انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

درانزلی باران صاحبخانه است

چهارشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۶، ۰۹:۳۰ ق.ظ


🎯 در انزلی باران صاحبخانه است 

انزلی شهر باران‌های همیشه است. اینجا باران مهمان چند‌روزه نیست و صاحبخانه است؛ بنابراین ضرورت فراهم کردنِ زیرساخت‌های لازم برای چنین فضایی امری دور از ذهن نیست. همین چند روز پیش بود که به نقل از آفتاب، ایستگاه هواشناسی جهان اعلام کرد شهر انزلی با ۱۴۸/۴ میلیمتر بارش در چند روز گذشته پربارش‌ترین شهر جهان بوده است. بارش‌های مداوم و سیل‌آسا در شهر باران، پدیده‌ای غیر‌منتظره نیست، شهروندان به این بارش‌ها عادتی دیرینه دارند. اما متأسفانه مشاهده اختلال در زندگی و کسب مردم به دلیل آب‌گرفتگی‌ها تازگی ندارد.
روزگاری نه‌چندان دور، کانال‌های روباز به‌خوبی حجم عظیم بارش‌های این منطقه را به تالاب و دریا منتقل می‌کردند اما اکنون بارش باران، زندگی عده‌ای از مردم شهر را مختل می‌کند. در این میان ‌گاهی‌‌ اظهار تأسف مسئولان راجع به اجرا نشدن پروژه‌های زیرساختی را می‌شنویم اما مشخص نیست اعتبارات چه دولتی باشد چه متعلق به بخش خصوصی، از طریق چه کسانی باید جذب شود.
به گفته مدیر آبفای انزلی، بر اساس بر‌آورد سال ۹۶ تکمیل شبکه فاضلاب شامل تکمیل تصفیه‌خانه‌ها، ایستگاه‌های پمپاژ، خطوط انتقال و شبکه‌های جمع‌آوری در ۲ بخش انزلی و غازیان بدون بافت قدیم بخش انزلی نیازمند حدود ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار است. بنا بر اظهارات محمود امیری هر سال اعتباری به این طرح ملی اختصاص می‌یابد اما میزان آن برای تکمیل پروژه کافی نیست. در سال ۹۵ حدود ۷ میلیارد تومان و امسال حدود ۴ میلیارد تومان اعتباربه این طرح تعلق گرفته است.
در زمانی که بحران خشکسالی دغدغه‌ای جهانی است، این حجم از بارش، نعمت بزرگی است که ما از سویی به‌درستی از آن بهره‌مند نمی‌شویم و از سوی دیگر از نبود زیرساخت‌های مناسب برای هدایت آن در رنجیم. مردم این شهر مجموعه اقدامات انجام‌گرفته به‌منظور هدایت آب‌های سطحی را از یاد نبرده‌اند و ناسپاس نیستند اما باید پذیرفت که همچنان زیرساخت‌هایمان دچار مشکل است و در ساخت‌وسازهای شهری مشکلات عدیده‌ای وجود دارد زیرا گنجایش کانال‌های فاضلاب و هدایت آب‌های سطحی متناسب با جمعیت ۳ دهه پیش است.
کسبه بازار کاسپین پس از هر بارش شدید‌ دچار مشکل و خسارت می‌شوند. ساکنان برخی محلات حاشیه‌ای هم در معرض خطر ورود آب به منازلشان هستند.
مجتمع‌سازی و ساخت واحدهای مسکونی متراکم بدون در نظر گرفتن حجم پساب‌ها؛ ورود آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب سنتی شهر و پس زدن آب و لایروبی نکردن منظم فاضلاب‌ها، مشکلاتی است که بارها مسئولان نیز به آن اشاره کرده‌اند اما آنچه ‌‌اهمیت دارد، ارائه و اجرای راهکار است. تسریع در تکمیل طرح فاضلاب انزلی نیازمند نگاهی ویژه برای تأمین و تخصیص اعتبارات است. آن‌گونه که از آمار بر می‌آید، ساخت شبکه فاضلاب از سال ۷۲ شروع شد و در دهه ۸۰ با دریافت ۴۰۰ میلیارد ریال وام از بانک جهانی سرعت گرفت اما بعد از تحریم‌ها، پرداخت وام قطع شده و اکنون نیز تکمیل آن وابسته به اعتباراتی است که بنا بر شواهد‌ قرار است هر سال مقداری از آن تخصیص یابد.
از یاد نباید برد که مهیا کردن زیرساخت‌های مناسب در شهری با ویژگی‌های جغرافیایی و زیستی انزلی نیازمند مطالعه، بهره‌مند شدن از نظرات مشاوران خبره، چاره‌اندیشی و سپردن کار به پیمانکاران توانمند و ناظران دقیق و دلسوز است. بی‌تردید این درد تنها با تشکیل جلسات بحران در هنگام بروز مشکل و اعلام اخطارهای هواشناسی و همچنین تکاپوی عوامل مدیریت شهری در مناطق آب‌گرفته، هنگام بارندگی درمان نمی‌شود، همچنان که ‌‌یکدیگر را مقصر قلمداد کردن و اظهار تأسف از کم‌کاری دیگران، موجب توسعه شهر نمی‌شود.

✍🏻 مریم ساحلی - روزنامه همشهری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۱۹
رئیس هیات مدیره

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی