انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

پارک جنگلی سرمایه شهر و شهروند است

يكشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۱:۴۳ ب.ظ

بریدن درختانمراسمی مانند 13 بدر برای لذت بردن از طبیعت است .و در این دنیای صنعتی و ماشینی  حد اقل سالی یک با مردم را به دامان طبیعت میکشاند .اگر میخواهیم طبیعتی باشد که از آن لذت ببریم . بدست خودمان اینگونه آن را نابود نکنیم .پارک جنگلی انزلی یک از معدود بازماندگان از این دست است که متاسفانه در چند سال اخیر در بخشهای عمده ای از آن انبوه درختان کاهش یافته و مناطقی ازآن تنک گردیده وفاقد پوشش گیاهی کافی می باشد .متاسفانه استفاد نادرست  وبی ملاحظه گی شهر وندان و عدم احیا و کاشت و مراقبت لازم سبب ازبین رفتن این پارک طبیعی خواهد شد

ضرورت احداث و توسعه پارکهای جنگلی
تغییر و تحولاتی که در چند دهه اخیر در اوضاع اجتماعی و اقتصادی کشورها بوجود آمده نتیجه رشد اقتصادی است. شکی نیست آنچه را که مربوط به تحولات یک جامعه است نمی توان خارج از مدار اقتصادی آن جستجو کرد. کشور ما نیز که گام نهادن در راه توسعه اقتصادی و اجتماعی را نیز یک ضرورت دیده است و مانند سایر کشورها که در آستانه صنعتی شدن می باشد با مشکلات زیادی روبرو است. پدیده هایی نظیر مهاجرت روستائیان به شهر ها و تهاجم شهر نشینی به پایتخت و مراکز صنعتی، پدیده انبوهی و تراکم جمعیت در مرکز صنعتی و آلودگی نظیر آلودگی هوا و صدا، مشکلاتی است که پدیده صنعتی شدن در سال های اخیر در کشور ما به دنبال داشته است که نتیجه آن ضایعات روحی و جسمی فراوان بر ساکنین این گونه شهرهاست. وجود منابع عظیم و با ارزش از جمله جنگل ها در اکثر نقاط جهان مشتاقان در این کشورها را ترغیب نموده تا دولتها این میراث جالب توجه و عجیب را برای لذت عموم مردم حفظ نموده، امکان بقاء آن ها را برای استفاده نسل های بعد نیز فراهم سازند. جنگل ها بدلیل اینکه مناطق وسیعی از اراضی سرزمین را اشغال می کنند و عرضه کننده یک رشته از عوامل جالب توجه نظیر سکوت و خلوت، پناهگاه مقدار زیادی حیات وحش و گیاهان و دیگر عوامل طبیعی جالب توجه علاقمندان به تفریح هستند، زمینه بکارگیری بیش تر از آن به غیر از آنچه تحت عنوان پارکهای جنگل مورد استفاده قرار می گیرند، دارد. این سیستم که امکان بهره برداری های دیگر از فرآورده های جنگلی را ضمن بهره برداری تفریحی ممکن می سازد به سیستم جنگل یا پارکهای جنگلی معروف گردیده اند

بهره برداری از پارک های جنگلی
تاسیس پارک های جنگلی دارای ضوابط اختصاصی است که با پارک های ملی متفاوت می باشد و برای احداث آن نکات بسیاری را باید در نظر گرفت. همانطور که اشاره شد پارک های جنگلی به دو دسته تقسیم و مورد بهره برداری قرار می گیرد.
1- بهره برداری از پارک های جنگلی طبیعی:
- ایجاد امکانات حرکتی و تفریحی برای عموم در فضاهای جنگلی طبیعی
- حفظ شکل طبیعی مناطق جنگلی و جلوگیری از آسیب ها و زیان های ناشی از عوامل تغییر دهنده
تلاش در جهت حفظ زیبائی های طبیعی به گونه ای که برای خلق زیبائی های مصنوعی دستخوش تغییرات نشود .
۲-بهره برداری از پارکهای جنگلی مصنوعی
- احداث جنگل های مصنوعی، به منظور ایجاد فضای سبز و تفرج گاه در اطراف شهرها.
- احداث جنگل های مصنوعی نبایستی کاملا در مجاورت مراکز صنعتی پدید آید.
- در هنگام احداث پارک جنگلی سطح وامکانات نگاهداری آن باید کاملا مورد بررسی قرار گیرد.

بریدن درختان

بریدن درختان

نکات ضروری در طراحی پارکهای جنگلی
در طراحی پارکهای جنگلی نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از :
1- آگاهی از شرایط اکولوژیکی محیط زیست جنگل
2- آب و آبیاری
3- مصالح ساختمانی
4- بررسی و آماده کردن طرح جامع
5- انتخاب محلی برای تاسیس پارک جنگلی
6- تهیه نقشه پارک
7- تهیه برنامه کار زمان بندی شده
8- تامین اعتبارات ایجاد پارک
9- پرسنل پارک
10- پیاده کردن طرح پارکهای جنگلی (اجرای برنامه)
الف: ایجاد در ورودی
ب: محوطه ورودی
ج: تابلوهای راهنما و اتیکت ها
د: نقشه راهنمایی و اطلاع
11- حصار پیرامون پارک
1۲- پارکینگ
13- خیابان های اصلی پارک جنگلی
14- خیابان فرعی پارک جنگلی
15- پیاده رو در پارک های جنگلی
16- دالها
17- ساختمان ها و تاسیسات:
الف: ساختمان های لازم برای مدیریت و نگهداری و کنترل پارک(دفتر اطلاعات، نگهبانی، دفتر بلیط فروشی، خانه سرایدار، انبار، خانه نگهبان، دفتر مدیریت پارک می توان به صورت پیش ساخته نصب نمود و دارای اشکال متنوع باشد)
ب: ساختمان های لازم برای خدمات عمومی مردم (فروشگاه، رستوران، کافه، دفتر پست و تلفن، درایوین سینما، میز و نیمکت، توالت های عمومی و ...)
پ: ساختمان های تزییناتی و تفننی (برجهای دیده بانی و تفریحی، نمایشگاهها، محل هایی برای نمایش لباس محلی، تاتر محلی، آلاچیق، مجسمه شخصیت ها)
ت: آب نماها (برکه ها، دریاچه ها، نهرها، رودخانه های طبیعی)
ث: تاسیسات و تجهیزات راهنمایی (تهیه پایه تابلوهای اخطار دهنده یا پیامهایی که از چوب تهیه می شود)
ج: شبکه آبیاری و فاضلاب
چ: ساختمان کارگاهها ( در یکی از نقاط دور از دید مردم یک کارگاه درودگری بوجود آید تا نیازهای چوبی را برآورده سازد)
ح: ساختمان زباله دان ها و کوره های زباله سوزی
خ: ساخت زمین های ورزشی و محل استراحت بزرگسالان( می توان محل بازی والیبال، بدمینتون، هندبال، بیس بال، و... برای بازدیدگنندگان در نظر گرفت. در پارکهای جنگلی سکوهایی برای نشستن بزرگسالان ساخته نمی شود و افراد دور هم می نشینند)
د: پارک ویژه کودکان ( در وسعت و تنوع کمتری ساخته شود)
18- تزیینات گیاهی و ایجاد باغهای فصلی و تپه های سنگی و گلخانه
19- محل های پیک نیک و کمپینگ در پارکهای جنگلی
20- ایجاد باغ وحش یا باغ پرندگان در پارکهای جنگلی
21- طراحی سمبل و نشانه ای بومی برای پارک جنگلی

رنگ قرمز سطح از پارک است که انبوه گیاهی آن ازبین رفته است 

رنگ آبی برکه و آبگیری است  که در تابستان خشک می باشد

تنک شدن بافت پارک جنگلی

با رشد جعیت شهر افزایش فضای سبز شهر یک ضرورت است .لذا احداث جنگل  های مصنوعی واقع در محدوده ی شهری نخستین گام برای افزایش سرانه ی فضای سبز برداشته می شود طراحی این پارک جنگلی با طراحی دسترسی های اصلی و فرعی و پیاده شروع می شود و سپس با زونبندی و جانمایی کاربری های  متناسب پیشنهادی دنبال می شود .

سصح کل فضای سبز انزلی 28.4 هکتار می باشد برابر تعریف فضای سبز این سطح فضای سبز کار شده شهر است  و با توجه به جمعیت انزلی 116692 نفر برابر آمار 1395 سرانه فضای سبز انزلی کمتر از 2.5 متر مربع است که این مقدار  با سرانه استاندار جهانی که 25 متر مربع است فاصلی زیادی دارد. حال آنکه سرانه متوسط شهر های ایران  نیز14 متر مربع است  . این برای شهر انزلی که در پر باران ترین و سبز ترین مناطق کشور واقع است بسیا غیر منصفانه مینماید. 

ارک جنگلی

وجود این پارک 14 هکتاری که باید به فضای سبز شهری افزوده گردد یک غنیمت است که ضمن حفظ و نگه داری آن باید در احداث تاسیسات از نوع ملزومات پارکهای جنگلی قدام نمود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۰۷
کمیسیون عمران انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

توسعه

جنگل

زیست‌محیطی

فضای سبز

نظرات  (۱)

متاسفانه در انزلی مشکل ما فقط احداث پارک و عقبماندگی فاحش و غیر قابل توجیه سرانه فضای سبز نسبت به استاندارد های نسبی نیست بلکه یک مشکل بزرگ دیگر داریم و آنهم رها کردن همین مقدار فضای سبزی است که داریم، کلا به نظر میرسد ساختار شهرداری انزلی با وظیفه ای بنام نگهداری کاملا بیگانه است و یاتمایل دارد آنرا به مثابه باری بداند که آویزان او بوده ولذا خود را از آن خلاص کردهاست همین بلوار انزلی را از این لحاظ در چند سال اخیر مقایسه کنیم هر سال بیشتر مورد بی توجهی بیشتری از لحاظ آرایش گل وگیاه بوده است و از فضای مناسب پارک و بلوار دور شده و کاربری اصلی آن رو به فراموشی دچار شده است 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی