انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

تاریخ انزلی چشم انتظار مهربانی

يكشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۰۲:۵۲ ب.ظ

تاریخ انزلی»؛ چشم انتظار مهربانی

نویسنده: مریم ساحلی انزلی – خبرنگار همشهری - 1394/11/17
این روزها زیر آسمان بندر مه آلود، مردی با بیماری دست به گریبان است که یاد و نامش به تاریخ انزلی گره خورده است...

سال‌های متمادی از عمر او صرف تحقیق و تفحص، مصاحبه و گفت‌وگو، مطالعه کتاب‌ها و اسناد به منظور جمع آوری اطلاعاتی شد که به نگارش تاریخ انزلی انجامید. امروزه هزاران صفحه دست نوشته عزیز طویلی در دل خود انبوه اطلاعات با موضوعات گوناگون از پیشینه انزلی و اهالی اش را جای داده است.
آخرین باری که او را دیدم ردیف ردیف کتاب‌های به فروش نرفته و اوراق دست نویس در انتظار چاپش را نشانم داد و من دردی عمیق را در چشم‌های پیر و خسته اش به تماشا نشستم. این روزها عزیز طویلی سخت بیمار است، اما دل نگرانی هایش هنوز به پایان نرسیده است.
ردیف کتاب‌های فروش نرفته و دست‌نوشته هایش هنوز زیر سقف خانه کوچک و صمیمی‌اش انتظار می‌کشند. در این راستا جمعی از فعالان اجتماعی و فرهنگی شهر آستین بالا زدند تا از دل‌نگرانی‌های وی
در این روزهای سخت بکاهند.

کتاب‌های بلا تکلیف
مدیر گروه فرهنگ گیلان در گفت و گو با همشهری اظهار می‌کند: متاسفانه این روزها حال عمومی «عزیز طویلی» تاریخ نگار انزلی و مولف مجموعه کتاب‌ تاریخ انزلی خوب نیست و براساس اظهارات خانواده طویلی هزینه‌های بستری و درمان ایشان نیز بسیار بالاست، در این شرایط سخت، بلاتکلیفی و بی سرانجامی نسخه‌های زیادی از سری اول کتاب تاریخ انزلی خود درد بزرگی است که جان بیمار عزیز طویلی را بیشتر می‌آزارد.
در این اوضاع و احوال، گروه فرهنگی گیلان کالچر (فرهنگ گیلان) و انجمن طرفداران توسعه انزلی در راستای برآوردن خواسته قلبی عزیز طویلی با هماهنگی و نظارت خانواده وی اقدام به اعلام فراخوان عمومی جهت خرید نسخه‌های باقیمانده از کتاب تاریخ انزلی توسط مردم و تخصیص درآمدهای حاصله به خانواده جهت انجام امور درمانی وی کرده است.
«امین حق ره» می‌افزاید: چاپ این مجموعه در سال‌های پیش که هزینه‌های سنگین مادی و معنوی را نیز بر نویسنده تحمیل کرد با اعلام حمایت و پشتیبانی مالی بعضی مسئولان شهری صورت گرفت، مسئولانی که با گذشت سال‌ها هنوز به کمترین بخش از تعهدات خود عمل نکرده اند.

مهربانی مردم
انتشار فراخوان خرید کتاب تاریخ انزلی با استقبال مردم مواجه شده است. حق ره در این باره اظهار می‌کند: با گذشت فقط چند روز از اعلام فراخوان در شبکه‌های مجازی، خوشبختانه با همراهی و مشارکت بسیار مطلوبی از طرف مردم به خصوص اهالی فرهنگ مواجه شدیم. از نکات جالب توجه پیگیری فرهنگ دوستان غیر انزلی چی و هم انزلی چی‌های خارج  ازکشور برای خرید کتاب هاست که مایه خوشبختی و امیدواری است.

اسناد و اطلاعات ارزشمند
اوراق انتشار نیافته و مجموعه ارزشمند اطلاعاتی که در اختیار عزیز طویلی است نیازمند توجه ویژه است. حق ره با تاکید بر اهمیت این موضوع یادآور می‌شود: یادداشت ها، اطلاعات و اسناد تاریخی که در اختیار عزیز طویلی قرار دارد، محصول تحمل سال‌ها مرارت و سختی است و هنوز امکان نشر برایشان فراهم نشده است. البته وظیفه اصلی در خصوص سامان دادن و به سرانجام رسانیدن شان بر عهده متولیان فرهنگی شهر است، اما از آنجا که بر حسب تجربه، چندان به همراهی و حمایت ایشان نمی‌شود امید بست، پیشنهاد می‌شود بنیاد یا سازمانی مردمی با نام تاریخ انزلی یا به نام عزیز طویلی متشکل از جمعی از پژوهشگران بومی حوزه تاریخ ثبت و تحت نظارت شخص ایشان(در صورت سلامتی و توانمندی جسمی) تشکیل شود. سپس سازماندهی آثار و اسناد همچنین رایزنی‌های لازم برای انتشار شان به صورت کتاب به عمل آید.

گنجینه ماندگار
به گزارش همشهری، عزیز طویلی در نخستین روز از اسفندماه سال 1311 زیر آسمان بندر انزلی چشم به جهان گشود. بر کارنامه فعالیت‌های فرهنگی و هنری این پژوهشگر و نویسنده، سرودن شعر و نگارش داستان و نمایشنامه درج شده اما «تاریخ جامع انزلی» اثری درخشان از اوست که هرگز از یاد نخواهد رفت. وی تاریخ انزلی را در 19 هزار صفحه به رشته تحریر درآورده که شامل 9 جلد می‌شود. از این 9 جلد کتاب تاکنون تنها 2 جلد منتشر شده است.
امیدواریم روزی فرا رسد که تلاش‌های این محقق سختکوش به نتیجه رسد و حاصل سال‌ها ممارست و تلاش وی به بار بنشیند. از یاد نباید برد که همه آنچه طویلی سال‌های عزیز عمر را صرف تالیف آن کرده است، گنجینه ای ماندگار برای بندرانزلی و گیلان به شمار می‌آید.
چاپ
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۱۸
رئیس هیات مدیره

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی