انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

پخش کیسه های پارچه ای در نقاط مختلف شهر

دوشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۰۵:۳۰ ب.ظ

گزارش برنامه پخش کیسه های پارچه ای در نقاط مختلف شهر 22 تیرماه 96


اعضای محترم کمیسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی با همکاری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان به منظورفرهنگسازی و ارتقاء سطح دانش شهروندان و رعایت اصول بهداشتی و حفظ محیط زندگی، با محوریت به پلاستیک نه بگوییم در 22 تیر ماه 96 اقدام به پخش کیسه های پارچه ای در دو نوبت صبح (غازیان) و عصر(انزلی) در نقاط مختلف شهر نمودند.

 

کیسه‌های پلاستیکی پس ازگذشت یک قرن و نیم از اختراع آن همچنان مهمان خانه‌های ما شده‌اند و در همین مدت زمان نه چندان طولانی توانسته‌اند اثرات مخرب زیادی بر جای بگذارند. در واقع زندگی مدرن علاوه بررفاهی که برای انسان به همراه داردگاه ضررهای جبران ناپذیری را نصیب او کرده است.

براساس تحقیقات انجام شده تنها درایران سالانه بیش از ۳ میلیون تن پلاستیک تولید می شود و بیشتراین پلاستیک ها نیز بادوام هستند و صدها سال طول می کشد تا به خودی خود تجزیه و نابود شوند درصورتی که در سال ۲۰۰۲ میلادی، بنگلادش نخستین کشوربزرگی بود که استفاده ازکیسه‌های پلاستیکی راممنوع کرد.کماکان درسیاست های کشورهای پیشرفته مبنی برافزایش نشاط ملی شهروندان قوانین ممنوعیت استفاده از پلاستیک، پرداخت مالیات های سنگین و هزینه استفاده ازکیسه های پلاستیکی و طرح های تشویقی وضع کرده است.

هنگامی که کیسه های پلاستیکی به عنوان زباله درطبیعت رها می شوند، به علت ماندگاری بیش از ۵۰۰ سال در محیط، باعث آلودگی محیط زیست می شوند.این کیسه ها به همراه باد جابه جا شده و وارد رودخانه ها و تالاب بین المللی بندرانزلی و درنهایت دریای خزر می شوند،درنتیجه موجب گرفتگی آبراهه ها شده و دربسیاری موارد به علت ساکن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات افزایش می یابد.کیسه های پلاستیکی درصورت ورود به محیط زیست دریایی، وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی شده و گونه هایی ازجانوران آبزی از قبیل فوک خزری و لاک پشت و نیز پرندگان دریایی و تالابی اشتباهاً براثر خوردن این کیسه ها و خفگی ناشی ازآن می میرند.

اگرهرکدام ازما ازکیسه های پارچه ای استفاده کنیم، معادل استفاده از ۶ کیسه نایلونی درهفته صرفه جویی می‌شود که این رقم درماه معادل ۲۴ کیسه نایلونی درماه و ۲۸۸ کیسه در سال می شود.یعنی به طور متوسط اگریک انسان درطول هفته از ۶ کیسه نایلونی چشم پوشی کند در طول عمرخود معادل ۲۲۱۷۶ کیسه پلاستیکی صرفه جویی می کند.و اگر از هر ۵ نفر ۱ نفر در کشورمان از کیسه پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی استفاده کند معادل ۱،۳۳۰،۵۶۰،۰۰۰،۰۰۰۰ کیسه پلاستیکی در طول عمر متوسط یک انسان صرفه جویی می شود.

پیشنهادات استفاده ازکیسه‌های سازگار بامحیط زیست:

تا پیش ازتولید کیسه‌های سازگار با محیط زیست، تنها راهکار زیست محیطی موفقیت‌ آمیز در زمینه مقابله با انباشت زباله‌های پلاستیکی، ممنوعیت استفاده از این کیسه‌ها یا تشویق به بازیافت آنها بود اما با ورود کیسه‌های سازگار با محیط زیست که به طور طبیعی قابل تجزیه هستند، مسیراین مبارزه تغییرکرد که دلایل آن به شرح زیر است:

کیسه‌های سازگار با محیط زیست ۴۶ درصد کمتر از کیسه‌های پلاستیکی ترکیبات پایه نفتی و رزینی دارند.

درفرآیند تولید کیسه‌های سازگار با محیط زیست چهار برابر انرژی کمتر و شش برابر آب کمترنسبت به تولید کیسه‌های کاغذی مصرف می‌کنند.

کیسه‌های سازگار با محیط زیست درمراحل پیش ازتولید ۳۴ درصد کمتراز کیسه‌های پلاستیکی گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند.

کیسه‌های سازگار با محیط زیست درصورت دورانداخته شدن درمحیط غیرسمی ظرف ۲۴۰۰ روز یا حتی کمتر در معرض تابش نورخورشید تجزیه می‌شوند.

با یک انتخاب و تصمیم مسئولانه و منطقی ،کیسه های پارچه ای را جایگزین پلاستیک ها کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

محمدامین معصومی، مسئول کمیسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۶
کمسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

به پلاستیک نه بگوییم

پخش کیسه های پارچه ای

کیسه پارچه ای جایگزین پلاستیک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی