انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

مدیریت شهری مدیریت شهرداری

چهارشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۴۷ ق.ظ

 

مدیریت شهری  مدیریت شهرداری

مقدمه:

دموکراسی یکی از شیوه های زندگی اجتماعی است که دستیابی جامعه را به حقوق طبیعی و اساسی آن تسهیل
می­نماید. دموکراسی را باید در عرصه مدنیّت آموخت و آموزاند بی­تردید انتخابات و مدیریت شورائی یکی از موثرترین میدان های آموزش آن می باشد.

البته دموکراسی فقط به رأی دادن نیست، چنانچه مدنیت به شهرنشینی خلاصه نمی­شود. هم دموکراسی، و هم مدنیت علاوه بر مقوله ذهنی، دارای قواعد عینی نیز هستند، و وجود این دو مفهوم را باید درمتن زندگی یکایک شهروندان جستجو نمود.

یکی از این عینیت­ها، ارج نهادن شهروندان به رأی خود و پیگیری مطالباتی است که به آن حقوق شهروندی
می نامند، حقوقی که به طبع شهرنشینی به تک تک شهروندان تعلق دارد و دستیابی به آن از جمله نیازهای ضروری هر شهروند در یک جامعه مدنی است.  

استقرار شوراها در بستر مدیریت شهری، که با آرای عمومی شهروندان انتخاب شده و افکار عمومی را در احراز حقوق شهروندی نمایندگی می کند  یکی از بارزترین نهاد دموکراسی است، که ضمن حضور مستقیم در مدیریت شهری، وظیفه پاسخگویی مطالبات مشروع و قانونی شهروندان را بعهده می­گیرد. البته چگونگی کیفیت نمایندگی افکار عمومی شورای منتخب با میزان استقبال رأی دهندگان نیز رابطه مستقیم دارد. به هر رو ارزیابی عملکرد نمایندگان منتخب در مقاطع مختلف دوران تصدی گری آنان، رأی دهندگان می­توانند میزان رضایتمندی خود را از رأی داده شده مورد سنجش قرار دهند.

یکی از وظایف اصلی و اولیه شورای اسلامی انتخاب شهردار است، حال این انتخاب در چه فرایندی؟ و با چه معیارهایی؟ صورت گیرد، خود بحث جداگانه ای را می طلبد.

اما چنانچه شورا برای انتخاب شهردار، براساس عقلانیت و رعایت موازینی که منافع شهر و شهروندان را در پی داشته باشد، ارزیابی عملکرد آنان بر فرض همسوئی شورای اسلامی  و شهردار منتخب استوار خواهد بود و منطقاً ارزیابی عملکرد شهرداری را می توان عملکرد شورا تلقی نمود. ولی با توجه به تجربه گذشته این فرض دست کم در شهر بندرانزلی نامحکم و اثبات نشده است.

ارزیابی عملکرد مدیریت شهری بندرانزلی در مقاطع مختلف، ناگزیر ما را به مقایسه با عملکرد دوره مشابه گذشته مدیریت شهری خواهد برد! گذشته ای که جناح بندی و خود محوری ها، بی عملی و ویرانی را به شهر و شهروندان تحمیل نموده است. اما برای جلوگیری از یادآوریهای گذشته پر التهاب و مأیوس کننده، صرفاً به عملکرد این دوره با توجه به آمارهای منتشره و عینیت های ملموس می پردازیم. تا شهروندان گرامی بتوانند از میزان رضایتمندی خود از رای داده شده واقف شوند.

 شورای اسلامی یا (نهاد سیاستگذاری مدیریت شهری)

شورای چهارم و ویرانی های انباشته شده گذشته !

شورای چهارم بندرانزلی با توجه به افزایش جمعیت درون شهری، تعداد اعضاء آن نیز از 7 نفر به 11 نفر افزایش یافت. اعضاء منتخب به لحاظ ماهیتی، اگرچه اکثریت آن از اعضاء شورای اسلامی دوره سوم هستند، اما با راه یابی افراد جدید به شورا، ظاهراً ترکیبی از تجربه، علم و انرژی را بوجود آوردند که می توان تحولات فکری و سازندگی را از ان انتظار داشت.

این شورا از شهریور 1392 طبق روال قانونی پس از مراسم تحلیف و امضاء سوگند نامه کار خود را آغاز نمود. و واولین وظیفه خود را که انتخاب شهردار است، در یک پروسه 2 ماهه در جلسات علنی پرشور و تنش زا از بین 3 داوطلب مطرح انجام داد. «تنش زا از این جهت که تصمیمات شورائی که از طریق بحثهای  اقناعی و آنهم در حضور شهروندان صورت می گیرد، طبعاً تنش آفرین خواهد بود» این شورا پس از انتخاب شهردار، ابتدا تشکیلات سازمانی خود را به شرح زیر ساماندهی نمود.

1. جلسات علنی شورا با اطلاع رسانی قبلی

2. تشکیل 3 کمیسیون اختصاصی تحت عناوین:

الف)کمیسیون  «فنی، مالی و برنامه ریزی»

ب) کمیسون «فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و حقوقی»

ج) کمیسیون «ترافیک و شهرسازی»

3. تعیین شرح وظایف هر یک از اعضاء جهت رسیدگی به امور وظایف شورا

4. راه اندازی سایت اینترنتی شورا

5. تشکیل شورای ترافیک با مشارکت مسئولین حمل و نقل درون شهری

(اینها اقداماتی بود که رسانه ای شده و قابل رویت در رسانه های اینترنتی و سایت شورا می باشد.) پس از آن شورا به بررسی و برنامه ریزی مسائل درون شهری که الله ماشاله کم هم نیستند پرداخت.

یکی از اثرگذارترین اقدام شورای چهارم تشکیل جلسات علنی با اطلاع رسانی قبلی به موقوع بود، که ضمن اعتماد سازی، شهروندان علاقمند را به حضور در جلسات ترغیب می نمود، تا از چند و چون کیفیت تصمیمات شورا مطلع شوند، ولی مدتیست که اطلاع رسانی برای حضور عمومی شهروندان در جلسات علنی شورا به طور محدود و حتی گزینه ای صورت می گیرد، اما طبق اطلاع، تا زمان تحریر این یادداشت خوشبختانه جلسات شورا همچنان با وسواس و طبق برنامه پیش بینی شده و ظاهراً بدون چالش های جناحی تشکیل شده و دستاوردهایی هم داشته است که نتایج آن، عملکردهایی است که با مصوبات در این جلسات و رایزینی های شورا به دست آمده است. از جمله جمع آوری گاریهای پیاده روی خیابان آذربایجان (روبروی امامزاده صالح) و خیابان ساحل قو (روبروی بی بی هوریه) که با همراهی دادستان محترم شهر و سایر مقامات امنیتی شهر صورت گرفت، که شاید خود زمینه ساز بر چیدن تصرفات سایر معابر و خیابانهای شهر از جمله خیابان بوعلی و شنبه بازار و راسته ماهی فروشان باشد . تعریض خیابان تکاوران نیز در رایزنیهای فراوان با نیروی دریائی انجام شد، و همچنین اصلاح خطوط حمل و نقل در چهار راهها و میادین و  اجرای طرح ترافیک در زمان پیک ورود مسافران به شهر به پیشنهاد شورای ترافیک و ....................... می باشد.

یکی دیگر از اقدامات دلگرم کننده شورای اسلامی، دعوت از مدیران ارشد ادارات استان به جلسات علنی شورا بود، که ضمن طرح مشکلات موجود شهری، اقدامات جدی تری را جهت رفع این معضلات از مدیران خواستار شدند. و یقیناً قول و قرارهایی از طرف آنان برای بهبود وضعیت داده شد که موجبات دلگرمی موقت شهروندان را فراهم نمود.

اما پس از سپری شدن ماهها از قول و قرارهای این جلسات متأسفانه شهروندان اقدام مثبتی مشاهده نکردند. به نظر
می رسد که قول و قرارهای داده شده در این جلسات مسئولانه نبوده، و یا پی گیریهای احتمالی از طرف شورا راه به جایی نبرده است. که ذیلاً نمونه هایی از این، نابسامانی های مزمن درون شهری اشاره می شود که نیاز مبرم به
پی گیری های مستمر شورای اسلامی شهر دارد.

- لوله های فاضلاب بهداشتی با هزینه های سرسام آور و کندوکاریهای زمانبر که زیانهای مالی حتی جانی! شهروندان را در پی داشت در زیر خاک پنهان گردیده و نیمه کاره رها شده است و «بنا به اظهار مدیر کل آبفای استان در جلسه علنی مرداد ماه 93 شورا» مراکز تصفیه انزلی و غازیان تا پایان سال 93 را ه اندازی و قابل بهره برداری خواهد شد که تاکنون هیچ اقدام عملی مشاهده نگردیده است.

- سازمان آب منطقه ای که برابر اصل 45 قانون اساسی و فصل اول قانون توزیع عادلانه آب مصوب 16/12/61 مجلس شورای اسلامی، مالکیت و حفاظت از آبها ی دریاها و تالاب، انهار، آبهای سطحی و زیرزمینی کشور را بعهده دارد، چه اقدامی در ارتباط با تجاوزات به حریم تالاب، بستر آبراهه ها و سواحل دریا کرده اند؟

در شهر ما در بستر آبراهه های اصلی تالاب ساخت و ساز می­کنند و سواحل را تا عمق دریا با فنس و دیوار تصرف می کنند. سازمان آب منطقه ای همچنان در بی عملی و سکوت به متجاوزین اجازه می دهد تا به حقوق شهروندی و حریم عمومی تجاوز نمایند.

- می دانیم که یکی از شهرداران دلسوز اسبق این شهر اداره برق انزلی را وادار نمود که برق رسانی برق روشنائی معابر خیابانهای اصلی غازیان و انزلی را کابلی نماید. با توجه به گسترش شهر و احداث خیابانهای جدید هنوز برق رسانی و روشنائی معابر همچنان با سیمهای هوائی راه اندازی می شود، که ضمن ایجاد مخاطرات جانی و مالی در زمان حوادث غیرمترقبه، چشم انداز زشتی را به این شهر گردشگری تحمیل می نماید. علاوه بر آن تیرهای برق رسانی در خیابانها و کوچه های عقب نشینی شده همچنان در وسط معابر خودنمائی می کند و مزاحمت شهروندان را در پی دارد. متأسفانه اداره برق حتی به اعتراضات مردمی در این زمینه پاسخ نمی دهد.

- اداره میراث فرهنگی مناره این نماد تاریخی و بسیاری از ساختمانها و تاسیسات انزلی را به عنوان میراث فرهنگی به ثبت رساند، و به امان خدا رها شده و رو به ویرانی است وموجبات زشتی واشفتگی منظرشهری این شهرگردشکری گردید

- سازمان محیط زیست به بهانه آسیب رساندن به تالاب  کار احداث کنارگذر رابه تاخیرانداختند ، شوربختانه تالاب بدون کنارگذر رو به نابودی است. این سازمان در مورادی همچون.کارگاههای صنعتی آلوده کننده صوتی و مواد زیان آور در اماکن مسکونی و پر تردد . تصرف سواحل و بستر آبراهه های اصلی تالاب . ورود فاضلاب تاسیسات  بهداشتی شهرداری که بدون واسطه و سپتیک غیرهوازی در لبه های آبی آبراهه ها رها شده است .زباله های دپوشده درحاشیه تالاب .جمع اوری زباله های بیمارستانی چه اقداماتی انجام داده اند؟آیا وظایف این سازمان به جمع آوری زباله ها در پارکها به صورت نمادین با حضور رسانه ها خلاصه می شود؟

- اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در قبال احداث موج شکنها، که با تصرف تنها ساحل مورد استفاده شهروندان همراه بود، چه امتیازی برای شهر و شهروندان گرفته شد. این اداره کل در زمان شروع توسعه دریائی به مردم این شهر قول داد، که زمین مخروبه بین پارک و موج شکن را به هر قیمتی شده خریداری نموده و پارک پاسدارن را به موج شکن متصل نماید. اما این قول هم به اصطلاح «قول و وعده سرخرمنی» بوده چرا که زمین مخروبه همچنان مخروبه باقی ماند مضافاً اینکه ساحل 60 متری آن نیز که جز منابع ملی و متعلق به عموم می باشد با فنس تا داخل دریا تحدید حدود شده و مردم در استفاده از آن محروم شدند.

- منطقه آزاد تجاری که نام شهر ما را به یدک می کشد از جمله پتانسیل هایی است که شورا با رایزنیهای خود
می­توانست ضمن ایجاد اشتغال برای انبوه بیکاران در این شهر امکانات ورزشی، هنری و گردشگری درون شهری فراهم نماید.

- در ملاقات با آژانس بین المللی همکاری های ژاپن «جایکا» که کار احیای تالاب انزلی را در دست اجرا دارد، چه کمکهایی را در زمینه اکوتوریسم و آموزشهای زیست محیطی انجام گرفته است ؟و چه میزان از درخواست این آژانس در برنامه شورا گنجانیده شده است.؟ایاادعای این اژانس درارتباط باایجادکارگاه های اموزشی دراین حوزه محقق شد؟

اینها و بسیاری از خرابی های کهنه و فراموش شده این شهر، از جمله کنارگذر نیمه کاره 18 ساله و پل 8 ساله، سد معابر و تصرف معابر عمومی، ساخت و سازهای بدون مجوز .کاهش چشمگیرتعداددانش اموزان درسالهای اخیر .کمبود امکانات وفضای ورزشی دراین شهرورزش خیز .کمبود فضاهای فرهنگی وهنری ومهمتر ازهمه جلوگیری قانون گریزی  از جمله مطالباتی هستند که شهروندان انتظار دارند شورای چهارم در فرصت باقی مانده با پی گیریهای مستمر خود به یک سرانجام مطلوب برساند و مهمتر از همه با اعمال حاکمیت قانون عدالت و امنیت را به جامعه برگرداند و اعتماد عمومی را اشاعه نماد «بررسی عملکرد شهردار و وضعیت شهرداری در فرصتی دیگر به عرض می رسد»

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۳
رئیس هیات مدیره

نظرات  (۱۴)

۲۶ اسفند ۹۵ ، ۲۳:۰۱ نمازخانه چند نفره ؟صیادان
شایعه شده است که ساختمان غجیب  دهانه پل انزلی  کاربرد نمازخانه برای صیادان را دارد .
اگر چنین باشد واگذاری یک موقعیت استراتژیک و امنیتی مهم به یک گروه شغلی خاص برای تجمع  به منظور  برپایی نماز و سایر  اعمال  ... بیسار حیرت آور است و  فرمانداری و شورای تامین باید پی گیر موضوع باشند چون   جایگاه صید صیادان بسیار دورتر از  محل فروش ماهی توسط سماکان و ماهی فروشان  زیر پل  است .
چرا باید  صیادان یا ماهی فروشان نمازخانه اختصاصی صنفی  داشته باشند ؟ پس کارکرد مسجد  سرخی که همه بازاریان و کسبه از قدیم الایام در آنجا به طاعات و عبادات می پرداختند  چیست ؟
لطفا شهرداری  هنگام احداث ساختمان تابلوی  ساختمان را  نصب نماید و نام کارفرما و مهندس سازه و مهندس معمار آن را  ذکر کند  تامردم  دچار سردر گمی نشوند .
نصب تابلوی ساختمان حین ساخت از ملزومات  مبحث بیستم مقررات ملی ساختمان است و شهرداری می تواند مانع  از  اجرای عملیات ساختمانی آن شود !! حال اگر شهرداری می داند که چه می سازد  شهروندان هم باید بدانند که شهرداری چه عملیات عمرانی را دنبال می نماید .
۲۳ اسفند ۹۵ ، ۲۲:۰۲ مناره و میدان - شهرداری - میراث فرهنگی

چندی است  ساختمانی عجیب در دهانه پل انزلی  مشغول ساخت   است   آیا این ساختمان دو طبقه  باجه نگهبانی پل  است  ؟ و برای کنترل ورود و خروج پیاده و سواره پل کاربردی در آینده  دارد    ؟

صرف نظر از نحوه دسترسی  ارباب رجوع به این ساختمان که خود  تشدیدکننده معضل  ترافیک پل و کندی عبور و مرور است  ،  صد البته   برخلاف مقررات راهنمایی و رانندگی   در محل ورودی پل  مستقر شده است .

مشکلاتی مثل   عبور عابر پیاده از  عرض پل  یا دهانه  ی ورودی  پل  ،  چگونگی دسترسی خدمه و کارکنان مستقر در ساختمان  به محل کار ؟    ، توقف  وسایل  نقلیه  برای دسترسی  به ساختمان برای دریافت خدمات تنها یکی از  صدمات جبران ناپذیر جانمایی است .

 ارتفاع نامانوس   و غیر عادی ختمان  در دهانه پل  برخلاف اصل اول معماری ایرانی اسلامی  دکتر پیرنیا   ، ضد  اصل  "مردم واری "  و تناسب   انسان و ساختمان  و کاربردهای آن  است . این ساختمان  برخلاف  اصول شهرسازی  و حد نصاب تفکیکی برای ساخت واحد های تجاری اداری مسکونی  و برخلاف طرح جامع شهری انزلی   مصوب  92 است   .  

 این ساختمان اگر کاربردی هم باشد  کندی حرکت سواره را  در پل انزلی  چند  برابر تشدید می نماید  .  این کار غیر ازایجاد مشکل ترافیکی   ، چشم انداز و منظر  تنها میدان اصلی و قدیمی شهر انزلی را که نمای آبی  و سفید مناره انزلی است  با بستن   زاویه  دید " منظر میدان و مناره  "   ،  تایید کننده  کج سلیقگی  متولیان  شهر انزلی در تصمیم گیری هایشان  برای  مدیریت شهری  است که  با اتکا بر مشاوران  و کارشناسان ناکارآمد  و غیر متخصص  صورت گرفته ا    و  تخلف از  قوانین شهرسازی و ایمنی و  حریم راه  را بیشتر از پیش به  نمایش می گذارد  .

در حالی که ساخت و ساز در حریم میدان و مناره  دارای محدودیت ارتفاعی است  این ساختمان با ماسک کردن   زاویه دید  و  با محدودیت دید  منظر در هنگام ورود به میدان اصلی شهر   ،   همه انتظارات  مسافرین و گردشگران و مردم انزلی را  نقش بر آب می سازد .

 شهرداری و شورای شهر  انزلی  با دهن کجی به سازمان  میراث فرهنگی  کشور به عنوان یکی از سازمان ها ی دارای حق رای در تصویب طرح جامع  توسعه در  شورای عالی شهرسازی و معماری    و  شهروندان  انزلیچی  با بستن زاویه دید لازم هنگام ورود   به میدان اصلی ، با حرکت زیر پوستی   به ظاهر قانونی از نظر ارتفاعی در بد ترین نقطه دید منظره شهری ،  تمامی  میراث گذشته و تاریخی انزلی  را با جانمایی ساختمانی جدید الاحداث  و ناهماهنگ با محیط اطرافش   به سخره گرفته است .

۲۲ تیر ۹۴ ، ۲۲:۲۹ برنامه ریزی شهری - مدیریت شهری

اگر برنامه ریزی های کشور حول شش محور می چرخد که برنامه ریزی شهری در  محور پنجم آن قرار گرفته است 4 محور دیگر بالاتر از آن ، امنیت ملی ، توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی قرارگرفته است .این تقسیم بندی اگر بر اساس الویت باشد ، نشان می دهد که محیط زیست ، موضوعات اجتماعی ، موضوعات توسعه اقتصادی و امنیت ملی بسیار بسیار مهم تر تشخیص داده شده اند و هریک می تواند توسط الویت مافوق خود تحت الشعاع قرار گیرد .
به این ترتیب یک طرح توسعه شهری ،  ناچاراً باید  تحت الشعاع   یک طرح زیست محیطی قرار  بگیرد .   اسفناک  آن زمانی که
 است  که یک  طرح زیست محیطی با ارزیابی غلط و در نظر نگرفتن همه ی جوانب تاثیر گذار  و برآورد هزینه – فایده  به مرحله اجرا در بیاید .
نتیجه ملموس آن در بندر انزلی  ورود و  رشد و تکثیر کنترل نشد ه   "  جلبک آزولا " در تالاب بین المللی انزلی   در سال 1363   از  کشور فیلیپین  است که   با مقاصد کاربردی – تحقیقاتی  از طریق  سازمان جهاد کشاورزی  وارد استان گیلان شد ، اما  عملاً  باعث   از بین بردن  زیستگاه تخم گذاری ماهیان دریایی  مهاجر به  تالاب انزلی برای تخم گذاری  و مضافا ً کاهش ماهیان کفزی تالاب شده است .  رشد بی رویه جلبک آزولا مانع رسیدن نور و اکسیژن به آب شده، محیط را برای آبزیان مختلف بسیار نامناسب ساخته و بدین ترتیب خسارت های اقتصادی فراوان به بار آورده است.(1 )

  کاهش میزان صید کیلکا ماهیان دریای خزر به واسطه شانه داردریایی  ژله ای مانند  ،  در سال 1378 ،  که با تخلیه  مخزن  آب   توازن  کشتی های تجاری  از دریای  سیاه   وارد چرخه زیستی  دریای خزر  شد  اقتصاد  مبتنی بر صید وصیادی  انزلی را به سوی نابودی   نزدیک می سازد . کاهش جمعیت کیلکا ماهیان  ،  روی موجودات دیگر از جمله ماهیان خاویاری و فوک آبی دریای خزر که از این ماهی تغذیه می کند تاثیر می گذارد  و می‌توان یکی از علل کاهش ماهیان خاویاری و تهدید جدی انقراض فوک خزری را این امر دانست. (2 )

اخیراً اثرات  زیست محیطی ناشی از استقرار و جانمایی بد سد گتوند در خوزستان بر روی گنبد های نمکی که باعث شور شدن آب شیرین رودخانه های پشت این سد  می شود  و نابودی کشاورزی   خوزستان در صورت  استفاده از این میزان شوری  در آب های کشاورزی  توسط وزیر کشاورزی عیسی کلانتری اعلام شد  و نمونه های دیگری که نشان می دهد چگونه طرح ها و برنامه ریزی های بالادست   می تواند اثرات غیر قابل انکاری در حوزه ی  برنامه ریزی  شهری   داشته باشد و تغییر سریع اهداف کوتاه مدت  ، بدون توجه به برنامه ریزی میان مدت و دراز مدت را عملاً شاهد هستیم .

------------------------------

توضیح 1  : ریشه واژه آزولا کلمه ای یونانی به معنی " در خشکی مردن "، موطن اصلی این سرخس آبزی  را که در همزیستی با جلبک سبز آبی  زندگی می کند   ، آمریکای شمالی می دانند، این سرخس برای نخستین بار در سال ۱۷۸۳ میلادی توسط لامارک شناسایی شد. با توجه به پراکنش وسیع آزولا، رشد سریع و قابلیت تثبیت ازت، ضروری است تا با انجام اقدامات مدیریتی مناسب، رشد وتکثیر این گونه گیاهی را کنترل تا علاوه بر جلوگیری از برهم خوردن تعادل اکولوژیکی اکوسیستم های آبی از این گیاه برای مصارف مختلف استفاده بهینه کرد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان  با اشاره به لزوم جمع آوری آزولا ازسطح تالاب انزلی گفت: با توجه به مخاطرات زیست محیطی گیاه مهاجم آزولا، جمع آوری فیزیکی این گیاه ازسطح تالاب از برنامه های مهم طرح احیای تالاب انزلی است.

اردشیر روحی ماسوله افزود : آزولا به تدریج و با استفاده از سه دستگاه شناور مکنده از سطح تالاب انزلی جمع آوری خواهد شد و با اجرای طرح احیای تالاب بین المللی انزلی این تالاب به عنوان سرمایه ای طبیعی برای نسل های آینده حفظ شود.  

توضیح   2:  شانه‌دار مهاجم  ، با نام علمی نمیوپسیس لیدی (Mnemeiopsis leidy    ، در تمام مراحل زندگی خود گوشتخوار است و از فیتوپلانکتون‌هایی تغذیه می‌کند که غذای انواع ماهیان   دیگر  دریای خزر به ویژه کیلکا است؛ لذا شانه‌دار مهاجم رقیب بزرگی برای کیلکا ماهیان محسوب می‌شود و افت شدید جمعیت   کیلکا   ،  با کاهش میزان صید کیلکا از یک صد هزارتن  در سال 1378  به  بیست هزار تن در سال 1392  ،  باعث ورشکستگی عده زیادی از صیادان کیلکا شده است ،  به طوری که 119 تعاونی صید در استان‌های شمالی به 29 شرکت و 29 فروند لنج صیادی  (در سال 1392  ) کاهش یافته است. 

لطفاٌ  در مورد کاربری  (( مرکز خدمات محله )) و سرانه استاندارد آن  مطلب بنویسید  ، تفاوت کارکرد آن با مسجد محله و وطایف  هیات امنای  مسجد محله چیست "
حدود دوماه پیش چندین بار  با شهرداری تماس گرفتنم و مفقود شدن سطل زباله کنار خیابان را گزارش دادم ، پس از بررسی موضوع توسط مسئولین قول مساعد برای جایگزینی سطل  زباله پایه دار   داده شد. از آن موقع تاکنون همچنان این محل بدون سطل زباله است ؟
آیا  نظارتی بر شرکت خصوصی خدمات شهری درساعت  و فواصل جمع آوری زباله و شستشوی  بهداشتی  و ضد عقونی ظروف جمع آوری زباله می شود . چرا  نباید  شستشوی  بهداشتی ظروف  جمع آوری زباله    جزو شروط قرارداد با شرکت های خدماتی باشد  . حداقل در تابستان  این کار انجام شود  چون نهایتاٌ در بهداشت محیطی محلات تاثیر گذار است .

نظارت؛ حلقه گمشده برون‌ سپاری در شهرداری‌ها

 جام جم 

آن لاین

http://www.jamejamonline.ir/NewsPreview/1916122253454749231

«««پنجشنبه 3 اردیبهشت 1394 ساعت 08:31 

با توجه به اصل 44 قانون اساسی شهرداری‌ها بخشی از وظایف خود را به بخش خصوصی واگذار کرده و معتقدند اگر برای انجام تمامی وظایف خود بخواهند نیرو جذب کرده و رسیدگی به امورات آنها را خود به عهده بگیرند تبدیل به سازمانی عریض و طویل خواهند شد به همین دلیل به چابک‌سازی پرداخته و بخشی از وظایف خود را به پیمانکاران می‌سپارند.

 

اما نحوه برخورد برخی پیمانکاران شهرداری با مردم یک پای حوادثی است که شهرداری ها باید پاسخگوی آنها باشند، نکته اینجاست که شهرداری ها ادعا می کنند برای کارکرد بهتر مجبور به برون سپاری و استفاده از پیمانکاران هستند، اما در برابر منتقدان تاکید می کنند درسایه نبود نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکاران این استفاده افراطی از پیمانکاران به آفت مدیریت شهری بدل شده است.

به نظر می رسد در این میان ساز وکار دقیقی برای انتخاب پیمانکاران وجود ندارد یا دست کم نظارت سفت و سختی روی فعالیت آنها صورت نمی گیرد، گواه این ادعا نیز خبرهایی است که تاکنون از گوشه و کنار کشور منتشر شده و روح جامعه را جریحه دار کرده است بار دیگر لزوم توجه ویژه به نحوه فعالیت پیمانکاران و تجدید نظر در نحوه انتخاب آنها را یاد آور می شود.

»»»

به نقل  از سایت موج شکن انزلی با تاریخ انتشار  17 تیر 1394  و کدخبر  : 17600، با موضوع : " پورشعبان :تجمع همسران کارگران  اقدام درستی نبود  " ،  بر می خوریم که نشان می دهد  که تاخیر در پرداخت  دستمزد  موجب این تجمع بوده است . اما کارگران و کارکنان این شرکت ها  اکثراٌبا قرارداد سفید امضا و بدون پرداخت  حق بیمه ، از شدت فقر و بیکاری جذب این شرکت ها می شوند .

آن چه که صرفه و صلاح این شرکت ها است  ندادن دستمزدهای واقعی به کارگران و پرسنل تابعه است و آنچه که تحت نام برون سپاری  رخ می دهد به نوعی گریز از قانون برای نپرداختن حقوق واقعی حق بیمه قانونی کارگران و کارمندان  است که به منظور چابک سازی دولتی  از این دست صورت می گیرد، درعین حال گزارش ها حاکی از آن است که نه تنها  از پرسنل  شهرداری  تهران  و سایر شهرداری ها  از جمله  شهرداری انزلی   کم نشده است بلکه   عملاٌ بخشی از هزینه های عمرانی  در بودجه  شهرداری را تحت نام مناقصه های برون سپاری برای 

انجام خدماتی که پرسنل شهرداری موظف به انجام آن بودند بدون کاهش  همان میزان  از هزینه های  جاری ، بر روی هزینه های عمرانی سرشکن می کنند .

 برون سپاری واحد صدور پروانه ساختمانی و خدماتی از این دست در یک شهرستان کوچک ، با آنکه تعداد مراجعات مردم آن چنان افزایش نیافته  است و آنچه که موجب طولانی شدن زمان سرویس دهی به ارباب رجوع می شود  نبودن  اتوماسیون اداری امور بخش صدور پروانه ساختمانی  در شهرداری است که درصورت  پیاده سازی با یک کاربر دیپلمه نیز قابل راه اندازی است .  کاهش  دیداری  و چشم در چشم شدن پرسنل و ارباب رجوع و یا برون سپاری  به دلیل  تکریم ارباب رجوع ، تایید کننده نحوه برخورد بد پرسنل اداری با شهروندان است که با برون سپاری نه تنها حل نمی شود  ، بلکه عملا تا دریافت پروانه برای امضای صلحنامه و توافقنامه و رفع شبهات باید چندین بار به شهرداری مراجعه نماید .

 مدیریت شهری  زیرشاخه ای از برنامه ریزی  شهری  است و  

مدیریت یعنی کار کردن با افراد و گروهها برای رسیدن به مقاصد سازمان. وظایف مدیریت عبارتند ازبرنامه‌ریزی، سازماندهی، نظارت و انگیزش.

تمامی این وظایف برای مدیریت شهری نیز متصور است.

مدیریت شهری باید برای شهر برنامه‌ریزی کند، فعالیتهای شهر را سازمان دهد، بر فعالیتهای انجام شده نظارت کند، حتی برای انجام بهینه امور، انگیزش لازم را در سازمان مدیریت شهری ؛ سایر نهادها ؛ بخش خصوصی و شهروندان ایجاد نماید.

رشته مدیریت شهری از دیدگاه سلسله مراتب رشته ای، زیر مجموعه ای از حوزه برنامه ریزی شهری است .

حوزه برنامه ریزی شش شاخه اصلی دارد که عبارتند از

  • امنیت ملی
  • توسعه اقتصادی
  • اجتماعی
  • محیط زیست
  • شهری
  • توسعه منطقه ای   
  •   >>>  زیر شاخه پنجم یعنی برنامه ریزی شهری بر اساس سه اصل ایجاد آسایش، امنیت، رفاه برای ساکنان شهر استوار است که البته این سه اصل ممکن است در هر شهر بر اساس فرهنگ و پیشینه ساکنین تعاریف متفاوتی داشته باشد. در زیر شاخه رشته برنامه ریزی شهری ده بخش قابل تفکیک به شکل زیر وجود دارد:
    1. طبیعی – اقلیمی
    2. زیست محیطی
    3. اقتصادی
    4. اجتماعی
    5. جمعیتی
    6. تاریخی
    7. زیر ساخت
    8. کالبدی
    9. مدیریتی
    10. سیاسی

    به عبارت دیگر، یک برنامه ریز شهری با این ده تخصص در ارتباط است تا یک برنامه شهری را به سرانجام برساند. بر این مبنا در شاخه نهم یعنی مدیریتی، مبحث مدیریت شهری گنجانده شده است که وظیفه آن نگهداری، اداره و توسعه فضاهایی است که برنامه ریزان شهری ایجاد می نمایند


  • هرچه که مدیریت شهری بتواند از لحاظ اجتماعی، در روند مدیریت شهر پویاتر عمل کند و هر چه که بیشتر این امکان را فراهم سازد که NGO ها و توده های مردم خود را در اداره شهرها دخیل بدانند، از لحاظ کارآمد بودن می تواند مورد تایید قرار گیرد.

    جناب آقای زارع فرمودید ابلاغ شیوه نامه و خلا قانونی برای کسب درآمد پایدار موجب شد تا وزیر کشور آقای مصطفی نجار این شیوه نامه را در سال 1391 به استانداری ها ابلاغ کند و با تاکید بر رعایت موازین قانونی نمونه شیوه نامه در شهرها اجرا شود . اما شیوه نامه باید بر اساس یک قانون صادر شود و قصد توضیح و تفسیر آن را داشته باشد .
    آیا در سلسله مراتب مواد قانونی ، یک بخشنامه یا دستور العمل ویا شیوه نامه می تواند بر خلاف قانون فرادست خود تنظیم شود و ابلاغ و اجرا شود ؟
    جواب اگر مثبت باشد ، راهکار رفع یک دستورالعمل غیر قانونی یا بخشنامه ی غیر قانونی مراجعه به دیوان عدالت اداری توسط هر شهروند واداره و موسسه دولتی یا غیر دولتی است تا آن بخشنامه و .. را پس از بررسی و کنترل مجدد تایید یا باطل اعلام نماید .
    پس راهکار قانونی نقض این "شیوه نامه" هم در قوانین جمهوری اسلامی موجود است و باید توسط کسانی که ذینفع می باشند به این دیوان طرح خواسته مبنی بر ابطال این شیوه نامه تقدیم نمایند .
    ۱۶ تیر ۹۴ ، ۱۲:۱۳ توسعه پایدار با تصفیه فاضلاب شهری
    آنطور که دکتر کردوانی گفتند برای مقابله با بحران کم آبی  باید از آب غیر متعارف  ( آب تصفیه شده فاضلاب )  استفاده کنیم    در انزلی از سال 1372   عملیات  احداث تصفیه خانه فاضلاب   آغاز شده و اکنون تکمیل شده  . اگر  بتوان از شبکه فاضلاب  احداث شد ه موجود  با تسریع در ساخت ایستگاه های پمپاژ استفاده کرد  ، چرا مسئولین  به صورت  بخشی  آن را راه اندازی نمی کنند. تا مرحله بهربرداری و احداث 14 ایستگاه پمپاز فاضلاب چه میزان  زمان و هزینه لازم است ؟  این میزان وام  در  فاصله 1372 تا 1394 که انزلی  رشد جمعیتی داشته   مسلماٌ  کافی نبوده است
    بررسی  الزام  قانونی  استفاده از آب خاکستری  و تفکیک آن  از فاضلاب خانگی در هنگام ساخت و ساز تاسیسات بهداشتی ساختمان طبق مقررات ملی ساختمان  در مبحث شانزدهم  چه وقت به دفاتر فنی و مهندسی ابلاغ می شود ؟
    همچنین با بررسی الزام  طراحی و اجرای لوله کشی باران  ساختمان و هدایت آن به چاه های جاذب  درون ساختمان   در هنگام ساخت و ساز ساختمان  مطابق  ماده 16-8-1-2  مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان ( تاسیسات بهداشتی ) ، به دفاتر فنی و مهندسی ابلاغ شود .
    --------------
    آب خاکستری  = آب خروجی از وان ،زیردوشی ، دستشویی ، لگن یا ماشیت رختشویی که    بر اساس  بند  پ-   ماده 16-3-5-2   ممکن است به شبکه لوله کشی فاضلاب خاکستری هدایت شود ، و این در صورتی  است که شبکه لوله کشی فاضلاب خاکستری    پیش بینی شده باشد .


    پاسخ:

    با سلام امروزه در دنیا به مقوله  تصفیه فاضلاب  شهری با دو ایده برخورد می کنند  1-  تصفیه خانه مرکزی 2 - تصفیه خانگی

    روش اول که متداول تر و قدیمی تر است مبتنی بر 4 فرایند است  یعنی الف - جمع آوری ب- حمل ج- تصفیه  د-  حمل وبازگشت به چرخه استفاده مجدد.

    در روش دوم  از چهار فرایند روش اول  ، عمل حمل که پر هزینه ترین فرایند روش اول است حذف می شود  و فرایند های الف و  ج  هم  بسیار کوچک تر است . امروزه در کشور های  اروپائی  شرکت های زیادی هستند که  پکیج های  هوازی ،بی هوازی تصفیه کننده فاضلاب می سازند . و فاضلاب تولید شده را درست درمحل تولید تصفیه کرده  ودر همان محل به مصارف غیر شرب وآبیاری می رسانند.

    طبیعی است که هزینه های دو بار حمل 1- حمل به تصفیه خانه 2- بازگشت به محل های استفاده،  آ ن هم در شهری کاملا  تخت و فلات و حتی طولی  و بدون امتیاز حرکت ثقلی آب (تحت شیب طبیعی) کار بسیار پر هزینه  و دارای استهلاک بالا است . شاید بهتر بود از ابتدا به این طرح  دقیقتر نگاه می شد .

    اما حالا بخش نسبتا عمده ای از کار اجرا شده است و باید به کارآئی برسد .

    بخاطر داشته با شیم امروزه اولین اصل توسعه پایدار محیط سالم است  که مبتنی بر نریختن فاضلاب در محل زیست است که این امر با آلوده کردن آّبهای زیر سطحی ، زندگی همه انوع حیات را  با آلوده کردن آب شرب در خطر نابودی می اندازد واین مسئله در شهری مانند انزلی با سفره های زیر سطحی با عمق بسیار کم خطرات بیشتری دارد . فقط به شهری می توان توسعه یافته گفت که مسئله ای بنام فاضلاب و یا زباله نداشته باشد.

    ۱۶ تیر ۹۴ ، ۰۳:۱۳ توسعه پایدار با تصفیه فاضلاب شهری
    دکتر پرویز کردوانی:خشکسالی در ایران ربطی به بارندگی ندارد؛عامل انسانی موجب خشکسالی شد/ وارد تنش آبی شده ایم
    ساخت سد در خوزستان و دامنه های جنوبی البرز خیانت به محیط زیست است. تنها راه احیاء خوزستان از میان رفتن سد گتوند است. برای نجات خوزستان باید سد گتوند را از بین برد. چون این سد تمام گنبدهای نمکین منطقه را در خود حل خواهد کرد.
    کارشناسان بر این باورند که وضعیت آب در ایران به سمت بحران حرکت می کند این ادعا را قبول دارید؟
    ما به سمت بحران نمی رویم ما همین الان در گیر بحران آب هستیم و اگر فکری برای آن نکنیم به زودی دیگر آب نخواهیم داشت. ما با دو گونه خشکسالی روبرو هستیم یکی خشکسالی اقلیمی و دیگری مصرف بی رویه آب. خشکسالی اقلیمی همان کاهش بارندگی است که من فکر نمی کنم در تاریخ ایران بی سابقه باشد آنچه بی سابقه است خشکسالی است که عامل انسانی دارد. در بیست سال گذشته ما با حفر بی رویه چاه های آب، ساخت سدها به صورت کاملا غیر کارشناسی موجب پیدایش بحران آب شدیم...
    متاسفانه در کشور بدون حساب و کتاب سد ساخته می‌شود. ساختن 11 سد بر روی رودخانه قزل‌اوزن، استان گیلان را نابود می‌کند زیرا گیلان به واسطه آب این رودخانه‌ها به وجود آمده و اگر این 11 سد تکمیل شود تا پنج سال آینده امکان کاشت برنج در گیلان ممکن نیست. یا اینکه آمده‌ایم چاه 360 پارچه آبادی را به همراه آب سدهای کرج و سد زوند به سمت تهران سرازیر کرده‌ایم، با خشک شدن چاه‌های آب در این مناطق مردم به انتقال آب به تهران اعتراض می‌کنند و این یک بحران است. از سوی دیگر سد گتوند نمونه بارز تلاش برای نابودی کشاورزی در خوزستان است. متاسفانه برخی مواقع دولت‌ها اشتباهاتی را انجام می‌دهند؛ برای مثال در دولت دهم صحبت از خرید آب از تاجیکستان به میان آمد، بحثی که پس از تلاش ناموفق سد دوستی مطرح شد و حالا باید تاجیکستانی‌ها از 180 کیلومتر آن طرف تر برای ما آب بیاورند این کار اشتباه است و ما باید به سراغ روش‌های غیر متعارف برای تولید آب برویم. یا اینکه طرح خنده دار و مضحک انتقال آب خزر به کویر مرکزی ایران هم از آن طرح هاست که حتی صحبت از آن هم نشان از بی دانشی ما دارد. عامل خشکسالی، مدیریت غلط دولت ها در ساخت سدها و چاه هاست. 
    یکی از برنامه های همه دولت ها، توسعه کشاورزی و سدسازی است. این روش خوبی برای توسعه است؟


    این سدهایی که ساخته ایم بی فایده است. عمر مفید سد 50 سال است. رفته رفته کم می شود. سد سفید رود را که ساختند تا برای 50 سال، هر سال بتواند برای 170هزار هکتار از دشت گیلان را آبیاری کند؛ امروز دیگر سود نیست . اقداماتی که قرار بوده است انجام دهند؛ نکردند. چون سدهای بزرگ را نمی توانند پاک کنند؛ سدهای کوچک را پاک می کنند. سد کرج را چکار کنند، گل و لایش را بیاورند بیرون؟ کجا بریزند؟ اقداماتی باید انجام بدهندکه سد کرج و لتیان دیر پر شوند. دانشجوی من دارد می رود شمال، زنگ می زند که استاد سد کرج پر پر است و از لبش آب می خواهد بیرون می ریزد. گفتم می بخشید 40 متر آن لجن است و بالایش آب است. سد دز که 203 متر است، 80 مترش گل است. این سد ها تا چند سال دیگر پرمی شوند. دیگر سد نیستند. بدبختی هم می آورند، چه بدبختی هایی. الان که سد ساختیم آمدند پائین دستش، زمین هایی که سیل می رفت، شهرداری گرفت و همه را خانه ساخت. وقتی سد پر شود، این سد مسیر اولیه اش را می خواهد. همه این زمین هایی که خانه ساخته اند، می رود زیر آب. کما این که 5 سال پیش اتفاق افتاد. نه روزنامه جرات کرد بنویسند و نه تلویزیون آن را طرح کرد. سد کرج پر شد؛ آب را باز کردند و رفت شهریار. چندین خانه و آدم را آب برد.به نظر من ساخت سد در خوزستان و دامنه های جنوبی البرز خیانت به محیط زیست است. تنها راه احیاء خوزستان از میان رفتن سد گتوند است. برای نجات خوزستان باید سد گتوند را از بین برد. چون این سد تمام گنبدهای نمکین منطقه را در خود حل خواهد کرد. ..
    در نهایت چه کار باید کرد؟

    یک اینکه همین منابع آبی کمی که مانده است را درست استفاده کند و فراتر از آن ، از آب  غیرمتعارف استفاده کنند . اروپایی ها سال ها پیش این کار را انجام داده اند.  پس یکی این است که تا به حال از آب سد و زیرزمینی استفاده می کردیم، باید به این سمت برویم که از آب فاضلاب استفاده کنیم. آب فاضلاب از آب های غیرمتعارف است. هیچ شهر ایران یا حتی در خاورمیانه از فاضلاب استفاده نمی کند. به طور مثال اروپا این آب را برای صنعت استفاده می کند یا خیر! سطح فرهنگ آنها بالاست و تصفیه می کنند و  بعد در رودها و دریاها می ریزند تا آب آلوده نشود. کالیفرنیا مثل اروپا نیست و برای کشاورزی هم احتیاج به آب دارد، پس این آب غیرمتعارف را اول برای کشاورزی، بعد فضای سبز شهرها و کارهای دیگر استفاده می کند. تهران باید سه رود فاضلاب خود را برگرداند برای فضای سبز و در آنجا از آب لوله کشی استفاده نکند.

    در تقابل بین شرکت مشاور سازمان همیاری شهرداری ها و شرکت مشاور وزارت راه و شهرسازی که تهیه نقش جامع شهری و تفصیلی بر عهده او گذاشته شده است دو رویکرد مختلف دیده می شود در اولی برای توسعه شهر حد و مرزی نمی شناسد و با نظریه پرداری کلیه قوانین کشوری در توسعه شهری در طرح های جامع و تفصیلی را ناکارآمد می داند و دومی بر اساس قوانین کشوری وپیش بینی رشد جمعیت و مهاجرت و سرانه جمعیتی به تهیه طرح توسعه شهری می پردازد .
    شرکت مشاور اولی در خدمت وزارت کشور ، پیشنهاد تشکیل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت مردمی راداده است بر این اساس برای رشد و توسعه شهربه صورت شیوه نامه ای برای کسب در آمد شهرداری ها پیشنهاد شد ، که از طرف وزیر کشور ( مصطفی نجار) در سال ۱۳۹۱ به استانداری ها ابلاغ شد.
    در آن ابلاغیه عنوان شده که برای خروج از ناتوانی مالی شهرداری ها و خلا قانونی برای کسب درآمد پایدار در شهرداری ها، این شیوه نامه نمونه تنظیم شده است و در آن تاکید شده است که به فراخور وضعیت شهر بعضی از نکات مربوط به شیوه نامه می تواند با حفظ چهار چوب قانونی تغییر نماید .
    اما در عمل در کل کشور شاهد ایجاد سازمان های سرمایه گذاری و مشارکت مردمی بوده ایم که با زمین خواری در پروژه های کلانی چون پدیده شاندیز و تغییر کاربری اراضی زراعی ویا ملی یا ضمیمه کردن اراضی خارج از محدوده به شهر و یا تغییر کاربری باغات و فضای سبز در داخل شهرها درآمد زایی کرده اند و رونق اقتصادی شهر را در این مرحله از سرمایه گذاری ( ایجاد اشتغال ناپایدار ) موجب شده اند . آنچه که عملا اتفاق می افتد توزیع نادرست خدمات بهداشتی ورزشی و حمل و نقل ، آموزشی ، فضای سبز ،مذهبی و پارکینگ عمومی ، تجاری ، اداری .. بر اساس سرانه های جمعیتی یک شهر است گاه یک دانش آموز ابتدایی که باید با فاصله ۱۰ دقیقه پیادروی به یک مدرسه دولتی در محله خود برسد باید با طی مسیری طولانی در فواصل طولانی تر وصرف هزینه ایاب و ذهاب به آن دسترسی یابد . درمحلات فضای ورزشی توزیع درستی ندارد و و مهمتر آن که با حذف محدوده شهر ، کمربند سبز اطراف شهر ، باغات و اراضی کشاورزی تغییر کاربری دادده و از بین می روند .
    عدم توجه به قوانین کشوری که با ایراداتی چون ناکارآمد بودن قانون شهردای ، قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری و… عملاٌ عدالت توزیع خدمات در شهر را نادیده می گیرد . میزان تغییر کاربری ها که معمولا در اواسط یا پایان دوره ده ساله اجرای طرح جامع شهری اتفاق می افتد در اجرای سال های اولیه طرح نشان می دهد که شهرداری تمایلی به تبعیت از قوانین ندارد و با ارجاع مکرر درخواست تغییرات در طرح تفصیلی از طریق کمیسیون ماده ۵ ، از مشاور می خواهد که طرح تفصیلی را تغییر دهد اما طرح توسعه تفصیلی شهری که همان تدقیق طرح جامع در سطح محلات است نباید با اساس طرح جامع شهر ، مغایرت کلی داشته باشد ، ولی عملا در کمیسیون های ماده ۱۰۰ شهرداری و با اخذ جرایم خلاف های ساختمانی توسط شهرداری ( نظیر اضافه طبقات – نداشتن پارکینگ و … ) و یا با کسب موافقت از کمیسیون ماده ۵ اداره راه و شهرسازی با تغییر کاربری ( مسکونی – تجاری – اداری – آموزشی – … ) این تخلفات ، یکی از پایه های کسب درآمد شهرداری هاشده است به طوری که در بودجه سالانه خود حتی رقمی را برای آن در “اقلام درآمد ها ” درنظر می گیرند . پس اگر تخلف کنید شهرداری خوشحال هم می شود .
    اگر به نحوه سرمایه گذاری شهرداری و سرمایه گذار در نمونه قرادادهایی که در سایت سازمان سرمایه گذاری و مشارکت مردمی رشت می توانید پس از دانلود مشاهد نمایید ، آشکارا می بیند که بدون هیچ رودر وایستی نوشته شده که ” تغییر کاربری زمین ” به عنوان آورده شهرداری محسوب می گردد !!!!
    و به این ترتیب محور اصلی سرمایه گذاری شهرداری ، ” هزینه صدور پروانه ساختمانی ، تراکم مازاد” و” تغییر کاربری زمین” است و زمین هم با اشکال مالکیتی مختلف موجود می باشد .گاه ۱ – مالکیت شهرداری ۲ – مالکیت سرمایه گذار و یا۳ – مالکیت شراکتی است که به نسبت آورده شریک یا شهرداری در قرار داد منظور می گردد . تکیه بر تغییر کاربری یعنی نادیده گرفتن توزیع متناسب خدمات شهری و توزیع عادلانه ثروت درشهر . یعنی سرپیچی از قانون
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    اگر به سرانه های فضای سبز و ورزشی و توزیع مراکز آموزشی  و درمانی  پارکینگ عمومی   در محلات و ناحیه ها  در سال 84نگاه کنید می بیند که کمبود اصلی شهر چیست .  اگر انزلی قطب گردشگری  است بیمارستان و درمانگاه گردشگران از کجا تامین شود ماهنوز مشکل  آب و فاضلاب شهروندان  را  با زیر ساخت های درست علیرغم  وام اعطایی بانک جهانی با کمترین سود  راه نینداخته ایم . پیشنهادات دیواره سازی شنبه بازار روگا با پیشنهاد پایین  ترین  قیمت های روز برای شرکتی که دارای تجربه است  رد می شود ** ***  ***** ****** **** ***  * **** ***** ** ** **** ***** ***** ** **** **** ***** ** *** ***** ** ***  **** *** * ******  ** *** **** ********* *****  ***** **** ** ****** ***** ** *** ** *** *** ** ***** **** ** ** ***** **** *** * *** *** ****  *** * **** ***** ** ***** ***** ** * *** **** **** **** **** ******** ****** ** *** ***** ***** *** *** *** ****** ******** ** **** **** ** ***** ** *** * ****** *****  **** *** *** ********** ***** *** *  ******** *** ***** ** **** *** *** * ** ***** ***** ***** ** *** * *** ****** ******  ** *** ** ** *** ****** *

    اولین جلسه هیات عالی سرمایه گذاری شهرداری بندرانزلی برگزار شد

     

    تاریخ انتشار: 02/11/93

    در این جلسه که با هدف برنامه ریزی هدفمند در سرمایه گذاری و جذب سرمایه در مدیریت شهری انزلی برگزار شد، اعضاء هیات عالی سرمایه گذاری با ابلاغ شهردار انزلی معرفی شدند.

    در ابتدای جلسه رضا پورشعبان شهردار انزلی ضمن تشکر از حضور اعضاء جلسه، اظهار امیدواری کرد تشکیل هیات عالی سرمایه گذاری گام موثری در ایجاد تحول و حرکت در مسیر تحقق شهر ایده آل باشد.

    شهردار با بیان این مطلب که فکر میکنم امروز یک روز خوب و مهم برای مدیریت شهری و شهروندان بندرانزلی است، افزود: پس از ماه ها تلاش و پیگیری مدبرانه همکاران شهرداری و سعه صدر وهمکاری موثر شورای شهر بندرانزلی در تصویب شیوه نامه مشارکت، هیات عالی سرمایه گذاری شهرداری بندرانزلی تشکیل شد تا گام های موثرتری در توسعه پایدار شهری برداشته شود.

    محمد رضا بدیعی فر رئیس شورای اسلامی شهرانزلی ضمن تشکر از حضور و همکاری اعضاء هیات عالی سرمایه گذاری خاطر نشان کرد: شورای اسلامی شهر انزلی با نظر مساعد و نگاهی روشن و با تفکر فراهم آوردن شرایط ایده آل جذب سرمایه گذاری، در اسرع وقت نسبت به موافقت و تصویب شیوه نامه سرمایه گذاری وزارت کشور اقدام نموده و با اشاره به کاستیهای موجود شهر توریستی انزلی، از وضعیت کنونی بافت فرسوده مرکز شهر که در حریم میراث فرهنگی قرار دارد گفت: نباید توسعه و آبادانی شهر را فدای ضوابط میراث فرهنگی کنیم.

    وی خواهان همکاری سازمان میراث فرهنگی برای ساماندهی وضعیت بناهای اطراف میدان مرکزی شهر شد.

    وی تاکید کرد: باید بسترمناسب سرمایه گذاری فراهم آید تا فضای ایده آل برای سرمایه گذاری ایجاد شود.

    در پایان جلسه که تا ساعت ۸ شب طول کشید احکام مربوط به اعضاء هیات عالی سرمایه گذاری توسط شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر به حاضران اهدا شد.

    ضمنا خانم خوشدلان مدیر سرمایه گذاری ودبیر هیات عالی، گزارشی از اقدامات چند ماهه اخیر شهرداری در خصوص روند تصویب شیوه نامه مشارکت، فرصت سرمایه گذاری تدوین شده در دو پارک جنگلی و بی بی حوریه و اعلام آمادگی تعدادی سرمایه گذار برای سرمایه گذاری مشترک ارایه داد.

    اعضای هیات عالی سرمایه گذاری شهرداری بندرانزلی

    ۱-رضا پورشعبان، کارشناس ارشد مدیریت دولتی، شهردارانزلی

    ۲-هادی اکبری، کاردانی حسابداری، مسئول امور مالی شهرداری

    ۳-مژگان خوشدلان، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، مدیر دفتر سرمایه گذاری

    ۴-علی فخاری راد، کارشناس امور حقوقی، رئیس اسبق شعبه ۴ دادگاه تجدید نظر استان، وکیل پایه۱ دادگستری، قاضی نمونه سال ۹۱ از سوی مدیر کل معاونت اول قوه قضاییه

    ۵-داریوش رحمتی، کارشناسی مدیریت صنعتی، کارشناس مالی، مدیر اسبق دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت، عضو هیات عالی و کمسیون کارشناسی سرمایه گذاری شهرداری رشت

    ۶-محمد اسکندری، دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران، رئیس دانشگاه پیام نور واحد انزلی

    ۷-سید ابوطالب خاور، معاون دفتر روستایی و شوراهای استانداری، نماینده معاونت عمرانی استانداری گیلان

    شایان ذکر است جلسه بعدی هیات عالی با محوریت های شرح ذیل تشکیل می گردد:

    ۱-تصویب اعضاء کمسیون کارشناسی هیات عالی

    ۲-بررسی راهکار تعیین مشاور جهت تهیه فرصت های سرمایه گذاری
    منبع: سایت شهرداری بندرانزلی

    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

    و اکنون متن خبر 

     " درج خبر به نقل از   انزلی کلاب

    سخنان شهردار با اعضای انجمن طرفداران توسعه انزلی  انتشار 17/9/93

    شهردار *** ******** در جلسه روز دوشنبه با اعضای انجمن توسعه انزلی گفت: برای تغییر نگاه فرد باید تفکر فرد را تغییر بدهیم، تا نتوانیم ارتباط با ارباب رجوع را کم کنیم به سلامت اداری نمی‌رسیم، تا زمانی که ارتباط چهره به چهره کم نشود به نقطه سلامت نمی رسیم.

    یکی از تلاش ها در شهرداری انزلی همین تغییر نگاه ها بوده که در بعضی زمینه ها موفق شدیم و حمایت محیطی را داشتیم اما هنوز نتوانستیم مشارکت مردم را صد در صد داشته باشیم و هنوز زمینه های آن آماده نیست.

    ساختار سازمانی ما باید متحول شود ما بعد از یکسال تازه توانستیم درجه شهرداری را در استانداری به ده ارتقا بدهیم و چارت سازمانی جدید ارائه بدهیم و مزیت آن عدم تمرکز قدرت و تشکیل شهرداری های نواحی است.

    دومین چیز انجام امور به صورت سیستمی و راه اندازی اتوماسیون اداری است که برای خیلی ها باور آن مشکل بود و الان ۸۰ درصد کارها با اتوماسیون انجام می شود. همچنین راه اندازی بایگانی دیجیتال برای پرونده های ساختمانی که بیس کار برای اتوماسیونی انجام شدن کارها در واحد ساختمانی است و این کار سخت و زمان بری است.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی