انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

پرونده املاک نجومی در سازمان بازرسی کل کشور

دوشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۵، ۰۶:۵۶ ق.ظ
پرونده املاک نجومی  در سازمان بازرسی کل کشور
اکنون که بعد از برملا شدن فیش های حقوقی نامتعارف  و تبلیغات  موثر ، بر آگاهی های  عمومی افزوده شده است،  جا دارد این تیلیغات  کارآمد در عرصه  تصرقات املاک و دارایی های دولتی در حوزه شهر و روستا نیز کلید بخورد .
 با درج خبر  زیر همچنان  امیدوار خواهیم بود که در   در سطح شهرستان انزلی  ، واگذاری های املاک  دولتی  و ملی ،به اشخاص حقیقی و حقوقی  و نهاد ها  ، بدون طی سلسله مراتب  قانونی ،  صورت نگرفته باشد . در صورت اطلاع شهروندان  و داشتن مستندات قانونی از این قبیل تصرفات وتملک ها ،   قابلیت  طرح و بررسی  در افکارعمومی را دارد  تا با پی گیری و  ارجاع پرونده به  به سازمان بازرسی کل کشور  جلوی این قبیل وِیژه خواری ها و رانت خواری ها گرفته شود .
انتشار گزارش  زیر از سایت معماری نیوز  از پی گیری این روند در شهرداری تهران حکایت دارد .
اختصاصی معماری نیوز از واگذاری های املاک / بخش سوم

سهم شورای شهری ها از املاک نجومی چقدر است؟ + لیست اسامی

شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۱ - کد مطلب: 32320

 
سهم شورای شهری ها از املاک نجومی چقدر است؟ + لیست اسامی
 
 
اعضاء شورای شهر بیش از همه در جریان مشکلات شهر از جمله فقر شهری و کمبود امکانات در زمینه خدمات عمومی شهر هستند و می‌دانند اکثر شهروندان با مسائل متعددی به‌ ویژه در حوزه مسکن درگیر هستند، این افراد با چه توجیه اخلاقی، عرفی و مدنی می‌توانند از امتیازی به این بزرگی برخوردار شوند؟
معماری نیوز - یاشار سلطانی: در جلسه‌ی روز سه‌شنبه 2 شهریور 95 شورای شهر تهران یکی از اعضا از یک واگذاری بزرگ در شهرداری تهران خبر داد و گفت این نهاد تعدادی خانه و ملک خود را که جزء اموال عمومی است با تخفیف‌ها و تقسیط‌های بسیار زیاد به برخی از افراد خاص واگذار کرده است.

غلامرضا انصاری از ورود سازمان بازرسی کل کشور به این پرونده خبر داد و ضمن اشاره به اینکه متأسفانه گزارش سازمان مذکور به دست اعضای شورای شهر نرسیده است، از چمران خواست اگر چنین گزارشی به دستش رسیده، به سایر اعضای شورا هم بدهد و اگر او هم هنوز به این گزارش دسترسی ندارد، به عنوان رئیس شورا -که اعضای آن باید در جریان موضوعات مهم مربوط به مدیریت شهری قرار داشته باشد- آن را درخواست کند.

معماری‌نیوز بر مبنای رسالت رسانه‌ای خود و تنویر افکار عمومی پیگیر موضوع شده و به اسناد و مدارکی دست یافته است که نشان می‌دهد شهرداری پایتخت چطور 1،100،000 متر مربع زمین، خانه ویلایی و آپارتمان به ارزش چند هزار میلیارد تومان را به افرادی خاص واگذار کرده است.

بیشتر بخوانید: واگذاری غیرقانونی «یک میلیون و یکصد» متر مربع زمینِ پایتخت

یکی از این اسناد، نامه‌ای است که سازمان بازرسی کل کشور به مدیر کل دفتر شهرداری تهران ارسال کرده و جزئیات واگذاری‌های مذکور را -اعم از اسامی کسانی که در واگذاری دست داشته یا از آن منتفع شده‌اند، اسامی شرکت‌های تعاونی دخیل در این پرونده، و مشخصات اراضی و واحدهای واگذار شده- به تفکیک و تفصیل ذکر کرده است.

لیست اسامی طرف‌های دریافت‌کننده‌ی اراضی و املاک واگذار شده شامل اسامی بیش از 100 شخص حقوقی و حدود 150 نفر شخص حقیقی است که در بین آن‌ها نام چند تن از اعضا و کارکنان شورای شهر تهران نیز به چشم می‌خورد.

این افراد عبارتند از: محسن پیرهادی، الهه راستگو، معصومه آباد، هادی ساعی، ابولفضل قناعتی، محمد حسین حیدریان و اسدالله راشدی.

جدول زیر ضمن ذکر سمت این اعضا در شورای شهر، مشخصات ملک واگذار شده به آن‌ها و میزان تخفیف آن را براساس آنچه در گزارش سازمان بازرسی کشور آمده است، نشان می‌دهد.

شورای شهری‌ها دیگر چرا؟!

گرچه بین این 7 نفر از اعضای شورای شهر از نظر متراژ و قیمت زمین و میزان تخفیفی که دریافت کرده‌اند، تفاوت وجود دارد اما به هر حال همگی از این واگذاری‌ها سهم برده‌اند. این افراد در واکنش بر این نکته تأکید می‌کنند که چون عضو تعاونی‌های مسکن مدیران شهری هستند، حق قانونی آن‌هاست که از این اراضی و املاک برخوردار شوند.

با اینکه قضاوتی در مورد قانونی یا غیرقانونی بودن این واگذاری‌ها نداریم و این سازمان بازرسی کل کشور و دیگر نهادهای نظارتی هستند که باید با تکمیل پرونده در این مورد حکم صادر کنند، اما در هر صورت این هفت نفر از اعضای شورای شهر باید به چند مسئله برای افکار عمومی پاسخ دهند:

اگر فرض بگیریم که سازمان بازرسی کل کشور به این نتیجه قطعی برسد که این واگذاری‌ها تخلف و به لحاظ قانونی قابل پیگیری است، این افراد با استناد به کدام قانون خود را تبرئه می‌کنند؟

در مقابل اگر فرض بگیریم که این اقدام به لحاظ قانونی مشکل ندارد، اعضای شورای شهر که از بین خود مردم و به عنوان نمایندگان آن‌ها به این شورا رسیده‌اند، آن‌ها که بیش از همه در جریان مشکلات شهر از جمله فقر شهری و کمبود امکانات در زمینه خدمات عمومی شهر هستند و می‌دانند اکثر شهروندان با مسائل متعددی به‌ویژه در حوزه مسکن درگیر هستند، این افراد با چه توجیه اخلاقی، عرفی و مدنی می‌توانند از امتیازی به این بزرگی برخوردار شوند؟

این افراد که یکی از وظایفشان قانون‌گذاری و تحدید اختیارات شهرداری است، نمی‌توانند اقدام به اصلاح قانونی کنند که به استناد آن 1،100،000 متر مربع زمین، خانه ویلایی و آپارتمان به ارزش چند هزار میلیارد تومان از سهم اموال عمومی به سود عده‌ای خاص – حتی اگر خودشان هم جزء آن عده باشند- می‌ریزد؟

طبق ماده 13 آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها «فروش اموال منقول و غیرمنقول و اجاره اموال غیرمنقول شهرداری از طریق مزایده کتبی صورت خواهد گرفت لکن در مورد فروش اموال‌منقول و اجاره دادن فرآورده‌های واحدها و مؤسسات تابعه شهرداری با جلب موافقت انجمن شهر می‌توان از طریق مزایده حضوری (‌حراج) اقدام نمود».

این اعضای شورای شهر که یکی از وظایف اصلی آن‌ها نظارت بر عملکرد شهرداری و مقابله با تخلفات شهری این نهاد است، چرا در شرایطی که شهرداری برای ارائه خدمات خود مدام بابت کمبود بودجه گلایه می‌کند، به این نهاد قانون مذکور را یادآور نشدند تا املاک و اراضی واگذار شده به جای بذل و بخشش بین مدیران شهری از جمله خودشان، درآمدی برای شهرداری جهت خدمت‌رسانی عمومی به شهروندان شود؟

اما دیگر اعضای شورای شهر و به ویژه ریاست این نهاد نیز باید به این سؤال پاسخ دهند که چطور در شهرداری که این اعضا وظیفه نظارت و کنترل بر عملکرد آن‌ را بر عهده دارند، این حجم از زمین و ملک واگذار می‌شود اما آن‌ها یا خبردار نمی‌شوند یا در عین خبرداری‌شان در برابرش سکوت می‌کنند؟ درواقع علاوه بر اینکه سکوت احتمالی آن‌ها به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و باید در قبال آن پاسخ‌گو باشند، خبردار نشدن آن‌ها هم قابل توجیه نیست چراکه آن‌ها وظیفه و قدرت دارند که ناظر بر شهرداری باشند.
 
در هر صورت نقش و موضع اعضای شورای شهر در این پرونده بسیار مهم و قابل تأمل است و همه آن‌ها، به ویژه این 7 نفر که اسامی‌شان در گزارش سازمان بازرسی کشور آمده است، باید در برابر افکار عمومی و همچنین نهادهای نظارتی پاسخ دهند و تبعات قانونی و مدنی کار خود را بپذیرند!
 
لیست واگذاری ها به اعضا و کارمندان شورای شهر تهران
 
ردیف نام دریافت کننده سمت آدرس قیمت کارشناسی در صد تخفیف قیمت پرداخت
1 معصومه آباد عضو شورای شهر دو دستگاه در آجودانیه 20,379,450,000 40 درصد تخفیف 12,227,670,000
2 محسن پیرهادی عضو شورای شهر پاسداران 12,970,000,000 15 درصد تخفیف 11,244,990,000
3 ابولفضل قناعتی عضو شورای شهر نیاوران 44,580,000,000 7 درصد تخفیف 42,288,588,000
4 االهه راستگو عضو شورای شهر در حال واگذاری - - -
5 هادی ساعی - - - - -
6 محمد حسین حیدریان قائم مقام ذیحساب شورای شهر بلوار ارتش 3,100,000,000 35 درصد تخفیف 2,015,000,000
7 اسدالله راشدی مشاور در شورای شهر خ کریمخان زند 1,875,000,000 20 درصد تخفیف 1,545,000,000
 
 
 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۸
کمیسیون عمران انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نظرات  (۱)

۱۸ آبان ۹۵ ، ۱۱:۲۸ محمد علی - موضوع : تفریغ بودجه شهرداری
نظام جامع مالی شهرداریهای کشور - فصل سوم: دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه - اصلاح و تفریغ بودجه
بخش اول :کلیات
هدف
ماده  :  1   تغییر نظام بودجه ریزی شهرداریهای کشور و یکسان سازی روش بودجه ای آنها به منظور دستیابی به اهداف ذیل انجام می پذیرد:
-1 تغییر رویکرد از تأکید بر ورودی ها و منابع به خروجی ها و نتایج
 2 -  برقراری ارتباط شفاف میان منابع صرف شده و خروجی ها
 3 -  استخراج  قیمت تمام شده هر واحد از انواع خدمات ارائه شده توسط شهرداری ها وتخصیص متناسب اعتبارات بودجه ای  در قبال ارائه خدمات مطلوب تر به جای صرف منابع بیشتر 
 4 - استاندارد سازی خدمات از طریق شناسایی شیوه های برتر  ارائه خدمات و ترویج و تعمیم آنها
 5-تجزیه  و  تحلیل سهل  تر اهداف  و مشاهـده نتایج بدست آمده  از صرف هزینـه ها  توسط شهرداری
 6 -  رسیدگی واقع بینانه به بودجه سالانه شهرداری و انجام جـرح و تعدیـلات مورد نیــاز توسط شورای اسلامی  شهر
7- تنظیم و اجرای بودجه سنواتی مبتنی بر برنامه های تدوین شده و مورد مطالعه قرار گرفته قبلی.
 8- استفاده از بودجه به  عنوان  ابزاری  کارآمد جهت کنترل و ارزیابی عملکرد مدیران شهری توسط مراجع قانونی.
 9 -  ارائه اطلاعات جامع و قابل درکی از  درآمــدها و هزیــنه ها در تحقــق اهداف شهرداری برای شهروندان.
تعاریف:
ماده 2 : بودجه )بودجه سالانه شهرداری(: عبارت است ازیک برنامه جامع مالی که در آن کلیه خدمات و فعالیت ها و اقداماتی که باید در  طی سال مالی توسط شهرداری انجام بشود همرا ه با برآورد مبلغ و میزان مخـــارج و منابـــع لازم برای تامیــن مخاج مذکور و انجام آنها پیش بینی می شود و پس از تصویب شورای اسلامی شهر قابل اجراء   است.
ماده  3  :  اصلاح بودجه : تغییراتی است که بر حسب ضرورت در طول سال در بودجه سالانه شهرداری به دو صورت اعمال میگردد 
الف( کاهش اعتبار در طرح ها و پروژه ها ، خدمات و فعالیتها و یا حجم عملیات آن ها و معادل آن افزایش اعتباردر طرح ها یا خدمات و یا منظور داشتن بعضی از پروژه های جدید بدون آنکه جمع منابع و مخارج مصوب بودجه تغییری نماید
تبصره 1 -  شهردار می تواند مستند به ماده 24 آئین نامه مالی ، اعتبار هر یک از مواد هزینه یا فعالیتهای داخل برنامه  را تا ده درصد تقلیل یا  افزایش دهد بنحوی که از اعتبار کلی مصوب برای آن برنامه تجاوز نکند.
تبصره 2 -هرگونه تغییرات مازاد بر نصاب مذکور با تصویب شورای اسلامی شهر قابل اعمال خواهد بود.
تبصره 3 -  تغییرات مذکور می تواند بصورت موردی و یا تجمیعی صورت پذیرد.
ب (کاهش سقف بودجه مصوب : در صورت احراز عدم تحقق بخش منابع بودجه مصوب شهرداری، با ذکر دلایل  عدم تحقق آن، از طریق کاهش یا حذف بخشی  منابع پیش بینی شده و معادل آن در بخش مخارج کاهش سقف بودجه  صورت  می گیرد.
تبصره : در صورتی که اصلاح بودجه به شکل کاهش سقف بودجه صورت گیرد رعایت نصاب ماده 64 قانون شهرداری در اصلاح  بودجه نیز الزامی می باشد .
ماده 4 : تفریغ بودجه: گزارشی است درباره مقایسه عملکرد منابع و مخارج شهرداری در طول سال مالی با ارقام بودجه مصوب که طبق قانون تهیه و به تصویب شورای اسلامی شهر می رسد.
تفریغ بودجه: به فرآیند تسویه بودجه و اجرای آن از طریق تطبیق اطلاعات صورت حساب عملکرد تهیه شده توسط شهرداری با بودجه مصوب و تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از آن اطلاق می شود
ماده  5  :   متمم بودجه: افزایش در سقف بودجه مصوب است که بر حسب ضرورت و بواسطه موارد ذیل در طول سال مالی در بودجه اعمال شده و به تصویب شورای اسلامی شهر می رسد.
الف - وصول منابع پیش بینی نشده 
 ب - وصول منابع بیش از آنچه قبلأ در بودجه پیش بینی شده است
 ج - مازاد درآمد بر هزینه دوره قبل

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی