انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

همخوانی با کاسپین به مناسبت روز ملی دریای کاسپین

سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۰ ب.ظ

همخوانی با کاسپین به مناسبت روز ملی دریای کاسپین


20مرداد 96 با برگزاری فستیوال ساحلی و خانوادگی به نام دریای صلح و دوستی، دریای کاسپین با موسیقی و رنگ و ترانه به استقبال موج های کاسپین در بندرانزلی رفتیم.

روز ملی دریای کاسپین در حالی فرا رسید که باید بر وضعیت کنونی آلودگی محیط زیست دریایی این بزرگترین دریاچه جهان و تالاب بین المللی انزلی گریست.

به مناسبت این روز انجمن های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست در سراسر گیلان و همچنین بندرانزلی دست بکار شدند تا مراسمی با شکوه و درخور این روز فرخنده برگزار کنند تا علاوه بر گرد آوردن خانواده ها در کنارهم ، آموزش و آگاهی رساندن هرچند مختصر اما مفید برای حفظ محیط زیست این دریا داشته باشند و لزوم جلوگیری از ایجاد آلودگی و دفع نامناسب پسماند در کرانه های آن را برای اشاعه هرچه بیشتر فرهنگ حفاظت از محیط زیست گوشزد کنند.
فستیوال روز ملی دریای کاسپین در جشنواره 'همخوانی با کاسپین' نیز با حضور پر شور مردم توسط کمیسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی با همکاری اداره حفاظت محیط زیست، آموزشگاه زبان کودک رنگین کمان، آموزشگاه نقاشی آتلیه کبود و موسسه نوآموز کاوشگر خزردر ساحلِ مروارید دهکده ساحلی بندر انزلی برگزار شد.
فضای این فستیوال با تورهای ماهیگیری و بامبو تزِئین شده بود تا هر بیننده ای را یاد صید و صیادی و موهبت الهی دریای کاسپین بیاندازد. شهروندان هنردوست انزلی در کنار هنرمندان با زبانِ هنر به کاسپینِ زیبا و سخاوتمند ادای احترام کردند. 

کودکان با نقاشی ماهی های رنگارنگ بر بومی هفت متری ما را متوجه ارزشمندی این گونه ها و خطر نابودی آنها کردند و حاضران با همراهی موج های دریا ترانه ای از زنده یاد عاشورپور خواننده فولکلور انزلی را همخوانی کردند.

محمود عباسیان امین راهنمای گردشگری بندر انزلی در این برنامه از چگونگی شکل گیری بندر انزلی در جوار کاسپین سخن گفت.
وی اظهار داشت : طبیعت بسته ، دریاچه کاسپین را منزلگاه جانوران وگیاهان منحصر به فردی کرده امادرعین حال موجب شده تادرمقابل آلودگیهای صنعتی کشاورزی ونفتی بسیار آسیب پذیر باشد.
وی با اشاره به این که جهت حرکت آب خلاف جهت عقربه های ساعت از شمال غربی به جنوب شرقی می باشد افزود :این مساله و ژرفای دریا در جنوب باعت انباشت زباله وکندی جریان در محدوده مختص ایران می شود.
عباسیان امین همچنین گردشگری کاسپین را وابسته به حفظ سلامت آن دانست و یاداور شد : بر اساس اسناد موجود 140 سال قبل مردم برای درمان برخی بیماری های مفصلی و پوستی به انزلی می امدند ولی امروز الودگی دریا و ساحل ما را از این فواید محروم ساخته است. 



احسان محمدی نوازنده سازهای کوبه ای پس از اجرای چند قطعه با سازکاخون، به بیان مختصری از سازهای الهام گرفته شده از طبیعت پرداخت و به شهروندان طریقه ساخت سازهایی با مواد بازیافتی را توضیح داد. از میان شهروندان تعدادی با مواد دور انداختنی مانند بطری فلزی نوشابه و ماسه ساحل و صدف مشغول به ساخت سازهای کوبه ای شیکر و چایمز شدند که با سازندگان ساز ها قطعه ای به زیبایی اجرا شد.




هامون وطن دوست هنرمند حوزه موسیقی نیز چند ترانه احمد عاشورپور پدر موسیقی فولکلور گیلان را بازخوانی و با شهروندان هنر دوست انزلی همخوانی کرد. 


همزمان در این برنامه کبری امیریگانه و نگین عیناوی پور هنرمندان آتلیه کبود نیز به ساخت مجسمه شنی با موضوع ماهی و آلودگی دریا پرداختند. 


صفورا غله زاری کنشگر اجتماعی شهر انزلی نیز با هدف ارتقای فرهنگ کتابخوانی انزلی اقدام به فروش گل و اختصاص عواید آن به خرید کتاب برای کتابخانه شهر نمود.


آرمین صافدل از برگزار کنندگان مراسم فرمود زندگی ما کرانه نشینان کاسپین به این دریا گره خورده است.
وی اظهار داشت : کاسپین بخشی از هویت ما است و نه تنها اقتصاد و معیشتمان ، بلکه حتی فرهنگ و هنر شعر و داستان و ترانه ها و نقاشی هایمان با این دریا پیوند دارد.

وی با ابراز تاسف از وضعیت ناگوار آلودگی کاسپین خاطرنشان کرد : به نظر می رسد کنوانسیون تهران مثل یک یتیم رها شده و برنامه مدونی ندارد و معلوم نیست که در این پنج کشور برای حفاظت از کاسپین چه اقداماتی صورت می گیرد.

با همه این اوصاف و با وجود اینکه همه دلسوزان طبیعت، مردم ، مسئولان ، انجمن های مردم نهاد، تشکل ها و نهادهای مختلف ملی و منطقه ای و بین المللی بر حفظ محیط زیست دریایی باقیمانده از دریای کاسپین تاکید فراوان دارند اما نباید از این نکته غافل شد که : از ماست که برماست ، و تازمانی که خودمان نخواهیم و اهمیت حفظ محیط زیست به اعتقاد قلبی مان تبدیل نشده و به آن عمل نشود نه تنها اتفاق خوشایندی رخ نخواهد داد بلکه با ادامه این روند موجود باید روزی برکرانه ساحل دریای کاسپین نشست و بر غصه خوردن برای فرصت های از دست رفته بر وضعیت موجود و حال و روز خود گریست و بجای ماهی، پسماندهای مختلف را از بزرگترین دریاچه جهان صیدکرد.  


    
                                                                                                                                                  .     



محمد امین معصومی،مسئول کمیسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی