اتصال خط اهن قزوین-رشت-انزلی به پایانه دریائی بندرانزلی تاپایان سال
معاون وزیر راه خبر داد تکمیل زیرسازی خط آهن قزوین-رشت-انزلی تا پایان سال / پایانه دریایی انزلی به راه آهن متصل می شود.
کد خبر: 102031 -تاریخ انتشار: 1394/05/11
به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد در بازدید از پروژههای زیرساختی حمل و نقل استان گیلان به پایانه مسافربری دریایی انزلی اشاره کرد و از بررسی های صورت گرفته و تهیه طرح اولیه اتصال راهآهن قزوین-رشت-بندرانزلی به این پایانه خبر داد. وی گفت: تحقق حمل و نقل ترکیبی در بندر انزلی و اتصال ریلی به این بندر در واردات و صادرات کالا و ارتباط با کشورهای همسایه بسیار موثر خواهد بود و فصلی جدید را در ارتباط با کشورهای حوزه دریای خزر باز خواهد کرد. نورزاد جمع پروژههای راه و بزرگراه در دست احداث شرکت ساخت در استان گیلان را 372 کیلومتر عنوان کرد و افزود: که تا پایان سال 1393 بیش از 275 هزار میلیون ریال در آنها هزینه شده است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در بازدید از محور انزلی-رشت-رامسر این مسیر را بخشی از محور کناره شمال عنوان کرد و گفت: این بزرگراه از بندر انزلی آغاز و با عبور از شهر های رشت-آستانه-لاهیجان-لنگرود و چابکسر در استان گیلان به رامسر در استان مازندران متصل و تا بهشهر ادامه پیدا میکند. نورزاد افزود: از 502 کیلومتر طول کل طرح، محور انزلی-رشت به طول 61 کیلومتر و محور رشت-رامسر به طول 104 کیلومتر در استان گیلان واقع شده است که 44 کیلومتر از محور رشت-انزلی اتمام یافته و کنارگذر بندر انزلی واقع در این محور به طول 16 کیلومتر در دست احداث است؛ از محور رشت-رامسر نیز 90 کیلومتر آن اتمام یافته و کنارگذر لنگرود به طول 11 کیلومتر و دو دستگاه تقاطع غیر هم سطح در این مسیر در دست احداث است. وی با بیان اینکه محور آستارا-رضوانشهر بخشی از کریدور شمال-جنوب است گفت: این محور نیز از آستارا آغاز و با عبور از شهرهای تالش، رضوانشهر، رشت و فومن در منطقه سراوان به محور امامزاده هاشم-قزوین متصل می شود که از 407 کیلومتر طول کل طرح، محدوده امامزاده هاشم-قزوین به طول 150 کیلومتر تکمیل و عملیات اجرایی باند دوم محورهای آستارا-رضوانشهر به طول 125 کیلومتر، فومن-رضوانشهر به طول 50 کیلومتر، رشت-فومن به طول 25 کیلومتر و راه اصلی فومن-شفت-سراوان به طول 57 کیلومتر در دست اجرا است. نورزاد افزود: از دیگر پروژههای استان گیلان محور خلخال-رضوانشهر به طول 60 کیلومتر است که بخشی از محور رضوانشهر-خلخال-اردبیل-سرچم به حساب میآید و از شهرستان رضوانشهر در استان گیلان آغاز و با عبور از مسیری کوهستانی به شهرستان خلخال در استان اردبیل متصل می شود؛ این محور به طول 428 کیلومتر موجب اتصال استان گیلان با استانهای غرب و شمال غرب کشور میشود که 61 کیلومتر آن در استان گیلان و مابقی در استانهای اردبیل و آذربایجان شرقی واقع شده است. بنابراین گزارش راهآهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا پروژه دیگری بود که معاون وزیر راه و شهرسازی از آن بازدید کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی در این بازدید پیشرفت فیزیکی این خط ریلی را در زیرسازی نزدیک به 89 درصد اعلام کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار زیرسازی این پروژه تا پایان سال 1394 به اتمام خواهد رسید و ضمن تکمیل 30 کیلومتر ریل گذاری ابتدای این محور، اجرای عملیات روسازی و احداث ساختمان ایستگاهها متناسب با تامین اعتبار انجام خواهد شد. نورزاد اظهار داشت: پیمانکار قطعه اول این راهآهن مشخص و در حال تجهیز کارگاه است. وی گفت: راهآهن قزوین-رشت-انزلی از ایستگاه سیاه چشمه واقع در شمال غرب شهرستان قزوین و پیش از شهرستان تاکستان از خط آهن اصلی تهران-تبریز منشعب میشود و با گذر از محدوده کوهین-شیرینسو به سمت شهرستانهای لوشان و منجیل ادامه مییابد؛ سپس با گذر از رودبار، امامزاده هاشم و رشت به بندر انزلی ختم می شود، مرحله بعدی احداث این خط ریلی اتصال آن به شهرستان آستارا در ایران و سپس اتصال به جمهوری آذربایجان خواهد بود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در ادامه بازدید خود از بندر مسافربری دریایی انزلی بازدید کرد و از بررسیهای صورت گرفته و تهیه طرح اولیه اتصال راه آهن قزوین-رشت-بندرانزلی به این پایانه خبر داد و گفت: تحقق حمل و نقل ترکیبی در بندر انزلی و اتصال ریلی به این بندر در واردات و صادرات کالا و ارتباط با کشورهای همسایه بسیار موثر خواهد بود و فصلی جدید را در ارتباط با کشورهای حوزه دریای خزر باز خواهد کرد. نورزاد اضافه کرد: با تکمیل کمربندی انزلی و اتصال راهآهن به این بندر، مجاورت بزرگراه، راهآهن و بندر در این بخش سبب افزایش ظرفیت حمل و نقل ترکیبی در استان گیلان به بیش از 30 درصد میشود.