انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

مناره ساعت بندرانزلی دویست ساله شد

جمعه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۰۱ ب.ظ

مناره در حال احتضاربندرانزلی دویست ساله شد

 

به روایت تاریخ مناره ساعت بندرانزلی امسال (1394) دویست ساله شد. هـ. ل. رابینو دیپلمات بریتانیائی که در دهه 70 قرن نوزدهم میلادی در سمت کنسول یار در شهر رشت بسر می برد، در کتاب ولایات دارالمرز ایران (گیلان)
می نویسد. خسروخان گرجی که در سالهای دهه 10 قرن نوزدهم میلادی حاکم گیلان بود، در سال 1815 بنای
دیده بان یا فانوس دریائی را بنا نمود. این برج به ارتفاع 35 ذرع (هر ذرع 104 سانتی متر) که در شمالی ترین حد شهر قرار دارد، از آجر ساخته شده و زیر بام آن فانوس های روغن سوز  قرار می دادند تا ملوانان از طریق آن بتوانند کشتی را در مسیر ورود به کانال هدایت کنند.

با احداث موج شکن ها و پیشرفت تکنولوژی در امر دریانوردی، فانوس دریائی کاربری خود را از دست داده و به تدریج به مناره ساعت تبدیل گردید، و به تقلید از ساعت بیگ ین لندن زنگ آن در رأس هر ساعت به صدا در می آمد و شهروندان از تعداد زنگ ها متوجه گذر زمان می شدند و قامت استوار آن از هر نقطه شهر قابل رویت بود.

اکنون این بنا به عنوان نماد تاریخی در این شهر خودنمایی می کند، اما پیر و فرسوده شده است. پیری زودرس آن نه فقط به خاطر وجود آب و هوای مرطوب که مبتلا به بسیاری از سازه های این منطقه، بلکه به علت عدم توجه مدیران شهری ما به داشته های این شهر عارض گردید.

مناره ساعت در سال 1356 در فهرست آثار تاریخی گیلان قرار گرفت و مقرر گردید تا شعاع 50 متری آن، ارتفاع ساخت و سازها حداکثر از 8 متر تجاوز نکند، اما طولی نکشید که در 5 متری شمال مناره آپارتمانهای 3 و 4 طبقه ساخته شد. جالب اینکه در دهه 80 در 3 متر غرب این اثر تاریخی یک ساختمان 4 طبقه ساخته شد که گفته می شود مجوز آن از طرف اداره میراث فرهنگی استان صادر شده است، که اعتراضات مردم هم به مسئولین به جائی نرسید.

امروز شهروندان تصاویر مناره ساعت را زینت بخش جلد کتابها، سرنامه ها و صفحات اینترنتی خود نموده و آن را اصلی ترین نماد شهر انزلی معرفی می نمایند، اما ساخت و ساز اطراف آن بقدری متراکم شده که زاویه رویت آن را باید در شهر جستجو نمود، تنها از روی پل انزلی می­توان فقط نیم تنه فرسوده آن را از پشت شاخه های درختان هرز زمینی بایر و برهوت جنوب آن مشاهد کرد.

در سال 1384 طرحی از طرف مهندسان شهر ما، تحت عنوان تعریض میدان شهر ارائه شد، که با موافقت شورای دوم و شهردار وقت، درکمیسیون ماده 5 استان مورد تصویب قرار گرفت و به شهرداری ابلاغ گردید، که به علت تغییر مدیریت شهری و بعدها به بهانه عدم وجود اعتبار لازم معوق ماند.

براساس این طرح خیابانی به عرض 20 متر به طرف خیابان سی متری باز می شد و میدان در اکس خیابان های مشرف به آن قرار می­گرفت، اجرای آن ضمن راهگشای ترافیک منطقه، چشم انداز آن از بالای پل انزلی، قامت بلند مناره، همراه با بلوار، کانال و موج شکن ها را دربر می گرفت.

اما مالک زمین برای فرونشاندن آتش آزمندی خود، با تلاش ریاکارانه اقداماتی انجام داد تا ساخت و ساز نامعقول و ناهماهنگی در این زمین راه اندازی کند که با اعتراضات مردمی روبرو گردیده و با ورود مراجع قضائی به موضوع جلوگیری بعمل آمد.

امسال به مناسبت دویستمین سال فانوس دریائی، شهردار شهرمان به عیادت این بیمار فروخفته در خزه ، علفهای هرز و بوته هایی که به درخت تبدیل شده است رفتند، براساس دست نوشته های عیادت کنند «حال این بیمار بیش از آن چیزی که فکر می­کنیم در حال نابودی است». ولی در ادامه با لحنی احساسی خود در جهت تسلی خاطر این بیمار رو به احتضار می گوید « ما ترا خواهیم ساخت» جمله ای که در صورت اجرائی شدن، شهروندان می توانند امیدوار شوند که نماد اصلی شهر را از دست نمی دهند.

حال باید دید که شهردار بندرانزلی تا چه میزان این جمله امید بخش خود را عملی می نماید؟ آیا او قادر است اداره میراث فرهنگی را با توجه به عملکرد ناهماهنگ گذشته با خود همراه نماید؟ و بگفته ایشان «اگر هزینه ای برای نگهداری آن پرداخت نمی کند استادکار ماهر بفرستد.؟ آیا حامیان مالک زمین که زمره انتقال این برج را به نقطه دیگر شهر دارند !!! در اجرا برای شهردار کارشکنی نخواهند کرد.؟ در نهایت آیا پس از تعمیرات و بازسازی این برج تا چه میزان قابل استفاده بخش گردشگری خواهد شد؟

در اینجا روی سخن با آقای شهردار است.

جناب آقای شهردار اگرچه اجرائی کردن این تعهد با امّا و اگرهایی که فوقاً بیان گردیده همراه است اما از این مجال استفاده نموده تاکید می کنیم انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی برای اقدام حمایتی آمادگی خود را بر حفاظت از آثار تاریخی شهرمان و احراز حقوق شهروندی این مردم نجیب داشته و تا حصول نتیجه شایسته این نماد دیرپا همراه و هم گامیم.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۲
رئیس هیات مدیره

نظرات  (۸)

درتایید گفته های محمدعلی  در مورد  "  نبودن طرح  مصوب  برای  ساماندهی بافت فرسوده و تاریخی   بندرانزلی به خبر  3 سال پیش در خبرگزاری ایرنا برخورد کردم .که  عیناٌ برایتان درج نمودم .  این خبر نشان می دهذ که در نبودن طرح مصوب  ساماندهی بافت فرسوده چگونه پروانه های ساختی صادر می شود که با گذربندی های و عرض کوچه هاو خیابان های آن مشکلات  شهری افزایش می یابد و یا  بافت تاریخی  ارزشمند شهری تخریب می شود .رییس اداره بافت فرسوده مسکن و راهسازی گیلان؛شهرداری برای ساماندهی بافت فرسوده انزلی نقشه ارایه نمایدبندرانزلی - رییس اداره بافت فرسوده مسکن و راهسازی گیلان گفت: شهرداری انزلی در تهیه و ارایه نقشه برای ساماندهی بافت فرسوده این شهر گردشگری شتاب کند.
کد خبر: 80389583 | تاریخ خبر: 07/08/1391 - 8:54

به گزارش ایرنا، ˈ منوچهر مومنی ˈ عصر روز شنبه در جلسه بررسی بافت های فرسوده سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه نشینی اظهار کرد: هم اکنون طرح اصلاح بافت فرسوده انزلی چهار سال مسکوت مانده است.

به گفته وی، انزلی با دو هزار و 32 هکتار مساحت شهری و 110 هزار نفر جمعیت شهری، 371 هکتار بافت فرسوده دارد.

وی با اشاره به این که انزلی و لنگرود جزو شهرهایی بودند که با مشاوران خود به طور مستقل قرارداد بستند، یادآور شد: چون مطالعات مصوب نبود انزلی موفق به جذب اعتبار اصلاح بافت فرسوده نشده است .

معاون عمرانی برنامه ریزی فرمانداری بندرانزلی نیز در این جلسه بر لزوم تهیه طرح اصلاح بافت فرسوده شهر انزلی تاکید کرد.

ˈ خسرو آرنگ ˈ اظهار کرد: در دوران دولت دهم وزارت راه و شهرسازی توانسته در 471 شهر بیش از 72 هزار هکتار اراضی را جهت ساماندهی بافت فرسوده شناسایی و طرح توانمندسازی را در هفت هزار هکتار در سطح کشور اجرایی کند.

وی افزود: دولت توانسته بیش از 120 هزار واحد مسکونی را در بافتهای فرسوده کشور مرمت و بازسازی کند و همچنین در سکونتگاه های غیررسمی 18 شهر کشور بالغ بر 140 میلیارد تومان هزینه کرده و این موضوع نشان دهنده عزم جدی دولت در این امور است .

آرنگ یادآور شد: در سال 1381 طی توافق دولت با بانک جهانی مقرر شد در دو پرو‍ژه حیاتی کشور یعنی ساماندهی فاضلاب شهری و ساماندهی بافت های فرسوده فعالیت صورت گیرد که 57 درصد از تعهدات انجام شده است .

معاون عمرانی فرمانداری انزلی یادآور شد: دولت با سازو کارهایی که فراهم کرده توانسته سالیانه 10 درصد از بافت های فرسوده کشور را ساماندهی کند.

آرنگ با اشاره به این که طبق قانون داشتن مسکن مناسب حق هر فرد و خانواده ایرانی است درصددیم بافت های فرسوده را ساماندهی کنیم .

معاون عمرانی فرمانداری انزلی تصریح کرد: برنامه های بالادست و پایین دستی در رابطه با طرح های جامع و تفصیلی شهر، بافتهای تاریخی، مجموعه های مرتبط در حال انجام است که با همفکری و همدلی با بخش های غیردولتی و تشکل های غیررسمی اجرایی خواهد شد.ک/2
۲۶ خرداد ۹۴ ، ۱۶:۳۶ محمد علی کارشناس شهرسازی

با عرض  معذرت برای  تکرار  و تکمیل عرایض  ، به گفته های مندرج در  خبرگزاری  ایسنا و سرپرست  اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان در تاریخ 30 آذر 1392 در " الو شهروند "  به وضوح اشاره شده اما به دلیل ارتباط با مقوله حفاظت از بافت تاریخی  یک بار دیگر  یاد آوری به طور خاص  ،  به نظر ضروری  آمد .

از انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی  خواهشمندیم  در خصوص " پیروی از ضوابط  ساخت و ساز  براساس  ، ضوابط  بافت تاریخی ومصوبات شورای عالی  معماری و شهر سازی ،در حرایم میراث فرهنگی ، که شامل موضوعاتی مثل الگوی معماری ، نما ، جداره ، ارتفاع  و سایر مقولات تخصصی مورد تاکید میراث فرهنگی است  از شهرداری  ، شورای شهر  و سازمان میراث فرهنگی، پرسش شود که  تا به حال چگونه عمل کرده است .

 آیا "برج امانی " با مصوبه کمیسیون ماده 100   شهرداری " از لحاظ جداره و نما و ارتفاع  و تجاوز به حریم پیاده رو مشمول این ضوابط نمی شد ؟ اساساً چرا طرح ساماندهی بافت تاریخی بندرانزلی  که توسط اداره راه و شهرسازی  از سال 1387  به شرکت«مهندسان مشاور خودآوند »    و  " طرح  بازنده سازی بافت کهن  بندرانزلی  "  که     به  «شرکت مهندسان مشاور ارگ بم کرمان »    واگذار شده بودند هنوز  خروجی ملموسی برای جلوگیری از صدور پروانه های غیر مجاز در بافت تاریخی شهر نداشته است  و  نبود  طرح  مصوب  ساماندهی  بافت فرسوده  موجب  عدم جذب  اعتبارات  ملی  و برگشت  آن  تا کنون شده است  ؟ چرا "طرح تفصیلی بندر انزلی "  در  سال 94   یک سال بعد از  ابلاغ  رسمی "  طرح جامع شهری  بندر انزلی  " ( با شماره ابلاغیه  مصوبه  شورای عالی شهرسازی  و معماری ایران  طرح جامع  شهری بندرانزلی   ، 17352 /300   ،  مورخ  92/3/13    ، برگرفته شده از وبسایت انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی )    مسکوت  باقی مانده است ؟  پیامد های اقدامات  و تصمیم گیری هایی بر خلاف  خطوط  ترسیم شده در "طرح جامع شهری انزلی " به سود و زیان چه کسانی منجر خواهد شد .

شورای شهر  تو به روز کردن اطلاعات و برنامه های  وب سایت رسمی شورای شهر مونده بعد میخواد کار کنترل و نظارت و ترمیم   مناره وساخت و ساز  تو فضای سبز را  انجام بده .  هنوز  شعار سال 93  تو وب سایت رسمی شورای شهر انزلی  بعد از 3 ماه عوض نشده و همینجوری داره دور خودش می گرده . معلومه خودشون هم به سایتشون سر نمیزنن.
سبزپرس – گروه محیط شهری؛ لیلا مسروری: شهردار انزلی در مراسم معارفه خود بر گسترش فضای  سبز شهری تاکید کرد.

 کد خبر :    92081087

نوشته شده در ساعت 12:15:28 , مورخ 26/08/1392

 

کاش این سایت های خبری ،  خبرهای دو سال قبل رو ،   وردارن تا  "شهردار "  نیاز به پاسخگویی نداشته باشن که چه جوری  شده  قول ها و میثاق نامه ها ی با شورای شهر  یادشون  رفته  و   با سرعت بالا    به طور معکوس  داره عمل می کنه ؟

+++ پور شعبان تاکید کرد: اگر جبر زمانه و افزایش جمعیت باعث رواج آپارتمان نشینی شده و دیگر خبری از خانه‌های ویلایی حیاط دار نیست، ما وظیفه داریم برای بهبود فضای شهری و تامین سلامت زیستی و روحی مردم در هر مکان و منظری که شرایط اجازه بدهد برای افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد پارک‌های محلات و توسعه جلوه‌های سبز اقدام کنیم.  +++

 

ظاهرا شرایط اجازه نداده ، خودش که از اول گفت .

۲۳ خرداد ۹۴ ، ۱۳:۰۲ محمدعلی کارشناس شهرسازی
آقای  گلمحمدی ، سرانه فضای سبز انزلی  در سرشماری سال  85  ، با  110000  نفر جمعیت  ،  سه و شش دهم متر مربع بوده است . اگر این جمعیت درطی  8 سال گذشته به 120000 نفر افزایش یافته باشد و شهرداری انزلی طی این مدت هیچ اقدامی در افزایش فضای سبز  نکرده باشد ( به جز پارک چنگلی طالب آباد  که قبل از انقلاب اسلامی در محدوده  شهر توسط اداره کل منابع طبیعی  احداث شد ) متوجه خواهید شد تغییر کاربری فضای سبز با تایید شهرداری انزلی   ( مالک ) و  طرح در کمیسیون ماده 5 اداره کل راه و شهرسازی  ، چگونه در کنار شعارهای  رنگارنگ توسعه شهری  و توسعه پایدار   ، رنگ می بازد  و  قسم  حضرت عباس و دم خروس  از یک طرف که چه عرض کنم از جهت های مختلف  را که بیرون  افتاده به وضوح می توان دید .
 بله  فضای سبز بلوار  معلم باز توسط شهرداری انزلی برای ساخت و ساز واگذار شده است .روشن است که  شهردار های گذشته دخالتی در آن نداشتد و  تخلف توسط شهرداری و شورای شهر و اداره راه و شهر سازی   در سال 94به مردم انزلی تحمیل شده است .
۲۳ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۴۶ رسا گلمحمدی

خواندن   "بند چهار میثاق نامه  شهردار و رئیس شورای  شهر   در ابتدای تصدی گری  شهرداری  "   مندرج در  " سایت شهرداری انزلی      "  خالی از لطف نیست.

  - 4 با شهر و مردم پیمان می بندم که با اعتقاد راسخ بر این که جاذبه های میراث طبیعی و فرهنگی بندرانزلی، بزرگترین سرمایه مردم برای توسعه است، بکوشم تا با برنامه ریزی همه جانبه و معرفی این جاذبه ها به گردشگران داخلی و خارجی، توسعه این شهر را بر محور گردشگری پیش برم و باور داشته باشم که «گردشگری محور اساسی توسعه آتی بندرانزلی» است.


  همچنان که  توسعه پایدار انزلی در کاهش فضای سبز  بلوار معلم  و   ادامه ساخت و ساز آپارتمان هایی که در فضای سبز آن  دیده می شود ،   یک بار دیگر دهن کجی  به حقوق شهروندان  را  نمایان کرده  است .




هر یک از  عقربه ها ساعت  مناره   روی  زمان های متفاوتی متوقف شده  . آیا  سازمان میراث فرهنگی  با تنظیم و تعمیر این ساعت ها هم مشکل داشت ؟  از حرف تا عمل فاصله بسیار است
۲۲ خرداد ۹۴ ، ۲۱:۳۲ رسا گلمحمدی

  خواندن   "بند چهار میثاق نامه  شهردار و رئیس شورای  شهر   در ابتدای تصدی گری  شهرداری  "   مندرج در  " سایت شهرداری انزلی      "  خالی از لطف نیست.

  - 4 با شهر و مردم پیمان می بندم که با اعتقاد راسخ بر این که جاذبه های میراث طبیعی و فرهنگی بندرانزلی، بزرگترین سرمایه مردم برای توسعه است، بکوشم تا با برنامه ریزی همه جانبه و معرفی این جاذبه ها به گردشگران داخلی و خارجی، توسعه این شهر را بر محور گردشگری پیش برم و باور داشته باشم که «گردشگری محور اساسی توسعه آتی بندرانزلی» است.


  همچنان که  توسعه پایدار انزلی در کاهش فضای سبز  بلوار معلم  و   ادامه ساخت و ساز آپارتمان هایی که در فضای سبز آن ،   یک بار دیگر دهن کجی  به حقوق شهروندان  است  .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی