انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

هندسه ناموزون پل جدید انزلی

پنجشنبه, ۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۲ ق.ظ

هندسه ناموزون پل جدید انزلی

نویسنده: مریم ساحلی انزلی ‌ـ خبرنگار همشهری -  1395/07/03
هندسه ناموزون  پل جدید انزلی

اصلاح هندسی پل جدید(ولایت) انزلی همچنان به سرانجام نرسیده است.
این پل در واپسین روزهای اسفند 94 زیر بار ترافیک رفت. ساخت این پل با نام ولایت 2 از سال 86 به‌منظور کاهش بار ترافیک به موازات پل قدیمی شهر آغاز شد. سرانجام پس از گذشت 8 سال این پل افتتاح و عبور خودروها از مسیر غازیان به سمت میدان مرکزی شهر به این پل هدایت شد.
رئیس هیات مدیره انجمن طرفداران توسعه انزلی در این‌باره به همشهری می‌گوید: پل جدید انزلی نه تنها به کاهش بار ترافیک و نظم شهر کمک نکرده ، بلکه منظر شهری را نیز مختل ساخته است.
«هوشنگ اسماعیل نیا» با اشاره به وضعیت نامناسب خروجی این پل افزود: تابستان امسال مسیر خروجی پل جدید برای بسیاری از گردشگران که به این شهر آمدند جای سؤال داشت.  آغاز پروژه‌ها بدون انجام مطالعات کافی و بررسی‌های علمی، منتج به مواردی چون پل انزلی می‌شود که بازگشایی مسیر آن با مشکل مواجه شده است.

روند جانمایی احداث پل
 بازگشایی پل انزلی با توجه به املاک قرار گرفته در مسیر، هزینه سنگینی بر شهر تحمیل کرده است. بی‌ تردید بررسی‌های دقیق‌تر برای جانمایی محل ساخت این پل می‌توانست انجام این پروژه را سهل‌تر و کارآمدتر کند. یک عضو شورای شهر انزلی در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: پروژه پل ولایت 2 (پل انزلی) در قالب پروژه بزرگ پل ولایت (غازیان) از سوی وزارت راه و شهرسازی به‌منظور کمک به بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل بندرانزلی کلید خورد. «سعید آفتابی» می‌افزاید: هنگام شروع طرح 3 واریانت برای اجرا پیشنهاد شد که اتصال خیابان شیلات از کنار صنایع دریایی شهید تمجیدی به خیابان حافظ (شهرداری) از این طرح‌ها بوده است.  به سبب محدودیت‌های مالی وقت، تصمیم دولت بر آن شد تا پل ولایت 2 در مجاورت پل قدیم ساخته شود تا مانند بسیاری از پل‌های جدید، جایگزین پل پیشین باشد. بدین‌ترتیب براساس سیاستگذاری وزارت راه و شهرسازی و استانداری گیلان، این پل به شکل کنونی ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.

لزوم موافقت میراث فرهنگی
« سعید آفتابی» که دانش‌آموخته دکترای عمران (راه و ترابری) است، می‌گوید: در حال حاضر، به دلیل محدودیت فضای میدان امام خمینی(ره) و سایر خیابان‌های شبکه مرکزی شهر، یک خط ویژه خودروهای عمومی و امدادی از پل به سوی میدان در نظر گرفته شده و سایر خودروهای سواری به سمت خیابان حافظ راهی می‌شوند.
 وی یادآوری می‌کند: نظر به اینکه شبکه مرکزی شهر ثبت میراث فرهنگی کشور است، هر‌گونه تغییرات در آن، منوط به موافقت نهایی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است و تاکنون چندین مرحله جلسات تخصصی با حضور هیات تخصصی ویژه‌ای در سطح ملی، در بندرانزلی برگزار شده است. یکی از نتایج این کارشناسی‌ها، تعریض خیابان سی متری و حافظ با حفظ نرده‌های کهن و نیز درختان کهنسال آن بوده است.
بدین شکل که باند دوم خیابان در پشت نرده‌ها و با ترازی پایین‌تر ساخته شود تا آسیبی به شرایط میراثی وارد نشود. شیوه دوم اجرای چرخه یک طرفه در خیابان سی متری و مفتح شمالی و مطهری است که بدون اجرای زیرساخت‌های جدید و فقط با مدیریت ترافیکی امکان‌پذیر است؛ البته اجرای هر یک از طرح‌ها بسته به نظر آن سازمان و هیات‌های تخصصی ملی خواهد بود.

طرح‌های نیمه‌تمام ترافیکی
انتقال بازار هفتگی انزلی به انبار غله این شهر یکی از طرح‌هایی بود که به‌منظور کاهش بار ترافیک در مرکز شهر و افزایش کارآیی پل جدید انجام شد، اما  این اقدام تنها به انتقال بازار هفتگی محدود بوده و اقدامات بعدی هنوز اتفاق نیفتاده است. آفتابی در این‌باره به همشهری بیان می‌کند: باوجود انتقال بازار هفتگی به خیابان نواب که بار اصلی ترافیک را از مرکز شهر به این خیابان منتقل کرده است و مزایا و معایب خاص خود را دارد، هنوز همکاری لازم همه نهاد‌ها در این مورد به وقوع نپیوسته تا شرایط ایده‌آل ترافیکی بر شریان‌های اطراف حاکم شود. امید است شهرداری بتواند تا پایان امسال با همکاری سازمان‌های مربوطه و نیز مساعدت همشهریان عزیز، بازاری در ‌شان تاریخ بلند آن بر پا کند.
وی در ادامه می‌گوید:  تاکنون باوجود پیگیری‌های مکرر، مشکل انتقال بازار ماهی به خیابان نواب صفوی (روبه‌روی سازمان مرکزی آتش‌نشانی بندرانزلی) برطرف نشده و این موضوع از بهره‌وری پل ولایت 2 کاسته است. با انتقال این بازار به خیابان نواب با طراحی فضایی ایده‌آل در حاشیه رودخانه و مجهز به پارکینگ و فضای سبز، مشکل رمپ و لوپ‌های پل انزلی برطرف خواهد شد و شهروندان با سهولت قادر به استفاده از شریان‌های مرکزی شهر خواهند شد. رفع این مشکل، مستلزم همکاری بیش از پیش شرکت تعاونی ماهی‌فروشان و شهرداری بندرانزلی است.

اهمیت توجه به طرح‌های ترافیکی
آفتابی که عضو مدعو در همه جلسات شورای ترافیک شهرستان است، یادآوری می‌کند: توسعه و پیشرفت در شهرها از نظر بهره‌برداری از زیرساخت‌های حمل‌ونقل نیازمند همکاری شهروندان در اجرای طرح‌های ترافیکی است. رشد جمعیت، افزایش شمار خودروها و نیز روند فزاینده سفرهای درون‌شهری جز با اعمال محدودیت‌های ترافیکی امکان‌پذیر نیست. شرایط اقتصادی کشور ما را بر آن می‌دارد تا به جای ساخت زیرساخت‌های جدید، بیشتر بر مدیریت امکانات موجود تمرکز داشته باشیم.
وی تصریح می‌کند: البته نگاهی منصفانه به شهر انزلی گویای این است که در 4 سال اخیر با بازگشایی شریان‌های جدید و اصلاحات هندسی متعدد در شهر توانسته ایم ترافیک شهر را از حال بحران نجات دهیم. آینده شهر جز با شکیبایی بیشتر شهروندان و همت روزافزون نهادهای دست‌اندرکار مدیریت ترافیک شهر مهیا نخواهد شد.

حفاظت از بافت تاریخی شهر
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انزلی هم درباره تصمیم اداره میراث فرهنگی با توجه به طرح‌های پیشنهادی در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: تاکنون شهرداری 3 پیشنهاد در این زمینه داشته که در شورای ترافیک هم مطرح شده است اما بررسی این پیشنهاد‌ها در میراث فرهنگی پس از ارائه طرح‌ها همراه با انجام مطالعات کامل علمی از سوی مهندسان مشاور شهرداری انجام می‌شود.
«‌ابوالفضل چگینی» در ادامه می‌گوید: یک مهندس مشاور دیگر با گرید معماری از سوی میراث فرهنگی به شهرداری معرفی شده تا مطالعات به‌صورت دقیق‌تر انجام شود، چرا که برای نقطه به نقطه طرح پیشنهادی باید توضیح علمی وجود داشته باشد.

 خیابان معروف سی متری
اصلاح مسیر خروجی پل انزلی در دست بررسی است و اتصال این مسیر به خیابان سی متری یکی از مواردی است که در چارچوب آن مطرح می‌شود. خیابان زیبا و قدیمی سی متری که مشرف به بلوار قدس انزلی قرار دارد، مورد توجه خاص اهالی و گردشگران این شهر ساحلی است و ایجاد تغییر در ساختار آن موجب نگرانی مردم شده است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۸
رئیس هیات مدیره

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی