انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

مراسم یادبود پروفسور محمدحسین جزیره ای

سه شنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۰۶:۲۴ ب.ظ

"مراسم یادبود پروفسور محمدحسین جزیره ای، چهره ماندگار علوم منابع طبیعی، مردی از تبار درختان هیرکانی"

 

همزمان باآغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری یاد پروفسور محمدحسین جزیره ای، چهره ماندگارعلوم منابع طبیعی  ایران زمین،در زادگاهش بندرانزلی گرامی داشته شد.

این مراسم به ابتکار دبیرخانه یادبود پروفسور محمد حسین جزیره ای،متشکل از انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی،انجمن وارثان اب و لاله بندر،انجمن سینمای جوان بندرانزلی،موسسه اموزش و عالی مهرایین و با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی مورخ 14ام اسفندماه 95، در محل سالن اجتماعات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار گردید وبا استقبال گرم شهروندان و دوستداران محیط زیست روبرو شد.

پروفسورمحمد حسین جزیره ای، سال ۱۳۰۱ در شهر ساحلی بندرانزلی پیوندگاه جنگل های هیرکانی و دریای خزر چشم به جهان گشود. آزاد مردی چون سرو، زلال چون قطره های باران و بخشنده چون خورشید که حرف آب و درخت و زمین را نیک می فهمید و زمین را سبز می خواست شایسته انسان.

ایشان پس از دریافت مدرک دکترا جنگل از انستیتوی اگرونومیک ژامبلوی بلژیک در سال ۱۳۴۳برای خدمت به میهن بازگشت و چون طبیبی درد آشنا و دلسوز به تدریس در آموزشگاه های عالی و دانشکده ها پرداخت.ایشان سالها مسئولیتهای مختلفی از جنگلداری تا معاونت وزارت منابع طبیعی، معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور و مدیر کل مراتع کشور را داشتند.

پس از سالها تلاش مجدانه در حفظ منابع طبیعی کشور، سال ۱۳۸۴پروفسور محمدحسین جزیره ای به عنوان چهره ماندگار علمی کشور معرفی شدند.

پروفسور جزیره ای تاکید داشتند که زندگی بشر وابسته به حیات گیاه است و سفارش میکردند که با حفاظت از عناصر طبیعت و کاشت درخت یادگار خوبی برای نسل آینده به جای بگذاریم.

ایشان در سالهای پربار عمر خود تالیفات متعددی داشتند که از این میان میتوان به کتاب جنگل کاری در خشکبوم، کتاب سال برگزیده دوره نوزدهم انتخاب کتاب سال و جنگل شناسی زاگرس کتاب سال دوره بیست و دوم و نشریاتی به زبان فرانسه در مورد منابع جنگلی شمال ایران اشاره کرد.

پروفسور محمدحسین جزیره ای مرداد ۱۳۹۵ پس از یک عمر تلاش در جهت حفظ منابع طبیعی کشور چشم از جهان فرو بست. اما حاصل تلاشهای او که موجب حفظ جنگل های نوشهر تا چالوس  و میراث علمی ارزشمندش تا همیشه برای ما باقی است.

* مراسم یادبود با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی آغاز گردید. 

سپس خوش آمدگویی توسط مجری محترم برنامه جناب اقای امین حق ره و همچنین مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان به میهمانان ارجمند بیان شد.

* همچنین قرائت متن  بیانیه دبیرخانه یادبود پروفسور جزیره ای توسط آقای آرمین صافدل از کنشگران اجتماعی به شرح ذیل صورت گرفت.

به نام خالق طبیعت

خانم ها و آقایان، نیک میدانیم شهری که امروز ما را میزبانی میکند خاستگاه مردان و زنان بسیار تاثیرگذاری در تاریخ ایران نوین بوده است. کسانی که بی شک جلوه گاه غرور و افتخار برای هر یک از شهروندان این شهر شده اند. نام برخی از این بزرگان را نیک شنیده ایم و نام برخی دیگر را با غفلت خود به فراموشی سپرده ایم.

امروز در برگی از تاریخ این دیار و در این مکان جمع شده ایم برای تکرار یک نام باشکوه و یک اسم زیبا که در این شهر کمتر از او یاد شده است، ما اینجا هستیم به یاد پروفسور محمدحسین جزیره ای، چهره ماندگار علوم منابع طبیعی ایران.

در آستانه هفته منابع طبیعی چه بهانه ای بهتر از این که در سرزمین مادری به یاد شخصیتی باشیم که بزرگترین چهره گیلانی این حوزه در کشور است؟ از این رو دبیرخانه یادبود پروفسور محمدحسین جزیره ای با هدف گرامیداشت ایشان و برگزاری سلسله رویدادهایی در هفته منابع طبیعی، با همکاری انجمن های مردم نهاد بندرانزلی و همراهی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شکل گرفته است.

این دبیرخانه میکوشد تا با برگزاری یادبود پروفسور جزیره ای، کاشت 94 نهال به یاد 94 سال زندگی پربرکت ایشان در مدارس بندرانزلی، انتخاب نهالبان برای هر نهال و مواردی دیگر، بخش کوچکی از کم کاری های چندین ساله متولیان امر را جبران نماید، باشد که با همراهی شهروندان آگاه در حفظ و معرفی مشاهیر این دیار بکوشیم.

فرصتهای اندک باقی مانده را قدر نهیم اگر و تنها اگر برای سعادت این شهر و دیار اراده ای مصمم داریم.

باسپاس

دبیرخانه یادبود پروفسور محمدحسین جزیره ای

* سپس دکتر کامبیز طاهری آبکنار عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی گیلان ازشاگردان پروفسورسخنرانی خود را ایراد نمودند.

دکترکامبیز طاهری آبکنار در این مراسم ضمن بزرگداشت این مرد علم و عمل گفت: حفاظت از طبیعت با تعیین هفته ای برای منابع طبیعی یا محیط زیست ممکن نیست بلکه باید تمام سال به آن فکر کنیم و در این زمینه جدی و کوشا باشیم.

وی با اشاره به موقعیت بی نظیر جغرافیایی و راهبردی انزلی در شمال کشور و سابقه غنی و درخشان تاریخی و ظهور انسانهای فرهیخته و تاثیرگذاری چون پروفسور جزیره ای از این شهر، ارائه الگوی خوب برای ایجاد شور و امید و تلاش در جوانان را از وظایف مدیران اجتماع عنوان کرد.

وی یادآور شد: پروفسور جزیره ای برای حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب جنگل های نوشهر تا  چالوس تلاش بسیار کرد تا آنجا که از علمای حوزه علمیه خواستار صدور فتوا برای ممنوعیت این کار شد. ایشان با اشاره به مشکلات حاد زیست محیطی و چالشهای شهر انزلی که یکصد سال پیش دروازه اروپا شناخته میشد، گفت: "بهبود شهر نیاز به مدیرانی آگاه و دلسوز دارد".

 

* پخش فیلم مستند طبیب جنگل از دیگر برنامه های این مراسم بود.

 

* پونه نیکویی شاعر خوش قریحه اهل انزلی نیز با خوانش دو شعر زیبا حاضران را به اندیشیدن برای حفظ محیط زیست و جنگل فراخواند.

شعر زیبای "سر می گذارم به جنگل" به شرح  زیر خوانده  شد.

"سر می گذارم به جنگل"

 

سر می گذارم به جنگل، گیلان بیابان ندارد

وقتی که دلتنگ باشی، بن بست پایان ندارد

وقتی که دلتنگ باشی کوهی پر از سنگ باشی

هر نامه ای می نویسی آغاز و عنوان ندارد

آیینه را پای حرفت تا صبحدم می نشانی

تا اینکه چیزی بگوید، حرفی که امکان ندارد

عاشق که باشی و دلتنگ دست تو در عشق بند است

از کعبه هم می گریزی ترسا و صنعان ندارد

چون قلب رکن الیمانی قلب تو را می شکافد

در سنگ، گل می نشاند کاری به باران ندارد

عاشق که باشی و دلتنگ حرفت به دل می نشیند

مقبول طبعش می افتد، موسی و چوپان ندارد

عاشق نباشی و دلتنگ باران سرآغاز چتر است

عاشق ندارد هوای شهری که باران ندارد

دریا اگر جوهر من، هر برگ گل دفتر من

عاشق که بنویسد از عشق، انگار پایان ندارد.

 

  *از دیگر سخنراناناین مراسم،اقای  فرهاد مهرانفر هنرمند شناخته شده عرصه سینما که 18 سال پیش فیلم درخت جان او با موضوع نابودی جنگل های هیرکانی دو سیمرغ از جشنواره فجر گرفت نیز در سخنانی یاد پروفسور جزیره ای را گرامی داشت.

وی با اشاره به شرایط بد زیست محیطی کشور و کمبود منابع آب و خشکسالی متذکر شد: باید مراقب جنگلها، تالاب و محیط زیستمان  باشیم و از ابزار هنر و رسانه برای مشارکت دادن مردم و نقش آفرینی آنها در این زمینه بهره بگیریم.

وی با اشاره به اینکه نقاط سبز بر روی نقشه ایران در حال محو شدن است هشدار داد: اگر به فکر طبیعت و مدیریت منابع آبی نباشیم در آینده نزدیک شاهد موج مهاجرت از نقاط مختلف کشور به گیلان و مازندران خواهیم بود.

وی با اشاره به تلاش برخی کشورها برای حفظ و گردآوری ذخایر ژنتیکی خود و سایر نقاط دنیا گفت: در زمینه حفظ ذخایر ژنتیکی مان کوتاهی کرده ایم و باید به آن فکر کنیم.

مهرانفر با اشاره به اینکه مهمترین ثروت گیلان و انزلی طبیعت زیباست، متذکر شد: باید با سرمایه گذاری علمی بر روی صنعت گردشگری از این ثروت برای اشتغال و بهبود اقتصاد استان استفاده شود.

 

* در حین مراسم  چهره پروفسور جزیره ای توسط کبری امیریگانه هنرمند اهل انزلی به زیبایی نقاشی و دراوقات پایانی برنامه دعوت از خانواده جناب پروفسور جزیره ای برای اهدای تمبر، تابلو نقاشی چهره پروفسور و تندیس به رسم یادبود توسط  اقای بهمن صالح نیاازبنیانگزاران باشگاه ملوان  وفرهاد مهرانفر تقدیم شد.

 

* همچنین از خبرنگار ایرنا در انزلی سرکار خانم گیتی بابایی به پاس پرداختن به مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی قدردانی شد.

 

* در پایان میهمانان ویژه این مراسم بر روی تابلوی چهره پروفسور محمد حسین جزیره ای  به رسم این یادبود امضایی را نگاشتند.

 

 *  بعداز خاتمه مراسم اعضای محترم دبیرخانه یادبود پروفسور محمد حسین جزیره ای ، انجمن طرفداران توسعه انزلی ،انجمن وارثان آب و لاله بندر و همچنین هنرمندان و مسئولین اداره حفاظت محیط زیست ، انجمن سینمای جوانان انزلی و معاون موسسه آموزشی مهرآیین به رسم یادگاری عکسی گرفتند.

 

محمدامین معصومی: مسئول کمیسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی