   ،  مورخ  92/3/13    ، برگرفته شده از وبسایت انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی )    مسکوت  باقی مانده است ؟  پیامد های اقدامات  و تصمیم گیری هایی بر خلاف  خطوط  ترسیم شده در "طرح جامع شهری انزلی " به سود و زیان چه کسانی منجر خواهد شد .

 % شروع خبر  

ارتقای فعالیت گردشگری با هویت بخشی به کالبد تاریخی بافت شهر بندرانزلی

» سرویس: استان ها - گیلان

 

کد خبر: 92093020842

شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رضا علیزاده، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی دستی و گردشگری استان گیلان نیز شهرستان بندرانزلی را برای گردشگری استان گیلان بسیار با اهمیت دانست و گفت: جاذبه‌های متنوعی در این شهرستان وجود دارد و از گذشته، بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی با همین انگیزه به بندرانزلی سفر می کردند به همین دلیل هر گوشه از این شهر یک خاطره در ذهن آنها حک کرده است.

وی گفت: گذشته از ویژگی‏ های بندری این شهر، چشم انداز زیبا، تالاب بین المللی انزلی و سایر جاذبه‏ های طبیعی، بافت تاریخی این شهر می‏ تواند یک فرصت برای گردشگری تلقی شود که با برنامه ریزی و مشارکت همه مجموعه‌ها اعم از شهرداری، دادگستری، بانک‌ها، مجامع امور صنفی و سایر گروه‌های فعال بندرانزلی می‌بایست امکان مرمت بناها و اماکن تاریخی فراهم شود.

علیزاده تصریح کرد: باید توجه داشت هرگونه ساخت و سازها که در حرایم میراث فرهنگی قرار دارد الزاماً می بایست از ضوابط بافت تاریخی و شورای عالی معماری و شهرسازی تبعیت کند، در این ضوابط تاکیداً تطبیق با موضوعاتی چون الگو معماری، نما، جداره، ارتفاع و سایر مقولات تخصصی مورد تاکید میراث فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ریزی شهری بی‏ تردید تشریک مساعی و پای بندی به اصول حاکم بر توسعه شهری، می‏ تواند هویت و کالبد تاریخی شهر بندرانزلی را تبدیل به یک فرصت گردشگری دیگر در کنار سایر جاذبه‏ ها کند.

پایان خبر %

این زمین مخروبه دراول پاسداران باید همچنان مخروبه باقی بماند؟یک کاری بکنید این زمین هم به پارک مجاورش بچسبانندتامورداستفاده مردم قرارگیرد
۲۴ خرداد ۹۴ ، ۲۱:۴۵ حسن کرگانی
هشدار تند وزیر کشور به معاونان استاندار و استانداران
کد خبر: ۲۳۶۳۸۳
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱
فرارو- وزیر کشور با هشدار تند به معاونین عمرانی استانداران کشور گفت: اگر بفهمم کسی دست به بیت المال زده است، فرد را رها نمی کنم و آن را بیچاره کرده و از زندگی ساقط می کنم. 
 
عبدالرضا رحمانی فضلی در جمع معاونین عمرانی استانداری کشور با انتقاد تند از برخی دست درازی ها به اموال بیت المال در برخی از استانهای کشور و همچنین با اشاره تلویحی به خبر منتشر شده روز گذشته از پروژه تعاونی مسکن در کرج گفت: اگر بدانم و بفهمم که معاونی به بیت المال دست درازی کرده آن را رها نمی کنم و بیچاره اش می کنم و از زندگی ساقطش می کنم و تا قران آخر را از او می گیرم. چرا باید به اسم صندوق خیریه و قرض الحسنه از شهرداری ها و فرمانداری ها پول بگیرند؟ 
 
وی افزود: چرا گزارشی از کمیسیون ماده۱۰۰ تاکنون به دست من نرسیده است؟ آقایان می روند می نشینند ماهی ۲-۳ میلیون تومان حقوق می گیرند بعلاوه هدیه، آن وقت نتیجه آن کلی تصرفات و دست درازی به زمین ها است. به تازگی گزارشی از یک استان آمده که وزارت کشور تعاونی مصرف ایجاد کرده در حالی که این اقدامات بعید نیست و اگر اقدامی قرار باشد انجام شود فقط با امضای شخص معاون وزیر کشور ممکن است. 
 
رحمانی فضلی به موضوع عزل شهرداران اشاره کرد و گفت: هم باید به شهرداران احترام گذاشت و هم به اعضای شورای شهر. اما چرا یک شهرداری که ۶ ماه قبل با رای اعضای شورا شهردار شده، یک مرتبه با همان اعضا استیضاح می شود؟ بعدا می فهمیم که شهردار نتوانسته خرده فرمایشات آقایان را انجام دهد که در این خصوص باید استاندار و فرماندار هم پاسخگو باشند. 
 
انتقاد بعدی وزیر کشور به استانداری ها بود و گفت: شنیده ام که پول و بودجه به دهیاری داده می شود و بعد می گویند ۵۰ درصد را برگردان به استانداری که این یک تخلف آشکار است و ما در این خصوص به روستاها بازرس اعزام کردیم. 
 
وزیر کشور در پایان گفت: اگر بفهمم و گزارش دهند تخلفی در حوزه عمرانی و استانداری رخ داده به سرعت معاون عمرانی استاندار عزل و اگر استاندار هم اطلاع داشته باشد وی هم عزل می شود. 

از انجمن طرفداران توسعه  بندرانزلی  خواهش می کنیم   فکری برای اصلاح وب سایت  خود  بکنند همچنین    لینک های  مربوط به " انزلی در  رسانه ها " را فعال سازند . این سایت هیچ جذابیتی  برای  کسب خبرهای روز   "شهرستان بندرانزلی  " یا  "استان گیلان " ندارد . همیشه باید چند سایت را زیر و رو کنیم تا خبرهای تازه شهرمان را  از رسانه های مختلف کسب کنیم .

پاسخ:
ممنون ازشما اقای محمد علی . حق باشماست اما بسیاری ازلینکهائی که اشاره فرمودید جهت داراست وما هم سعی میکنیم که ماهیت عدم وابستگی به جناح های سیاسی وقومی وعقیدتی....راحفظ نمائیم . البته رسانه های بیطرف هم زیاد هستند .تلاش خواهیم کرد تارضایت شماوسایرشهروندان رافراهم نمائیم 
سلام-پروژه نیمه تمام پل انزلی-جاده کمر بندی انزلی-جاده انزلی-آبکنار-  ساختمانهای بی قواره و بدون حساب وکتاب-برج امانی- ساخت آپاتمانهای  3-4-5-وحتی 6 طبقه در زمین 180 متری- وضعیت ناهنجار دستشویی بلوار-کوچه های بی دار ودرخت وچاله چوله- و......نشان از این دارد که این شهر  شهردار-شورای شهر-نماینده مردم ندارد

یکی از اهداف مناطق آزاد تجاری- صنعتی  ، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی  است .

ایجاد اشتغال سالم و مولد از اهداف دیگر  ایجاد مناطق آزاد تجاری –اقتصادی  است . اما   آمار تراز تجاریدر سال ۱۳۸۸، نشان میدهد که واردات از مناطق آزاد ۱۰ برابر صادرات بوده است

 و در سال ۱۳۹۲، از مناطق آزاد «۱۳۲ میلیون» دلار کالا صادر شد، درحالی‌که «۳٫۲ میلیارد» دلار کالا، وارد شده است .

یعنی مناطق آزاد تجاری  سکوی پرتاب  کالا به داخل کشور بوده اند  و در واقع این اشتغالزلیی برای بیگانگان صورت گرفته است .  در علم  اقتصاد به آن " صادرات بیکاری "    = "  “  Export  of   Unemploymentگفته می شود . کشورها    های صنعتی در  تلاش هستند تا با صادرات بتوانند  اشتغالزایی انجام دهند    .  
میزان  اشتغالزایی  با تجارت چمدانی  و واسطه گری چه میزان  در اقتصاد شهر موثر است

آیا شهرداری انزلی از سهامداران  بانک شهر  می شود ؟

 آیا شهرداری رشت از سهامداران بانک شهر است " تفاهم نامه شهرداری انزلی و بانک شهر   چه مزیتی بر  تفاهم نامه شهرداری  با سایر بانک ها دارد ؟

اگر به سایر بانک ها پروژه های  سودآوری  تعرفه شود ، منع قانونی در سرمایه گذاری در توسعه شهری دارند ؟

سهامداران  اصلی بانک شهر عبارتند از شهرداری تهران   -  شهرداری شیراز - شرکت تعاونی تولیدی و توزیعی کارکنان شهرداری تهران  -   شهرداری اصفهان - صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران   شهرداری قزوین – شهرداری قم  و ...

نقش شهرداری رشت  با نام پر طمطراق  " رئیس عامل  بانک شهر  استان گیلان " یعنی چه ؟

حالا شهرداری انزلی  با تعرفه  این قسم بانک ها ، چه مزایا و معایبی را برای شهر به ارمغان می آورد ؟


۱۹ خرداد ۹۴ ، ۱۶:۰۵ از طرف یک پدر
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
به فرزندم میگم توی خونه ****!
میگه مسولین ****** به شهر گیر نمیدی ؛ به *** من گیر دادی؟
حرف حساب جواب نداره.
از مسولین میخوام طوری مدیریت کنن که در تربیت بچه ها به مشکل بر نخوریم.
از طرف یک پدر.
سلام میزان رسوبات تالاب  انزلی سالانه 585 هزار تن هست  طی 40 سال رسوب گذاری بیست و سه میلیون و چهارصد هزار تن در  سطح تالاب انرلی  سوب گذاری شده است  و برای  تخلیه و لایروبی  آن  با 100 کامیون 15 تنی ، بیش از 4 سال زمان لازم است .

نصب تورهای آشغالگیر در تالاب انزلی

18  اردیبهشت 1394

معاون امور تالاب سازمان محیط زیست با بیان اینکه تله های رسوب‌گیر در احیا تالاب انزلی عملکرد مناسبی نداشته اند از نصب تورهای آشغالگیر بر ورودی رودخانه های منتهی به تالاب خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آب ایران و به نقل از مهر، دکتر مسعود باقرزاده کریمی افزود: در حال حاضر میزان رسوبات وارده به تالاب انزلی بسیار زیاد است و حتما باید برای احیا این تالاب از ورود این رسوبات جلوگیری کرد.

به گفته وی، علاوه بر کنارگذر موجود در انزلی، طرح های دیگری از جمله طرح راه آهن که در حال تجهیز کارگاه است بزرگترین تهدیدات برای تالاب انزلی محسوب می شوند.

معاون امور تالاب سازمان محیط زیست اظهار داشت: در حال حاضر ۳ پروژه برای احیای تالاب انزلی در دستور کار است که با استفاده از اعتبارات استانی، ملی و همچنین پروژه بین المللی جایکا برای احیای آن اقدام می شود.

باقرزاده کریمی تصریح کرد: بر اساس مطالعات سازمان محیط زیست، تله های رسوب‌گیر عملکرد خوبی نداشته اند و شواهد نشان می دهد که این تله ها نتوانسته اند جلوی ورود رسوب به تالاب انزلی را بگیرند.

وی افزود: با کمک جایکا مطالعاتی انجام شده و قرار است بر ورودی تمام رودخانه های منتهی به تالاب انزلی، تورهای آشغالگیر نصب شود که در حال حاضر به عنوان نمونه بر روی دو رودخانه این پروژه اجرا شده است.

منبع: مهر
۱۵ خرداد ۹۴ ، ۱۸:۵۹ محمد نظامی
رسوبات تالاب چندمترمکعب میشه ؟ یکی اینا را بخره ببره ما را از  شر "تیتانیوم  کذایی " راحت کنه ؟ آخه با پول "تیتانیوم " دویست سال دیگه میخواهید چیکار کنید ؟ محیط زیست تالاب در حال حاضر داره نابود میشه .از  گونه های گیاهی و جانوری و خزانه ژنی تالاب   کاسته میشه ، حالا نگران زرنگ بازی "ژاپنی ها " هستین ؟ انگار برآورد شده چند  تن "تیتانیوم " از توش در میاد ؟ 
ایران کارخانه استحصال  "تیتانیوم  " نداره ؟ تورو خدا یک محیط زیستی جواب بده ؟

 نمونه ای از تفاهم نامه های فاقد وجاهت قانونی برای دریافت تعرفه ها...
ابطال بند 8 تفاهم نامه سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان ثبت اسناد  توسط دیوان عدالت اداری
برای بررسی بیشتر به  سایت/www.divan-edalat.ir مرا جعه نمایید .




تاریخ: 02 تیر 1393


کلاسه پرونده: 584/92
شماره دادنامه: 240
موضوع رأی: ابطال ماده 8 تفاهم نامه شماره 197539/89-3/11/1389 منعقده بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور
شاکی: هیأت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان استان مازندران
رأی هیأت عمومی
مطابق ماده 10 قانون مدنی، قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است. نظر به این که قراردادهای خصوصی منعقد شده ناشی از ماده 10 قانون مذکور به اشخاصی به غیر از منعقدکنندگان قرارداد قابل تسری نیست و واجد اثر نمی باشد، بنابراین بند 8تفاهم نامه منعقده بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به شماره 197539/89- 3/11/1389 مبنی بر تصویب تعرفه ای که توسط اشخاص ثالث باید پرداخت شود، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تشخیص می شود به استناد بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود./ 

نقل قول خبری از سایت شورای اسلامی شهر تهران 

زمان ثبت : 1393-02-16 17:43:21




شورای اسلامی شهر تهرانسالاری تاکید کرد:عدم برون سپاری کامل دلیل نرسیدن به اهداف ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک شهر

به گزارش اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران نشست کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با دفاتر خدمات الکترونیک شهر با حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این شورا برگزار شد.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بررسی موضوعات مرتبط با دفاتر خدمات الکترونیکی شهر از نخستین دستورات جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: با توجه به اینکه بیش از 70 درصد از شهروندانی که با شهرداری سر و کار دارند به این دفاتر مراجعه می کنند، موضوعات مرتبط از حساسیت زیادی برای شورای اسلامی شهر تهران دارد.

وی ادامه داد: با توجه به این حساسیت مقرر شد در کارگروهی که مربوط به مباحثی همچون نحوه واگذاری و نحوه اداره و ارزیابی ارائه خدمات دفاتر خدمات الکترونیک است یکی از اعضای شورای شهر در این کارگروه حضور داشته باشد و بر همین اساس کمیسیون شهرسازی و معماری من را برای حضور در کارگروه انتخاب کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای با بیان اینکه این برون سپاری در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی و با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ پنجم آذر ماه سال 86 شکل گرفت، تصریح کرد: این برون سپاری که برای کوچک سازی و چابک سازی شهرداری صورت گرفت گام بسیار مثبتی بود که با حمایت ویژه شهردار تهران محقق شد.

سالاری با بیان اینکه تاکنون خدمات خوبی را از دفاتر خدمات الکترونیک شهر شاهد بوده ایم گفت: علی رغم تلاش ها، به دلیل عدم برون سپاری کامل ماموریت های شهرسازی به دفاتر، اهداف ایجاد این دفاتر محقق نشده است و در نتیجه شهروندانی که تنها باید به دفاتر مراجعه می کردند مجبورند علاوه بر دفاتر به شهرداری هم مراجعه کنند.

وی با اشاره به جلسه کارگروه احصا مغایرت های مصوبات شوراهای معماری مناطق با طرح تفصیلی اعلام کرد: گزارشی که به شهردار تهران در این خصوص داده شده است نشان از چند برابر شدن مشکلات شهروندان دارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری تاکید کرد: شورای شهر تهران و کمیسیون شهرسازی و معماری مصمم است که این برون سپاری که مربوط به حوزه معماری و شهرسازی است، به صورت کامل انجام شود.

احمد حکیمی پور، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران که در این نشست حضور داشت خواستار گزارشی درخصوص تحقق اهداف دفاتر خدمات الکترونیک شهر شد و گفت: سبک سازی، روان تر شدن کار مردم، کاهش تخلفات از جمله اهداف تشکیل این دفاتر بود که می بایست مورد بررسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در شهرداری می بایست سبک سازی و چابک سازی صورت گیرد و اگر این دفاتر تجربه موفقی در این خصوص باشند، شورا می تواند با انگیزه بیشتری آن را دنبال کند.

مهدی چمران، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی و رئیس شورای شهر تهران در دوره سوم با تشریح موضوعات مرتبط با این مصوبه در دور سوم شورای شهر تهران تصریح کرد: دفاتر خدمات الکترونیک شهر به این دلیل به وجود آمد که تراکم کار در شهرداری ها کاسته شده و مراجعه مردم به آنها کمتر شود.

وی با بیان اینکه با تحقق این مصوبه از تعداد کارمندان در شهرداری کاسته می شد، ادامه داد: با توسعه بیشتر این دفاتر کارهای مردم به دور از تشریفات پیچیده اداری به صورتی روان، سهل و سریع انجام می شود در حالی که این موضوع رخ نداده است.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری با بیان اینکه شاید از ابتدا نمی‌بایست دفاتر خدمات الکترونیک به شیوه کنونی آغاز می شد، اظهار داشت: انتظاری که از این دفاتر به عنوان سیستمی نوپا و جوان می رفت این بود که پاسخگویی به شهروندان سریع، مستقیم و راحت باشد درحالی که گزارشات نشان می دهد که کارها به شدت روی هم انباشته شده و وقت گیر است و زمانی که کاری با مشکلی مواجه می شود شهروند باید به شهرداری مراجعه کند.

چمران ادامه داد: امروز نه تنها از تعداد کارکنان کاسته نشده است بلکه از پیچیدگی کار نیز کاسته نشده و سرعت و سهولت در این سیستم به وجود نیامده است و با وجود فعالیت 1493 نفر در این سیستم نتایج بدست آمده نامطلوب است.

وی با بیان اینکه افزایش تعرفه ها کمکی به این وضعیت نخواهد کرد، اظهار داشت: می بایست تا دفاتر هنوز جوان هستند اصلاحات لازم برای رسیدن به اهداف مشخص شده صورت گیرد.

چمران با بیان اینکه این دفاتر کاملاً نو هستند و انتظار می رود که به درستی درخصوص آنها عمل شود تا با انبوهی از گرفتاری ها مواجه شوند، ادامه داد: این دفاتر بازوان شهرداری هستند و مدیریت شهری با اعتماد به آنها فعالیت های مختلف خود را به آنها واگذار کرده است.

وی تاکید کرد: اگر این دفاتر ظرفیت های لازم را داشته باشند حتی می توان خدمات دولتی دیگری را با هماهنگی با دولت به آنها واگذار کرد.

محمدمهدی تندگویان، نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه عملا برون سپاری در این حوزه در حد یک شعار است، گفت: در حال حاضر شهروندان و دفاتر با مشکل مواجه هستند و می بایست شهرداری گزارشی را درخصوص برون سپاری به شورا ارائه دهد که مغایرت ها را مشخص کرده، نقش سیاست گذاری را نشان دهد و جاهایی که هیچ گاه قرار نیست واگذار شوند اعلام کند.

وی همچنین بر لزوم وحدت رویه تاکید کرد و گفت: قرار بود که شهرداری و دفاتر در این خصوص گزارشی را ارائه کنند، البته بخشی از مشکلات با لغو بخش نامه های مرتبط با طرح تفصیلی توسط معاونت شهرسازی و معماری بر طرف شد ولی با این وجود گزارش ها باید به شورا ارائه شود.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی همچنین به موضوع فعالیت هایی که در دفاتر خدمات الکترونیک انجام می شود اشاره کرد و گفت: این به عنوان هشداری است که اگر دفاتر قائم به موضوعات شهرسازی و ملکی باشند با رکود این بخش چگونه می توانند به بقای خود ادامه دهند.

تندگویان در پایان بر لزوم آموزش به مراجعین دفاتر تاکید کرد و گفت: امروز مشاهده می شود که تعدای از تخلفات به دلیل عدم آگاهی سازنده صورت می گیرد و دفاتر می توانند در این خصوص کارهای خوبی را انجام دهند و این موضوع اگر نیاز به کمک های مالی دارند این کمک ها انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم روان سازی کارها در دفاتر تصریح کرد: امروز با یک بار مراجعه به دفاتر پلیس + 10 این امنیتی ترین کارها در زمان کوتاهی انجام می شود در حالی که یک شهروند مجبور است برای موضوعات شهرسازی یک بار به این دفاتر و چندین دفعه به شهرداری منطقه مراجعه کند.

وی تاکید کرد: بالاخره باید در جایی این رویه متوقف شده و روند کارها اصلاح شود.

عبدالحسین مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این دفاتر هنوز برای شهروندان شناخته شده نیست، گفت: در کشورهای پیشرفته بیش از 80 درصد کارها در یک اداره خاص انجام می گیرد که فاصله کمی با شهروندان دارد و این موضوع سبب کاهش ترافیک، آلودگی و اینگونه مشکلات می شود.

محمد حقانی، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در این نشست با بیان پرسش مبنی بر اینکه آیا دفاتر به سوی اهداف خود حرکت کرده اند و یا تنها افزایش نیرو داشته اند گفت: من به عنوان یک شهروند فکر می کنم که نتیجه مطلوبی به دست نیامده است.

وی ادامه داد: اکنون دفاتر نو پا و جوان هستند و می بایست به گونه ای به پیش برده شوند که مسائل و مشکلاتی که درگذشته در شهرداری رخ داه در این دفاتر اتفاق نیافتد.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری همچنین با بیان اینکه آیا تناسب درآمدی در 122 دفتر خدمات الکترونیک شهر وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: باید موضوع اینکه آیا این دفاتر می توانند از پس هزینه های خود بر بیایند مورد بررسی قرار گرفته و برای آن راهکاری اندیشیده شود.

سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری با اشاره به زحمات و تلاش های عظیم انجام شده برای این برون سپاری گفت: چون خروجی عملکرد در این حوزه مطلوب نیست در نتیجه این زحمات دیده نمی شود.

وی خطاب به قائمی، رئیس سازمان فن آوری اطلاعات شهرداری تهران گفت: امروز بیش از 80 درصد مراجعات مردم به شهرداری ها مربوط به موضوعات شهر سازی است و بیشترین نارضایتی ها نیز در همین خصوص وجود دارد و اگر شما بتوانید این موضوع را محقق کنید توانسته اید بزرگترین کار خود را در شهرداری انجام دهید.

وی با بیان اینکه برون سپاری به طور کامل انجام نشده است گفت: صدور پروانه کاری حاکمیتی نیست و در صورت واگذاری کامل به دفاتر این مشکلات برطرف می شود.

وی بر لزوم حضور یک نفر از اعضای شورا در کمیته انضباطی دفاتر خدمات الکترونیک شهر تاکید کرد و گفت: مدیریت شهری می بایست برای جلوگیری از انجام تخلفات درخصوص تعرفه ها به صورت منطقی فکر کند.


  نقل خبری دیگر  ....
از خبرگزاری فارس پیرامون  " برون سپاری صدور پروانه ساختمانی  در اصفهان  "  و   " توقف آن به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های  لازم  "
93/10/30 -  14:55  شماره: 13931030001126
رئیس کمیسیون شهر‌سازی شورای اسلامی اصفهان:
برون‌سپاری معماری در اصفهان در حال نهایی شدن است

رئیس کمیسیون شهر‌سازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برون‌سپاری حوزه وظایف شهر‌سازی و معماری یکی دیگر از موارد در دستور کار بوده و این موضوع در حال نهایی شدن است.

رئیس کمیسیون شهر‌سازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بحث شفاف‌سازی در امور مالی مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: صدور پروانه ساختمانی توأم با پرداخت عوارض و هزینه است و در راستای محاسبه عوارض و تعرفه‌های دریافتی نرم‌افزاری تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده است که تمام شهرداری‌های مناطق از این نرم‌افزار استفاده کنند، اظهار کرد: این کار در برخی از شهرداری‌های مناطق اصفهان آغاز شده است و فاکتور شفاف در اختیار مردم قرار داده می‌شود.

جان‌نثاری با تاکید بر اینکه امیدواریم استفاده از این نرم‌افزار در تمام شهرداری‌های مناطق اصفهان فراگیر شود، ادامه داد: بحث مکانیزه کردن کار در سیستم شهرداری یکی از مهم‌ترین مطالبات مهم در حوزه معماری و شهر‌سازی بوده است.

وی با بیان اینکه مکانیزه کردن سیستم کار در شهرداری سبب کاهش مراجعه حضوری مردم به شهرداری می‌شود، تصریح کرد: اقداماتی در این حوزه صورت گرفته است و بخشی از کار انجام شده اما با هدف مورد نظر فاصله داریم.

رئیس کمیسیون شهر‌سازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه برون‌سپاری حوزه وظایف شهر‌سازی و معماری یکی دیگر از موارد در دستور کار بوده است، اضافه کرد: طی چند سال گذشته این کار به‌صورت آزمایشی انجام شده و دفاتر کار‌گذاری در این حوزه فعال شدند.

وی با بیان اینکه این دفاتر تنها حدود دو ماه فعال بودند اما بنا به‌دلایل عدم وجود زیر‌ساخت‌های لازم این دفاتر غیر‌فعال شدند، تاکید کرد: مقرر شده است که دفاتر کار‌گذاری به‌صورت مجدد فعال شوند و دفاتر کار‌گذاری در زمینه صدور پروانه ساختمان فعالیت کنند.

جان‌نثاری با تاکید بر اینکه دو راهکار برای تحقق این موضوع پیشنهاد شده است، افزود: استفاده از دفاتر پیشخوان دولت و استفاده از دفاتر مهندسی به‌عنوان دو راهکار پیشنهاد شده در این زمینه است و با تحقق این موضوع مراجعات مردم به شهرداری کمتر می‌شود و فعال شدن دفاتر کار‌گزاری در حال نهایی شدن است.

نقل قول از خبرگزاری فارس   در باره " طرح  برون سپاری  صدور پروانه ساختمانی "

93/02/29 - 09:05    شماره: 13930228000837


((سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورا اضافه کرد: ما تا کنون سه جلسه با مسئولان دفاتر خدمات الکترونیک داشته ایم و در جلسه اخیر با آنان که با حضور معاون شهرسازی و معماری شهرداری برگزار شد، اعضای شورا رسما از شهرداری خواستند که درباره روند برون سپاری وظایف حوزه شهرسازی به دفاتر خدمات الکترونیک به شورا گزارش بدهد.

وی تصریح کرد: قرار بود با تشکیل دفاتر خدمات الکترونیک شهر، بخشی از بدنه شهرداری شامل بازنشستگان و کارشناسان شهرسازی به دفاتر منتقل شوند تا هم از بار انسانی شهرداری کاسته شود و هم سودآوری مالی به همراه داشته باشد. اما پس از جذب بخشی از نیروها در این دفاتر، شهرداری باز هم جذب نیرو داشت و ما امسال باید به این ماجرا یک بار برای همیشه رسیدگی کنیم.

تندگویان در ادامه درباره تخلفات دفاتر خدمات الکترونیک شهر گفت: تخلف همه جا هست، اما شهرداری تا کنون این موضوع را نپذیرفته که در دفاتر، تخلف رخ می دهد. به همین دلیل آقای سالاری،‌ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا تاکید داشتند که حتما باید یک عضو از شورای شهر در شورای رسیدگی به تخلفات دفاتر حضور یابد. زیرا ما به این موضوع اعتراض داریم که چرا این شورا تا کنون حتی یک مورد لغو مجوز دفاتر متخلف را تصویب نکرده است.

عضو شورای شهر اضافه کرد: مشکل اینجاست که شورای شهر در دوره قبلی به این موضوع رسیدگی نکرده و حتی یک بار مسئولان دفاتر متخلف را برای ارائه توضیحات به شورا احضار نکرده است. اما ما در کمیسیون شهرسازی و معماری به شدت پیگیر هستیم تا به تخلفات دفاتر رسیدگی شود و امسال به این موضوع سر و سامان بدهیم. ))

در تایید نظریات  محمد علی   در خصوص "برون سپاریصدور پروا نه ساختمانی  "نقل قول خبر زیر را  برای  سایت  انجمن طرفداران توسعه بندر نزلی  جهت بررسی به عنوان مرجع خبر  ارسال می کنم. 

خبرگزاری فارس  -  93/02/29 - 09:05   

  شماره: 13930228000837


"محمدمهدی تندگویان در بازدید از فارس:

 برون سپاری وظایف شهرداری به دفاتر خدمات الکترونیک انجام نشده است/ مجوز دفاتر متخلف باید لغو شود

سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برون سپاری وظایف شهرداری در حوزه شهرسازی به دفاتر خدمات الکترونیک شهر اصلا رخ نداده، گفت: از شهرداری خواسته‌ایم در این زمینه به شورا گزارش بدهد. "

((به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره دفاتر خدمات الکترونیک شهر گفت: ما چند مشکل درباره این دفاتر داریم و مشکل اول این است که به نظر ما اصلا برون سپاری در حوزه وظایف شهرسازی شهرداری رخ نداده است. برای مثال، در دفاتر پلیس + 10 وقتی شما برای دریافت گواهینامه یا گذرنامه مراجعه می کنید و مدارک خود را تحویل می دهید، دیگر اصلا امکان مراجعه و پیگیری کار را ندارید و از چرخه صدور مدارک بی خبر هستید. تنها چند روز بعد مدارک خود را دم در خانه تحویل می گیرید. ولی در دفاتر خدمات الکترونیک شهر اینگونه نیست.

وی افزود: وقتی شما برای دریافت پروانه ساخت و ساز به این دفاتر مراجعه می کنید، در آنجا تنها تشکیل پرونده می دهید و برای پیگیری کار خود باید ده ها بار به شهرداری مراجعه کنید که این مصداق تخلف و موازی کاری است. مسئولان دفاتر هم معتقدند برون سپاری صورت نگرفته و تبصره ها و تغییراتی که شهرداری روی قوانین می دهد، باعث بلاتکلیفی دفاتر و صدور آرای سلیقه ای می شود. ))

۱۴ خرداد ۹۴ ، ۲۱:۵۷ محمدعلی کارشناس شهرسازی

سلام

خصوصی سازی "صدورپروانه ساختمانی  "   به واحد ساختمانی  شهرداری انزلی  رسید .

 در حالی که  هنوز مستند سازی نقشه دیجیتالی شهر صورت نگرفته است و  طرح تفصیلی شهر  مصوب نشده است     ، میزان سرانه ها و درصد تراکم بنا  ،  بر اساس   تک تک ملک های موجود در نقشه شهر در انطباق با نقشه دیجیتالی شهر موجود نیست   و همچنین  فرمول  نحوه محاسبه  میزان عوارض پرداختی هر ملک  بر اساس طرح تفصیلی شهر  مکانیزه نشده   و از طرفی  هنوز تداخل  وظایف  1 - نظارت  حاکمیتی  شهرداری 2 -  نظارت  فنی و مهندسی   نظام مهندسی و کنترل  ساختمان   و  3 نظارت کارفرما  ،   از لحاظ  قانونی حل نشده است    عده ای از دست اندرکاران  مصداق شعر معروف 

حافظ" تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف    مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی " شده اند و  ...

 ... و  به تقلید  از  کلان شهرهایی مانند تهران  به مبحث " برون سپاری " واحد صدور پروانه ساختمانی پرداخته اند  و این  در شرایطی مطرح  شده است که   سرازیر شدن نقدینگی به بازار  مسکن  طی چند سال گذشته کاهش یافته  و اکنون وارد فاز  کاهش درخواست صدورپروانه ساختمانی   شده  و از نظر  اقتصادی در شرایط رکود تورمی  قرار داریم و شهرداری انزلی  هم طی سال گذشته بیش از  یک سوم  پرسنل اداری خود ،  نیروی متخصص استخدام کرده است. شهروندان ضمن پرداخت هزینه عوارض صدورپروانه  باید  هزینه جداگانه  و پیش بینی نشده  در قانون شهرداری ها را تحت عنوان تعرفه صدور پروانه ساختمانی به دفاتر پیشخوان ( دفاتر فنی – مهندسی ) پرداخت نمایند که خود شبهه قانون گذاری برای سایر دستگاه های  دولتی را به دنبال دارد .

الزام گذراندن   دوره های آموزشی پرسنل اداری  به تفکیک  ،  واحد های تخصصی ،   برای بهره برداری از نرم افزار های روز  و خریداری شده با تایید نظر همان واحدها و رفع اشکالات برنامه با توجه به نیازمندی های خاص هر شهر و هر شهرداری ،   نکته  قابل تاملی است که نشان می دهد چرا هنوز این شهرداری   قدم های اولیه اتوماسیون را در  واحد ساختمانی  اعمال نکرده است  .

 از  سویی خریداری نرم افزار تخصصی  بدون همکاری کارشناسان واحدهای شهرداری  ،  صرف هزینه های زائد محسوب می شود و از سوی دیگر باید به خاطر داشت که همیشه تطابق  شرلیط محاسبات دستی و محاسبات کامپیوتری در طی اجرا و گذشت زمان مطرح می شود  که فقط و فقط با همکاری پرسنل و  نظر سنجی  آنان و جلب نظر کارشناسی آنان به وقوع می پیوندد.

این موضوع در حالی صورت می گیرد که رئیس شورای شهر تهران  در آخرین مصاحبه های خود از   چند برابر شدن مراجعات شهروندان به شهرداری ها گله مند است و سرگردانی آنان  بین دفاتر پیشخوان دولت ( یا دفاتر فنی –مهندسی  ) و شهرداری ها را گزارش می دهد . شهرداری اصفهان اجرای آن را مسکوت گذاشته است و شهرداری شیراز  پس از یک دوره  آزمایشی در یکی از مناطق  ، در انتطار تایید استانداری فارس می باشد تا آن رااجرا نماید .

صرف هزینه های بیهوده  در حالی که زیرساخت های یک پروژه  (طرح  ) فراهم نشده است  ، هدف اصلی خدمتگزاری به شهروندان  شهر را  مخدوش می سازد  و  رعایت سلسله مراتب دستیابی به اهداف را به باد فراموشی  می سپارد  . در شرایطی که شهرداری از لحاظ مالی نیازمند دریافت   بودجه های دولتی سالانه است و باید   با مصرف بهینه درآمدها   و کاهش  هزینه های  زائد  ،  بیشترین بهره وری را از در آمد های موجود  داشته باشد .  ورود به طرح  های کارشناسی نشده  و مسئله دار  که  ابتدا و انتهای آن باید با ملزوماتی گران قیمت تر سخت افزاری و نرم افزاری  تجهیز شده باشد  میان بری  هزینه بردار  هم برای شهرداری و هم برای شهر وند و هم برای دفاتر پیشخوان دولت  ( دفاتر فنی- مهندسی ) است  .   هنوز طرح تفصیلی شهر   و  نحوه محاسبات دستی   عوارض صدورپروانه  ، یک پای لنگ قضیه است  چه برسد  به این که  چه وقت  این فرمول های مکانیزه محاسبه عوارض   ، با برنامه نویسی  ،  در اختیار کاربر مستقر در شهرداری یا کاربر مستقر در پیشخوان دولت  ، قرار گیرد   و چه وقت  نقشه طرح تفصیلی  به تفکیک هرملک در نقشه کلی شهر دیجیتالی شده باشد .

از دست اندر کاران  کارشناس  "کمیسون عمران "  انجمن  طرفداران توسعه بندرانزلی  و سایرمتخصصین شهر که مطالبی تخصصی از نکات مثبت و منفی  طرح  "برون سپاری "  "صدورپروانه ساختمانی "   دارند ، تقاضا می شود مطالب خود را طی مقالاتی مطرح نمایند . با سپاس و تشکر از سایت انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

۱۴ خرداد ۹۴ ، ۲۱:۱۲ محمدعلی کارشناس شهرسازی

سلام

خصوصی سازی "صدورپروانه ساختمانی  "   به واحد ساختمانی  شهرداری انزلی  رسید .

 در حالی که  هنوز مستند سازی نقشه دیجیتالی شهر صورت نگرفته است و  طرح تفصیلی شهر  مصوب نشده است     ، میزان سرانه ها و درصد تراکم بنا  ،  بر اساس   تک تک ملک های موجود در نقشه شهر در انطباق با نقشه دیجیتالی شهر موجود نیست   و همچنین  فرمول  نحوه محاسبه  میزان عوارض پرداختی هر ملک  بر اساس طرح تفصیلی شهر  مکانیزه نشده   و از طرفی  هنوز تداخل  وظایف  1 - نظارت  حاکمیتی  شهرداری 2 -  نظارت  فنی و مهندسی   نظام مهندسی و کنترل  ساختمان   و  3 نظارت کارفرما  ،   از لحاظ  قانونی حل نشده است    عده ای از دست اندرکاران  مصداق شعر معروف  

حافظ" تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف    مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی " شده اند و  ...

 ... و  به تقلید  از  کلان شهرهایی مانند تهران  به مبحث " برون سپاری " واحد صدور پروانه ساختمانی پرداخته اند  و این  در شرایطی مطرح  شده است که   سرازیر شدن نقدینگی به بازار  مسکن  طی چند سال گذشته کاهش یافته  و اکنون وارد فاز  کاهش درخواست صدورپروانه ساختمانی   شده  و از نظر  اقتصادی در شرایط رکود تورمی  قرار داریم و شهرداری انزلی  هم طی سال گذشته بیش از  یک سوم  پرسنل اداری خود ،  نیروی متخصص استخدام کرده است. شهروندان ضمن پرداخت هزینه عوارض صدورپروانه  باید  هزینه جداگانه  و پیش بینی نشده  در قانون شهرداری ها را تحت عنوان تعرفه صدور پروانه ساختمانی به دفاتر پیشخوان ( دفاتر فنی – مهندسی ) پرداخت نمایند که خود شبهه قانون گذاری برای سایر دستگاه های  دولتی را به دنبال دارد .

الزام گذراندن   دوره های آموزشی پرسنل اداری  به تفکیک  ،  واحد های تخصصی ،   برای بهره برداری از نرم افزار های روز  و خریداری شده با تایید نظر همان واحدها و رفع اشکالات برنامه با توجه به نیازمندی های خاص هر شهر و هر شهرداری ،   نکته  قابل تاملی است که نشان می دهد چرا هنوز این شهرداری   قدم های اولیه اتوماسیون را در  واحد ساختمانی  اعمال نکرده است  .

 از  سویی خریداری نرم افزار تخصصی  بدون همکاری کارشناسان واحدهای شهرداری  ،  صرف هزینه های زائد محسوب می شود و از سوی دیگر باید به خاطر داشت که همیشه تطابق  شرلیط محاسبات دستی و محاسبات کامپیوتری در طی اجرا و گذشت زمان مطرح می شود  که فقط و فقط با همکاری پرسنل و  نظر سنجی  آنان و جلب نظر کارشناسی آنان به وقوع می پیوندد.

این موضوع در حالی صورت می گیرد که رئیس شورای شهر تهران  در آخرین مصاحبه های خود از   چند برابر شدن مراجعات شهروندان به شهرداری ها گله مند است و سرگردانی آنان  بین دفاتر پیشخوان دولت ( یا دفاتر فنی –مهندسی  ) و شهرداری ها را گزارش می دهد . شهرداری اصفهان اجرای آن را مسکوت گذاشته است و شهرداری شیراز  پس از یک دوره  آزمایشی در یکی از مناطق  ، در انتطار تایید استانداری فارس می باشد تا آن رااجرا نماید .

صرف هزینه های بیهوده  در حالی که زیرساخت های یک پروژه  (طرح  ) فراهم نشده است  ، هدف اصلی خدمتگزاری به شهروندان  شهر را  مخدوش می سازد  و  رعایت سلسله مراتب دستیابی به اهداف را به باد فراموشی  می سپارد  . در شرایطی که شهرداری از لحاظ مالی نیازمند دریافت   بودجه های دولتی سالانه است و باید   با مصرف بهینه درآمدها   و کاهش  هزینه های  زائد  ،  بیشترین بهره وری را از در آمد های موجود  داشته باشد . هنوز طرح تفصیلی شهر   و  نحوه محاسبات دستی   عوارض صدورپروانه  ، یک پای لنگ قضیه است  چه برسد  به این که  چه وقت  این فرمول های مکانیزه محاسبه عوارض  با برنامه نویسی  در اختیار کاربر مستقر در شهرداری یا کاربر مستقر در پیشخوان دولت قرار گیرد   و هم نقشه طرح تفصیلی  به تفکیک هرملک در نقشه کلی شهر دیجیتالی شده باشد .

از دست اندر کاران  کارشناس  "کمیسون عمران "  انجمن  طرفداران توسعه بندرانزلی  و سایرمتخصصین شهر که مطالبی تخصصی از نکات مثبت و منفی  طرح  "برون سپاری "  "صدورپروانه ساختمانی "   دارند ، تقاضا می شود مطالب خود را طی مقالاتی مطرح نمایند . با سپاس و تشکر از سایت انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نجات زمین با طلای کثیف

گفت‌وگو با رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف

کد خبر: ۲۷۷۲۲۷

تاریخ انتشار:۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۳-07 October 2012

تجهیزات و مجتمع‌های زباله سوز قرار است در شهرهای مختلف کشور احداث ‌شود. طرح احداث این مجتمع‌های زباله‌سوز شهری با ظرفیت 300 تن زباله در روز قرار گرفته و قرار است با همکاری شهرداری‌های شهرهای مختلف کشور و جهاد دانشگاهی شریف بزودی اجرا شود.

به گفته رئیس جهاددانشگاهی صنعتی شریف، این طرح با رویکرد انتقال دانش فنی از کشور کره جنوبی، بومی‌سازی دانش فنی ساخت تجهیزات و استفاده حداکثری از توان داخلی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

کوروس حمزه معتقد است با احداث این مجتمع‌های زباله‌سوز علاوه بر رفع مشکل دفن زباله و کاهش اثرات زیست‌محیطی، از برق تولیدی نیز برای انتقال به شبکه برق سراسری استفاده می‌شود. همچنین احداث چنین مجتمع‌هایی علاوه بر حل مشکل دفن زباله موجب می‌شود گازهای آلاینده حاصل از سوختن انواع زباله پس از گذراندن فرآیند‌های متعدد خنثی‌سازی، کاملا تصفیه و از کیفیت زیست‌محیطی در سطح استاندارد جهانی برخوردار شود. برای اطلاع از چند و چون این طرح با مهندس کوروس حمزه، رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، گفت‌وگو کردیم

زیست‌توده (انرژی حاصل از بازیافت زباله و ضایعات) در حال حاضر چهارمین منبع انرژی جهان است و حدود ۱۴ درصد از نیازهای بین‌المللی را تأمین می‌کند. اما این منبع انرژی در کشور ما تاکنون مورد توجه بوده است؟

قدمت استفاده از انرژی حاصل از زباله و ضایعات در ایران به حدود سال 1000 هجری قمری می‌رسد که شیخ بهایی به منظور تامین انرژی لازم برای گرم کردن یکی از حمام‌های شهر اصفهان، از انرژی حاصل از سوزاندن گازهای متصاعدشده از فاضلاب شهری استفاده کرده بود. سال 1009 هجری شمسی، انرژی حاصل از بیوگاز رسما شناسایی و اعلام شد. ولی صنعتی شدن استخراج گاز متان حاصل از فرآیند تخمیر مواد به سال 1155 هجری توسط ولتا می‌رسد و سال 1263 اولین نیروگاه صنعتی تولید انرژی از زباله جهت روشنایی معابر شهر پاریس ساخته شد. در ایران اولین سامانه تولید گاز متان از زباله سال 1354 در روستای نیازآباد لرستان احداث شد که به منظور گرمایش حمام مجاور آن مورد استفاده قرار می‌گرفت.

درحال حاضر ظرفیت اسمی موجود انرژی زیست‌توده در ایران برابر 6/6 مگاوات است که شامل نیروگاه 5 مگاواتی تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب شهر تهران، نیروگاه 1 مگاواتی لندفیل (محل دفن‌زباله) شیراز و نیروگاه 600 کیلوواتی لندفیل مشهد می‌شود. ضمن آن که توان برنامه‌ریزی شده که بزودی به بهره‌برداری می‌رسد برابر 2/24 مگاوات است که شامل نیروگاه 6 مگاوات شهرهای ساری و نوشهر، نیروگاه 5 مگاواتی شهر تهران، نیروگاه 2/1 مگاواتی تصفیه‌خانه فاضلاب شمال شهر اصفهان، نیروگاه 2 مگاواتی فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب شهر تهران و نیروگاه 5 مگاواتی نیروگاه زباله‌سوز گیلان و گلستان می‌شود.

حجم ظرفیت‌های موجود و توان برنامه‌ریزی که شما اشاره کردید، در مقایسه با کشورهای دیگر خیلی زیاد نیست. زیرا آن‌طور که در آمارها آمده منابع زیست‌توده حدود 64 درصد از منابع اولیه انرژی‌های نو در اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است.

ظرفیت کل کشور با توجه به میزان تولید زباله، ضایعات و فضولات شهری، حدود 300 مگاوات انرژی حاصل از پسماند زباله‌سوز، 200 مگاوات انرژی تولیدی از گازهای حاصل از زباله و 160 مگاوات انرژی حاصل از هاضم است.

با توجه به آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان‌های معتبر انرژی، حدود 14 درصد انرژی تولیدی جهان ناشی از انرژی‌های نو است که حدود 70 درصد انرژی‌های نو یعنی حدود 10 درصد کل انرژی مصرفی جهان، انرژی حاصل از زیست‌توده است.

در آمریکا حدود 58 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر و در اروپا حدود 64 درصد آن از زیست‌توده است که حدود 9 درصد انرژی الکتریکی و 98 درصد کل انرژی حرارتی تولیدی از انرژی‌های نو را شامل می‌شود. بر اساس آمارهای ارائه شده در سال 2010، در جهان بیش از 18 هزار مگاوات انرژی از مجتمع‌های تولید انرژی از پسماندهای شهری حاصل می‌شود که حدود 10 هزار مگاوات، انرژی حاصل از سوختن 150 میلیون تن پسماند شهری در بیش از 700 نیروگاه در 44 کشور است. همچنین 40 هزار مگاوات نیز از لندفیل‌ها و 5 هزار مگاوات نیز از هاضم‌ها تولید می‌شود.

برای این که به نقش مهم انرژی زیست‌توده که به عنوان طلای کثیف هم مطرح است پی ببریم. مثلا در شهری مثل تهران چه حجمی زباله در روز تولید می‌شود و از این مقدار چقدر انرژی یا پول می‌توان به دست آورد؟

در شهر تهران روزانه بیش از 7 هزار تن زباله ایجاد می‌شود که با توجه به زباله‌های قابل احتراق، امکان استحصال بیش از 100 مگاوات انرژی الکتریکی وجود دارد. چنانچه انرژی حاصل از فضولات و لندفیل‌های موجود را نیز در نظر بگیریم، مقدار انرژی استحصالی بسیار فراتر خواهد رفت. نکته قابل توجه این که پول سالانه حاصل از فروش 100 مگاوات انرژی برق، حدود 10 میلیارد تومان است.

آیا از همه اجزای زباله‌ها و ضایعات برای تولیداین میزان انرژی استفاده می‌شود؟ مهم‌ترین بخش زباله که می‌توان از آن انرژی گرفت کدام است؟

از کلیدی‌ترین موضوعات در مدیریت پسماندها و ضایعات شهری و غیرشهری، ترکیب تکنیک‌های تفکیک از مبدا زباله، بازیافت، بازیابی و استحصال انرژی است. بر این اساس بخش زیادی از زباله‌های تولیدی شامل کاغذ و مقوا، فلزات، شیشه و دیگر مواد قابل تفکیک است. بخش عمده‌ای که دیگر قابل تفکیک نیست، شامل مواد آلی، پسمانده‌های مواد غذایی و خانگی و ضایعاتی که با یکدیگر مخلوط شده‌اند، بوده است. به طور کلی مواد آلی و پسماندهای کربنی مهم‌ترین بخش تأمین انرژی را شامل می‌شوند.

برای استحصال انرژی برق از این مواد به چه زیر ساخت‌ها و تجهیزاتی نیاز است؟

انرژی حاصل از زباله به صورت حرارت است. برای تولید برق از آن، لازم است پس از سوزاندن زباله در کوره، انرژی گرمایی حاصل از آن را در بویلرها و پس از آن توسط مبدل‌های حرارتی به بخار آب تبدیل و از بخار به منظور راه‌انداختن توربین و ژنراتور استفاده کرد. همچنین ازموارد مورد نیاز دیگر که یکی از ارکان اصلی زباله‌سوزها محسوب می‌شود، سیستم فیلتراسیون نیروگاه است که در واقع حجم عمده نیروگاه را تشکیل می‌دهد. همچنین تجهیزات مورد نیاز بعدی، تجهیزات سنکرون‌سازی و انتقال برق به شبکه توزیع و جمع‌آوری و دفع خاکستر و آلودگی‌های جذب‌شده و بی‌خطرسازی آنهاست.

آن‌طور که در خبرها آمده جهاد دانشگاهی صنعتی شریف تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه امضا کرده است. لطفا بفرمایید براساس این تفاهم‌نامه قرار است چه کارهایی انجام شود؟

موضوع همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیاء(عج) در زمینه استحصال انرژی از زیست‌توده از طریق احداث مجتمع‌های زباله‌سوز شهری با رویکرد بومی‌سازی فناوری و حداکثر ساخت داخل تجهیزات است.

قرار است این مجتمع‌ها در چه شهرهایی احداث شوند؟

اولویت احداث این مجتمع‌ها، شهرهای شمالی کشور هستند که با کمبود فضای بیشتری مواجهند و هر ساله مکان‌یابی دفن‌گاه زباله‌ها با مشکلات عمده‌ای از نظر قیمت زمین، نزدیکی به مراتع دام و احشام، بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و آلودگی آب‌ها و لزوم حفظ جنگل‌ها مواجه بوده است. پیش‌بینی می‌شود شهرهای شمالی مانند آمل، رشت، آستانه، تنکابن و غیره در اولویت بهره‌برداری و توسعه این مجتمع‌ها باشند. همچنین شهرهای بزرگ کشور مانند اصفهان که در اجرای طرح‌های تولید کمپوست از زباله موفق بوده‌اند و از نظر آب و هوایی نیز هزینه‌های در گردش کمتری را ایجاد می‌نمایند، در اولویت‌های بعدی قرار گرفته‌اند. انتظار می‌رود با پایان این طرح و تدوین برنامه‌های مدیریت محیط زیست و کنترل آلاینده‌های آب، هوا و خاک، مذاکرات لازم با سازمان‌های حمایت‌کننده صورت پذیرد.

این مجتمع‌ها با چه ظرفیتی طراحی و ساخته می‌شوند؟

ظرفیت این مجتمع‌ها بر اساس میزان زباله تولیدی در شهرهای کوچک و بزرگ متفاوت است و از 50 تن تا 750 تن در روز می‌تواند متغیر باشد. ولی ظرفیت مورد نظر این واحد جهاد دانشگاهی که تقریبا ظرفیت بهینه نیز است، حدود 300 تن در روز است.

این حجم از بازیافت چقدر از مشکلات جوامع مختلف شهری ما را از لحاظ تامین منابع انرژی و نجات از بحران‌های زیست‌محیطی مرتفع می‌کند؟

امروزه در ایران حدود 50 هزار تن زباله شهری تولید می‌شود که پیش‌بینی می‌شود تا 8 سال آینده به 87 هزار تن در روز برسد. این حجم عظیم زباله (32 میلیون تن در سال) موجب ایجاد مشکلات زیست‌محیطی فراوانی می‌شود. احداث نیروگاه‌های لندفیل، هاضم‌های بی‌هوازی و از همه مهم‌تر، نیروگاه‌های زباله‌سوز موجب کاهش اثرات زیست‌محیطی می‌شود. مخصوصا مورد اخیر دارای مزیت‌هایی همچون کاهش سریع حجم زباله به میزان 90 درصد، از بین رفتن خطر آلودگی آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی، از میان رفتن بو، کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای، از بین رفتن زیستگاه جانوران موذی، کاهش زیاد در حجم و وزن زباله‌ها بدون نیاز به مدت زمان طولانی یا مساحت زیاد عملیات دفن و کاهش حمل و نقل است.

پیش‌بینی می‌کنید چقدر از برق تولیدی این مجتمع‌ها به شبکه برق سراسری منتقل شود؟

حدود 15 درصد برق تولیدی نیروگاه صرف خود نیروگاه می‌شود و سایر آن می‌تواند به شبکه برق سراسری تزریق شود. چنانچه شبکه برق در نزدیکی مجتمع وجود داشته باشد و هزینه‌های تزریق برق به شبکه قابل قبول باشد، می‌توان برق تولیدی را به شبکه برق وصل کرد در غیر این‌ صورت می‌توان برق تولیدی را برای مصرف تاسیسات و کارخانجات مجاور مورد استفاده قرار داد، ‌یا این‌که تنها از انرژی حرارتی نیروگاه استفاده کرد.

به اعتقاد شما احداث چنین مجتمع‌هایی در نهایت چقدر می‌تواند کاهش مخاطرات زیست‌محیطی بر اثر جاری‌شدن شیرابه زباله و آلودگی آب‌های زیرزمینی را در بر داشته باشد؟

با افزایش جمعیت شهرنشینی در ایران، هر ساله برحجم پسماندهای شهری تولیدی اضافه می‌شود. از طرف دیگر بر خلاف بسیاری از نقاط دنیا، درصد بیشتر این پسماندها در شهرهای ایران شامل مواد غذایی (آلی) است که با دفن آنها مشکلاتی ایجاد می‌شود که عبارتند از: آلوده‌کردن آب‌های زیرزمینی، انفجارات درون زمین، افزایش گازهای گلخانه‌ای و اثرات زیانبار برای محیط زیست. در نتیجه، توجه به مدیریت پسماندهای شهری و استحصال انرژی‌های برقی و گرمایی، ضرورت قابل توجهی داشته است تا بتوان اثرات زیانبار محیط زیستی را کاهش داد. آلودگی حاصل از شیرابه زباله‌ها علاوه بر آلودگی آب‌های زیرزمینی، آلودگی خاک را نیز موجب می‌شود که اثرات زیانباری بر منابع طبیعی، اکوسیستم گیاهی و حتی حیات وحش خواهد داشت. احداث این مجتمع‌ها با از بین بردن عوامل آلودگی مانند بو، شیرابه و غیره، کاهش حجم پسماندها به کمتر از 10 درصد را موجب می‌شود.

با توجه به این که بسیاری از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ما به هدر می‌رود و ما همچنان به انرژی فسیلی وابسته‌ایم، فکر می‌کنید در نهایت استفاده از انرژی زیست‌توده چقدر می‌تواند در کشور ما موفق باشد؟

عدم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، دقیقاً به معنی هدر دادن آن نیست. این منابع پایان ناپذیرند، لذا بهتر است گفته شود بلااستفاده گذاشته شده‌اند نه این‌که هدر می‌روند.

به کارگیری انرژی‌های نو، اجتناب‌ناپذیر است و میزان موفقیت ما در این زمینه، به حجم سرمایه‌گذاری و حمایت مالی از آن بستگی دارد. به نظر می‌رسد هنوز توجیه اقتصادی این طرح‌ها به حدی نرسیده است که شاهد حرکت چشمگیری در به‌کارگیری این منابع باشیم. لذا فعلاً محرک‌های محیط زیستی عامل پیش برنده در این زمینه هستند که به علت محدودیت‌های مالی، اثر نسبتاً محدودی دارند. ولی آینده متعلق به منابع انرژی پاک است. خوشبختانه ما با موانع علمی یا فناوری مواجه نیستیم و ان‌شاءالهب نسل ما بتواند وابستگی اقتصادی خود را به منابع محدود فسیلی که سرمایه نسل‌های آینده کشور است، قطع کند و آن را به عنوان ماده اولیه استفاده کند، نه به عنوان سوخت ارزان.

منبع : جام جم

لایروبی تالاب انزلی  و جای پای خالی اداره دریانوردی  

"اکنون که گزارش زیر نشان می دهد ، شرکت تاید واتر خاورمیانه با تجارب در زمینه لایروبی همچنان  فعال است  ،  می تواند  به عنوان مشاور طرح لایروبی در جهت  احیای تالاب انزلی به کمک  شهروندان گیلانی  بیاید .

اگر هنوز  طرحی برای  استخراج تیتانیوم تالاب انزلی  وجود  ندارد   در نقاط خاصی دپو شود ،  در هر حال منبع درآمد ارزی خوبی  برای  توسعه بندرانزلی خواهد بود .  "

 

بازار صد میلیون دلاری لایروبی در ایران

این مطلب روز پنجشنبه 18 اسفند 1390 در بخش گزارش های سایت مانا  " شبکه اطلاع رسانی جامعه  دریایی " درج شد

http://www.mana.ir/

صنعت لایروبی در ایران در طول دو دهه گذشته علیرغم فرازها و نشیب هایش روند رو به رشدی داشته است. حجم عملیات لایروبی از حدود یک میلیون متر مکعب در سال 1357 به 10 میلیون متر مکعب در سال 1376 افزایش یافت و برآوردها نشان می دهد این رقم هم اکنون به سالانه بیش از 15 میلیون متر مکعب رسیده است. با این حال به مساله مدیریت مواد لایروبی شده خصوصا از دیدگاه زیست محیطی کمتر توجه شده است. آمارها حاکی از آن است که از کل مواد لایروبی شده در دنیا بین 10 تا 25 درصد آن به مواد آلی نظیر مشتقات نفتی و انواع هیدروکربورها و یا مواد معدنی نظیر انواع فلزات سنگین آلوده هستند. اطلاعات زیادی در این مورد در ایران موجود نیست، اما برخی نمونه برداری ها از مواد لایروبی شده در بندر نوشهر و بندر امام حاکی از آن است که مشکلات مشابهی در محوطه این بنادر در ایران موجود می باشد. 
مدیریت زیست محیطی مواد لایروبی شده مبتنی بر پایش تخلیه مواد لایروبی شده در خشکی یا دریا است. تخلیه مواد لایروبی شده در خشکی (
Land Disposal) در داخل حوضچه های احداث شده با دایک یا در داخل مدفن ها (Landfills) صورت می گیرد. تخلیه مواد لایروبی غیر آلوده در خشکی جهت ساحل سازی، ایجاد جزایر مصنوعی و یا اهداف کشاورزی نیز معمول است. 

* اهمیت هیدروگرافی و لایروبی در بنادر 
آبنگاری (هیدروگرافی) شاخه‌ای از علوم کاربردی است که درباره اندازه‌گیری و توصیف عوارض فیزیکی دریاها و منابع آبی دیگر و مناطق ساحلی مجاور آنها و پدیده ‌های مرتبط با دریا نظیر جزر و مد، جریان‌های آبی، حفاظت از محیط زیست و... بحث می‌کند.مهمترین و کاربردی ترین دستاورد عملیات هیدرو گرافی در جهت حفظ ایمنی تردد شناورها در مناطق دریایی، تهیه نقشه های دریایی است. 
بر همین اساس در کنار پروژه های مهم لایروبی در ایران بحث هیدروگرافی در بنادر از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و اغلب شرکت هایی که در حوزه لایروبی فعال هستند خدمات هیدروگرافی را نیز ارائه می دهند. 
در واقع پس از تهیه نقشه های هیدروگرافی در بنادر و آنالیز آنها، پروژه هایی جهت انجام عملیات لایروبی (تعمیق یا نگهداری) بمنظور حفظ عمق کانال ها و ایمنی تردد شناورها آغاز می شود 

*تدوین دستورالعمل لایروبی در بنادر ایران 
آمار نشان می‌دهد که هرساله، حجم زیادی از بستر دریا و رودخانه‌ها توسط عملیات لایروبی جابجا می‌شود. جابه‌جایی این حجم عظیم از مواد، طبیعتا اثرات قابل‌توجهی بر محیط زیست برجای می گذارد. براساس آزمایشهای صورت گرفته مواد لایروبی‌شده آلوده هستند. برخی از این آلودگی‌ها نظیر فلزات سنگین (جیوه، مس ، سرب و...) منشاء غیرآلی داشته و برخی دیگر به وسیله مواد آلی نظیر هیدروکربورها آلوده شده‌اند. 
تخریب زیستگاه‌های موجودات کف‌زی و محل‌های تخم‌ریزی آبزیان در مناطق تحت لایروبی و مکان‌های دفع رسوبات، پراکنده شدن ذرات کشنده‌ای نظیر سیلیس و یا مواد سمی در صورتی که در مجاورت صنایع پتروشیمی باشد، افزایش غلظت مواد معلق در آب در هنگام برداشت و تخلیه رسوبات و کاهش نفوذ نور در آب و همچنین کاهش اکسیژن محلول در اثر افزایش مواد آلی و فعالیت‌های میکروارگانیسم‌ها و پراکنده‌ شدن آلاینده‌های احتمالی موجود در رسوبات، از جمله تأثیرات عملیات لایروبی برمحیط زیست دریایی محسوب می‌شوند. 
از همین رو رییس بخش دریایی پژوهشکده حمل‌ونقل وزارات راه‌وترابری خبر داده که این پژوهشکده با هدف کاهش اثرات لایروبی برروی کیفیت آب‌های ساحلی، کاهش خطرات دفع مواد لایروبی‌شده در خشکی و دریا، استفاده بهینه از مواد لایروبی‌شده در صورت امکان و ارائه روش‌های مدیریت مواد لایروبی‌شده در ایران نسبت به تدوین دستورالعمل لایروبی اقدام می‌کند. علاوه بر این، در این دستور العمل به بررسی روش‌های استفاده مجدد از مواد لایروبی شده اشاره شده است. چارچوب تهیه ارزیابی اثرات زیست محیطی (
EIA) برای پروژه‌های لایروبی در بنادر کشوربا توجه به اهمیت آن مورد تاکید قرار گرفته است البته این دستورالعمل هنوز در ایران نهایی نشده است اما شرکت هایی که در این حوزه علاقمند به فعالیت هستند باید از محتوای این دستورالعمل مطلع شوند. 

*شرکتهای فعال در بخش لایروبی 
در حال حاضر در ایران بیش از 15 شرکت معتبر در بخش لایروبی فعال هستند که برخی ار آنها به علت نوع فعالیت ، تجهیزات در اختیار و سابقه کار از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و می توانند به عنوان همکار یا شریک شرکت های بزرگ خارجی که مایل هستند در ایران فعالیت کنند انتخاب شوند از جمله آنها می توان به شرکت های نگین سبز خاورمیانه، لایروب ساحل، فارسیسان آسیا، مهندسین مشاور کران سازه پاسارگاد و لایروبی بین المللی دلفین تاپ، اشاره کرد. 

*لایروبی در بنادر مختلف ایران 
بر اساس آخرین آمار اعلام شده ایران 201 اسکله‌های فعال دارد که از این تعداد 43 اسکله تجاری، 69 اسکله صادراتی، 20 اسکله صنعتی، 23 اسکله چند منظوره، هفت اسکله مسافری، 15 اسکله نظامی و 13 اسکله متروک و 11 اسکله نیز تعریف مشخصی برای فعالیت ندارند. 
از سوی دیگر این هم اکنون 14 بندر تجاری فعال و بزرگ دارد و 72 بندر صیادی نیز در استانهای جنوبی و شمالی ایران فعال هستند که از این تعداد 24 بندر به بخش خصوصی و تعاونی‌های صیادی واگذار شده است. 
برآورد می شود سالانه بنادر ایران در بخشهای مختلف نیاز به حدود 15 میلیون متر مکعب لایروبی داشته باشد که سرمایه گذاری بالغ بر حدود 2000 میلیارد ریال را می طلبد. 

وضعیت دستگاه های لایروب در ایران 
برخی از مدیران شرکت های لایروبی در ایران از بالا بودن سن دستگاه های لایروبی خبر می دهند که با توجه به این موضوع تا پنج سال آینده ایران به نوسازی شناورهای موجود نیاز خواهد داشت. 
در این زمینه به گفته برخی از شرکتهای فعال در لایروبی، سن اغلب شناورهای لایروب ایران، بالای 30 سال است که این امر، نوسازی ناوگان برای سال‌های آتی را ضروری ساخته است. 
به گفته این شرکتها در مورد لایروب‌های مکنده (هاپر) که برای کانال‌ها و لایروبی در آب‌های آزاد استفاده می‌شود؛ توان لازم برای ساخت در داخل وجود ندارد. 
در حال حاضر، چهار شناور لایروب مکنده 3000 مترمکعبی در بنادر ایران فعال است که با توجه به حجم کار، استفاده از شناورهای 10 هزار مترمکعبی نیز در شرایط موجود، اقتصادی است. 

۰۷ خرداد ۹۴ ، ۰۲:۰۵ تخریب جنگل گیسوم
تخریب جنگل گیسوم  به سرعت پیش می رود ؟
"
طنین صدای هولناک تبر در آسمان گیسوم "

۰۶ خرداد ۱۳۹۴


عصرتدبیر :اوایل، تخریب به دلیل گسترش زمین‌های کشاورزی اتفاق افتاده بود، اما اکنون قطع درخت و جنگل زدایی برای ساخت و ساز است و به نظر نمی‌رسد که تخریب‌ها بدون مجوز سازمان منابع طبیعی باشد. چون درختان به آن بزرگی و در وسعت زیاد بدون مجوز قابل جابه‌جایی نیستند…

شمال ما: تخریب رویشگاه‌های جنگلی گیلان انگار پایانی ندارد. روزانه درخت‌ها و زمین‌های کشاورزی بسیاری محو می‌شوند؛ گویی که از روز اول وجود نداشته‌‌اند. این بار تبر‌ها به پارک جنگلی گیسوم تالش هجوم برده‌اند. جنگل‌تراشی، بخش زیادی از جنگل‌های هیرکانی را نابود کرده و حیات این ذخیره‌گاه را به خطر انداخته است. عکس‌هایی که به تازگی از این منطقه گرفته شده است این موضوع را به خوبی ثابت می‌کند. جنگل‌زدایی‌هایی که دلیلش نا‌مشخص است و بازهم بی‌تفاوتی و سکوت سازمان منابع طبیعی در برابر این تخریب‌ها جای سوال دارد و در پرده‌ای از ابهام است.

سریال تلخ قطع درختان

در ماه‌های اخیر تخریب گسترده جنگل‌ها در منطقه شفارود که هنوز هیچ سازمانی جوابگوی آن نیست و فعالیت معادن شن و ماسه در گردنه حیران که موجب نابودی بخش وسیعی از جنگل‌های بکر منطقه شده نارضایتی بسیاری از هم‌استانی‌ها را به همراه داشته است و حالا هم خبر از قطع درختان جنگل‌های گیسوم، به گوش می‌رسد. متاسفانه این گزارش‌ها همه حاکی از این است که درخت و منابع طبیعی هیچ اهمیتی برای مدیران کشور ندارد.
پارک جنگلی گیسوم  و جاده باریکی که با وجود درختان کهن و بلند به تونل سبز معروف است و چشم‌انداز بسیار شگفت انگیزی ایجاد کرده، و از جاذبه‌های گردشگری استان محسوب می‌شود.

تغییر کاربری جنگل

گیسوم منطقه‌ای بسیار زیبا در نزدیکی تالش است که هر سال از گردشگران بسیاری پذیرایی می‌کند، اما به جای اینکه بر حفظ و ذخیره میراث طبیعی همت گماشته شود، به راحتی اجازه بهره‌برداری از این ذخیرگاه زیستی بدون رعایت مسائل زیست‌محیطی داده می‌شود.
سه سال است که از وسعت جنگل‌های کهن گیسوم کاسته شده و تغییر کاربری در این منطقه افزایش پیدا کرده است. هنوز مشخص نیست که با تغییر کاربری‌ها چه هدفی دنبال می‌شود. آیا قرار است واحدی صنعتی دایر شود یا بومیان برای انجام عملیات کشاورزی، جنگل‌ها را تخریب کرده‌اند؟ برای توسعه گردشگری و ساختن اقامتگاه تیشه به ریشه درختان می‌زنند؟ اینها سوالاتی است که در ذهن اهالی وجود دارد اما هنوز جوابی برای آن پیدا نشده است. به نظر می‌رسد جواب مسئولان محیط‌زیست و منابع طبیعی مانند دیگر تخریب‌های جنگل از جمله تخریب جنگل حیران و دیگر مناطق تنها سکوت باشد؛ سکوتی که معلوم نیست تا کجا ادامه یابد.
حفاظت از جنگل‌های شمال آنقدر اهمیت دارد که مسئولان کشور بار‌ها از تریبون‌های مختلف بر حفظ آن تأکید کرده‌اند.
نمونه‌اش توقف برداشت چوب به مدت پنج سال در تمام جنگل‌های شمالی است. ذخیرگاه جنگلی گیلان، مازندران و گلستان در معرض خطری جدی قرار دارند؛ یعنی اینکه متولیان حوزه توسعه باید در هر کاری ملاحظات زیست‌محیطی را رعایت کنند. هر چند که قطع درخت به راحتی در استان گیلان صورت می‌گیرد.

.

.

بهانه ایجاد زمین‌های کشاورزی

۴ سال قبل در منطقه گیسوم فاصله جاده تا محل تخریب ۳۵۰ متر بود، اما اکنون این فاصله به ۲۰ متر کاهش یافته است؛ یعنی محیطی به شعاع ۳۳۰ متر در این ۴ سال تخریب شده است. به نظر می‌رسد زمین‌های جنگلی از طریق منابع طبیعی به افراد یا سازمان‌هایی واگذار شده است.
در واقع جنگل که جزو اموال عمومی است و سازمان منابع طبیعی متولی حفاظت از  آن است، مشخص نیست براساس کدام قانون نانوشته به بخش خصوصی واگذار شده است که چنین بی رحمانه تیشه بر ریشه درختان قدیمی و زیبای آن می‌زنند.ساکنان در فضاهای همجوار جنگل‌تراشی، تصرف و تخریب جنگل‌های توریستی جاده گیسوم را نشانه بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به حفظ منابع طبیعی می دانند.
یکی از اهالی منطقه تخریب‌های این محدوده را برای تصاحب زمین می‌داند و به خبرنگار همشهری می‌گوید: سمت دیگر جنگل زمین‌های کشاورزی است و بخشی از جنگل تراشی مربوط به تغییر کاربری برای تبدیل جنگل به زمین‌های کشاورزی است که البته بدون مجوز صورت گرفت. هرچند که بعید به نظر می‌رسد که حجم بالای جنگل‌تراشی بدون مجوز و سرخود انجام گرفته باشد.
اما این فرد مطلع اعتقاد دارد که اوایل، تخریب به دلیل گسترش زمین‌های کشاورزی اتفاق افتاده بود، اما اکنون قطع درخت و جنگل زدایی برای ساخت و ساز است و به نظر نمی‌رسد که تخریب‌ها بدون مجوز سازمان منابع طبیعی باشد. چون درختان به آن بزرگی و در وسعت زیاد بدون مجوز قابل جابه‌جایی نیستند.
علل تخریب جنگل گیسوم برای خود اهالی منطقه نامشخص است. آیا جنگل‌تراشی برای استفاده از چوب‌ها صورت گرفته که در این صورت لازم است مجوز منابع طبیعی را داشته باشد. اگر موضوع قاچاق چوب باشد که باز هم یگان حفاظت از منابع طبیعی گیلان و حتی منطقه اسالم به‌راحتی جلوی این کار را می‌گیرد. به گزارش شمال ما،  اگر چه هنوز هم خبری از ساخت و ساز در منطقه نیست. در این ارتباط مدیرکل منابع طبیعی گیلان به همشهری گفت: از وضعیت پاکتراشی جنگل منطقه گیسوم اطلاعی ندارم و لازم است برای بررسی وضعیت بازدیدی ویژه از این منطقه داشته باشیم.«داود زارع» اعلام کرد: البته اگر ملک شخصی باشد، منابع طبیعی نمی‌تواند در اینگونه رفتارها دخالت کند اما اگر جز حریم ملی و جنگل‌های حفاظت شده باشد، این موضوع پیگیری و با متجاوزان برخورد خواهد شد. به گزارش همشهری، اطلاعات تکمیلی در خصوص این جنگل تراشی ها در روزهای آتی پیگیری و به اطلاع خوانندگان خواهد رسید.

خبرنگار همشهری در تماسی که با سازمان منابع طبیعی داشته تا از صحت و سقم ماجرا اطلاعات کسب کند، متأسفانه هیچ جوابی از سوی آن سازمان به همشهری داده نشده است. هرچند خبرنگاران به شنیدن جواب سربالا از سوی برخی مدیران و مسئولان استانی عادت دارند؛ اما این بار به نظر می‌رسد سکوت‌ها و دلایلی غیر از دلایل عادی همیشگی دارد. هرچه هست روزنامه همشهری استان گیلان در نظر دارد در شماره‌‌های آینده نیز به تخریب‌هایی از این دست با نگاهی جدی‌تر بپردازد و در عین حال، منتظر پاسخگویی مسئولان کشوری  و استانی بماند.

http://asretadbir.ir

شهردار انزلی در گفتگویی با اعضای رسانه های مجازی  فرموده اند که هزینه خط کشی سالیانه خیابان ها 600 میلیون تومان است که با خرید دستگاه خط کشی خیابان ،  از محل  اعتبارات دولت  بر اساس  تبصره 22 ماده 180  قانون برنامه پنجم توسعه  ،  با  پیشنهاد شهرداری و موافقت استاندار موفق به خرید شده اند . این اعتبارت  دولتی برای  توسعه شهر   به سایر  ادارات  به چه میزان واگذار  و درچه جهت هایی مصرف شده است ؟ اگر  از این اعتبار  چیزی مانده یک کمکی هم  برای  خرید دستگاه لایروبی تالاب با همکاری سازمان های ذیریط  بکنند ؟

نیاز شهرداری انزلی به خودروی فلاسک آسفالت بر ،  با 170 میلیون تومان ، بر طرف میشود .

"خبرهای مندرج در سایت های شهرداری رشت و قائمشهر نشان می دهد که شهرداری رشت با خرید  4 دستگاه از این نوع خودرو به قیمت 150 میلیون تومان  در سال 92 و شهرداری قائمشهر با پرداخت 170 میلیون تومان در سال 94   توانستند نیاز به آسفالت گرم را در روزهای سرد سال جهت لکه گیری آسفالت بر طرف کرده اند. "


خرید یک خودروی فلاسک لکه گیری آسفالت معابر شهرداری قائمشهر

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ دراسلایدرشهر و شهرسازی یک نظر

قائم خبر:  این ماشین مکانیزه لکه گیری معابر که به “دستگاه فلاسک لکه گیری مکانیزه آسفالت” نیز شهرت دارد، شامل کشنده ای ۱۰ تنی با قابلیت تراش لکه در قالب یک شکل منظم هندسی، پاکسازی آن از گرد و غبار و پاشیدن قیر امولسیون. تخلیه آسفالت توسط قیف تخلیه و تسطیح کار با استفاده از غلتک مکانیزه، از دیگر توانمندی های این سیستم مکانیزه به شمار می آید.

از جمله مزایای این دستگاه ثابت نگه داشتن حرارت آسفالت است که این مهم باعث بالا رفتن کیفیت آسفالت می‌شود و این مسئله در فصول سرد سال می‌تواند نقش مهمی‌ در آسفالت کردن معابر و خیابان‌های شهر داشته باشد .از دیگر خصوصیات آن تقلیل نیروی انسانی و بالا بردن سرعت عمل در لکه گیری آسفالت می باشد.

همچنین مبلغ این ماشین بالغ بر یک میلیارد و هفتصد میلیون ریال می باشد.

۰۶ خرداد ۹۴ ، ۰۹:۲۱ ح . حسن زاده کارشناس اقتصاد کلان
 به نقل از خبرگزاری مهر در تاریخ 16 خرداد
شناسهٔ خبر: 2305658 - جمعه ۱۶ خرداد  1393
حجت الاسلام میرعمادی:
توزیع بودجه ماده 180 با هماهنگی نمایندگان منطقی نیست/ جلوی اقدامات غیرکارشناسی گرفته شود
شناسهٔ خبر: 2305658 - جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۲
خرم آباد - خبرگزاری مهر: نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه توزیع بودجه ماده 180 با هماهنگی نمایندگان منطقی نیست، گفت: این روند برخلاف رویکرد کارشناسی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی عصر جمعه در جمع خبرنگاران با اشاره به روند اختصاص و توزیع اعتبار مربوط به ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه در استانها اظهار داشت: در این راستا در قانون بودجه سالجاری و در تبصره 22 شاخصهای مربوط به توزیع این بودجه تعیین شده است.

وی عنوان کرد: این در حالیست که گفته شده است این بودجه باید با هماهنگی و زیر نظر نمایندگان مجلس توزیع شود که به نظر می رسد این روند منطقی نیست.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد ادامه داد: توزیع بودجه مربوط به این ماده قانونی زیر نظر نمایندگان و با هماهنگی آنها نه در قانون برنامه پنجم توسعه و نه در تبصره 22 قانون بودجه امسال مورد اشاره قرار نگرفته است.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه این اقدام به نظر برخلاف برنامه ریزی کارشناسی شده است، ادامه داد: انجام این فرآیند کار کارشناسی در حوزه توزیع اعتبارات مربوط به این ماده قانونی را تضعیف می کند.

وی تصریح کرد: باید در این زمینه به گونه ای عمل شود که دستگاههای مختلف اجرایی با برنامه ریزی و کار کارشناسی شده از محل اعتبارات این ماده قانونی مطابق شاخصهای تعیین شده بهره مند شوند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد یادآور شد: از طرف دیگر لحاظ کردن این موضوع که اعتبارات یاد شده با نظر نمایندگان مجلس توزیع شود در مجلس رای نگرفته است.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه دخالت نمایندگان مجلس در امر بودجه شائبه سیاسی را به دنبال دارد، افزود: این در حالیست که دستگاههای اجرایی و نمایندگان مجلس به عنوان قوه مقننه باید هر کدام رسالت و مسئولیت خود را انجام دهند.

وی روح فعالیت نمایندگان مجلس را قانون گذاری و نظارت بر روند اجرای قانون و فعالیت دستگاههای اجرایی دانست و یادآور شد: مداخله نمایندگان مجلس در توزیع بودجه مربوط به ماده 180 قانون غیرمنطقی است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد رسالت نمایندگان در فرآیند توزیع و مصرف بودجه را تمرکز روی نظارت بر این فرآیند دانست و افزود: اگر کار توزیع بودجه مربوط به این ماده قانونی توسط نمایندگان صورت گیرد چه کسی باید بر کار آنها و حسن توزیع این اعتبارات نظارت داشته باشد.

حجت الاسلام میرعمادی عنوان کرد: امیدواریم خود مجلس به این موضوع ورود پیدا کرده و جلوی اقدامات کارشناسی نشده در این زمینه را بگیرد.

وی همچنین از رئیس جمهوری خواست که در این مسئله مداخله کند و تصریح کرد: توزیع بودجه باید طبق روال قانونی و کارشناسی شده صورت گیرد.

ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه فرصتی برای ارتقای استانهای کمتر توسعه یافته

بنابر این گزارش مطابق ماده 180 برنامه پنجم توسعه در راستای تحقق اصل چهل و هشتم (48) قانون اساسی، سیاستهای کلی و جهت حصول به اهداف چشم‌انداز و به ‌منظور استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقاء سطح مناطق کمتر توسعه‌یافته و تحقق پیشرفت و عدالت، دولت مکلف است در توزیع منابع عمومی و یارانه سود تسهیلات به نحوی عمل نماید که فاصله شاخص برخورداری شهرستانهای با کمتر از سطح متوسط کشور در پایان برنامه در بخشهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیربنایی و امنیتی در هر سال برنامه حداقل 10 درصد به سطح یادشده نزدیک شود.

در این راستا معادل دو درصد از اعتبارات بودجه عمومی دولت در قالب ردیفهای مشخص برای مصارف معین در بودجه سنواتی در اختیار متولیان قرار می‌گیرد تا در راستای تحقق اهداف فوق توزیع و هزینه شود.

افزایش سطح برخورداری شهرستانهای زیر میانگین کشوری در شاخص های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیربنایی و امنیتی منظور نظر قانون گذار بوده است. به عبارت دیگر هدف ماده180 ارتقا شاخص های فوق الذکر در شهرستان های زیر میانگین کشوری است و نه کل شهرستانها و کل شاخص های ملی.

در این راستا در تبصره 22 قانون بودجه سال 93 نیز شاخصهای مورد نظر برای توزیع اعتبارات این ماده مورد ذکر قرار گرفته است.

در قانون بودجه آمده است که در اجرای حکم ماده (180) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران دولت مکلف است ماهانه معادل دو درصد از یک دوازدهم اعتبارات هزینه‌ای، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، تملک دارایی‌های مالی و درآمدهای اختصاصی به استثنای اعتبارات مندرج در جدول شماره (10) این قانون را کسر و در ردیف 65 - 550000 جدول شماره (9) این قانون منظور نماید.

معادل مبلغ منظورشده در ردیف مذکور تا سقف سی و هفت هزار و هفتصد و شصت میلیارد ریال مطابق جدول مربوط بین استان‌های کشور توزیع می‌شود.

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور موظف است براساس شاخص‌های مربوطه نسبت به توزیع شهرستانی آن اقدام و اعتبار این جدول در مقاطع ابلاغ تخصیص را حداقل برابر میانگین تخصیص اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کشور تخصیص دهد.

اعتبارات این جدول تا پایان اردیبهشت‌ماه سال 1393 توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با رعایت ماده (180) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، برای تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های ملی مندرج در این قانون و استانی مصوب یا احداث پروژه‌های کوچک تا سقف اعتبار ده میلیارد ریال که حداکثر طی دو سال به بهره‌برداری می‌رسد، توزیع می‌شود.

با این تفاسیر اعتبارات مورد نظر در این ماده و تبصره قانونی رقم قابل ملاحظه ای برای ارتقای شاخصهای استانهای کمتر توسعه یافته محسوب می شود که باید در مسیر اهداف مورد نظر قانون توزیع و به کار گرفته شود.

واحد ساختمانی شهرداری بندرانزلی در اعتصاب به سر می برد.
امروز با مراجعه به  واحد ساختمانی بندرانزلی برای دریافت وقت کارشناسی  برای  بازدید زمین  تاریخ مندرج را  بیست روز  بعد تعیین کرده است . با پرسش این که چرا در زمانی که پروانه ساختمانی صادر نمی شود و خرید و فروش  مسکن راکد است این بازه زمانی  طولانی را درج کرده اید در حا لی که قبلا با شرایط بدتر و  مراجعات مردمی بیشتر  حداکثر زمان بازدید یک هفته درج می شد ؟ گفتند پرسنل  کارشناس برای بازدید نداریم  .در حالی که همگی پشت میز بی کار نشسته بودند. آیا لازمه واگذاری واحد صدور پروانه به بخش خصوصی اعتصاب پرسنل و  تظاهر  به کمبود پرسنل است در حالی که شهرداری پرسنل این واحد را  به  واحدهای دیگر منتقل کرده است و  عملا  نشان داده است که از مدیریت و کنترل  پرسنل  شهرداری برای دریافت حداکثر بهروری ناتوان  است. چرا هزینه های این نوع مدیریت باید از جیب شهروندان  پرداخت شود .چرا شورای شهر همیشه منفعل عمل می کند و به طور ضربتی و بی برنامه به تصویب اموری می پردازد که برای ورود به آن جلسات متعدد و کارشناسی لازم است.
۰۳ خرداد ۹۴ ، ۲۰:۲۴ مدیریت پسماند شهری

نقش شهرداری انزلی و شورای شهر در مدیریت پسماند شهری پس از سفر علمی به آلمان  طی گزارشی به شهروندان اطلاع رسانی شود ؟
سرویس: استانها ، تاریخ: ۰۱/آذر/۱۳۹۲ - ۱۷:۵۰ ، شناسه خبر: ۱۹۹۴۴۵

http://khabarfarsi.com/ext/7261400
شهردار ساری خبر دادراه اندازی فناوری شیرابه زباله در چهاردانگه ساری
خبرگزاری تسنیم: شهردار ساری از اختصاص ۱۸ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت نیروگاه زباله سوز ساری خبر داد و گفت: تا بیست روز آینده فناوری تصفیه شیرابه زباله درچهاردانگه ساری راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، مهدی عبوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با استفاده از فناوری نانو طرح تصفیه شیرابه را اجرایی کردیم به طوری که پس از تصفیه، آب حاصل قابل مصرف در کشاورزی می‌شود و حتی در مرحله بعد می‌توانیم آن را به آب شرب تبدیل کنیم.

وی افزود: باتوجه به خطرات زیست محیطی ناشی از خطرات غیر بهداشتی زباله‌ها و نفوذ زباله به منابع زیرزمینی و آب‌های سطحی اجرای این پروژه ضروری بود.
شهردارساری افزود: برای فناوری تصفیه شیرابه زباله در بخش چهاردانگه ساری 1.5 میلیارد تومان اعتبار هزینه می شود.

شهردار ساری افزود: روزانه 70 هزار لیتر آب قابل استفاده برای کشاورزی تصفیه می شود.

عبوری اظهار کرد: مدیریت پسماند زباله و شیرابه و تبدیل آن در مرحله اول به آب قابل کشاورزی و حتی امکان شرب پس از تصفیه نهایی، هزینه پایین، قابلیت حمل و طراحی و ساخت نانو غشاها در داخل کشور از مزایای این دستگاه به شمار می‌رود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ساخت نیروگاه زباله سوز ساری اشاره کرد و گفت: قرار است تجهیزات این کارخانه اردبیهشت سال 93 به ساری برای نصب انتقال داده شود.

شهردارمرکز استان با بیان اینکه مشکلات تامین اعتبار برای احداث کارخانه زباله سوز ساری انجام شد، تصریح کرد: با راه اندازی نیروگاه زباله سوز از حمل زباله به بخش چهاردانگه ساری جلوگیری می شود.

انتهای پیام/ ب


۰۳ خرداد ۹۴ ، ۲۰:۱۴ مدیریت زباله های شهری

روند پیشرفت تکنولوژی و صنایع  در دهه های اخیر تغییر الگوی مصرف را برای بشر به همراه خود داشته است و ما حصل آن مصرف گرائی انسان بوده است. متأسفانه این روند تغییرات، کاملا برخلاف حفظ و سیانت از محیط زیست می باشد و تعامل این چرخه بین انسان و محیط زیست کاملا یک سویه بوده و انسان فقط مصرف کننده و منتفع از محیط زیست است و تخریب هر چه سریعتر آن را باعث می شود. پسماندهای باقی مانده از تکنولوژی های امروزی و مصرف گرائی انسان، موثرترین فاکتور منفی بر محیط زیست می باشند.
پسماندهای خانگی از سه بخش پسماندهای تر، خشک بازیافتی و مخلوط غیربازیافتی تشکیل شده است. یکی از اصلی ترین اطلاعات لازم جهت طراحی یک سیستم مدیریت علمی و عملی پسماند اطلاع دقیق از سهم اجزای پسماند است. ماهیت زباله موجود در کشور70 درصد تر و 30 درصد خشک می¬باشد. 70 درصد تر شامل پسماندهای غذایی می¬باشد، 30درصد شامل پلاستیک، شیشه، نایلون، فلزات آهنی، غیرآهنی، PET و پارچه می¬باشد.
آمارها نشان می¬دهد به ازاء هر شهروند ایرانی مقدار تولید زباله روزانه 800-1000 گرم می¬باشد. بنابراین در یک شهر 100 هزار  نفری 100 تن در روز زباله تولید می¬شود. بنابراین معظل زباله مسئله اصلی شهرداری ها و محیط زیست می¬باشد و متأسفانه فجایع زیست محیطی زیادی اتفاق افتاده است. 
با توجه به افزایش روزافزون جمعیت، تولید و مصرف بیش از اندازه موجب ناگواری های بسیاری برای محیط زیست و موجودات آن شده است . در صد سال اخیر که تمدن بشری از نظر فنی به اوج خود نزدیک شده است کره زمین به اندازه میلیون ها سال خساراتی را تحمل نموده که حاصل فعالیت های بی رویه بشر بوده است و جبران آن به سادگی امکان پذیر نیست. 
وجود میلیون ها تن زباله شهری و ده ها هزار نوع مواد سمی خطرناک در آن ها ـ که حاصل فعالیت های روزمره انسان است ـ سبب آلودگی های گسترده ای در محیط شده است، که منشأ 60 تا 90 درصد انواع سرطان ها را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به خود اختصاص داده است. 
در کشور ما مسئله بازیافت با سابقه ای بس طولانی به صورت فرهنگ ملی و دستورات مذهبی پرهیز از اسراف، همیشه جلوه گر بوده است. در روزگار نه چندان دور مواد غذایی اضافی، به جای دور ریختن به عنوان تغذیه دام و طیور استفاده می شد. 
فضولات حیوانی نیز در مزارع و زمین های کشاورزی استفاده می شد. البسه کهنه و مستعمل، پس از تعمیر در جایی دیگر مورد استفاده قرار می گرفت و ...اما امروزه در این زمینه نیازمند یک سیستم مدیریتی علمی و جدی برای جمع آوری، انتقال، تکنیک های فیزیکی ـ شیمیایی صحیح برای پردازش اصولی مواد بازیافتی، به همراه در نظر گرفتن عامل اقتصاد و بازار هستیم. علاوه بر آن، بازیافت و کاربرد مجدد مواد زاید، به همراه یک سیستم تفکیک زباله منسجم به نتیجه مطلوب خواهد رسید که این تفکیک ممکن است از طریق دولت ها و شرکت ها، خانواده ها و یا عوامل غیر قانونی (زباله دزدها) انجام گیرد و در بهترین حالت، همکاری خانواده ها با دستگاه های دولتی، اجرای یک پروسه بازیافت اصولی با در نظر گرفتن موازین بهداشتی را به ارمغان خواهد آورد.

۰۳ خرداد ۹۴ ، ۲۰:۰۸ مدیریت زباله های شهری
ایران تولید برق از زباله را آغاز کرد/ جزئیات ساخت 5 نیروگاه زباله ‌سوز
شناسهٔ خبر: 2290669 - سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران از آغاز شمارش معکوس اولین نیروگاه زباله سوز ایران با ظرفیت تولید سه مگاوات برق خبر داد و اعلام کرد: وزارت نیرو هر کیلووات ساعت برق تولیدی این نیروگاه زباله سوز را 440 تومان خریداری می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش ظرفیت تولید برق پاک و تجدید پذیر یکی از سیاست های کلان وزارت نیرو در دولت تدبیر و امید است به طوری که قرار است ظرفیت تولید برق پاک با افزایشی دو برابری به حدود 600 مگاوات تا پایان سال جاری افزایش یابد.

از این رو در کنار ساخت و راه اندازی مزرعه‌ها و نیروگاه‌های برق بادی، خورشیدی و برقآبی، احداث نیروگاه‌های برق زباله سوز هم در دستور کار صنعت برق ایران قرار گرفته است.

یوسف آرمودلی در تشریح جزئیات برنامه احداث نیروگاه‌های زباله سوز در ایران، گفت: شمارش معکوس برای راه اندازی اولین نیروگاه زباله سوز ایران آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران با تاکید بر اینکه نیروگاه زباله سوز کهریزک تهران تا تابستان سال جاری با ظرفیت تولید سه مگاوات برق از زباله در مدار بهره برداری قرار می گیرد، تصریح کرد: نیروگاه زباله سوز کهریزک با مشارکت شهرداری تهران و از طریق فاینانس یک شرکت ایرانی مراحل پایانی ساخت خود را پشت سر می گذارد.

این مقام مسئول یادآور شد: هم اکنون در کنار نیروگاه کهریزک، نیروگاه‌های زباله سوز ساری با ظرفیت سه مگاوات، نیروگاه نوشهر با ظرفیت سه مگاوات، نیروگاه تنکابن با ظرفیت سه مگاوات و نیروگاه رشت با ظرفیتی حدود پنج مگاوات در حال ساخت است.

آرمودلی با بیان اینکه نیروگاه زباله سوز کهریزک تهران  قادر است 200 تن زباله در روز امحا و سه مگاوات برق تولید کند، بیان کرد: نیروگاه کهریزک در مرحله مونتاژ تجهیزات است که پس از راه اندازی، مشکلات حاصل از زباله ها در منطقه برطرف می شود.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران با تاکید بر اینکه وزارت نیرو از احداث نیروگاه های زباله سوز حمایت می کند، اظهار داشت: به منظور حمایت از بخش خصوصی و توسعه این نوع نیروگاه ها، برق حاصل از نیروگاه‌های زباله سوز برابر با نرخ خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر یعنی به ازای هر کیلووات ساعت 440 تومان به صورت تضمینی خریداری می شود.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: احداث این نوع نیروگاه ها افزون بر تولید برق موجب امحای اصولی زباله ها و ارتقای بهداشت عمومی، سلامت و حفظ محیط زیست می شود.


۰۳ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۵۲ آلودگی دریا با شیرابه های فاضلاب و زباله

گزارشی از یک فاجعه در شمال کشور

کد خبر۴۷۸۲۸۷   تابناک

تاریخ انتشار:۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲-24 February 2015

در کنار پارک کیاسر یک دریاچه شیرابه بوجود آمده که چند روز پیش یک چوپان در این دریاچه شیرابه غرق شد. فاضلاب شهری روی دپوی زباله و در رودخانه خالی می‌شود. فاضلاب‌ها در مازندران وارد چاه‌های جذبی می‌شود و پس از پر شدن توسط تانکرها تخلیه و به داخل رودخانه‌ها تخلیه می‌شود. بر اساس یک آمار تایید نشده از هر 8 نفر یک نفر در مازندران سرطان گوارش می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، این بخشی از مطلب امروز روزنامه قانون است. در این گزارش آمده است: همه ما مازندران را به دریا و جنگلش می‌شناسیم اما این روزها دریا و جنگل مخفیگاه خوبی برای پنهان کردن زباله و فاضلاب شده است.

هر تابستان زن و مرد و پیر و جوان در آب دریای شمال شناور می‌شوند. روی آب دراز می‌کشند و آفتاب می‌گیرند. در هر وارو شدن جرعه‌ای از آب دریا را هم می‌نوشند و کمی آن‌سوتر در دو متری ساحل کوهی از زباله هر روز بزرگ‌تر می‌شود و شیرابه آن به دریا می‌ریزد.

یکی از فعالان محیط زیست در مازندران به «قانون» می‌گوید: روزانه در استان مازندران دو هزار و 500 تُن زباله جمع‌آوری می‌شود که این زباله‌ها یا در جنگل دپو یا به داخل رودخانه و دریا ریخته می‌شوند. به‌عنوان مثال در محمود‌آباد در دو متری ساحل دریای خزر و در سرخ‌کوه در 20 متری ساحل زباله‌ها را دپو می‌کنند. در قائمشهر نیز 40 سال است زباله را در بستر رودخانه دپو می‌کنیم. ارتفاع این زباله‌ها به 15 متر رسیده است. در فریدون‌کنار نیز ارتفاع دپوی زباله به 10 متر رسیده است. فاضلاب شهری هم روی دپوی زباله و در همین رودخانه خالی می‌شود. در ساری وضعیت به‌گونه‌ای است که از دپوی زباله‌ها در کنار پارک کیاسر یک دریاچه شیرابه بوجود آمده که چندان پیش یک چوپان در این دریاچه شیرابه غرق شد. جنگل‌های مازندران نیز از معضل زباله در امان نمانده‌اند. در جنگل شیرگام شیرابه زباله باعث پوسیدگی ریشه درختان شده است، به‌طوری‌که با کوچک‌ترین ضربه درخت‌ها از ریشه کند می‌شوند.

سهیل اولادزاد می‌گوید: در چند دهه اخیر حل معضل زباله یکی از داغ‌ترین بحث‌های مدیران شهری بوده است. هر مدیری که به این استان آمده طرحی را برای حل این معضل پیشنهاد داده و در نهایت امروز ما شاهد کارخانه کمپوستی هستیم که حدود 10 سال کلنگ آن زده شده و شهرداران بر سر مدیریت آن به توافق نرسیده‌اند و این کارخانه همچنان در انتظار افتتاح است. از سوی دیگر برخی از‌ مدیران استان احداث زباله‌سوز را راه‌حل این مشکل می‌دانند، که این پروژه نیز مانند دیگر پروژه‌ها بر زمین مانده است.

او با اشاره به نگاه غیرکارشناسی به مدیریت پسماند می‌گوید: نگاه مسئولان مازندران به زباله تاکنون نه درآمدی بوده و نه زیست‌محیطی، آنها دفن زباله را هزینه بی‌خودی می‌دانند.

اولادزاد می‌گوید: یکی دیگر از مشکلات ما نبود شبکه فاضلاب در استان است. فاضلاب‌ها در این استان وارد چاه‌های جذبی می‌شود و پس از پر شدن توسط تانکرها تخلیه و به داخل رودخانه‌ها می‌ریزد. این درحالی است که در مازندران از 20 سانتی‌متر تا 70 سانتی‌متر سطح آب داریم.

نفوذ شیرابه زباله‌ها و فاضلاب به رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی باعث شده مازندران در کشور رتبه نخست سرطان گوارش را داشته باشد و بر اساس یک آمار تأیید نشده، از هر هشت نفر یک نفر در مازندران به سرطان گوارش مبتلا می‌شود.

تثبیت اسامی خیابان های قدیمی

چرا باید از یک سو، اسامی خیابان هایی که نام قدیمی و مشکل ندارند را تغییر بدهند و از سوی دیگر، اسامی تکراری و ناشناس برای عموم  را بر روی معابر بگذارند که بسیاری از شهروندان و مسافران را گمراه کند؟

اسامی که هر نسل آن را  به یک اسم بخوانند  جایگاهی مردمی  ندارد و پیام فرهنگی - اجتماعی  ویژه ای را در اذهان متبادر می کند ؟

 " اینکه عده‏ ای فکر می‏ کنند، با تغییر تابلو، بر گزاری مراسم، تصویب قانون و مصوبه ها  می‏توان اسامی و نامهای اماکن و اشخاص را عوض کرد، ناشی از عدم آگاهی آنان از پیچیدگی مسائل فرهنگی و اجتماعی است. در تأئید این مطلب، شاید ذکر این نکته جالب توجه باشد که شناخت پیچیدگیهای فرهنگ یک جامعه و آشنائی با روشهای فرایند تغییر، بدیهی‏ترین و ضروری‏ترین ابزار اداره جامعه است .

 

نامگذاری افراد و امکنه، موضوعی است که مورد توجه بسیاری از محققین حوزه‏ های علوم اجتماعی قرار گرفته است. نامگذاری مانند هر عمل دیگر، در زمینه و بستر اجتماعی و فرهنگی معینی انجام می‏شود و از این مؤلفه تأثیر می‏پذیرد.

 

برای جمع آوری اطلاعات اولیه  قبل  از نامگذاری  ، باید  با روش‏ها و ابزارها مختلف به بررسی نقشه شهر، مراجعه به محله‏های قدیمی، وجود افراد و شخصیت‏های بانفوذ، مناسبت‏ها و حوادث تاریخی، اقوام و صنوف ساکن در کوچه، وجود امامزاده‏ها پرداخت .

 

مخلص کلام؛  این که شهرداری یا شورای شهر یا هر نهاد تصمیم گیر دیگر باید از یک ضابطه و رویه معقول در نامگذاری معابر عمومی تبعیت کرده و به حقوق شهروندان احترام بگذارد و در تجدید نظر  اساسی ، اسامی خیابان های قدیمی را که هویت شهر را حفظ می کنند  و عموم مردم  مشکلی  با آن ندارند  و رایج تر است ، این مهم هیچ تضادی با اسم قبلی کمتر مورد استفاده ندارد و نباید جایگاه مباحث باندی و جناحی قرار گیرد .  تثبیت نمایند .

 برای آدرس دهی یکسان در موارد ضروری نظیر آدرس دهی برای اورژانس و آتش نشانی  با وفاق عمومی  نیازمند یاری و همراهی   مسئولین محترم  شهر می باشیم .

۰۳ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۰۹ ساکن قدیمی خیابان تهران

ساکن  قدیمی خیابان تهران 

زمین ورزشی باشگاه گیو بندرانزلی که از طرف  پهلوان  عزیز  وکیل منفرد  وقف  باشگاه  و فعالیت های ورزشی شده است  ، نیازمند یاری شهرداری برای بهسازی و  نصب تجهیزات ورزشی  می باشد .

باشگاه ورزشی گیو بندر انزلی سومین باشگاه ورزشی ایران و اولین باشگاه ورزشی گیلان در بندر انزلی است.

گزارش های خبری  ذیل نشان می دهد . این باشگاه به دلیل  آنکه هیچ حق عضویتی دریافت نمی دارد  باید در  تخصیص بودجه شهرداری انزلی جهت توسعه زندگی سالم  فرهنگی – ورزشی  در نظر گرفته شود . این امر موجب  دوری جوانان از گرایش به اعتیاد در سطح  این محله و ناحیه  می شود  و همانطور که در شرح کاربری این قطعه زمین در طرح جامع  شهری در نظر گرفته شده است باید کاربری  خدمات محله ای و ناحیه ای آن   در زمینه ورزشی  باقی بماند ،  با   توجه به  اینکه  وقف آن در زمینه ورزشی باید  ملاک عمل قانونی  منطبق بر  تعاریف وقف  در ماده  55 و 56 قانون مدنی باشد .

 

 روزنامه ایران > شماره 4831   13 / 4 /90   

"پدرم «عزیز وکیل منفرد» است . اولین مردی که قهرمان ماراتن کشور شد. سال ۱۳۱۹ بود که این رکورد را زد وبعد ازآن با جایزه این مسابقه دربندر انزلی زمین چند هزارمتری خریداری کرد و اولین باشگاهی که به طور مجانی ورزشکار می پذیرفت را تاسیس کرد ."

 این جمله را سهراب وکیل منفرد قهرمان 50 ساله ورزش بوکس کشور می گوید که سال ها در مسابقات درون مرزی و برون مرزی مقام آور بوده است. 

 "سهراب وکیل منفرد می گوید: بزرگی روح پدر را این روزها که نیست بیشتر درک می کنیم. این روزها که همدلی کمرنگ تر از گذشته شده است، با جلب رضایت ما زمین باشگاه را بجز خانه ها وقف کرد به شرط این که همیشه باشگاه بماند، باشگاهی که ورود به آن مجانی باشد و ما این روزها با مدیریت باشگاه تمام سعی خود را می کنیم که راه پدر ادامه پیدا کند. "

 

شناسهٔ خبر: 2053590 - یکشنبه ۲۷ مرداد  1392

"مرحوم عزیز وکیل منفرد اولین قهرمان دوی ماراتن ایران، همچنین سالها قهرمان دوی 1500 متر، 3000 متر، 5000 متر و 10000 متر. مدیر و موسس اولین باشگاه ورزشی (گیو) استان گیلان و تنها باشگاه ورزشی که بیش از 70 سال بدون حق عضویت و یا دریافتی در خدمت جوانان و قهرمانان مردم انزلی بوده است و تمام ملی پوشان بندرانزلی از باشگاه گیو بوده اند. "

همچنین تیم فوتبال ملوان متعلق به باشگاه گیو بوده که وقتی لیگ فوتبال شروع شد و مرحوم منفرد بودجه رفت و برگشت تیم را نداشت از فرماندهی نیروی دریایی ایران درخواست کرد که تیمی به نام ملوان را تاسیس نماید و بازیکنان فوتبال (گیو) را به تیم ملوان هدیه کرد که آقای صالح نیا هم مربی و هم بازیکن بوده و در روزنامه های ورزشی هم گفته که ما از باشگاه گیو به ملوان هدیه داده شدیم. "

خیابان 45 متری تکاوران ؟

 اولا  تعریف وقف در قانون مدنی  و استفتائات در حکم شرعی وقف برای مسجد نشان می دهد که لزوم وجود واقف شرط اولیه   هر نوع وقف می باشد اما  مصلی انزلی بخشی از کاخ میان پشته محسوب می شود . پس باید  با پیروی از قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری  در درون بافت شهری به حیات خود ادامه دهد و  بخشی ازیک پیکره ی واحد شهری و مدنی باشد .

وقف از جمله عقود است و ثمره آن حبس کردن اصل مال و اختصاص دادن منفعت آن برای موقوف علیهم است. عقد وقف از چند رکن که شامل: واقف؛ موقوف علیهم(یعنی کسانی که مال مذکور برای آنان وقف شده است)؛ موقوف(مال وقف شده) تشکیل شده است.

در ماده  55 و 56 قانون مدنی  وقف چنین تعریف  شده است .

 ماده ۵۵

وقف عبارت است از این که عین مال، حبس و منافع آن تسبیل شود.

 ماده ۵۶

وقف واقع می‌شود به ایجاب از طرف واقف به هر لفظی که صراحتاً دلالت بر معنی آن کند و قبول طبقه اول از موقوف علیهم یا قائم مقام قانونی آن‌ها در صورتی که محصور باشند مثل وقف بر اولاد و اگر موقوف‌علیهم غیرمحصور یا وقف بر مصالح عامه باشد در این صورت قبول حاکم، شرط است.

بند   "ت " ماده سوم  اساسنامه مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی  شهرسازی و معماری   مصوب  10/12/1378    ،  یکی از وظایف این مرکز را    تحقیق و بررسی  وانجام اقدامات لازم در خصوص  طراحی مناسب معماری مسجد و جایگاه آن  در شهرسازی اسلامی  می داند .

" ت ـ تحقیق و بررسی در زمینه معماری مسجد و جایگاه آن در شهرسازی اسلامی و انجام اقدامات لازم درخصوص طراحی مناسب برای مساجد و‌تحول اساسی در این امر. "

حال متولیان و کارگزاران مصلی انزلی  با عقد قراردادهایی که شاید برای  اشخاص حقیقی یا حقوقی ساخت و ساز و توسعه  بنا  انتفاعی را نیز به همراه نداشته است  ،  موجبات تحقق  مشکلات  ساختاری در شبکه عبور و مرور شهری شده اند . لذا شایسته است  فرهیحتگان دست اندر کار  کمیته عمرانی مرکز رسیدگی به امور مساجد با پیروی از اساسنامه داخلی خود که متضمن  رعایت قوانین و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری هست  در این امر خطیر و عام المنفعه   و فنی  ، یاری گر دست اندر کاران  شهرداری  ، شورای شهر و شورای ترافیک  باشند .

۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۱۴ محمدعلی کارشناس شهرسازی

چرا متولیان و کارگزاران مصلی  بندر انزلی  ، زمین  کاخ میان پشته  را  با اجرای طرح های ساختمانی بی پشتوانه تخصصی و بدون  در نظر داشتن مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری  و طرح جامع شهری بندرانزلی  ، آنچنان به خیابان تکاوران نزدیک کرده اند که فاقد  ورودی  شایسته و درخور  این فضای مذهبی و سیاسی است  و از طرفی   دیگر  مانع  ساماندهی ترافیک شهری  بندر انزلی شده است  ؟

 افزایش جمعیت شهری افزایش جمعیت نماز گزار و افزایش ترافیک شهری  ، همگی حلقه های پیوسته یک زنجیر هستند که ظاهرا متولیلن و کارگزاران  مصلی بندر انزلی فقط افزایش جمعیت نماز گزار  و توسعه  فضای  داخلی آنرا  هدف توسعه بنا قرار داده اند. آقای قربان محمدی   در " الو شهروند " هم در رابطه با  کمیته عمرانی رسیدگی به امور مساجد مطالبی  مرقوم فرمودند که  فحوای امر هماهنگی با مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری و قوانین جاریه کشور را می رساند  و  تاکید دارد که  نقشه های مسجد و مصلی باید ممهور به مهر  اشخاص حقیقی و یا حقوقی دارای پروانه اشتغال   به کار مهندسی ساختمان باشد که طبیعتا  موظف به رعایت قوانین و مقرارت  ملی ساختمان  و  مصوبات  شورای عالی  شهرسازی و معماری می باشند .

۲۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۳:۱۶ محمد کارشناس شهرسازی

چرا متولیان و کارگزاران مصلی  بندر انزلی  ، زمین  کاخ میان پشته  را  با اجرای طرح های ساختمانی بی پشتوانه تخصصی و بدون  در نظر داشتن مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری  و طرح جامع شهری بندرانزلی  ، آنچنان به خیابان تکاوران نزدیک کرده اند که فاقد  ورودی  شایسته و درخور  این فضای مذهبی و سیاسی است  و از طرفی   دیگر  مانع  ساماندهی ترافیک شهری  بندر انزلی شده است  ؟

 افزایش جمعیت شهری افزایش جمعیت نماز گزار و افزایش ترافیک شهری  ، همگی حلقه های پیوسته یک زنجیر هستند که ظاهرا متولیلن و کارگزاران  مصلی بندر انزلی فقط افزایش جمعیت نماز گزار  و توسعه  فضای  داخلی آنرا  هدف توسعه بنا قرار داده اند. آقای قربان محمدی   در " الو شهروند " هم در رابطه با  کمیته عمرانی رسیدگی به امور مساجد مطالبی  مرقوم فرمودند که  فحوای امر هماهنگی با مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری و قوانین جاریه کشور را می رساند  و  تاکید دارد که  نقشه های مسجد و مصلی باید ممهور به مهر  اشخاص حقیقی و یا حقوقی دارای پروانه اشتغال   به کار مهندسی ساختمان باشد که طبیعتا  موظف به رعایت قوانین و مقرارت  ملی ساختمان  و  مصوبات  شورای عالی  شهرسازی و معماری می باشند .

 


سلام خسته نباشید . از دو موضوع یاد شده اولیش یعنی بافت فرسوده ، بندر انزلی از معدود شهر هائی که طزح مطالعات بافت فرسوده اش را نیمه کاره رها کرده و یعنی مطالعات انجام نشده و دز نتیجه از اعتبارات خارج استانی هم برای احیا و بهسازی بافت فرسوده نمی تونه استفاده کنه و اعتباری براش منظور نمیشه تا طرح نداشته باشه . مطلب دوم هم که علیرغم تصویب قوانین موضوعه و تاکید دولت محترم در برنامه پنجم توسعه دولت و دستور کار تشکیل ستاد آزاد سازی که مرکب از مسئولین رده اول اداری و قضائی استان است ، هنوز هیچ خبری از آزاد سازی نیست . باقی بقایت جانم فدایت.

برگرفته شده از وبسایت انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی
بسمه تعالی مسوولین محترم شهر بندر انزلی با اهدا سلام ما ساکنین اپارتمانهای مجتمع مسکونی سپید (کارمندان شرکت نفت ) شامل نه بلوک هشت واحدی جمعا به تعداد هفتاد و دو واحد اپارتمان واقع در کلویر بعد از اتش نشانی که در سال ۱۳۷۷ با ابتیاع این اپارتمانها در ان ساکن گردیده ایم و تماما از کارمندان و مدیران ارشد و پزشکان و بازنشستگان وزارت نفت هستیم به اطلاع میرسانیم : از نوزدهم اسفند ماه مقامات شهری یدون توجه به اسایش مالکین این مجتمع اقدام به اسکان حدود پنجاه دستگاه وانت بار میوه فروش با معضلاتی هم چون الوده نمودن محیط با فضولات انسانی بدلیل نبودن سرویس بهداشتی ، الوده نمودن محیط با ضایعات میوه و تعفن حاصل از دور ریز و دپو انواع سیزی و صیفی جات پوسیده و ابتلا محیط به انواع انگل و ویروس وبا افزایش دما ازدیاد حشرات ، الودگی صوتی وحشتناک با ژنراتور تولید برق ار اوایل غروب و ازدحام خریداران و سر و صدای حاصل از پارک خود رو ، وداد زدن برای تبلغ اجناس و جلب مشتری چسبیده به کنار حصار این مجتمع که با صرف هزینه گزاف ، مالکین شخصا اقدام به درختکاری کرده اند و اسیب به درختان غرس شده و امد و شد و ازدحام جمعیت انسانی تا پاسی از شب ، معضلاتی است که دست به گریبان مالکین این مجتمع گردیده است که به انحا مختلف حدوث این مشکلات به سمع مسوولین رسیده لکن تا این تاریخ نتیجه ای برای بازگشت ارامش به مالکین حاصل نشده است. مزید استحضار ما مالکین با صبر و برد باری تا کنون لب به اعتراض نگشودیم و با مراجعه به فرماندار محترم و شهردار محترم درخواست خود را ابراز و تاکنون اقدامی موثری حاصل نگردیده است یقین داریم اگر این اتفاق در هر نقطه دیگر شهر اتفاق می افتاد با اعتراض های بسیار شدیدتری مواجه میگردید . اینک از طرف ۷۲ مالک اپارتمانهای این مجتمع مسکونی مصرانه درخواست داریم: با اقدامات قاطع نسبت به برگشت ارامش به ساکنین این مجتمع دستورات لازم صادر و کاروان وانت داران میوه فروش که کابرد دیگری دارد را در محل مناسب دیگری اسکان دهند . ضمنا استدعا داریم دستور لازم مبنی بر احداث فضای سبز مقابل این مجتمع همچون محل های قبل و بعد از این مجتمع راصادر فرمایند. قبلا از دستور مساعدی که صادر خواهید فرمود تشکر و سپاسگزاری می نماید. رهبان عضو هیات مدیره مجتمع مسکونی سپید ( کارمندان نفت)
آقای  قربان محمدی عزیز   مرقوم فرموده اند حکم  شرعی مربوط به مسجد و مصلی تفاوت ها و شباهت هایی دارد .  ایشان مطمئنا می دانند که زمین  مصلی  ، همان  زمین کاخ میان پشته  بندرانزلی است  . یعنی وقف نامه ای در کار نیست  ، چرا نباید  با  طرح جامع شهری بندرانزلی  و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری هماهنگ باشد . در این کشور  مگر هر سازمان باید ساز خودش را بزند  مگر همه ی قوا در جمهوری اسلامی  ( مقننه ، مجریه ، قضاییه  ) تحت نظارت عالیه رهبری واحد قرار ندارد ؟  مگر  اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری  وزرای وزارت خانه نیستند ؟ پس چرا  این همدلی وجود ندارد ؟ چه کسی این میان  سود می برد ؟ شهروندان  با این وضعیت  تلف خواهند شد چرا ؟
با سلام و خسته نباشید  از مسئولین شهر برای تعریض خیابان تکاوران ، چرا یک کار درست با همکاری همه ادارات  در این شهر صورت نمی گیرد . نقش معاونت عمرانی مرکز رسیدگی  به امور مساجد چیست ؟ چرا یک  پیچ تند خطرناک در جلوی در ورودی مصلی  وجود دارد . آیا باید تلفات جانی  مردم بی گناه و شهروندان نگون بخت  و مسافران رخ دهد تا مسئولین ، به تدبیر و تعقل بپردازند ؟ ، البته اگر  جان  مردم  ، برایشان اهمیتی داشته باشد .
آخر کسی با مشاور عمرانی  مرکز رسیدگی  به امور مساجد ، در تهران ارتباط داشته و استمداد طلبیده است ؟
چرا جان مومنین نماز گزار در روز های دیگر هفته ، اگر ماموران کنترل ترافیک نباشند باید به خطر بیفتد چون  هنوز از  در  اصلی مصلی استفاده نمی شود  و  ورود و خروج مومنیندر بدترین نقطه  مسیر و در پیچ تند خیابان تکاوران ،  همچنان  از محل  در قدیمی صورت می گیرد . چرا مسئولین برای اصلاح مسیر  همکاری نمی کنند .
علت مقاومت ها برای حذف پیچ تند از جانب چه کسانی است ؟ و چرا علاقه ای به شهر و شهروندان و مومنین نمازگزار ندارند ؟

 

چرا  شورای ترافیک  شهر  انزلی با کاهش تعدادماموران راهنمایی و رانندگی  در ایام  عید 94  ، اثرات بازگشایی خیابان تکاوران را کمرنگ کرد ؟ 
هر شهر در شمال کشور که با ازدیاد مسافر  روبرو است  با افزایش تعدادماموران راهنمایی و رانندگی  ، در صدد کاهش مشکل ترافیک بر می آید  ، آیا مسئولین  با چند متر عریض کردن یک خیابان معتقد شده اند که  مشکل ترافیک راحل کرده اند  و یا با پرداخت  اضافه کار پرسنل در  ایام تعظیلات عید مشکل دارند ؟

۳۰ مهر ۹۳ ، ۱۰:۱۵ قربان محمدی

 چرا مشاورعمرانی  در طراحی مسجد مصلی  بندرانزلی  ضوابط شهری را رعایت نکرده به طوری که صحن مسجد در طراحی نادیده گرفته شده و بدون نظرداشت توسعه شهری در افزایش  عرض خیابان ، موجبات ایجاد پیچ تندی بعد از عبور از پل ولایت  شده است .آیا نباید طرح معماری مسجد توسط مهندس دارای پروانه ممهور می شد  و ضوابط شورای عالی  معماری و شهرسازی  در مورد طراحی مساجد و   ضوابط و مقررات طراحی مسجد   رعایت می شد اگر چه حکم مسجد و مصلی  از لحاط شرعی اشتراکات و اختلافاتی  دارند. آخرین مصوبات مشاور

عمرانی  مرکز رسیدگی به امور مساجد ارائه شده است .

 

" فصل اول  : تعاریف و پیش نیاز ها

بخش 1 - مکانیابی : زمین مسجد باید پاسخگوی نیاز های محل یا منطقه با توجه به مصوبه شماره  30676/310/300  مورخ  6/7/87    شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، ضوابط طرح شهری مصوب و مورد تائید امور مساجد باشد.

بخش 2- وقف واحکام فقهی : وجود وقفتنامه در مورد زمین های تخصیص یافته به مسجد وارائه آن به مرکز رسیدگی به امور مساجد الزامیست.

بخش 3 - طبقه بندی مساجد :

بخش4-   برنامه فیزیکی طراحی : مساجد اعم از محلی، ناحیه ای یا جامع ، می بایست دارای برنامه فیزیکی خاص خود ودرهماهنگی با زمین اختصاص یافته به  آنها باشند .

نکته : حد اقل نیاز های عملکردی مساجد در بند سوم از بخش سوم گزارش تحت عنوان کاربری و سطح اشغال تشریح شده است

بخش5-  گزینش طراح : طرح مسجد میبایست توسط مشاورین حقیقی یا حقوقی دارای پروانه اشتغال معماری ممهور شود .

نکته : صلاحیت عمومی طراحان برای مساجد می باید توسط معاونت امور ساختمانی مرکز رسیدگی به امور مساجد تائید شود .

خیابان تکاوران کی زیرسازی و آسفالتش تموم میشه ؟
فصل بارندگی شهر بندرانزلی  شروع شده ؟ چرا ارگان ها و پیمانکاران سریعتر کار نمی کنند ؟ ما به مدیریت جهادی  عادت کرده بودیم .این پروژه خیلی طول کشیده .
از شهردار دوره قبل آقای موسویان هم به خاطر لوله گذاری خیابان عبادت کمال تشکر را داریم . هرجا هست انشالله منشا امورات خیر و سازنده باشد  تواین بارندگی شدید 28 و 29 مهر پس از 2 ساعت آبگرفتگی مسیر کانال ها آب را هدایت کرد  هرچند با این امکانات کم دهانه کانال برای موارد باران شدید جوابگو نبود و شهر ما شهر باران نیاز به لوله گذاری با دهانه های بزرگتر دارد.با این امکانات کم هم  نمیتوانیم  دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم . انشالله از تجاربش در تغییر سایز دهانه های کانال های جمع آوری آب سطحی در خیابان اصلی هدایت کننده آب به دریا و تالاب استفاده بشود.
با سلام و تشکر از دست اند کاران این سایت بسیار وزین
راستش من بتازگی با این سایت آشنا شدم و گمان میکنم از محدود سایتهایی باشه که بصورت کاملا مستند و مستدل مطالب مفیدی رو در حوزه شهری ارائه میکنه ،ابنظر من این نوع نگاه لازمه یک حرکت در جهت  توسعه پایدار شهری میتونه باشه و امیدوارم باعث بشه که شهروندهای مسئول بجای برخورد برخوردهای منفعلانه به همین شکل مستدل پیگیر حقوق خودشون باشن
یکی از مطالب بسیار مفیدی که تو همین سایت خوندم "آیین نامه اجرایی ازاد سازی حریم دریای خزر " بود که در پاسخ به مطلبی در مورد حصار کشی ساحل پاسداران آورده بودید . که من به همه ساحل نشینان توصیه میکنم که اونو بخونن !
پس از خوندن اون به این نتیجه رسیدم که حتما برای اجرایی شدن چنین دستور العملی لازمه که ما یعنی ساحل نشینان بصورت خیلی جدی از مسئولین مربوطه "از استاندار بعنوان رئیس ستاد آزاد سازی گرفته تا فرماندار و بقیه " مطالبه حق خودمونو بکنیم ،واضحه که در غیاب حضور مردم مطالبه گر هرگز چنین ستادی فعال نخواهد بود .
با تشکر مجدد  از شما جهت آگاهی دادن در مورد حقوق شهروندی .
پاسخ:
    ما را دلگرم می کنید  از محبتتان متشکریم .  
حالا که  به محدوده منطقه آزاد انزلی که مساحت تقریبی 3200 هکتار  بوده  مساحتی به وسعت (۶۴۸۹) هکتار  افزوده شده ، اگر منافعی در جهت عمران و آبادی دهستان ها و روستاهای داخل آن انجام می شود چگونه مدیریت و نظارت و کنترل می شود 
پاسخ:

اطلاع دقیقی از موردی که فرمودید ندارم .  پس  از مطالعه کافی پاسخ خواهم داد .


نقل خبری مهم در احیای تالاب بندر انزلی از سایت انزلیچی  
http://anzalichi.ir  در تاریخ 16 مرداد 1393
"استاندار گیلان از سرمایه گذاری 10 میلیارد تومانی ژاپن برای احیای تالاب بین المللی بندر انزلی خبر داد "
16 مرداد1393

ارسال شده توسط:کاوه چلمبری 

انزلی چی: استاندار گیلان که به دعوت رسمی سازمان همکاری های بین المللی ژاپن جایکا به همراه هیاتی از سازمان حفاظت محیط زیست، در این کشور حضور داشت از سرمایه گذاری 10 میلیارد تومانی ژاپن برای احیای تالاب بین المللی بندر انزلی خبر داد.

به گزارش انزلی چی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان، دکتر نجفی با بیان اینکه با هدف افزایش همکاری های دوطرف در زمینه مدیریت پسماند و احیای تالاب بین المللی بندرانزلی به همراه هیاتی از معاونین و مدیران سازمان حفاظت محیط زیست به این کشور سفر کرده بود گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته با جایکا، این سازمان 10 میلیارد تومان، استانداری گیلان 10 میلیارد تومان و سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز پنج میلیارد تومان برای احیای تالاب بین المللی بندر انزلی هزینه می کنند.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه اجرای فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی با جایکا در آذر ماه سال گذشته در رشت گفت: دولت تدبیر و امید عزم جدی برای پشتیبانی مالی و اجرایی برای احیای تالاب بندر انزلی دارد و ژاپنی ها نیز در زمینه های فنی با تمرکز بر سه محور مدیریت پسماندها، فاضلاب ها و رسوبات در تالاب فعالیت خواهند کرد.

وی با اشاره به بازدیدهای انجام شده از شهر ” شیگا ” و دریاچه ” بی با ” ی ژاپن که مشابهت های بسیار زیادی با بندرانزلی دارند گفت : در این بازدیدها ژاپنی ها از اجرای طرح های زیست محیطی احیای تالاب و جلب مشارکت ها و همکاری های مردمی گزارش های مفیدی را ارائه کردند.

وی با اشاره به اهمیت بالای تالاب انزلی برای کشور از لحاظ کنوانسیون های بین المللی و استان گیلان به لحاظ تامین آب کشاورزی، منبع تامین پروتئین از طریق شکار و صید، جلوگیری از خسارات سیل، جاذبه های گردشگری و زیستگاه پرندگان مهاجر گفت: متاسفانه در دهه های گذشته به دلیل برداشت های بی رویه از حوضه های بالادستی، فرسایش منابع، قطع درختان، آلودگی ناشی از فاضلاب های خانگی، صنعتی و کشاورزی انتقال رسوبات، پسماندها و زباله ها دچار زوال تدریجی شده است که عزم دولت تدبیر بر نجات این تالاب است.

دکتر نجفی در بخش دیگری از سخنانش استفاده از تجارب ارزشمند ژاپن در مدیریت پسماند و جمع آوری زباله را از اهداف دیگر این سفر عنوان کرد و گفت: در این سفر از مراکز پاکسازی، دفع و پردازش پسماند، کارخانه های زباله سوز نیز بازدید شد تا در نشست هایی که با مقامات عالی رتبه سازمان حفاظت محیط زیست ژاپن برگزار می کنیم در زمینه استفاده از این تجارب مذاکره شود. 

گفتنی است؛ استاندار گیلان دیروز (پنج شنبه) در پایان سفر سه روزه به ژاپن، وارد گیلان شد . "


۲۵ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۴۴ منطقه آزاد انزلی

محدوده منطقه آزاد انزلی با ابلاغیه 1393/02/20 افزایش یافت. پس چرا عده ای می گویند اراضی شهرستان انزلی  و دهستان های  آن را واگذار کرده اند ؟

"تصویب نامه در خصوص الحاق محدوده ای به منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی (  20 /12/92 )

مصوبه هیات وزیران – تاریخ  ابلاغیه  1393/02/20

شماره۱۷۱۳۹/ت۵۰۴۰۸ک                                                     ۲۰/۲/۱۳۹۳

دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی
سازمان حفاظت محیط زیست
وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در جلسه ۲۰/۱۲/۱۳۹۲ به پیشنهاد دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و به استناد ماده واحده قانون ایجاد مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی آبادان و خرمشهر، جلفا و بندرانزلی ـ مصوب ۱۳۸۲ـ و با رعایت تصویب نامه شماره ۱۱۳۲۰۰/ت۴۹۵۱۶هـ مورخ ۵/۶/۱۳۹۲ تصویب کردند:
۱ـ محدوده ای به مساحت (۶۴۸۹) هکتار مشتمل بر محدوده های زیر به شرح نقشه پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است، به محدوده منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی الحاق می شود:
الف ـ محدوده ای به مساحت (۵۵۷۸) هکتار از شمال به طول (۲۱۹۰۵) متر به دریا، از جنوب به طول (۲۹۰۵۲) متر به اراضی محدوده شهرستان رشت، از غرب به طول (۳۳۵۰) متـر به مـحدوده فـعلی منطقه آزاد تـجاری ـ صنعتی انزلی و از شـرق بـه طول (۶۱۸۱) متر به رودخانه سفیدرود واقع در شرق محدوده فعلی منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی.
ب ـ محدوده ای به مساحت (۴۰۸) هکتار از شمال به طول (۵۷۰۷) متر به دریا، از جنوب به طول (۱۱۵۰) متر به اراضی روستای طالب آباد شهرستان بندرانزلی، از شرق به طول (۵۴۶) متر به محدوده فعلی منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی و از غرب به طول (۱۳۸۶) متر به کانال طالب آباد انزلی.
ج ـ کل محدوده فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت به مساحت (۲۲۳) هکتار.
د ـ جمع مساحت افزایش داده شده در جنوب منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی بابت اصلاح محدوده مصوب فعلی جنوباً به کنار گذر امامزاده هاشم به انزلی به مساحت (۲۸۰) هکتار و مساحت دریایی به عمق (۲) کیلومتر از محدوده فعلی منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی در محل روستای چپرپرد تا رودخانه سفیدرود.
۲ـ سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی موظف به تهیه طرح جامع محدوده یاد شده با در نظر گرفتن گرایش های غالب منطقه و ارایه آن به دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی می باشد.
۳ـ سازمان مذکور موظف به رعایت الزامات زیست محیطی در محدوده یاد شده می باشد.
این تصویب نامه در تاریخ ۱۶/۲/۱۳۹۳ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

معاون اول رئیس "‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری
۲۵ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۰۶ منطقه آزاد انزلی

نخبگان و کارشناسان حقوقی که  هنوز تفاوت طرح جامع منطقه آزاد انزلی را با طرح جامع شهر انزلی یکسان تلقی می نمایند

بسی جای تعجب است افرادی که از  نخبگان وکارشناسان حقوقی شهر انزلی می باشند ، هنوز تسلطی بر قوانین مصوب در جمهوری اسلامی ایران ندارند . سر و صداهای رسانه ای در مورد کوتاهی شهرداری و شورای شهر بندرانزلی در پیشنهاد محدوده شهر و حریم شهر که موجبات خسارت به شهروندان انزلی شده است مورد شکایت این گروه است. اما یک دانشجوی رشته شهرسازی یا معماری یا عمران حتما با گذراندن یک درس سه واحدی به راحتی می تواند تشخیص دهد که تصویب  محدوده و حریم شهر در طرح جامع شهری ، برعهده شورای عالی معماری و شهرسازی است .

اعضای شورای عالی معماری و شهرسازی با حق رای عبارتند از 1 – وزیر راه و شهرسازی 2 – وزیر کشور  3 – وزیر صنایع 4 – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 5 – وزیر نیرو 6 – وزیر جهاد کشاورزی 7 – وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 8 – معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهور ( رییس سازمان برنامه و بودجه ) 9 – رییس سازمان حفاظت محیط زیست 10 – یک نفر عضو کمیسیون عمران مجلس  به عنوان ناظر  و  رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و یا نماینده وی  (بدون  حق رای)   استانداران یا معاونان عمرانی و روسا و مدیران شهر سازی و معماری سازمان راه و شهرسازی (بدون حق رای )

همچنین  طبق تبصره 1 ماده 1  قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران ،   تصویب محدوده منطقه آزاد  و طرح جامع منطقه آزاد  تجاری صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی با پیشنهاد دبیرخانه  (شورای عالی هماهنگی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویزه اقتصادی )  و  سپس  تصویب هیات وزیران  (که وظایف آن به شورای عالی هماهنگی مناطق آزاد تجاری و با ریاست رییس جمهور تفویض شده است  )  لازم الاجرا خواهد بود.

اعضای شورای عالی  هماهنگی  مناطق آزاد تجاری متشکل از رییس جمهور( رییس شورا)، وزیران امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، امورخارجه، کشور، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، دادگستری، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دبیرشورا (که بوسیله رییس جمهور تعیین می شود ) می باشند .


درقانون تعریف محدوده و حریم شهر مصوب 14/10/1384 صراحتا می گوید که حریم شهر نباید از مرز تقسیمات کشوری شهرستان وبخش مربوط تجاوز نماید. آیا  شورای شهر و نماینده شورا می توانستند از مرز تقسیمات کشوری شهرستان  پا فراتر بگذارند تا بتوانند با تعریف حریم شهر منطقه ای را تصاحب یا تملک نمایند و  یا واگذار کنند . مطالعه سایر مواد قانونی آن گویا این نکته است که وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی فقط دو عضو شورای عالی شهرسازی و معماری از میان سایر وزرا  هستند که در تصویب طرح جامع شهری و یا تعریف محدوده و حریم شهری حق رای دارند . این قانون پس از تصویب  سایر  قوانین خود در مورد مراجع تصویب کننده  محدوده و حریم شهر ملغی کرده است .

اگر نخبه ای با تکیه بر جایگاه قانونی خود و با تیتر کارشناسی حقوق ، با جنجال رسانه ای  به تحریف قانون بپردازد .بسیار پرسش بر انگیز است که  قصد دسترسی  به چه جایگاهی  برای منافع چه گروهی را دارد . با این اوصاف باید نگران روند عمرانی و شهرسازی شهر بندرانزلی  باشیم .

شهرداری انزلی گفته تعداد 10 نفر از پرسنل و نیروی انسانی  و متخصص امسال بازنشسته می شن . آیا  جذب نیروی جدید از طریق آزمون استخدام شهرداری صورت میگیره . یا به صورت پدر فرزندی به بچه های کارمندان بازنشسته شغل داده میشه  ؟

عجیبه که تعدادزیادی از بازنشسته های شهرداری   ، فرزندانشون رو با تعرفه و توصیه به شهرداری تحمیل می کنن . بعد هیات بازرسی میفرستن که کجای امور اداری  ومالی  و شهرسازی  غیر قانونی اجرا میشه ؟ شهرداری نیا ز  به متخصص شهرسازی با گرایش های طراحی شهری و برنامه ریزی شهر ی  ، عمران - ترافیک - کامپیوتر و آی تی - معماری منظر- حسابداری و مدیر اموراداری و حقوقی داره تا شاید با آشنایی با علوم جدیده گره ای از مشکلات شهری را بازکنن . انشالله  عدالت  اینجا هم اجرا بشه و حق به حق دار برسه و همه در رقابت آزاد بتونن شغل بدست بیارن .  و همانطور که سازمان بازرسی مستقر در دانشگاه گیلان  مانع پذیرش  6 دانشجوی بورسیه  دکترا  شد . تو شهر ما هم همینطور کار کنه .

منظر شهری  انزلی با بساطی هایی که نه تنها روز شنبه ،

از مسیر شنبه بازار به خیابان های اصلی پراکنده می شوند ، بلکه سایر روزها هم  چهره روستایی از شهر انزلی  را به نمایش می گذارند به طوری که در هر گوشه از آن بساط  کدو فروشی ، ترشی فروشی ، انجیر فروشی در کنارنمادهای زندگی مدرن نظیر سینما ها ،بانک ها ،  کنج های خیابان های پرتردد و میدان اصلی شهر رواج یافته است  ظاهرا اراده ای برای جلوگیری از آن وجود ندارد . چهره زننده  فقر گسترده ، گویا مانع از آن شده است که  واحد جلوگیری ازسد معبر  شهرداری انزلی بنابر توصیه ها  و یا به  دلیل ناکارآمدی در مقابل این یورش گسترده بیکاری  و افزایش شغل های کاذب یارای مقابله داشته باشد .لطفا فکری برای این معضل بکنید . شهردار جدید انزلی  چیزی در مورد تبصره 1 بند 2 ماده 55 قانون شهرداری نمی داند چون این وضعیت در زمان تصدی ایشان به طور تصاعدی و هفتگی رو به افزایش است.

حتما توجهی هم به منظر شهری انزلی بکنید   که دارای صد سال سابقه شهرنشینی است و از نخستین شهرهای دارای بلدیه و شهرداری  بوده است .

 تبعات  این نابسامانی و ناهنجاری  را هم در نظر بگیریم.

" منظر شهری آشفته و نابسامان موجب ناهنجاری‌های اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، فعالیتی، روانی و بصری می‌شود. انبوه جمعیتی که از لابلای اتومبیل‌ها بدون توجه به قوانین و مقررات در حال عبور و مرور هستند، صدای بوق ممتد و آزاردهنده اتومبیل‌ها، بوی فاضلاب متصاعد از دریچه‌های فاضلاب، دست‌فروشانی که در مسیر عبور پیاده‌ها بساط خود را گشوده‌اند و هرکدام با بانگ و آوایی به تبلیغ اجناس خود می‌پردازند و...را در نظر آورید. تجسم حضور هرروزه و زندگی و فعالیت در این مکان خود مشخص می‌کند که چنین فضایی تا چه میزان می‌تواند بر روحیات و رفتارهای افرادی که در مواجهه با آن قرار می‌گیرند موثر باشد. 
در حالی‌که منظر سازمان‌یافته و واجد کیفیت‌های انسانی سبب ایجاد احساس آرامش در افراد و به تبع آن بروز رفتارهای مناسب در محیط شهری می‌شود.   "

با سپاس

یکی از شاخص های توسعه پایدار  میزان مصرف انرژی تجدیدپذیر است . آیا بخش خصوصی می تواند در زمینه استفاده از انرژی امواج یا باد یا خورشیدی در گیلان سرمایه گذاری کند . می توان به طور شخصی در ساختمان خود توربین بادی،صفحات فتوولتائیک و سلول های خورشیدی نصب کرد ؟

شاخص های توسعه پایدار

برای ارزیابی میزان توسعه یافتگی یک جامعه، توسط بخش توسعه پایدار سازمان ملل متحد 96 شاخص در زمینه های مختلف طراحی شده است که از مهم ترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 

1-     درآمد سرانه

با تقسیم تولید ناخالص داخلی در طول یک سال به جمعیت کشور محاسبه می شود . تولید ناخالص داخلی در واقع ارزش مجموعه خدمات و کالاهایی است  که در طول یک سال تولید می شود .

2 - سواد و موقعیت آموزشی

این شاخص بیانگر در صد افراد با سواد جامعه است . از سال 2000 میلادی  توانایی کار با کامپیوتر  و آشنایی با حداقل یک زبان بین المللی (به غیر از زبان مادری ) به تعریف با سوادی افزوده شده است .

3 - نسبت جمعیت شهرنشین

افزایش جمعیت شهرنشین بدنبال توسعه صنعتی ( و نه به علت مهاجرت بی رویه ) یکی دیگر از ملاک های توسعه است.

 4 - نرخ رشد جمعیت

تناسب میزان رشد جمعیت با امکانات و منابع موجود و امکان  ایجاد تسهیلات و امکانات رفاهی بیشتر ، از فاکتورهای موثر در توسعه است .

 5 - ارتباطات

بهبود امکانات حمل و نقل ، دسترسی به تکنولوژی پیشرفته ارتباطی و دسترسی به اینترنت از دیگر معیارهای  توسعه محسوب می شود .

 6 - دسترسی به تسهیلات بهداشتی

از جمله فاکتورهای توسعه است که شامل شاخص هایی چون نسبت پزشک به جمعیت ، نسبت تخت بیمارستانی به جمعیت، دسترسی مناسب به دارو  و سایر فراورده های بهداشتی و درمانی ، دسترسی به آب آشامیدنی سالم ، کنترل آلاینده های محیطی و شغلی ، میزان بروز و شیوع بیماریهای واگیردار و غیر واگیردار می باشد .

7 - میزان مصرف انرژی

میزان دسترسی و مصرف انرژی تجدید پذیر و تولید آلودگی های کمتر محیطی نیز از جمله فاکتورهای  توسعه است.

8 - موقعیت زنان در جامعه

دسترسی مناسب و عادلانه به امکانات آموزشی و بهداشتی  و امکان شرکت در فعالیت های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی نمودی از توسعه یافتگی کشور می باشد . 

سلام

مطالبی که مربوط به  دفع بهداشتی و تصفیه فاضلاب  باشد تاکنون در نشریه شهروند  منتشر نشده است .

تصفیه خانه فاضلاب شهر انزلی در چه تاریخی راه انداری می شود و فواید آن برای محیط زیست را تشریح نمایید . محصولات  ناشی  از پسماندهای  تصفیه فاضلاب شهری  پس از رعایت مسائل بهداشتی چیست ؟

پاسخ:
       مطلب مهمی است  سعی می کنیم در آینده نزدیک با مطالعه کافی به این مطلب بپردازیم .

چرا حصاربندی  و سیم خاردار زمین ساحلی جنب   پارک ساحلی  خیابان پاسداران علیرغم تخریب  توسط عوامل جوی و مردم هربار باز سازی می شود  و مسیر حرکت مردم برای استفاده از  ساحل و زمین های ساحلی مسدود می گردد ؟ چرا  به دلیل کمبود فضای سبز و پارک های درون شهری ، شهرداری  طرح و برنامه ای   برای آن در نظر   نگرفته است  . آیا در طرح جامع جدید  این منطقه دارای کاربری نظامی است  ؟ اگر زمین معوض برای  جابجایی ارگان های دولتی نظامی تعلق می گیرد چرا  پس از بازپس گیری  طرحی برای استفاده عموم شهروندان  برای  آن ارائه نمی شود ؟ آیا می توان یک منطقه نظامی فاقد نگهبان   فقط  با نصب  تابلو منطقه نظامی  و  ورود  ممنوع  بدون مجوز نصب تابلو از  شهرداری ،  دارای کاربری نظامی شود ؟

در حالی که یکی از اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری  ،  وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می باشد  و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری  ایران  به وزارتخانه ها  و سازمان های مسئول طبق بند  5 ماده 4    قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی ابلاغ می گردد و طبق ماده 7  قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ،  شهرداری مکلف  به اجرای  مصوبات  شورای عالی شهرسازی می باشد چرا هنوز  شهرداری بندرانزلی با وجود مراجعات مردمی برای گسترش پارک ساحلی خیابان پاسداران  اقدامی نکرده است ؟ از  اعضای اانجمن طرفداران تئسعه بندرانزلی نیز در خواست می شود   با همیاری شهروندان دلسوز و موجه و خوشنام بندر انزلی  و اعضای محترم شورای شهر مشکلات کمبود فضای سبز حل گردد انشالله 
پاسخ:

 دوست عزیز محمد علی جان  بجای هر پاسخ نا کافی  آیین نامه آزادسازی حریم دریا را به استحضار می رسانم .


نمایندگان مطرح کردند:

آزاد سازی تنها 15 درصد سواحل خزر/وزارت کشور موانع آزادسازی سواحل را به مجلس گزارش کند

موضوع آزادسازی سواحل دریای خزر که در دولت نهم شکل اجرایی به خود گرفت اگرچه در مواردی هر چند معدود منجر به آزادسازی بخشی از سواحل شد اما در این میان برخی مراکز دولتی از اجرای این طرح درامان ماندند به طوریکه گفته می‌شود در حال حاضر تنها 15 الی 20 درصد سواحل قابل دسترسی برای عموم است.
شنبه 07 دی 1392 - 14:12

خانه ملت؛ لزوم آزادسازی سواحل دریای خزر از مدت‌ها قبل مورد توجه افکار عمومی، مجلس و دولت قرار گرفت و پیش از این اقداماتی هم در این راستا صورت گرفت اما تنها به مراکز خصوصی منتهی شده و بخش عمده‌ای از این سواحل که در اختیار مراکز مختلف دولتی و نظامی است همچنان محصور مانده است که این موضوع در مجلس نهم مورد اعتراض نمایندگان استان‌های شمالی کشور قرار گرفته است.


آیین‎نامه اجرایی آزادسازی حریم ساحلی دریای خزر


شماره114355/
ت40102ه‍ـ 4/6/1388
وزارت کشور ـ وزارت راه و ترابری ـ وزارت نیرو ـ وزارت جهاد کشاورزی
وزارت مسکن و شهرسازی ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ـ وزارت دادگستری
سازمان حفاظت محیط زیست ـ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
معاونت برنامه‎ریزی و نظارت راهبردی رییس‎جمهور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 23/2/1388 بنا به پیشنهاد شماره 33/3/1/28957 مورخ 11/3/
1387 وزارت کشور و به استناد ماده (63) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی
و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383 ـ آیین‎نامه اجرایی آزادسازی حریم ساحلی
دریای خزر را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‎نامه اجرایی آزادسازی حریم ساحلی دریای خزر
ماده1ـ آن دسته از دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی که در حریم شصت‌متری ساحل
دریای خزر دارای مستحدثات هستند موظفند پس از تعیین و اعلام حریم شصت‌متری ساحل
دریای خزر و وفق آیین‎نامه‎های مربوط، با هماهنگی وزارت کشور در اجرای تبصره ماده
(63) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
اقدام به عقب‎نشینی کامل از حریم شصت متری ساحل دریای خزر نمایند.
وزارت کشور نیز
موظف است در چارچوب این تصویب‎نامه زمینه آزادسازی ساحل مزبور از تصرفات دولتی و
نهادهای عمومی را با رعایت قوانین و مقررات مربوط فراهم نماید.
ماده2ـ ستاد اجرایی آزادسازی حریم ساحلی استان که در این تصویب‎نامه به ‎اختصار «
ستاد» نامیده می‎شود، با حضور اعضای زیر تشکیل می‎گردد:
1ـ استاندار (رییس ستاد).
2ـ معاون عمرانی استاندار (دبیر ستاد).
3ـ رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان.
4ـ رییس کل دادگستری استان.
5 ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.
6 ـ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان.
7 ـ فرماندهی نیروی انتظامی استان.
تبصره1ـ استانداریهای استانهای ساحلی دریای خزر موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ
این تصویب‎نامه، نسبت به ایجاد ستاد اقدام نمایند.

تبصره2ـ حسب تشخیص رییس ستاد از رؤسای سایر دستگاهها و نهادها دعوت به عمل می‎آید.
تبصره3ـ ستاد یاد شده در معاونت عمرانی استانداری تشکیل می‎گردد.
تبصره4ـ کارگروه اجرایی ستاد در هر شهرستان ساحلی به ریاست فرماندار و عضویت
ادارات عضو برای اجرای مصوبات ستاد فوق تشکیل می‎گردد.

ماده3ـ وظایف ستاد به شرح زیر می‎باشد:
الف ـ شناسایی حالتهای مختلف تصرف حریم شصت متر ساحلی به شرح زیر:
1 ـ اراضی تصرف شده توسط دولت.
الف ـ پلاژها، مجتمع‎های تفریحی و توریستی دولتی.
ب ـ بنادر، شیلات، مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، ویژه اقتصادی و حوزه‎های نفتی.
ج ـ اراضی موات در اختیار و تحت تصرف دولت.
2ـ اراضی تصرف شده توسط نهادهای نظامی.
الف ـ اراضی تحت تصرف برای استفاده نظامی.
ب ـ اراضی تحت تصرف برای استفاده غیرنظامی.
ج ـ اراضی بدون استفاده تحت تصرف.
3ـ اراضی تصرف شده توسط سایر اشخاص حقیقی و حقوقی.
الف ـ اراضی تحت تصرف برای استفاده رفاهی و تفریحی و مانند آن.
ب ـ اراضی بدون استفاده تحت تصرف.
4ـ اراضی احداث بنا شده.
4ـ 1ـ اراضی احداث بنا شده در محدوده و حریم شهر.
الف ـ اراضی که قبل از تأسیس شهرداری در آنها بنا احداث شده است.
ب ـ اراضی که قبل از سال 1345 در آنها بنا احداث شده است.
ج ـ اراضی که بعد از سال 1345 با پروانه در آنها بنا احداث شده است.
د ـ اراضی که بعد از سال 1345 بدون پروانه در آنها بنا احداث شده است.
تبصره ـ شناسایی اراضی موات خارج از حریم (60) متر تحت مالکیت اشخاص حقیقی به
منظور تهاتر با مالکین زمینهای واقع در حریم ساحل نیز از وظایف ستاد یاد شده
می‎باشد.
4ـ 2ـ اراضی احداث بنا شده در خارج از محدوده و حریم شهرها.
الف ـ با پروانه ساختمانی.
ب ـ بدون پروانه ساختمانی.
ج ـ دارای رأی کمیسیون ماده (99).
د ـ بدون رأی کمیسیون ماده (99).
ه‍ـ ـ زمین و بنا در داخل حریم شصت متری ساحل.
و ـ بنا داخل حریم و بخشی از زمین در خارج از حریم شصت متری ساحل.
ز ـ بنا خارج از حریم و قسمتی از زمین در داخل حریم.
ح ـ اراضی و بناهای احداث شده در محدوده روستاها، شهرکها و مجتمع‎های مصوب.
4ـ 3ـ اراضی و بناهای ساخته شده توسط دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و
همچنین نیروهای مسلح که در شمول جزءهای (1) و (2) بند (الف) این ماده نیستند.
ب ـ برآورد کلی هزینه‎ها در جهت تأمین اعتبار اجرای آزادسازی حریم ساحلی خزر.
ج ـ تدوین چارچوب نحوه توافق با مالکین اراضی که با آزادسازی حریم قسمتی از زمین
آنها باقی مانده (از نظر تغییر کاربری به کاربریهایی نظیر مسکونی، اقامتی،
تفرجگاهی و دادن تراکم وفق طرحهای بالادست).
د ـ اولویت‎گذاری برای اراضی که قابلیت آزادسازی دارند و شناسایی آن در بخشهای
مالکیتی دولتی، خصوصی، نظامی و سایر نهادها.

ه‍ ـ فرهنگ‎سازی و اطلاع‎رسانی عمومی برای ایجاد بسترهای لازم.
و ـ تصمیم‎گیری در خصوص رفع تصرف از متصرفین یا ساخت و سازهای غیرقانونی و چگونگی
توافق و تعامل با مالکین ذی‎حق اراضی در حریم شصت‎متری ساحلی در چارچوب قوانین و
مقررات مربوط.
تبصره ـ دادگسـتری اسـتان موظف است بـه منظور تسریع در رفع تصرف اراضی واقع در
حـریم ساحلی شعبه ویژه‎ای را به همین منـظور در هر شـهرستان ایجاد نماید.

ماده 4ـ مسئولیت اجرای مصوبات ستاد در امور آزادسازی و برنامه‎ریزی و نظارتهای
لازم در استان به عهده استاندار و در شهرستانها به عهده فرماندار شهرستان ساحلی
مربوط می‎باشد.
تبصره 1ـ کلیه دستگاهها و نهادهای ذی‎ربط استان و شهرستان موظف به هرگونه همکاری
لازم می‎باشند.
تبصره2ـ ستاد موظف است برنامه زمان‎بندی، تعیین راهکارهای لازم و سایر شرایط اجرای
این طرح را تهیه و به تصویب رسانده و گزارش عملکرد ماهیانه خود را به‎وزارت کشور
ارسال نماید.
ماده5 ـ معاونت‌برنامه‎ریزی و نظارت راهبردی رییس‎جمهور اعتبار لازم برای آزادسازی
ساحلی را سالانه در ردیفی مستقل در لایحه بودجه کل کشور پیش‎بینی نماید.
رئیس‎جمهور ـ محمود احمدی‎نژاد

سلام ازشهردار محترم تقاضاداریم به کوچه شهید اکبر فلاح جهانگانی رسیدگی کند چندین بار اهالی این منطقه حضوری خدمت رسیده اند امانتیجه ای نداشته جز خاک ریزی خواهش میکنم این کوچه را آسفالت کنید.

شهردار بندر آستارا: الحاق آستارا به اردبیل خیالبافی است

» سرویس: استان ها - گیلان
کد خبر: 93053015990
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹

شهردار بندر مرزی آستارا الحاق این شهرستان به استان اردبیل را یک فرضیه و خیالبافی شخصی دانست.

علی کوهی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه گیلان در واکنش به ادعای استاندار اردبیل در خصوص طرح الحاق آستارا به اردبیل، از بررسی موضوع با آحاد مختلف مردم آستارا به خصوص نخبگان و صاحب‌نظران سخن گفت و خاطرنشان کرد: در شهرستان آستارا هیچ تمایلی به اینگونه تغییرات وجود ندارد.

وی افزود: باید متذکر شویم که قریب به اکثریت شهروندان شریف و خونگرم استان اردبیل برای خرید از بازارهای مرزی، برای تفریح و استفاده از امکانات ساحلی و جنگلی، برای کوهپیمایی طبیعت زیبا و بی‌نظیر کوهستانی، برای فعالیت اقتصادی گمرک و بازارهای این بندر مرزی و حتی تحصیل دانشگاه‌های این بندر مرزی را انتخاب می‌کنند و با استناد به این دلایل باید تقسیمات کشوری را بر خلاف ایده آنها تغییر دهیم.

وی ادامه داد: با اندکی دقت در این خصوص و حضور در تونل و نه بین «دروازه ورودی استان گیلان از سمت اردبیل» و بررسی تعداد خودروهای ورودی پلاک 91 و مشاهده ترافیک طولانی و بلند مدت، می توان پاسخ بسیاری از این سوال‌ها را به دست آورد.

کوهی علاقمندی شدید هموطنان ما در استان اردبیل جهت بهره‌مندی از امکانات شهرستان مرزی و بندری آستارا را یک آرزوی دیرینه و دست نیافتنی عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر و با رونق همه جانبه شهرستان در بخش‌های مختلف از قبیل گمرک، بندر چند منظوره و زیرساخت‌های توریستی این خواسته چند برابر شده است.

وی در پایان ضمن دعوت از مسئولان استان اردبیل برای تدبیر و تفکر بیشتر و همه جانبه در طرح‌ها و ایده‌های خود، خطاب به شهروندان آستارایی اظهار کرد: با تلاش و همت مسئولان شهرستان آستارا و پیرو آن در استان گیلان در تاریخ 27 مرداد ماه 1393 طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا به شکل کامل در شورای مناطق آزاد و ویژه کشور به تصویب رسید و تا چند روز آینده شاهد فعالیت منطقه ویژه اقتصادی آستارا در محوطه 61 هکتاری بندر چند منظوره خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، «مجید خدابخش» استاندار اردبیل در پاسخ به سوال یکی از رسانه‌ها در خصوص الحاق آستارا به استان اردبیل ادعا کرده است: «با توجه به اینکه بیشترین مراجعات مردم آستارا به اردبیل انجام می‌شود و حتی آنها برای درمان و خرید و تامین بسیاری از مایحتاج خود به دلیل مسافت کم به اردبیل سفر می‌کنند به نظر می‌رسد مردم آستارا خود راغب باشند تا به اردبیل ملحق شوند که این الحاق به سود ما نیز خواهد بود و ما قادر خواهیم بود تا به دریا و سواحل خزر اتصال پیدا کنیم».

وی در خصوص مطرح شدن این موضوع در سفر رئیس‌جمهور افزوده است: «البته نباید در این زمینه به مانند برخی حرکت‌های قبلی نسنجیده و نپخته عمل کنیم بلکه بهتر است با طمأنینه بیشتر در این زمینه اقدام شود».

ایسنا نوشته یکی از رساناها یعنی کدام یکی ؟

جنجال خبری نباشد  ! ضمن این که باید هوشیار باشیم ، تا عده ای برای جلب مخاطبین  "بازار گرمی" نکنند و دعوای قومی و سرزمینی راه نیندارند . کشور ما نیاز به یکپارچگی دارد . بهتر است به فراهم آوری شرایط اجتماعی وخدماتی و اداری و صنعتی مطلوب در تک تک  شهرهای استان های مختلف توجه شود  و فقط دوری و نزدیکی به مرکز  یک استان دستاویز قرار نگیرد.

لطفا مقاله ای هم در باره کوچه پس کوچه های در هم و برهم بعد از تعریض و عقب نشینی و احداث ساختمان جدید بنویسید چرا طرح تعریض خیابان فقط نسبت به محور  وسط کوچه و خیابان قدیمی اجرا می شود و شهرداری طرحی ارائه نمی دهد ؟
طرح جامع شهری چیه ؟ تعریفش چیه ؟ آیا انواع کاربری های خدماتی - تولیدی  و صنعتی  در آن تعریف می شه ؟ مدت اجرای اون چند سال طول می کشه ؟ محدوده شهر تو ی طرح جامع  شهری تعریف  می شه ؟ لطفا کارشناس شهرسازی توضیح بدن . چه طوری می شه یک طرح جامع شهری رو تغییر داد ؟
پاسخ:
    دوست عزیز بزودی  بطور خلاصه طرحهای جامع و تفصیلی را به زبان ساده توضیح خواهیم داد  با تشکر از سوالتان .
با سلام 
یعنی می توان بعد از تصویب و ابلاغ طرح جامع شهری آن را تغییر داد ؟
پاسخ:
خیر  نمی توان تغییر داد مگر مغایرتهای کوچک را آن هم با مستندات از طریق کمسون ماده 5
محمدعلی کارشناس شهرسازی 

آیا شهردار و مسول واحد ساختمانی از تعریف طرح جامع شهری و جریان تصویب آن بی اطلاعند ؟
توجه کنید تاریخ تصویب طرح جامع شهری بندر انزلی ۳۰/۲/۱۳۹۲ و خبر مربوط به اعلام نظر شهردار  بندر انزلی   برای نهایی شدن طرح  جامع شهر بندر انزلی در تاریخ  29 /9/ 92    بعد از تصویب طرح است .
حالا بعد از تصویب  طرح جامع شهری کدام قسمت طرح بایدنهاییشده ویا تغییر کند  ؟ ، چرا نتوانستند با تشکیل کار گروه شهرسازی   تغییرات مورد نظرشان را قبل از تصویب طرح جامع شهر مطرح کنند؟ و به قول رئیس واحد ساختمانی   نیازمندی های طرح  و خواسته های مردم  را که معلو م نیست تا چه اندازه منفعلت طلبانه برای  عده ای خاص بوده  ، زودتر به گوش مشاور برسانند   تا در طرح شهرسازی  قانع شده و توسط  مشاور اعمال شود و دیگر  طرح جامع خاک خورده  نشود .  گویا هریک طنز می گویند . 
۲۰ مرداد ۹۳ ، ۲۰:۲۰ محمد علی کارشناس شهرسازی
  تاریخ تصویب  طرح جامع شهری بندر انزلی ۳۰/۲/۱۳۹۲  می باشد و  در سایت وکالت آن لاین  چنین نوشته شده است :
"مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران 
در خصوص طرح جامع شهر بندر انزلی 
استاندار محترم و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گیلان 
در اجرای بند (۵) ماده (۴) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و ماده (۴۲) آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور، مصوب ۱۲/۱۰/۱۳۷۸ هیأت محترم وزیران، به استحضار می‌رساند؛ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرو جلسه مورخ ۳۰/۲/۱۳۹۲ خود، طرح جامع شهر بندر انزلی را که در تاریخ ۱۸/۱۲/۱۳۹۰ در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گیلان به تصویب رسیده بود، مورد بررسی نهایی قرار داد و ضمن تصویب طرح مقرر نمود: 
۱ـ حریم کنار گذر در ضلع شمالی (در محدوده شهر) به ۳۸ متر اصلاح و در ضلع جنوبی (در حریم شهر) به ۱۳۸ متر اصلاح شود. 
۲ـ زمین متعلق به شهرداری بندرانزلی، با کاربری گردشگری در نظر گرفته شود. 
۳ـ خیابان شرقی ـ غربی در دست اجرای شهرداری براساس مصوبات کمیسیون ماده ۵ اجرا و رعایت گردد. 
۴ـ سرانه آموزشی به ۳متر افزایش یابد و عناوین کاربری‌ها و میزان سرانه‌ها مطابق طرح تدقیق اصلاح شود. 
۵ ـ سرانه موجود مسکونی در دهکده ساحلی و مجتمع ساحلی یساقی بصورت اقامت موقت در نظر گرفته شود. 
۶ ـ کاربری باغ ـ مسکونی در کاربری کشاورزی و باغات لحاظ گردد. 
۷ـ در حریم دریا رعایت کد ۷/۲۴ـ متر لازم بوده و حداقل آن ۶۰ متر می‌باشد. 
۸ ـ عدم تداخل با حریم تالاب بین‌المللی انزلی و عدم توسعه شهری در حریم مصوب تالاب. 
خواهشمند است دستور فرمایید مراتب به طرق مقتضی به اطلاع شورای محترم اسلامی شهر و شهردار محترم مربوط و سایر مراجع ذی‌ربط رسانیده شود. همچنین دستور فرمائید اسناد و مدارک طرح در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرحها مصوب ۱۲/۱۰/۱۳۷۸ هیأت‌محترم وزیران، در موعد مقرر تهیه و ارسال نمایند تا جهت اجرا ابلاغ گردد. 
معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ میرمحمد غراوی  "
حال چگونه است که طی آخرین مصاحبه انجام شده  توسط شهردار و عضو شورای شهر و ریس واحد ساختمانی  تناقض آرا وجود دارد  به خبر  شماره: 13920929000774 با تاریخ  29 /9/ 92 خبر گزاری فارس  تحت عنوان " 
شهردار انزلی:
طرح جامع انزلی نباید به تعویق بیفتد

شهردار انزلی گفت: طرح جامع انزلی نباید به تعویق بیفتد و برای نهایی شدن آن باید تاریخ معینی مشخص شود."

  
پاسخ:
  با تشکر فراوان از اطلاعات کارشناسانه شما .. منتظر اظهار نظر های کار سناسی بعدی شما هستیم . موفق باشید.
تاکنون چندین بار گفته شده است بخصوص خیابان مطهری و ناصرخسرو در انزلی و خیابان طالقانی در غازیان جدولهای آن بسیار کثیف می باشد نه مغازه دارها رعایت می کنند نه شهرداری برای نظافت آنها اقدام می کند. اگر در ماه یکبار این جدولها توسط ماشین آتشنشانی شسته شود این مسئله حل خواهد شد، با سپاس.
در برف گذشته که حدود هفت سال می گذرد یکی از آلاچیق های بلوار که یکی از نمادهای این بلوار می باشد بازسازی نشده است. مگر ساخت آن چه هزینه ای برای شهرداری دارد. آقای شهردار در همه جای دنیا از نمادهای قدیمی خود نگهداری می کنند در بندرانزلی برعکس به نابودی آنها اقدام می کنند.
بیشتر مغازه های شنبه بازار که هم جوار شنبه بازار روگا هستند در داخل شنبه بازار روگا با زدن پایه های بتنی مغازه های 9 متری را به بیست و چند متری تبدیل کرده اند.این یک تجاوز وقیحانه به حقوق شهروندی است.
من یکی از کسبه خیابان مطهری هستم، یک مسافر مازندرانی نمای میدان ششهر را به مسخره گرفته است و بعنوان یک انزلی چی جوابی برای آن مسافر نداشتم بلکه خجالت هم کشیدم از این همه زیبایی میدان شهر. اعضای شورای شهر و شهرداری خود از دیدن این میدان خجالت نمی کشند؟
۰۳ خرداد ۹۳ ، ۲۲:۵۸ مریم تیموری
چرا در قسمت اعضا کسی وارد نشده. عضو ندارید؟
پاسخ:
با سلام ... این وب سایت به تازگی راه اندازی شده است . و بار گزاری اطلااعات در آن به مرور در حال انجام است . انشالله بی زودی این نقص رفع خواهد شد .
تشکر از اطلاع رسانی های شما
امیدوارم مسئولین گوشه چشمی به این خواسته های ما داشته باشند.
آیا در خیابان اطبا نظم خاصی برای ساخت و ساز رعایت میشود و یا هرکسی پول داشت میتواند به صورت نا متقارن و بدون رعایت زیبایی هتل و ساخت و ساز انجام دهد.
اگر نظمی برای ساخت و ساز رعایت شود خیابان خیلی قشنگی است.
۰۱ خرداد ۹۳ ، ۱۵:۰۹ علیرضا اشتری
چند سال پیش تو بلوار مسابقات بوکس راه انداخته بودند.
کار نو و جالبی بود. دستشون درد نکنه.
آنقدر خوب بود که به خود بالیدم که مسائل حاشیه ای هم برای ما بینندگان نداشت.
کاش دوباره برگزار کنند.
ورزش های دیگری هم میتوان به عنوان تورنومنت برگزار کرد که مسافر به این شهر بیاید تا شاید اقتصاد این شهر کمی تکان بخورد.
باید کاری کنیم تا دوباره انزلی شهر فرهنگ و هنر و ورزش باشد نه جای بی فرهنگان و بی هنران و معتادان.
ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است
بسیار جالب است.امیدوارم تا با تلاش همه جانبه شهروندان گامی موثر در زیبا سازی شهرمان برداریم
با تشکر از زحمات شما بزرگمردان
شما در شهر شهروند نمونه انتخاب نمیکنید؟
اگر همچین برنامه ای دارید لطفا معیارهای خود را اعلام نمایید.
پاسخ:
اگر سعی کنیم شهر نمونه  ای داشته باشیم شهروند نمونه اش را هم پیدا خواهیم کرد  . نخبه پروری و نخبه یابی خوب است  به شرطی که در باد نخبه نخوابیم . تیم اگر خوب بود هربار یکی گل میزند . تیم اگر خوب باشد بهتر می تواند از میان خود نمونه را انتخاب و معرفی نماید .به هر حال این مردم هستند که نمونه را انتخاب میکنند. ولی خوب است شهروندان از همین طریق شهر وند نمونه خود را معرفی نمو ده  و دلایل آن را بر شمرند . ما هم از همین طریق منتشر می نمائیم .
۱۶ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۲:۴۸ سجاد صراف مقدم
با سلام.
پارک علم و فناوری در بندرانزلی، یکی از معدود مراکز تولید علم در شهرستان بندرانزلی میباشد.
متاسفانه خطوط تلفنی که برای خیابان شریعتی 1 بلوار ساحل قو کشیده اند به صورت پی سی ام بوده و امکان اتصال اینترنت وجود ندارد.
باعث شرم است که جوانانی که در عرصه ملی و منطقه ای درحال فعالیت در این ساختمان هستند از دسترسی اینترنت محروم میباشند و برای اتصال به اینترنت، مجبور به پرداخت هزینه های بالاتری میباشند.
مسئولین مخابرات و فرمانداری نیز انگار برایشان مهم نیست.
زشت است که مرکزی که در حال تولید علم میباشد به اینترنت وصل نباشد.
لطفا مسئولینی که دغدغه هایشان چیزهای دیگری است پیگیری نمایند
بالاخره این پل انزلی کی ساخته میشود؟
پاسخ:
دوست گرامی
ما هم عین شما منتظر درست شدن این پل هستیم.
به قول یکی از دوستان وقت گل نی
با سلام.
چیزی که از کوچکی از انزلی به یاد دارم ماهیگیری با قلاب در بلوار انزلی بوده است.
چرا برنامه یک مسابقه تفریحی ماهیگیری در بندرانزلی راه نمی اندازید؟
پاسخ:
با تشکر از پیشنهاد شما.
انشاء الله در تابستان امسال مقدمات این کار را انجام خواهیم داد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی