انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

زباله های شناور

دوشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۰۷ ب.ظ

 زباله های شناور در حاشیه رودخانه ها  و سواحل دریا و معضلات زیست محیطی ناشی از انتشار آنها در منابع آبی

تهیه کننده: ناصر توتچی فتیدهی

(کارشناس محیط زیست دریایی)

امروزه زباله های شناور یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی منابع آبی محسوب گشته و به نوعی محیط زیست دریایی را دچار بحران نموده است ، مهمترین منابع تولیدکننده زباله ها درخشکی واقع شده اند که از طرق مختلف این زباله ها به منابع آبی راه پیدا مینمایند. رودخانه های بزرگ و کوچک منتهی به دریا در جای خود مهمترین عامل انتقال زباله ها به دریا می باشند. دریای خزر نیز از این معضل زیست محیطی بی نصیب نبوده و سالانه پذیرای هزاران تن زباله ای است که توسط رودخانه ها به دریا راه می یابند.حوضچه بندر انزلی نیز به دلیل ارتباط  دو سویه آن با تالاب و دریا پذیرای صدها تن زباله شناور از تالاب بوده که پس ازانباشته شدن دراسکله ها به همراه جریان آب از دهانه موجشکن ها به دریا منتقل میگردند. ایجاد چشم انداز نامناسب در حاشیه کشتی ها و کانال کشتیرانی ، ایجاد خطر برای سیستم خنک کنندگی و پروانه شناورها ، آلودگی زیست محیطی دریا وایجاد چشم انداز بسیار نامناسب در سواحل از بزرگترین اثرات مخرب زباله های شناور در منابع آبی محسوب می گردند.به طوری که اگر چاره ای اندیشیده نشود واین معضل زیست محیطی به حال خود رها گردد در آینده ای نه چندان دور مردم در زباله های ساحلی شنا خواهند کرد.

پرواضح است معضل زیست محیطی زباله های شناور در منابع آب ناشی از عدم مدیریت زباله ها یا پسماندها در منابع خشکی بوده و ادامه این روند در آینده مسیرهای رودخانه ها ، دریا و سواحل آن را به زباله دانی تبدیل خواهد کرد که چشم هر بیننده ای را خواهد آزرد. هم اکنون نیز شاهد  سیل عظیمی از زباله های شناور به حوضچه بندرعلی الخصوص هنگام سیلابی شدن رودخانه های منتهی به تالاب هستیم  که انباشت زباله ها درحوضچه و اسکله ها را به همراه داشته است. 

نظرات  (۵)

جدیداً در تابستان 94  شهرداری تصمیم گرفته به طور قاعده مند به ایجاد کسب و کار در حریم 60 متری دریا رونق بده و  دکه داران را برای فروش تنقلات و چیزهایی از این قبیل روانه سواحل بکند  آیا  از تبغات رسمی شدن دکه هایی که در پایان فصل تابستان  توان جمع آوری آن را  مسلماٌ نخواهد داشت و بعد از چند سال  برای این گروه به مثابه سرقفلی خواهد شد  آگاه است  ؟ چه تضمین و کنترلی  هست که  در سواحل دریا دکه داران  ضمن گسترش دکه ها و ایجاد  حصارک و دیوار و موانع برای خود حق  ایجاد نکنند ؟  و با مسافرین  وشهروندان  بابت  نزدیک  شدن به محوطه  خود درگیر نشوند  ؟ وظیفه  اداره اماکن برای آن که هرمنطقه به محلی برای  دود و دم و قلیان سرا تبدیل نشود چیست ؟ نحوه پاکیزگی و بهداشت و مدیریت زباله و پسآب  ها در این محل  با چه کسی خواهد بود  ؟

پاسخ به احمد
جدیدا هم عده ای در سواحل دریا دور هم جمع می شوند آن هم با عکاس و فیلمبردار ، تا با حرکتی نمادین نشان دهند در بدنه دولت عزم به آزادسازی حریم 60 متر سواحل وجود دارد .حالا چرا از غازیان شروع کردند ، انتهای خیابان ناصر خسرو  زمین های ساحلی تربین بدنی   واجب تر بود و نمود عینی  و نمایشی  بهتری داشت . این  منطقه توسط  نیروهای نظامی  اشغال شده و با نصب تابلو منطقه نظامی  در کنار پارک ساحلی پاسداران  با نصب و ترمیم سیم خاردار  مانع عبور و مرور مردم می شوند . ظاهرا  این نمایش باید کم خرج تمام بشود .
تنها سازمانها محیط زیست و آب منطقه ای مورد سوال نیستند،چرا در شهر زیبایی مثل انزلی تعداد صندوق صدقات بیشتر از سطل های زباله است،فکر کردید که سیل عظیم مسافران بهاره و تابستان با طبیعت بیچاره چه میکنند؟حتی انهایی که علاقمند به الوده کردن محیط دریا و جنگل نیستند با نبودن سطل های زباله مجبور به این کار میشوند،اگرشهرداری محترم هم کمی همت ،در کنار ارگانهای زیر ربط مشکلی تحت عنوان آلودگی زیست محیطی و دریایی در این شهر بی نظیر نخواهد بود.
چرا فکری برای این آب آلوده دریا نمی کنند.
در گذشته انزلی را به دریا و سواحل آن میشناختند.
ولی متاسفانه تابستان ها که سواحل را با ریختن شن مسدود میکنند و کثیفی آب هم مخصوصا روز های شنبه اسفناک است
همشهریان کم به فکر منابع درآمدی شهرمان باشم
غیرت باید این جاها تجلی شود
واقعا نگران کننده است !
سازمانهای محیط زیست و آب منطقه ای خود را متولی تالاب و آبهای سطحی میدانند، پس چرا کاری نمیکنند؟
فقط بلدند در همایشها آمار بدهند.
یا در روزهای تقویمی همراه با عکاس و فیلمبردار؛ تعدادی دورخودشان جمع کنند و بصورت نمادین بامقداری زباله خودی نشان بدهند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی