انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

گزارش یک فاجعه

دوشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۰۹:۵۸ ق.ظ



[ گزارش یک فاجعه! ]
درباره تازه ترین شاهکار مهندسی شهرداری انزلی

شهرها فقط مجموع جبری و کالبدی خانه های ما نیستند؛ شهرها شکل دهنده ذهنیت، هویت، سبک زندگی و همه آن چیزهایی هستند که ما را ساخته اند. به همین مناسبت مباحث شهری دامنه و تنوعی کم نظیر دارند و از اقتصاد و جامعه شناسی تا جغرافیا و شهرسازی و معماری منظر را در بر میگیرند؛ اما متاسفانه در شهر ما غلبه نگاه های سیاست بازانه و انحصار طلبانه، امکان طرح مطالبات تخصصی و بنیادی را محدود کرده است.
شهروندان شهرستان بندرانزلی در طول سالیان اخیر شاهد اجرای پروژه های خلق الساعه و اکثرا بدون مطالعات کارشناسی توسط دستگاه های مختلف اجرایی (به خصوص شهرداری انزلی) در سطح شهرستان بوده اند.
یکی از پروژه هایی که در طول ۶ ماه گذشته اجرای آن کلید خورد و تا امروز به پایان مرحله سفتکاری رسیده است ، جابجایی محل استقرار پلیس ۱۱۰ و پلیس راهور از ضلع شمالی میدان امام به ابتدای پل قدیمی انزلی می باشد.
در ابتدای کار که ساختمان فوق در مرحله اجرای فونداسیون بود ، گزینه های مختلف و متعددی از سوی شهروندان برای کاربری ساختمان فوق پیش بینی می شد تا اینکه سرپرست موقت شهرداری (جناب آقای فکور) در زمستان ۱۳۹۵ در جلسه هفتگی شورای شهر اعلام فرمودند ساختمان فوق برای نقل مکان نیروهای پلیس از حاشیه دور میدان به محل فوق پیش بینی شده و اجرای آن به سرعت در حال انجام است.
با اندک تحقیق و بررسی میتوان متوجه شد که جانمایی نیروهای امنیتی ( پلیس ۱۱۰) و همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی ( پلیس راهور) در بافت های شهری به خصوص در محل های شلوغ ، مرکزی و پر ترافیک باید به گونه ای باشد که نه تنها اشراف کامل به محیط پیرامونی خود داشته باشند بلکه بتوان با ایجاد راهکارهای به موقع ترافیکی در محل های فوق ، از ایجاد گره های کور ترافیکی جلوگیری نمایند.
ایستگاه پلیس راهور که در طول سالهای اخیر در ضلع شمالی میدان امام قرار دارد تا اندازه زیادی شرایط فوق را دارا می باشد زیرا علاوه بر اشراف کامل بر محدوده کل میدان اصلی شهر بر خیابان های منشعب شده از میدان نیز ( خیابان های شهید مطهری، آیت الله سعیدی میدان شهرداری و ....) اشرافیت داشته و در صورت بروز تصادف و یا تخلفات رانندگی، خودروهای متخلف و یا آسیب دیده می توانند خودروهای خود را در حاشیه میدان و در جوار کیوسک راهنمایی و رانندگی پارک نموده تا مشکل پیش آمده توسط کارشناسان امر حل و فصل گردد.
یکی دیگر از ویژگی های مثبت محل استقرار کنونی پلیس در حاشیه میدان امام، امنیتی است که حضور نیروهای پلیس برای بانک ها و موسسات مالی و اقتصادی که در حاشیه میدان و خیابان های منشعب شده از آن قرار دارند ، ایجاد می نماید.
انتقال محل استقرار پلیس از مکان فوق به ابتدای پل انزلی اشتباهیست استراتژیک که در آینده ای نزدیک تبعات خطرناک و زیان بار آن نه تنها گریبان مسئولین شهر بلکه گریبان اکثر شهروندان انزلی را خواهد گرفت.
استقرار نیروهای امنیتی و ترافیکی در محلی که کاملا توسط محیط پیرامون محصور شده و هیچ اشراف و دیدی به میدان اصلی شهر و یا حتی به ۲ پل قدیمی و جدید انزلی ندارد، اشتباهیست که در زمان مدیریت شورای شهر چهارم و سرپرستی جناب آقای فکور در شهرداری شهرستان بندرانزلی اتفاق افتاده است و حتی غیر کارشناسی بودن پروژه فوق بارها توسط کارشناسان نظامی شهرستان به مسئولین امر گوشزد شد ولی ترتیب اثری صورت نگرفت.
با تلاش خودجوشی که اکثریت نمایندگان شورای شهر چهارم و نماینده محترم شهرستان بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی در طول یک ماه اخیر از خود نشان داده اند ( پس از اعلام نتایج انتخابات شورای شهر ) انتظار می رود تا قبل از ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ که تاریخ سر کار آمدن شورای شهر جدید می باشد، بسیاری از پروژه‌ های نیمه تمام در سطح شهرستان همچون ساختمان فوق الذکر به مرحله نهایی و حتی افتتاح نیز برسد.
تایید اجرای چنین پروژه پر اشتباه و غیر کارشناسانه ای در حالی از سوی اکثریت نمایندگان مردم در شورای شهر چهارم اتفاق افتاد که یکی از عزیزان فوق از مهندسان و مدرسان خوشنام شهرستان بوده و مدرک دکترای تخصصی خود را در رشته ترافیک اخذ نموده و این امر جای بسی تاسف و نگرانیست.
ایراد های کارشناسانه ای که می‌توان به محل جانمایی ساختمان فوق وارد کرد عبارتند از:
۱. نبود فضای لازم برای پارک ماشین های پلیس ۱۱۰ و پلیس راهور.
۲. نبود فضای لازم برای پارک خودرو های متخلف و یا تصادفی که توسط پلیس متوقف شده اند .
۳. عدم اشراف و تمرکز بر محیط اطراف به خصوص میدان اصلی شهر و خیابان های منشعب شده از آن.
۴. دور شدن نیروی امنیتی پلیس از بانک ها ، موسسات و مراکز اقتصادی و تجاری مرکز شهر و طبیعتا کاهش امنیت این مراکز.
۵. از بین رفتن دید و منظر شهری برای مغازه داران ابتدای پل و رانندگانی که قصد عبور از روی پل انزلی را دارند.
۶. ایجاد ترافیک سنگین در مدخل ورودی

محمد امین معصومی, [08.07.17 20:45]
[Forwarded from Aghil Mellatdoust]
پل در ساعات پر ترافیک.
۷. عدم وجود هارمونی و سنخیت ساختمان فوق با ۲ پل همجوار و بافت شهری محیط پیرامون خود از لحاظ اصول طراحی معماری و آسیب رساندن به منظر شهری در یکی از زیباترین نقاط توریستی شهر.
با توجه به استدلال ها و دلایل منطقی فوق ، انتظار می رود مسئولینی که نقش اصلی را در به کرسی نشاندن اجرای این طرح غیر کارشناسانه و سراسر اشتباه داشتند ، هرچه سریعتر ادامه آن را متوقف کرده تا مشکلی دیگر به مشکلات متعدد شهرمان اضافه نگردد.
ع.م
عضو انجمن طرفداران توسعه انزلی
۱۰ تیرماه ۱۳۹۶

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۱۹
رئیس هیات مدیره

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی