به بهانه انتشارعملکرد2ساله شهرداری وشورای اسلامی بندرانزلی (دو)
به بهانه انتشار عملکرد 2 ساله شهرداری و شورای اسلامی بندرانزلی (دو)
مشک آن است که خود ببوید نه اینکه عطار گوید : (سعدی)
در بخش اول این نوشتار از چگونگی بی توجهی مدیران شهری به قوانین که موجبات ترغیب افراد سودجو و آزمند به قانون گریزی را فراهم آورده، بیان گردید. همچنین به نتایج ویرانگر عدم حاکمیت قانون در جامعه شهری ما اشاره شد، اما آنچه بر این شهر گذشت، فقط عدم حاکمیت قانون نبوده است. بلکه بی تدبیری مدیریتی نیز دلیل دیگری است بر عقب ماندگی های مزمن این شهر.
مدیریت شهری به عنوان زیر مجموعه ای از حکومت محلی تعریف شده است، و به مثابه نظامی است که خلاقیتهای آن، در میزان همراهی فعالیتهای سایر سازمان ها و نهادهای درون شهری با توسعه پایدار نمود می یابد. در تعاریف مدیریت شهری عمدتاً دو مفهوم قابل بحث است.
الف- مفهوم عیان مدیریت
ب- مفهوم نهان مدیریت
الف- مفهوم عیان مدیریت: همان نتایج عینی عملکرد مدیریت است که معیار سنجش آن به میزان دستیابی به اهداف سازمانی آن مدیریت سنجیده می شود.
همانطور که قبلاً اشاره شد، شورای اسلامی در جایگاه مدیریت شهری و برابر قوانین حاکم بر آن وظیفه برنامه ریزی، برای پروژه های توسعه، جهت دهی فعالیت های سایر سازمان ها، ترسیم چشم انداز درون شهری در راستای دستیابی به توسعه پایدار را دارد. می دانیم همه عملیات و فعالیت های توسعه شهری در شهرداری خلاصه
نمی شود. نهادها و سازمان هائی مثل، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، محیط زیست، ... و زیر ساخت های عمرانی مثل، آب و فاضلاب، برق، گاز و ... نیز در شهر حضور فعال دارند، که نتایج عملکرد آنان در توسعه شهری اثرگذار هستند. لذا مدیریت شهری برای پیشرفت امور می بایست، ضمن مذاکرات رسمی و غیر رسمی با مدیران این سازمان ها در شهرستان و با «لایی گری» از طریق مدیران بالادستی، پی گیری ها را استمرار بخشیده و موانع موجود در دستیابی به اهداف توسعه پایداررا هموار نماید.
نمونه عینی آن در عملکرد اخیر مدیریت شهری انزلی، پیگیری های مستمری بود که در مورد تعریض خیابان تکاوران در سال 1393 انجام گرفت و امروز نتیجه آن را شاهد هستیم، که خود قابل تحسین بوده است.
لذا چنانچه مدیران شهری بخواهند به شعار توسعه پایدار جامع عمل بپوشانند، باید موتور تدابیر مدیریتی خود را به شیوه های مختلف به حرکت در بیاورند. از پاسخ ها منفی مدیران دست بالا، نهراسند. پی گیر و سماجت مدیران شهری در احقاق حقوق شهروندی، ممکنست در ذهن مجریان ناتوان و کاهل آثار خوبی به جا نگذارد، اما پس از کسب نتیجه، مشروعیت مدیران شهری را نزد رای دهندگان تضمین می نماید.
همانطور که در این گزارش عملکرد دو ساله آمده است. شورای چهارم در ابتدای سال 1393 با یک اقدام امیدوار کننده، مذاکراتی را با مدیران ذیربط استان و شهرستان در جهت بررسی و رفع معضلات درون شهری آغاز نمودند. اما متاسفانه این مذاکرات به دلایل نامعلوم ادامه نیافته و مشکلات درون شهری نیز لاینحل باقی مانده که ذیلاً به نمونه هائی از آن اشاره می شود.
1- شورای اسلامی در نشست مورخ 29/3/94 با آقای مهندس طالبی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ، یقیناً در مورد ناهنجاری های درون شهری مذاکره نمودند. اما هیچیک از این همه بهم ریختگی ها برطرف نشده است. از بعد از سال 1354 که شهردار وقت سیم های هوایی برق رسانی روشنائی معابر را به کابل زیرزمینی تبدیل نمود، با توجه به گسترش فزاینده شهر، تاکنون در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفت. اکنون همه ساله برای جلوگیری از برخورد شاخه ها با سیم برق، درختان حاشیه خیابان ها را با شلختگی زایدالوصفی هرس می نمایند، و چهره زشتی به شهر تحمیل می کنند. از طرفی ستون های تیربرق کوچه ها و خیابان هائی که تعریض شده، در وسط این معابر باقی مانده است، که ضمن ایجاد سردرگمی برای عابران پیاده و سواره آشفتگی هائی در مبلمان شهری ایجاد نموده است.
2- در جلسه مورخ 12/4/94 شورای اسلامی مذاکراتی را با آقای علیزاده مدیر کل گردشگری و میراث فرهنگی داشتند. البته در خبرها یک سری اختلاف نظرهائی با این اداره ایجاد شده است. متاسفانه عدم ادامه مذاکرات، موضوع لاینحل باقی مانده است. در نتیجه بناهای تاریخی که نشان از هویت جامعه شهری انزلی دارد، به امان خدا رها شده است.
جالب اینکه در اردیبهشت 1394 شهردار انزلی در بازدید مناره 200 ساله در دستنوشته ای اذعان نمودند که این نماد هویتی شهر در حال فروپاشی است. و قول دادند که آن را مرمت نمایند. اما تا کنون اقدامی در این زمینه به عمل نیامده است! شاید ارزش مادی زمین های اطراف آن به نگهداری این یادگار گذشتگان ترجیح دارد!!
3- معضل فاصلاب شهر و آلودگی های زیست محیطی آن در تالاب و دریا که شهرت جهانی یافته و به یک داستان تاریخی تبدیل شده است! موضوعی که در جلسه مورخ 2/5/93 شورا با آقای مهندس لطفی مدیرعامل آبفای گیلان در میان گذاشته شد. شرح ماجرای و بیان تاریخچه آن در این مختصر نمیگنجد، فرصتی دیگر می باید که به آن پرداخته شود. فقط به این اکتفا می نماید. پس از 22 سال که از آغاز طرح فاضلاب بهداشتی این شهر می گذرد با توجه به دفن میلیاردها تومان لوله و اتصالات و دستگاه های پمپاژ، هنوز فاضلاب شهر، تالاب و دریا را آلوده می نماید.
4- برابر اصل 45 قانون اساسی و قوانین مربوط به توزیع عادلانه آب کشور، سازمان آب منطقه ای متولی تمام عیار، حفاظت و نگهداری آبهای سطحی تالاب ها، دریا، رودخانه ها و سواحل می باشد. متاسفانه این سازمان تجاوزات مستمر به حریم تالاب، رودخانه ها و سواحل بندرانزلی را نادیده گرفته و حتی به اعتراضات مردمی هم پاسخی نداده اند. شورای اسلامی بندرانزلی هم همانطور که از گزارش عملکرد 2 ساله آن بر می آید حتی از دعوت به مذاکره از مدیران بالادستی این سازمان امتناع نمودند.
5- از جلسه شورای اسلامی با آقای دکتر نجفی مدیر محترم بهداشت و درمان شهرستان، نتایجی منتشر نشده است امّا بهداشت محیط که در شهر عینیّت دارد، ملاحظه می شود که آلودگی ها بخش عمده شهر را گرفته. مواد غذایی بدون لفاف حفاظتی در پیاده رو جلوی مغازه ها، آلودگی های بازار ماهی فروشان، انبوه زباله و فضولات در لبه های آبی درون شهر و بوی مشمئز کننده آن تهدیدی برای سلامتی شهروندان و گردشگران است. اظهار نظر در مورد درمان نیزبسیاراست که نیاز به شواهد تخصصی بیشتری دارد.
6- پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب اگر چه یک طرح ملی به شمار می آید، ولی موفقیت اجرای آن می تواند حیات تازه ای به این شهر ببخشد. اما به نظر می رسد، حساسیت مدیران شهری ما در این زمینه فقط در حد تشکیل یک جلسه با مدیران «جایکا» و «مدیریت محیط زیست شهرستان» بوده باشد. نه بیشتر! این طرح با دهها میلیارد تومان اعتبار از سال ها پیش شروع شده و عملیات اجرائی آن که در مرحله پایانی فاز دوم قرار دارد. اماهیچ نشانی از احیاء و بهبود وضعیت به چشم نمی خورد، مضاف بر اینکه هر روز به سرعت تخریب آن افزوده می شود.و تاکنون گزارش امیدوار کننده ای از طرف پیمانکار، کارفرما و مدیران پروژه در اختیار عموم قرار نگرفته است. مردم انزلی به عنوان ذینفان اصلی تالاب، از مدیران شهری که 85% حفاظت و بهره برداری امور تالاب زیر نظر آنان اداره می شود انتظار دارند، که با حساسیت بیشتر و پی گیری مستمر از چند و چون اجرائی این پروژه و همچنین از آینده مبهم این سرمایه ملی مطلع شده و گزارش شفاهی به آنان داده شود.
7- قطعاً در نشست شورا با مدیر محترم ورزش جوانان و هیات های ورزشی، ناچیز بودن امکانات ورزشی مطرح گردیده است. شهر بندرانزلی با توجه به سوابق درخشان ورزشی و ظهور قهرمانان در سطح ملی و بین المللی به عنوان کانون ورزشی کشور لقب گرفته است. ولی سرانه امکانات بالفعل ورزشی موجود در حد شایستگی این همه نام آوران نمی باشد. از استادیوم غیر استاندارد پیر و فرسوده گرفته، تا امکانات سایر ورزش ها که اکثراً چند منظوره بوده و گاهاً حتی از ابتدائی ترین وسایل تمرینی برخوردار نیست. این شهر با دارا بودن بالغ بر 50 کیلومتر لبه آبی هنوز برای یکی از ورزش های آبی پیست برگزاری حتی مسابقات ملی را ندارد تا چه رسد به مسابقات بین المللی. پروژه های هرگز اجرا نشده استادیوم 15 هزار نفری (ابتدا) بشمن و (بعد) چراغ پشتان خود داستانی است که ماجرای آن به باد فراموشی سپرده شده
است.
8- پس از اعتراضات مردمی و نهادهای مدنی، در احداث موج شکن های جدید که با تصرف تنها ساحل قابل دسترسی شهروندان در غرب کانال همراه بوده، مدیرکل وقت بنادر و دریانوردی بارها در جلسات رسمی و دیدار با نهادهای مدنی قول دادند که پس از خاتمه پروژه زمین مخروبه پیش آهنگی سابق جنب موج شکن غربی را به پارک تبدیل نماید، و موج شکن غربی را به یک مرکز گردشگری مجهز کند. این پروژه در سال 92 به پایان رسید، زمین مذکور به پارک تبدیل نشد و ساحل آن نیز با فنس تحدید حدود شده و شهروندان از استفاده این ساحل محروم ماندند.
البته پی گیری های مستمر مردمی و نهادهای مدنی و همچنین همراهی بسیاری از مدیران بالادستی به خصوص جناب آقای فرماندار محترم شهرستان بندرانزلی به ثمر نشست و شهرداری در تاریخ 12بهمن ماه 1394با تخریب دیوار زمین مذکور هدیه مناسبی به مردم شهر دادند و موجبات شعف و خوشحالی شهروندان نجیب انزلی را فراهم نمودند. اما دیوار فنس ساحل همچنان به قوت خود باقی است. اکنون از مدیران شهری انتظار می رود که با نصب یک بنر در این محل از چگونگی اجرائی پروژه بر روی این اراضی بصورت شماتیک مردم را مطلع سازند و فنس و سیم خاردار را از ساحل 60 متری جمع آوری نمایند.
9- بندر آزاد انزلی یکی از پتانسیل های بالقوه این شهر بشمار می آید. اکنون به علت بی تدبیری مدیران شهری و عدم ایجاد ارتباط منطقی با مدیران منطقه آزاد، شهر از این همه امکانات بی بهره مانده است.
10- به دنبال سال ها اعتراض شهروندان و سازمان های مردم نهاد به تجاوزات خیابان میرزا کوچک خان (شنبه بازار) کمیسیون ماده 100 شهرداری در تیرماه 1393 برای کلیه متجاوزان به حریم رودخانه و املاک شهرداری، اخطاریه صادر نمودند گفته می شود که برای کلیه پرونده ها رای تخریب صادر نمودو به متجاوزان هم ابلاغ گردیده است. اکنون بالغ بر 18 ماه از این اقدامات می گذرد و هیچگونه عمل اجرایی در این زمینه به عمل نیامده است. از طرفی مدیران شهری به بهانه ساماندهی این خیابان، برای گشایش ترافیکی در مرکز شهر، بازار هفتگی شنبه بازار را به نقطه دیگر شهر منتقل نمودند. امّا هنوز نابسامانی این خیابان به قوت خود باقی است.
11- 18 سال از شروع طرح کنارگذر می گذرد. میلیاردها تومان از سرمایه ملی ما هزینه شده تا رفاهی برای مردم شهر ایجاد شود. اما این پروژه نیمه کاره رها شده است.
12- وزارت راه و شهرسازی برای گشایش عبور و مرور در اصلی ترین معبر ورودی به مرکز شهر، از سال 1386 پل دوم ولایت را احداث نمودند. البته در مورد جانمائی این پل مناقشه ای بین شهروندان و مدیران شهری در گرفت. که شاید با کمی تأمل و محاسبه دقیق تر مسیر مناسبتر با هزینه کمتر ساخته می شد. نهایتاً همان شد که مدیران شهری تصمیم گرفتند. اکنون پس از 8 سال این پل بدون ورودی و خروجی باقی مانده است.
13- بندرانزلی در طول 10 سال اخیر به رغم افزایش حدود 10 درصدی جمعیت شهری، با کاهش 30 درصد
دانش آموزان روبرو است. یعنی از تعداد حدود 12 هزار دانش آموز در مقطع تحصیلی ابتدایی در سال 1384 به حدود 8 هزار نفردرسال1394 کاهش یافت! همچنین در همین مدت قبولی های کنکور نیز در مقایسه با سال های قبل بشدت تنزل نموده است. این سقوط کمی و کیفی در بخش آموزش و پرورش چه معنایی دارد؟
14- بنا به اظهار نظر کارشناسان شهرسازی، میدان اصلی شهر که به بخشی از اماکن گردشگری منتهی می شود باید شاداب و زیبنده یک شهر گردشگری باشد. به دنبال اعتراضات مردمی مبنی بر عدم احداث بانک در میدان اصلی شهر، شورای اسلامی دوره سوم ممنوعیت احداث بانک را در این میدان به تصویب رسانیده به شهرداری ابلاغ نمودند. اما شورای چهار با عدول از این تصمیم کارشناسی بانک دیگری را بر بانک های از پیش ساخته شده اضافه کردند! از طرفی ساختمان مخروبه قندچی که منتسب به بانک ملی است همچنین زمین برهوت کنار آن چهره ناهنجاری به شهر تحمیل نموده که مدیران شهری تا کنون هیچ تدبیری برای آن نیاندیشیدند.
ب- مفهوم نهان مدیریت شهری: به معنای هدایت تشکیلات نیروی انسانی موجود است که به آن مدیریت منابع انسانی نیز گفته می شود. در مدیریت شهری، مدیریت منابع انسانی در دو بخش تعریف شده است.
1- مدیریت بر منابع انسانی موظف-2- مدیریت بر منابع انسانی غیر موظف
1- مدیریت بر منابع انسانی موظف- شهرستان بندرانزلی که دومین شهر پر جمعیت استان گیلان می باشد شهرداری آن هنوز با ساختار سنتی ادامه حیات می دهد. شهروندان از برخوردهای تبعیض آمیز در امور اجرائی شهرداری درد دلهائی دارند، که ناشی از روابط خصوصی قومی و عشیره ای یا جناحی آنان می باشد. بسیار مشاهده شده است که شهروندان با درخواست های کاملاً مشابه، نتایج متفاوتی دریافت می کنند. یکی بلافاصله نتیجه دلخواه را می گیرد و دیگری آنچنان در دور تسلسل باطل سرگردان می شود که نهایتاً خسته و وازده شده و ضمن تحمل بی حرمتی ها که در شان و منزلت یک شهروند نیست. خود را از قید دستیابی به حقوق خود
می رهاند. اغلب شهروندان می دانند که برای انجام کار در شهرداری، باید ابتدا با یک مقام بالادستی ارتباط برقرارنمایند تا کارشان پیش برود.
در شهرداری بسیاری از پاسخ های مراجعان عملاً به شخص شهردار موکول می شود. انبوه تجمع مراجعان در پشت درب دفتر شهردار، در روز سه شنبه ها و دیگر روزهای هفته برای دریافت پاسخ قطعی امور مربوط نشان می دهد که مسئولین واحدهای شهرداری قادر به پاسخگوئی قطعی عملکرد خود نیستند.
البته در گزارش عملکرد 2 ساله، اقداماتی در جهت اصلاح ساختار در شهرداری مشاهده گردید که ادامه این اصلاحات در چشم انداز دو سال آینده نیز برنامه ریزی شده است که امید است در پایان دو سال آینده با کاهش رویاروئی مراجعان با متصدیان و مسئولین، وضعیت خدمات رسانی و انجام امور بهبودی حاصل شود.
- شهرداری بندرانزلی، با حدود 600 نفر پرسنل هنوز واحد پلیس تخلفات ساخت و ساز ندارد تا با قدرت جلوی تخلفات و تجاوزات را بگیرد. البته اخیراً چنین واحدی در شهرداری تشکیل شده، در آینده شاهد میزان کارائی آن خواهیم بود.
- واحد سدمعابر عمومی هرازگاهی، بساط بعضی از دستفروشان غیر محلی و دور گرد را بهم می ریزند،اخیرامشاهده شدافرادی باحضورجلوی مغازه هائی که وسایل رادرپیاده روقرارمیدهندباگرفتن عکس ظاهراجرائمی برای انان قائل میشوند اما سد معابر خیابان های اصلی و پیاده رو ها هر روز بیشتر و بیشتر می شود. در سال گذشته اقدامات امیدوار کننده ای از طرف مدیران شهری آنهم با پیگیری دادستان محترم با جمع آوری گاری ها در خیابان آذربایجان غازیان انجام گرفت.وقول ادامه جلوگیری از سد معابردرسایرنقاط رادادند ولی ادامه نیافت.
- شهرداری هنوز فاقد یک واحد حفاظت و نگهداری ازمعابروتاسیسات خود می باشد. لغ شدن یک موزائیک در معابر عمومی موجب شکسته شدن موزائیک های اطراف شده و پس از اینکه چاله ها به گودال تبدیل شد با اعتراضات مردمی، شهرداری وارد عمل می شود و با سیمان و ماسه و یا با آسفالت گودالها را پر کرده و صورت مسئله را پاک می کنند. نمونه آن خیابان سپه که با هزینه ای بالغ بر 500 میلیون تومان به زیبایی احداث شد ولی پس از مدتی،باپر کردن اماکن موزائیک های شکسته با آسفالت و یا سیمان نظم و زیبایی این خیابان را از بین بردند.
2- مدیریت بر نیروی انسانی غیر موظف: یعنی مدیریت بر شهروندان که خود از ذینفعان خدمات شهری می باشند. همان شعار شهروند محوری است که مدیران شهری، در زمان انتخابات و پس از انتخابات بر آن تکیه داشتند، بر همین اساس بود که گفته شد، در شورای اسلامی کمیسیون های تخصصی و در شهرداری کار گروههائی تشکیل شده تا شهروندان علاقمند برای مشارکت در تصمیم گیری ها در آن حضور یابند. در این راستا انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی، تعدادی از متخصصین در امور شهرسازی، دفع آب های سطحی، گردشگری، محیط زیست، منظر شهری و مبلمان شهری به مدیران شهری معرفی نمودند که حاصل آن تا کنون فقط با تشکیل یک جلسه کمیسیون عمران بوده و جلسه دیگر تشکیل نشد و اگر هم تشکیل شده باشد بدون دعوت از متخصصین معرفی شده صورت گرفته است. با چنین عملکردی اگر حمل بر خود شیفتگی مزمن و همه چیز دانی مدیران نباشد، یقیناً می توان آن را به نداشتن برنامه مدون وانجام اموربه روزمرگی آنان تلقی نمود.
همه این ناهنجاری ها و عقب ماندگی های شهر ما، نشات گرفته از عدم حاکمیت قانون در امور شهری و بی تدبیری مستقیم و غیر مستقیم مدیران شهری بوده که سالهاست همچنان ادامه دارد.
نکته ای که ریاست محترم شورای اسلامی به آن تاکید داشتند، اظهار رضایت ایشان از عملکرد 2 ساله شورا بوده است. اعضاء محترم شورا می دانند، که عملکرد شورا باید موجب رضایتمندی شهروندان را فراهم نماید! با توجه به این همه ویرانی و عقب ماندگی در شهر، آیا شهروندان از این عملکرد رضایت دارند؟ به قول سخنور شهیر، سعدی که می گوید «مشک آنست که خود ببوید نه اینکه عطار گوید».!!
اقتدار مدیریت شهری، در اجرای صحیح قوانین در امور شهری و اعمال تدابیر مدیریتی بر منابع موجود آن که کمترین بار مالی را در بر دارد نمودار می شود. وگرنه داشتن پول و اعتبار برای اجرای طرح ها از هر مدیری بر می آید. طرح های پر هزینه ای که کارشناسان شهرسازی باید نظر بدهند که تا چه حد پیش زمینه توسعه پایدار شهر را فراهم نموده است؟
به هر رو با توجه به مطالب فوق، در این دو سال گذشته، در واقع در 16 سال گذشته مدیران شهری ما، عامدانه، آمرانه، سهوی یا هر اسمی که برای این کار می گذارند، از وظایف اصلی خود عدول نمودند و حتی به تقاضاهای مکرر شهروندان و نهادهای مدنی با بی اعتنائی عبور کردند که تضییع حقوق محرز شهروندان را در پی داشته است، و هر یک از مطالب ذکر شده می تواند به عنوان تخلفات مدیریتی باشد که در محافل ذیصلاح مورد قضاوت قرار گیرد.
به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 18 اردیبهشت ماه 1392 با تقاضای تحقیق و تفحص از استانداریهای تهران، فارس، آذربایجان غربی از ابتدای سال 1387 تا پایان سال 1391 موافقت کردند.
این تحقیق و تفحص از آن زمان در دستورکار مجلس قرار گرفت و مقرر شد هیئتی در خانه ملت این تحقیق و تفحص را انجام داده و گزارش آن را به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارائه دهند.
متن کامل گزارش نهایی تحقیق و تفحص از استانداریهای تهران، فارس و آذربایجان غربی که در خبرگزاری تسنیممنتشر شد، بهشرح زیر است:
گزارش نهایی تحقیق و تفحص از استانداریهای تهران، فارس و آذربایجان غربی (از ابتدای سال 87 تا پایان سال 91)
هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و تحیت
احتراماً در اجرای ماده (214) آئین نامه داخلی مجلس و بر اساس مصوبه 12/09/1391 مجلس شورای اسلامی، تحقیق وتفحص از استانداریهای تهران، فارس و آذربایجان غربی که به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارجاع شده بود، ابتدا کمیسیون در جلسه مورخ 11/03/1392 اعضای هیئت را تعیین و مراتب طی نامه شماره 15417/16/د مورخ 11/03/1392 به استحضار ریاست محترم مجلس شورای اسلامی رسید. سپس ریاست محترم مجلس شورای اسلامی طی نامه شماره 16148 مورخ 13/03/1392 احکام اعضای هیئت تحقیق و تفحص را صادر کردند. بدنبال آن هیئت پس از بررسی و انجام تحقیق و تفحص گزارش خود را تقدیم کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، نمود و کمیسیون نیز گزارش هیئت تحقیق و تفحص را در جلسه مشترک کمیسیون و هیئت در مورخ 30/9/1394 مورد بحث و بررسی قرار داد و سپس مراتب به تصویب کمیسیون رسید.
اینک گزارش آن در اجرای ماده (214) آئین نامه داخلی تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می گردد.
امیر خجسته
رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور
بسم ا... الرحمن الرحیم
گزارش تحقیق و تفحص از استانداریهای تهران، آذربایجان غربی و فارس
مقدمه:
با عنایت به گزارشات عدیدهای که حاکی از نارضایتی مردم شریف در استانهای تهران، فارس و آذربایجان غربی از سوء استفاده و سوء مدیریتِ استانداران، فرمانداران، بخشداران و شهرداران به نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتند موجب گردید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مورخ 18/2/1392 با رأی قاطع تحقیق و تفحص از سه استانداریِ تهران، فارس و آذربایجان غربی و همچنین فرمانداریها، بخشداریها و شهرداریهای تابعه را مصوب نماید.
متقاضیان تحقیق و تفحص پس از دریافت احکام خود از رئیس مجلس شورای اسلامی به شماره 16148 مورخ 13/3/92 علاوه بر بازدیدهای میدانی، از نظرات سازمانهای نظارتی مانند دیوان محاسبات کشور، سازمان بازرسی کل کشور و کارشناسان مربوطه و حتی آگهی در نشریات و رسانههای محلی و ملی با جمعآوری بیش از 2000 برگ مستندات متقن و چهار صد برگ گزارش که حاصل آن بالغ بر7000 نفر ساعت کاری میباشد از بسیاری تخلفات به عمل آمده در سه استان مذکور پرده برداری، برخورد و پیشگیری نماید به طوری که میلیاردها تومان از اموال عمومی و اراضی و املاک به بیتالمال مسترد گردیده است و از میلیاردها تخلف و سوء استفاده پیشگیری گردید. بـه گـزارش تسنـیم، با توجه به گزارشات متعددی که ناشی از نارضایتی مردم شریف شهرستانهایِ استان تهران و مردم شریف فارس و آذربایجان غربی از سوءاستفاده و سوءمدیریت استانداران، فرمانداران، بخشداران و شهرداران داشتند، باید گفت به یقین استانداریها به عنوان نماینده عالی دولت در استانها، وظایف و اختیارات گوناگونی دارند که نقش حاکمیتی آنها در اداره کشور و حسن اجرای قانون و رسیدگی به مشکلات و نارساییهای سایر ادارات و دستگاههای اجرایی بسیار حائز اهمیت میباشد و عملکرد استانداری و به تبع آن واحدهای زیر مجموعه آن شامل فرمانداریها و شهرداریها در ایجاد رویه و رفع معضلات اقشار مختلف مردم و ایجاد بستر مناسب به منظور پیشرفت کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
اما با توجه به عملکرد ضعیف و گاهاً همراه با سوء استفاده مقامات مربوطه در واحدهای ذکر شده فوق و دریافت گزارش های متعدد و گسترده نشانگر نارضایتی و وجود سوءاستفادهها از این موضوعات به دلیل مشکلات موجود و تخصصی بودن وظایف استانداریها، فرمانداریها و شهرداریها تابعه آن و همچنین وجود محدودیتهایی در منابع و به کارگیری نیروهای خبره و همچنین عدم پیشبینی روال و مکانیزمی مشخصی و استاندارد و در امر تحقیق و تفحصهای مجلس و عدم همکاری لازم توسط برخی از استانداریها و دستگاههای تابعه آن شامل فرمانداریها و شهرداریها انجام تحقیق و تفحص به طول کشید، اما در هر صورت نتایج حاصله می تواند به اصلاح امور شهرداریها و شوراهای کشور و خشکاندن ریشه فساد در مجموعههایی همچون شهرداریها که بیشتر مراجعات مردمی را دارا میباشد و اصلاح امور در آنها باعث امیدواری و خوش بینی مردم به نظام و امید به آینده میگردد، منجر شود.
همچنین لازم به ذکر میباشد، با توجه به گستردگی مجموعههای تحت پوشش استانداریها و وظایف گوناگون آنها رسیدگی و بررسی از تمامی ابعاد عملکرد استانداریهای مورد بحث امکانپذیر نبوده و بدینوسیله گوشهای از عملکرد و نواقص موجود آن به عنوان نمونه ارائه میشود. هر چند که به نظر میرسد، ابعاد تخلفات و انحرافات موجود بسیار بیشتر از اینها باشد بنابراین به جهت ضرورت و اهمیت نظارت بر روند رسیدگی به مسائل و مشکلات موجود و همچنین ادامه این تخلفات و مسائل با همان شدت و میزان قبل در استانداریها و واحدهای تابعه آنها، در مجلس ضروری به نظر میرسد، این هیئت پیشنهاد میکند به جهت اصلاح امور گروهی از افراد متخصص و با تجربه در حوزه عملکرد استانداریها نسبت به بررسی و احصاء مشکلات و از آن مهمتر ارائه راهکارهای برونرفت از این شرایط نامطلوب که برای مصالح کشور بسیار تبعات منفی دارد تشکیل و اقدامات فوری و جدی معمول گردد.
محورهای کلی بررسی شده عبارتند از:
گزارش هیئت تحقیق و تفحص از استان تهران
بـه گـزارش تسنـیمـ، ساخت و سازهای غیر مجاز موجود در مرحله اول علاوه بر ایجاد سوء جریانات مالی در دستگاههای متولی همچون شهرداریها و فرمانداریها و بخشداریها باعث رشد نامتوازن شهرها و تخریب محیط زیست و سرزمین و اقلیم کشور شده و باعث کندی و توقف رشد اقتصادی نیز می گردد. در متن گزارش به مواردی از این مقوله پرداخته شده است. (پیوست شماره 1)
1- بر اساس تبصره 2 ذیل بند 3 الحاقی به ماده 99 قانون شهرداریها مصوب سال 1372 به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در خارج از حریم مصوب شهرها و نحوه رسیدگی به موارد تخلف، کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور، قوه قضائیه و وزارت راه و شهرسازی به عنوان کمیسیون ماده 99 در قانون پیشبینی شده است، کمیسیون مذکور میبایست حسب موارد ارجاعی و براساس طرحهای مصوب شهری (با رعایت مفاد ماده 4 آئیننامه مربوط به استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها مصوب و اصلاحیههای بعدی نسبت به صدور رأی قلع بنا جریمه مساوی 50% الی 70% قیمت روز اعیانی بر اساس کارشناسان قانونی تکمیل شده اقدام نماید.
به گزاـرش تسـنـیـم، در همین راستا هیئت به بررسی عملکرد کمیسیونهای موضوع ماده 99 قانون شهرداریها در شهرستانهای استان تهران که در محل فرمانداریها تشکیل و به بررسی و رسیدگی به ساخت و سازهای غیرمجاز و تخلفات ساختمانی در خارج از حریم شهرستانهای محدوده شهرستان ری اقدام مینمایند از سال 1387 لغایت پایان سال 1391 نموده که تا آخر سال 1391 تعداد 361 پرونده درکمیسیون ماده 99 به شرح ذیل مطرح گردیده است.
الف - 91 پرونده در سال 1387 ب - 99 پرونده در سال 1388
ج - 88 پرونده در سال 1389 د - 45 پرونده در سال 1390
هـ - 38 پرونده در سال 1391
در مجموع تعداد 10 پرونده به عنوان مصادیقی از تخلفات در کمیسیونهای ماده 99 شهرستان ری به عنوان نمونه ایفاد میگردد:
پیوست شماره 4
1- پرونده شماره 99791 ملک آقای (ن م)
2- پرونده شماره 792 ملک آقای (م.م)
3- ملک آقای (ن م ) به شماره پرونده 99791
4- پرونده ملک آقای (الف . خ) و شرکا به شماره پرونده 154 فرعی از 158 اصلی
5- پرونده آقایان ع . ض) و(ش . غ) به شماره پلاک ثبتی 1198 فرعی/ 580 اصلی
6- پرونده آقای ( ف . ب ) از پلاک ثبتی 85 فرعی از 178 اصلی
7- ملک آقای (الف . الف) با شماره پلاک ثبتی 185 اصلی
8- ملک آقای (ع . ف) طرفی به شماره پلاک ثبتی 1729 فرعی از 58 اصلی ملک آقای (ح . ع) و شرکاء به شماره پلاکهای ثبتی 206، 197، 1747، 1751 از 58 اصلی
9- آقای (ع . ح)و (م . چ) به شماره پلاک ثبتی 185 اصلی 10- ملک آقای (ک . ش . م)
2- در سال 1390 فردی به نام آقای (الف . ب) از بخشدار وقت کهریزک طی نامهای خطاب به بخشداری کهریزک تقاضای تفکیک و مجوز احداث ده هزار متر مربع بنای سوله مینماید که بخشدار وقت به لحاظ مغایرت قانونی با این اقدام مخالفت مینماید بلافاصله بخشدار عزل و سرپرست جدید بخشداری آقای (س. ه . ع) طی گزارشی کذب، پرونده را در کمیسیون ماده 99 فرمانداری مطرح و با کمال تعجب برای ملکی که ساخته نشده (000/10 متر مربع سوله) جریمه با حداقل مبلغ صادر میشود که این اقدام از مصادیق بارز تخلف و فساد ملی میباشد. (پیوست شماره 4)
3- تغییر کاربری 174 هکتار از اراضی واقع در منطقه محمودیه شهرستان دماوند توسط شرکت فناوری مسکن کشور و ایجاد یک روستا با تخصیص کد روستا که وزارت کشور طی نامه شماره 661950/م مورخ 18/5/93 به کمیسیون اصل 90 مجلس اعلام مینماید: در سالهای اخیر هیچگونه کد تقسیماتی به روستای مورد نظر تخصیص پیدا نکرده است. این اقدام برای خریداران حقوق مکتسبه ایجاد نموده است، پرونده شماره (7219) در کمیسیون اصل 90
4- صدور پروانه ساخت هتل آریا برخلاف قوانین و مقررات در بستر رودخانه در 9 طبقه (پرونده شماره 7159 کمیسیون اصل 90 مجلس)
5- در زمان تهیه طرح هادیِ شهر قدس، شهرداری بندی را به پلاکهای ثبتی شماره 173 الی 345 و همچنین 1631 الی 1804 فرعی همگی از پلاک 16 اصلی با مساحتی بالغ بر 16 هکتار (000/160 متر) اضافه مینماید که بر اساس آن کاربری پلاکهای مذکور بصورت ویژه و فضای سبز لحاظ گردیده است، مگر اینکه تعاونی مسکن کارکنان شهرداری قدس اقدام به خرید آن نمایند که فقط در این صورت کاربری پلاکهای موصوف از فضای سبز به مسکونی تغییر خواهد یافت.
در سال 1381 شهرداری قدس با عنایت به عدم توافق و فروش مالکیت به تعاونی مسکن کارکنان آن شهرداری طی نامه شماره 28249 مورخ 15/5/1381 به استانداری تهران (کمیسیون مغایرتهای غیر اساسی طرح هادی) مکاتبه و خواستار تغییر کاربری ملک از ویژه فضای سبز به کشاورزی میگردد موضوع در گروه کارشناسی مطرح و مورد تصویب قرار گرفته است.
در سال 1383 مجدداً موضوع در گروه کارشناسی مطرح و توافق ضمنی در تفکیک پلاکهای فوق به صورت پنجاه درصد در سهم تعاونی و پنجاه درصد در سهم شهرداری صورت پذیرفته است. (جلسه شماره11 مورخ 8/4/83 استانداری تهران)
بـه گـزارش تسنـیم، شهرداری قدس تا سال 1388 در خصوص پلاکهای فوق اقدامی معمول نکرده در آخر سال 88 توسط شهردار وقت، موضوع بدون ارسال به کمیسیون مغایرتهای غیر اساسی استانداری تهران، طی نامهای به شماره 31835 مورخ 30/10/88 ضمن ممهور نمودن نقشه تفکیکی تعاونی مسکن با تفکیک پلاکها به صورت 100% مسکونی و تمامی آن در سهم تعاونی موافقت مینمایند. این در حالی است که اولاً مورد فوق با ضوابط طرح هادی شهر و همچنین قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای مسکن به شرکتهای تعاونی مسکن و سایر اشخاص حقیق و حقوقی مصوب 6/5/1381 مغایرت دارد. ثانیاً در صورت طی مراحل قانونی طبق ماده 101 قانون شهرداریها حداکثر 50% ملک باید به صورت سرانههای آموزشی، فضای سبز و ... در سهم شهرداری باقی بماند ولی متأسفانه اراضی مذکور طبق اسناد پیوست شماره یک بدون لحاظ سرانه در حال ساخت و ساز آن هم با تراکم 340 درصد میباشد.(پیوست گزارش بازرسی کل کشور)
6- عدم پرداخت حقوق دولتی معادن واقع در محدوده شهریار، شهرقدس به میزان 15% که بر اساس تبصره 6 ماده دوازده قانون اصلاح قانون معادن باید به توسعه شهری و عمران شهر های مذکور تزریق و پرداخت گردد.
7- ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون استحکام در شهرستانهای شهریار، قدس، ملارد، بهارستان، رودهن، بومهن و سپس دادن وجاهت به این ساخت و سازها در کمیسیون های ماده 100 شهرداری(پیوست شماره 10)
8- حذف پارکینگ مورد نیاز ساختمانها و عدم صرف درآمدهای حاصله از حذف پارکینگ جهت احداث پارکینگهای عمومی در شهرستانهای استان تهران (پیوست شماره 10)
9- بر اساس آراء صادره از کمیسیون ماده 99 به شماره 8-210/089 واقع در هستان هفت جوی شهرستان قدس با توجه به مدارک مثبت در خصوص املاک به پلاک ثبتی 3459/1 و 3458/1 بیش از 180 نفرمالک قانونی اقدام به سرمایه گذاری در پلاک های فوق می نمایند و برای دو هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می گردد. در همین راستا گواهی پایانکار به شماره 7-210/99 مورخ 11/11/89 و در کمیسیون ماده 99 صادر و طی نامه شماره 8/210/99 مورخ 11/11/89 فرماندار محترم ابلاغ ولیی متاسفانه بعد از گذشت جندین سال از اقدامات فوق سازمان آب منطقهای و... از خواب بیدار شدهاند و خواستار تخریب کارگاههای پلاک ثبتی فوق شدهاند. (پیوست شماره 2)
جذب و استخدام
انتصابات سلیقه ای افراد فاقد صلاحیت های لازم جهت تصدی مشاغل مدیریتی
1- برابر آمار اعلامی از سوی استانداری تهران طی نامه شماره 1742/42/د – 27/2/93 در بازه زمانی 1/1/1387 لغایت 29/12/1391 حدود 4200 نفر فقط جذب شهرداری های تابعه استان تهران گردیدهاند که این تعداد افراد جذب شده بار مالی فراوانی به شهرداریها تحمیل نموده است. در فرآیند جذب این افراد رعایت قوانین و مقررات و اخذ مجوزهای لازم نگردیده برابر ماده (2) آییننامه استخدامی کارکنان شهرداریهای کشور مستخدمان شهرداریها به چهار دسته (مستخدم ثابت، مستخدم رسمی، مستخدم موقت و کارکنان شهرداری) تقسیم میشوند.
در آئیننامه مذکور هیچ نوع قرارداد استخدامی دیگری پیشبینی نشده و برابر ماده 12 همین آئیننامه برای تأمین نیروی انسانی لازم شهرداریها میبایست قبلاً از وزارت کشور مجوز بکارگیری دریافت نمایند ولی شهرداریهای استان تهران بدون دریافت مجوز اقدام به جذب 2400 نیروی انسانی نمودهاند(پیوست شماره 2) و حتی سهمیههای خاص برای استخدام افراد همچون 3% معلولین و 25% فرزندان ایثارگران و خانواده های شاهد نیز رعایت نشده است حتی یک مورد گزارش خودسوزی در یکی از شهرداریهای غرب استان تهران در اعتراض به این تبعیض گزارش شده است.(پیوست شماره 2)
2- در بررسیهای به عمل آمده از شیوه پرداخت صورت وضعیتهای شرکت پیمانکار تأمین نیروی انسانی شهرداری قدس ملاحظه شد به دلیل عدم رعایت بخشنامه هیأت وزیران در خصوص شیوه پرداخت صورت وضعیتها شهرداری ماهیانه مبالغ حق بیمه پرسنل شرکتی را به پیمانکار تأمین نیروی انسانی واریز کرده ولی پیمانکار به جای 30% حق بیمه مکسور 16/15 آن را به بیمه پرداخت نموده و این باعث تضییع حقوق کارکنان شرکتی شهرداری گردیده است. با توجه به محاسبات صورت گرفته ملاحظه شد در طول سالهای 1385 تا 1390 مبلغ 000/593/819/6 ریال از پرداختی حق بیمه کارگران به سازمان تأمین اجتماعی واریز نشده است (پیوست شماره 2)
3- حق الجلسهها: بـه گـزارش تسنـیم، در شهرداریهای استان تهران تعداد زیادی کمیسیون و کمیته و شورا و ... بصورت غیرقانونی تشکیل و بدون داشتن هر گونه بازدهی فقط محملی برای دریافت حق الجلسه و پاداش جهت برخی از مسئولین شهرداری و برخی از اعضای شورای شهر بابت عضویت در آنها گردیده است. شهرداری جهت پرداخت این مبالغ از شورای اسلامی تقاضای مجوز نموده است و آن شورا پرداخت این مبالغ غیرقانونی را تصویب نموده،اما این مصوبات مورد اعتراض و مخالفت فرمانداری شهرستان قدس واقع گردیده است ولی مسئولین شهرداری بدون توجه به قانون و نظر کمیته تطبیق فرمانداری در خصوص مصوبات شورای شهر اقدام به پرداخت نموده است در حالی که افراد عضو کمیسیونها و شوراهای سازمانها و ... اضافه کار کامل خود را دریافت نمودهاند و این جلسات در ساعات اداری و یا جزء ساعات اضافه کار برگزار شده است لذا تمامی اقدامات غیر قانونی قوق الذکر موجب تضییع حقوق شهروندان گردیده و افزایش هزینههای جاری شهرداریها را در پی داشته و موجب کاهش بودجههای عمرانی گردیده است. (پیوست شماره 2)
4- عدم رعایت قانون انتصابات حسب تبصره الف ماده 54 قانون مدیریت خدمات کشوری
حسب قانون فوق استانداران مجازند حداکثر 15% مدیران سیاسی را از افراد خارج از سازمان یعنی افراد سایر سازمانها در پستهای سیاسی منصوب نمایند؛ اما متاسفانه در استانداریهای تهران، فارس و آذربایجان غربی اینگونه عمل نشده است و همین موضوع موجب بی ثباتی و نارضایتی کارکنان شده است.
وضعیت اسناد هزینهای (دریافتها و پرداختها)
1- پرداخت میلیاردی توسط شوراهای شهر و شهرداریهای استان تهران برخلاف ضوابط و مقررات بابت پاداش آخر سال برای مجموعه مدیرانِ استان و شهرستان، برای نمونه تعدادی از مصوبات شوراهای شهر مختلف که بر خلاف مفاد قانون در شوراهای اسلامی شهرها تصویب و متأسفانه اینگونه اقدامات غیرقانونی مورد تأکید و تأیید کمیته انطباق فرمانداریها نیز قرار گرفته است پیوست و ارائه می گردد.(پیوست شماره 3)
2- لایحه پیشنهادی شماره 12094/1 – 4/12/89 شهرداری شاهدشهر و فردوسیه (از توابع شهرستان شهریار) مثبوت به شماره 1293/110 – 4/12/89 مبنی به اختصاص مبلغ 250 میلیون ریال تحت عنوان پاداش آخر سال مجموعه مدیران شهرستان مورد تصویب مراجع یاد شده قرار گرفته و از حساب شهرداری برداشت شده است. (بر خلاف ضوابط)
لایحه پیشنهادی شهرداری فردوسیه به شماره 17573/178 مورخ 27/11/90 مبنی بر پرداخت پاداش آخر سال به مدیران شهری، شهرستانی و استانی به مبلغ 400 میلیون ریال به تصویب مراجع فوق الذکر (شورای شهر و کمیته انطباق فرمانداری شهریار) قرار گرفته است.
3- لایحه پیشنهادی شماره 16157/16/90 – 280/ الف – مورخ 20/11/90 شهرداری وحیدیه مبنی بر پرداخت مبلغ 300 میلیون ریال بابت تقدیر و تشکر از زحمات مدیران استان و شهرستان که مورد موافقت شورا و کمیته انطباق فرمانداری شهرستان شهریار قرار گرفته است. (برخلاف مقررات)
4- اعضای شورای اسلامی شهر بومهن و شهردار برخلاف ضوابط و مقررات صورتجلساتی را تنظیم و براساس آن مبالغی تحت عنوان پاداش به مسئولان و مدیران شهری شهرستان واستان از حساب شهرداری بومهن برداشت نموده اند.
5- یک دستگاه خودروی ماکسیما برای شهرداری خریداری ولیکن سند آن به نام شخص شهردار صادر می گردد.
6- شهردار وقت بومهن براساس گزارش شماره 185524 مورخ 19/9/91 بازرسی کل کشور علاوه بر شهرداری اسلامشهر همزمان از شهرداری بومهن حقوق و مزایا مبالغی تحت عنوان حق عمران برداشت نموده است.
الف- برداشت غیرقانونی 142 میلیون تومان تحت عنوان پاداش و بلغ 159 میلیون تومان تحت عنوان ترمیم حقوق برخلاف مقررات و ضوابط به پرداخت مبلغ 75 میلیون تومان تحت عنوان پاداش به مسئولین استانی و شهرستانی برخلاف مقررات و قانون شهرداریها برداشت نموده است (پیوست شماره1)
7- دریافتهای غیرقانونی شهرداریهای استان تهران از شهروندان و عدم پایبندی به قوانین و مقررات و توافقات به عمل آمده فی مابین شهرداری و افراد حقیقی و حقوقی که موجب سلب اعتماد گردیده است.
ارتباط مالی فرمانداری ها با شورا های بخش و شهر
طی بررسیهای اولیه هیئت تحقیق و تفحص از تعاملات فرمانداری و شورای اسلامی بخش رؤیت شد بیشترین تعاملات مربوط به مسائل مالی بوده بنابراین هیئت تحقیق و تفحص با تمرکز بر این تعاملات مالی و بررسی حساب های بانکی آن شورا ملاحظه نمود فرمانداری شهرستان ری یا بخشداری کهریزک مبالغ زیادی تحت عناوین مختلف مبلغ یک میلیارد و یکصد و سی و هشت میلیون و ششصد هزار تومان از سوی شورا به معرفی شدگان فرمانداری یا بخشداری پرداخت نموده است به جهت کثرت موارد به دو مورد اشاره میشود:
1- فرماندار شهرستان وقت ری طی نامه شماره 24595/24 مورخ 27/12/1386 خطاب به آقای (ت . ر) رئیس شورای بخش کهریزک درخواست نموده مبلغ سه میلیارد ریال به عنوان قرض الحسنه امانی در اختیار امور مالی فرمانداری قرار گیرد و آقای (س. ه . ع) هم به عنوان تحویل گیرنده معرفی شده است. با توجه به این موضوع که تنها زمینه سند مالی شورا فقط نامه فرماندار میباشد و در هیچ جای دیگر این پرداخت ها ثبت نگردیده و افراد شورای شهر تغییر کردهاند عملاً امکان رسیدگی به موضوع وجود نداشته و این از مصادیق بارز اختلاس میباشد.
2- آقای (م . م) فرماندار وقت ری طی نامه شماره 1089/24 مورخ 4/2/87 خطاب به آقای( ت . ر) رئیس شورای بخش کهریزک دستور پرداخت دو میلیارد ریال را از حسابهای شورای بخش صادر مینماید و شورای بخش چک شماره 540152 مورخ 4/2/87 بانک تجارت را صادر و تحویل آقای ( ه . ع ) مینماید که این مغایر با آئین نامه مالی شورای اسلامی میباشد. (پیوست شماره 1 صفحه 17)
شایان ذکر است چک شماره 540157 به مبلغ پانصد میلیون ریال (چک ردیف 5 جدول) ، چک شماره 33482 به مبلغ پانصد میلیون ریال (ردیف 17 جدول)، چک شماره 93282 به مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال (ردیف 8 جدول)، چک شماره 79467 به مبلغ یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون ریال (ردیف 9 و 10 جدول) و چک شماره 728694 به مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال و چک شماره 877461 به مبلغ سیصد میلیون ریال (ردیفهای 11 و 12 جدول) همگی در وجه آقای (ه . ع) و آقای (ن . ب) قرار گرفته است.
3- سایر پرداختها:
بـه گـزارش تسنـیم، لایحه پیشنهادی شماره 59000 – 17/11/90 شهرداری شهریار مبنی بر خرید دو دستگاه خودرو پژو پارس از شرکت ایران خودرو و واگذاری آن به اداره کل مسکن و شهرسازی استان تهران بر خلاف مفاد بند «ز» ماده 174 قانون برنامه پنجم که مورد تصویب شورای اسلامی و کمیته انطباق فرمانداری شهرستان شهریار قرار گرفته است.
تخلفات استانداری تهران
1- عدم واریز وجوه مأخوذه عوارض پروانه ساختمانی در اراضی مربوط به شهرستان ری به حساب خزانه به مبلغ 000/000/000/15 میلیارد ریال.(پیوست شماره 5)
2- عدم واریز وجوه مأخوزه از بابت عوارض و جرائم ساخت و ساز به حساب خزانه 000/000/847/103 ریال به قانون الحاق یک بند 3 تبصره به عنوان بند 3 به ماده 99 قانون شهرداریها (پیوست شماره 5)
3- عدم رعایت قوانین و مقررات در تخصیص اعتبار به 46 دستگاه اجرایی استان تهران که منتج به هزینه در غیر محل معین هزینه شده است.(ماده 12 قانون سازمان مدیریت بحران) (پیوست شماره 5)
4- استانداری تهران بر اساس بررسیهای به عمل آمده و نامه شماره 1196/173/2 مورخ 21/2/1393 و همچنین نامه شماره 122/20000 مورخ 7/3/93 معاون حقوقی مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور از تاریخ 1387 لغایت 1391 دارای 17 مورد تخلف از قانون بوده است. (پیوست شماره 5)
گزارش هیأت تحقیق و تفحص از استانداری آذربایجان غربی
1- به موجب نامه های شماره 1036/م/ت مورخ 6/7/92 و نامه شماره 1018م/ت و 1046/م/ت مورخ 25/7/92 از سوی هیئت از استانداری آذربایجان غربی آقای (و . ج) درخواست می گردد کلیه حسابهای داخلی که از طریق نمایندگی خزانه افتتاح نگردیده جهت بررسی و رسیدگی در اختیار هیئت تحقیق و تفحص قرار گیرد که اقدامی مثبت صورت نمی گیرد به همین جهت هیئت راساً نسبت به استخراج صورت حساب بانکی اقدام می نماید و مشخص میگردد (حساب شماره 217113008000 نزد بانک ملی شعبه ارومیه مبلغ 576/963/739/101 ریال تا تاریخ 23/7/92 واریزی داشته است که با صرف هزینههای متعدد مبلغ 219/158/535/8 ریال مانده موجود نشان میدهد. شایان ذکر اینکه برای حساب فوق هیچ گونه صورت حساب مالی، اسناد حسابداری و ثبت دفاتر قانونی برای دوره مالی تهیه و نگهداری نگردیده است و کلیه پرداخت ها کلا با دستور آقای (ط.) معاون منابع انسانی و جمعا به مبلغ 357/805/204/93 ریال بدون رعایت نظم و مقررات مالی عمل گردیده است و در خصوص پرداختهای چندصد میلیونی به اشخاص و دفاتر استاندار و سایر اشخاص نیز رعایت مقررات مالی صورت نگرفته است. و حساب شماره 10044 بانک رفاه کارگران و 0107413918009 نزد بانک ملی شعبه مدرس نمونه ای از حسابهایی می باشند که از طریق خزانه افتتاح نگردیده است و این موضوع خلاف قانون و مقررات کشور می باشد (پیوست شماره 6).
2- در بررسیهای بعمل آمده مشخص گردید نحوه توزیع امکانات و اعتبارات و بودجه به صورت متوازن و عادلانه صورت نپذیرفته است که از جمله آنها میتوان به موافقتنامه کمک به تعمیر و تکمیل مساجد با شماره 302024018 مبلغ بیست میلیارد ریال و با اصلاحیه 000/000/949/43 ریال مبادله گردیده که متاسفانه دستگاه مجری به استانداری و اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی اعلام گردیده است در حالی که دستگاه بهره بردار اداره کل اوقاف و امور خیریه بوده است (پیوست شماره 6).
3- عدم ایفای وظیفهذاتی استانداریها و فرمانداریها و بخشداریها در آذربایجان غربی کاملا مشهود میباشد.
4- نحوه نظارت فرمانداریها و استانداریها بر مصوبات شوراهای اسلامیشهر و روستاها بسیار ضعیف و توأمان مصوبات شوراهای شهر مغایر با قانون بوده است.
5- بـه گـزارش تسنـیم، نحوه عملکرد استاندار به عنوان رئیس شورای اشتغال و سرمایه گذاری استان بسیار ضعیف و نامطلوب می باشد. با توجه به پتانسیل های منحصر به فرد اقتصادی، کشاورزی، صنعت و معدن و گردشگری استان آذربایجان غربی و همچنین ویژگیهای منحصر به فرد استان از جمله هم مرز بودن با کشورهای ترکیه، آذربایجان و عراق و امکان دسترسی به ارمنستان با فاصله 15 کیلومتر و همچنین تنها راه ترانیزیتی و راه آهن از استان به ترکیه و اتصال به اروپا و با بهرهمندی از 7 بازارچه مرزی و گمرک مستقر در ورودی کریدور شرق و غرب و عبور خط لوله گاز ایران – ترکیه و اروپا از استان برای صدور، ترانزیت و صدور نفت و گاز با وجود منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو و منطقه ویژه اقتصادی سلماس و با وجود فرودگاه بین المللی ارومیه و خوی جوانان این استان بیکار و در بحران می باشند و مسئولین استان با اعلام آمارهای کذایی تلاش می کنند آمار بیکاری و نرخ منفی رشد اقتصادی و نرخ بالای تورم را کتمان نمایند و به جای تأمل و تفکر برای برون رفت از این وضعیت آقای (و . ج) استاندار آذربایجان غربی با سوء استفاده از موقعیت شغلی اقدام به دریافت و اخذ یک واحد آپارتمان از وزیر راه و شهرسازی سابق می نماید ولی سایر جوانان جویای کار و مسکن که قادر به تامین نیازهای خود نمی باشند در سن 30 و 35 سالگی بدون ازدواج و شغل به اعتیاد و امراض روحی و روانی دچار می شوند.
گزارش هیئت تحقیق و تفحص از استانداری فارس
به استناد نامه شماره ص/93/735/78/56 مورخ 17/4/93 ملاحظه میشود مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری فارس در محدوده زمانی سالهای 1378 لغایت شهریور 1392 تعداد 105 مورد جابجایی در بین 29 فرمانداری یعنی به طور میانگین 6/3 بار و تعداد 208 مورد جابجایی در بین تعداد 79 بخشداری تابعه بطور میانگین 6/2 بار یعنی به عبارتی هر بخشداری 6/2 مرحله در طی 4 سال جابجایی صورت پذیرفته است که این اقدام مغایر با مواد 53 و 54 و 55 قانون مدیریت خدمات کشوری میباشد.
باتوجه به بررسی دفاتر مالی، اسناد هزینه صورتهای مالی ذیحسابی استانداری مربوط به سنوات 87 لغایت 92 همچنین مراجعه و اخذ اطلاعات از دستگاههای نظارتی استان (دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، دادگستری استان) تخلفات ذیل مشاهده گردیده است.
1- طبق سند حسابداری شماره1983 مورخ 31/1/91 ذیحسابی استانداری (پیوست شماره 12) مبلغ 000/000/000/4 میلیارد ریال از محل اعتبارات ضروری استانداری بابت قرارداد و دوره آموزش دهیاران و اجاره محل باغ مهرجوان در وجه سازمان همیاری استان پرداخت گردید لیکن طبق مدارک و مستندات و تحقیق و تفحص از سازمان همیاری:
اولاً: ذیحساب استانداری صرفاً بنا به دستور استاندار وقت (ح. ص. ع) مبلغ مذکور را از محل اعتبارات ضروری و خارج از شمول در تاریخ 18/10/90 بدون هیچگونه مدارک مثبتهای جهت کمک به وضعیت نقدینگی سازمان همیاری بنا به درخواست آقای (م. الف) معاون عمرانی وقت در وجه سازمان همیاری پرداخت نموده است و سپس از سازمان همیاری خواسته شده مدارک صوری زیر تهیه و به ذیحسابی ارائه گردیده است.
ثانیاً: طبق مدرک پیوست مبلغ 000/000/600/3 ریال از وجه مذکور بابت اجاره یک ساله (1390) باغ مهر جوان (پذیره پرداختی به باغ مهر جوان) باغ مذکور از تاریخ 29/11/92 با توجه به پرداخت حق پذیره آن توسط استانداری متعلق به استانداری بوده ضمن اینکه اساسنامه سازمان همیاری (پیوست شماره 13) رئیس شورای سرپرستی سازمان همیاری به استاندار و نایب رئیس آن معاونت عمرانی استانداری و همچنین رئیس دفتر فنی استانداری و مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری نیز به عنوان عضو هشت نفره شورای مذکور بوده بنابراین عقد قرارداد استانداری با سازمان مذکور به نوعی تبانی در معاملات دولتی محسوب میگردد و تمامی مدارک در سند صوری تهیه و ارائه گردیده است.
ثالثاً مبلغ 000/000/000/4 ریال از کل وجه سند هزینه مذکور بابت قرارداد اجرای دوره آموزشی ویژه دهیاران بین استانداری و سازمان همیاری منعقد گردیده در صورتی که به شرح پیش گفته کادر مدیریتی سازمان همیاری اکثراً مقامات استانداری بوده مغایر مفاد آئیننامه معاملات دولتی میباشد.
ضمن اینکه استان فارس خود دارای مرکز آموزش کارکنان دولت و متصدی موضوع آموزش میباشد لذا عقد قرارداد آموزش با سازمان همیاری که صلاحیت قانونی این امر را ندارد خلاف قانون و مقررات میباشد شایان ذکر است مشابه چنین اقدامی در استان آذربایجان غربی نیز اتفاق افتاده است که در تحقیق و تفحص آن استان ذکر گردیده است.
2- طبق بررسیهای به عمل آمده دو دستگاه خودرو ماکسیما و یک دستگاه لندکروز و دو دستگاه رونیز از طریق سازمان همیاری استان فارس خریداری و به فرمانداریهای تابعه استان فارس واگذار گردیده است. اقدام مذکور با توجه به اینکه هیچگونه مجوز قانونی و اعتبار جهت خرید خودرو وجود نداشته این اقدام سازمان و استانداری خلاف ماده 4 قانون بخشی از مقررات مالی دولت در خصوص ممنوعیت دریافت هرگونه کالا و خدمات تحت هر عنوان از اشخاص حقیقی و حقوقی توسط دستگاههای اجرایی میباشد.
مشابه اقدامات فوق در استانداریهای تهران و آذربایجان غربی مشهود میباشد. (پیوست شماره 14)
3- طبق سند حسابداری شماره 957 مورخ 24/9/92 سازمان همیاری مبلغ 000/300/324 ریال به حساب بستانکاری استانداری نزد همیاری منظور گردیده که طبق مدارک پیوست سند فروش دو دستگاه وانت تویوتا مستعمل استانداری که از طریق مزایده سازمان همیاری به فروش رسیده وفق ماده 39 قانون محاسبات عمومی بایستی به حساب درآمد عمومی نزد خزانهداری کل واریز گردد. (پیوست شماره 12)
بـه گـزارش تسنـیم، مراتب فوق الذکر اگر چه در سه استان مورد بررسی قرار گرفته است ولی باید بگویم اکثر استانها دچار این مشکلات و معضلات می باشند. امید است قوه مجریه و قضائیه و مسئولین کشور با افرادی که از موقعیت شغلی خود به جای خدمت، سوء استفاده می نمایند برخورد جدی نمایند تا در آینده شاهد این گونه اقدامات خلاف قانون و مقررات نباشیم (پیوست شماره 7).
حسین گروسی
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از استانداریهای فارس، تهران و آذربایجان غربی