انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

مهارت کنترل خشم دراموزش ها گنجانیده شود

جمعه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۴، ۰۶:۴۲ ب.ظ

مهارت کنترل خشم در آموزش ها گنجانده شود

انزلی- ایرنا- کارشناس مشاوره زندان انزلی در همایش پیشگیری از خشونت بر ضرورت گنجاندن مهارت کنترل خشم در آموزش ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امین حق ره روز پنجشنبه در همایش پیشگیری از خشونت با اشاره به علل افزایش خشونت در جامعه ایرانی مواردی نظیر رفتار غیرمنصفانه و تبعیض آمیز ،محدودیت شدید ،بی توجهی به نیازهای فرد و تحمیل عقاید را موجب بروز برخی رفتارهای خشمگینانه از سوی مردم و به ویژه جوانان به صورت تخریب اموال عمومی عنوان کرد.
*هر دقیقه یک نزاع/ افزایش نزاع در زنان
وی اظهار کرد : بر اساس گزارش پزشکی قانونی در ایران در هر دقیقه یک نزاع صورت می گیرد و روزانه یک هزار و 600 پرونده نزاع منجر به جرح در این سازمان تشکیل می شود. 
حق ره افزود : بر اساس آمار پزشکی قانونی، تهران از نظر تعداد نزاع های خیابانی پیشتاز است.
به گفته وی طبق آمار پزشکی قانونی در هشت ماه امسال 407 هزار و 886 مصدوم نزاع به ادارات پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کردند، که از کل مراجعان 282 هزار و 459 نفر مرد و 125 هزار و 427 نفر زن بودند.
این کارشناس روانشناسی موارد دیگر موثر در عدم مهارت کنترل خشم را ،آلودگی هوا و صوتی و معماری شهری نامناسب ، نا امیدی از احقاق حق ، نبود نشاط اجتماعی و افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی و اختلالات روانی عنوان کرد.
وی افزود : به گفته رییس اداره اجتماعی حوزه پیشگیری و وقوع جرم قوه قضاییه آمار نزاع های خیابانی در دو سال منتهی به سال91 نسبت به سال های قبل افزایش یافته و نسبت نزاع خیابانی عمد به غیر عمد از 30 به 70 به 70 به 30 رسیده است.
این مشاور زندان قتل را یکی دیگر از تبعات بروز خشونت در جامعه عنوان و علل ارتکاب قتل را مواردی چون نزاع و درگیری (فقدان مهارت کنترل خشم)،مسائل مالی ، درگیری های خانوادگی ، مسائل ناموسی- اخلاقی ، مسائل قومیتی، سوء مصرف مواد و تسویه حساب های باندی و گروهی برشمرد.
به گفته وی از سال 81 تا 91 بر اساس آمار ارائه شده میزان قتل از 2163 نفر به 1932 نفر کاهش یافته است.
وی با اشاره به این که نزاع سهم 20 تا 30 درصدی در وقوع قتل ها در کشور داشته افزود: باید بررسی شود با وجود این که نزاعها در حال افزایش است چگونه قتل ها در حال کاهش است.
این کارشناس با بیان این که 70 درصد از قتل ها نتیجه خشم یا جنون آنی است مهارت کنترل خشم را از مواردی خواند که باید به طور جدی در آموزش ها گنجانده شود.
حق ره با اشاره به این که 34 درصد قتل ها در کشور خانوادگی است خاطرنشان کرد : زمانی که خشونت در جامعه عادی شود به حوزه روابط خانوادگی نیز کشیده می شود.
به گفته وی حدود 20 درصد از قربانیان قتل های خانوادگی زنان هستند و همسرکشی همچنان مهمترین قتل خانوادگی محسوب می شود. 
*افزایش 98 درصدی ایجاد مزاحمت برای زنان 
به گفته وی مزاحمت های اعلام شده برای زنان و دختران در سال 89، حدود 72 هزار مورد که سال گذشته به 142 هزار و 933 مورد رسید که نشان از افزایش 98 درصدی داشته است.
وی با اشاره به این که مزاحمت برای زنان به شدت در حال رشد است ارتقای آگاهی و شعور اجتماعی را در کاهش این مساله موثر خواند .
* مواد مخدر عامل اصلی افزایش میزان خشونت در جامعه ایران 
این کارشناس روانشناسی اظهار کرد : ردپای سوء مصرف مواد در افزایش خشونت ها و آسیبهای اجتماعی دیده می شود .
به گفته وی در مجموع 30 تا 95 درصد جرایم و آسیب های جدی خشونت زا در کشور از ناحیه موادمخدر است.
حق ره با تاسف اظهار کرد : پرونده های مربوط به قتل پدر و مادر ، فرزند یا همسر و تجاوز به محارم پس از مصرف شیشه وجود دارد .
این روانشناس تاکید کرد : سوء مصرف مواد روانگردان معضل اصلی است که باید به آن پرداخته شود.
وی با اشاره به تاثیر عوامل هورمونی در افزایش خشونت در جامعه گفت: برخی عوامل هورمونی باعث افزایش خشونت در جامعه می شود برای مثال مصرف هورمون در باشگا ه ها برای زیبایی اندام منجر به افزایش هورمون آندروئید یا آندوژن و یا استروئیدها می شود که در نهایت باعث افزایش پرخاشگری و خشونت می شود.
این کارشناس فقدان آموزش یا کیفی نبودن برنامه های آگاهی دهنده، ترویج غیر مستقیم خشونت از تریبون های رسمی یا وابسته، نمایش جلوه های خشونت در جامعه مثل اعدام در ملاء عام و برگزاری برخی آئین های مروج خشونت مثل قمه زنی ، مشاهده اتفاقاتی مانند درگیری های اجتماعی محدودیت های اجتماعی و تبعیضها و بی عدالتی ها را سبب ایجاد خشم و پرخاشگری خواند. 
وی به حضور پررنگ رسانه های گروهی نوین و بهره برداری ناصحیح از عوامل اجتماعی- فرهنگی موثر در پیدایش و تقویت پرخاشگری ،نقش بازیهای ویدئویی درپرخاشگری و بروز رفتارهای خشن بعنوان دیگر عوامل قابل بررسی اشاره کرد. 
وی افزود: افزایش فقر، خشونتهای اجتماعی را افزایش می دهد ،فقدان آموزش یا کیفی نبودن برنامه ، کمبود مهارت عمومی ،تماشای فیلمها و ویدئوهای خشن در تلگرام و فضاهای مجازی تاثیر بدی روی افراد می گذارد .
این کارشناس آموزش مستمر و کیفی مهارتهای زندگی برای اقشار مختلف جامعه را یکی از راهکارهای اصلی کاهش جرایم عنوان کرد.
تا زمانی که متولیان آمار واقعی و مولفه های موثر بر تجاوز، قتل و دیگر ناهنجاری ها را نپذیرند نمی توان این مسائل را به درستی تحلیل و برای رفع یا کاهش آن راهکار ارائه کرد.
رییس اداره بهزیستی انزلی نیز در این همایش با اشاره به نقش مواد مخدر در افزایش خشونتها ، ناهنجاری ها و جرایم اجتماعی گفت : پیشگیری بهترین راه برای کاهش مصرف مواد مخدر و ناهنجاری هایی نظیر خشونت در جامعه است .
فرحناز غفاری فر خاطرنشان کرد : آموزش مهارتهای زندگی نظیر حل مشکل ، کنترل خشم و فرزند پروری را باید به طور مستمر و جدی انجام دهیم .
وی متذکر شد:همه ارگانها و سازمانها باید برای کاهش آسیب های اجتماعی دست به دست هم بدهند .
غفاری فر یادآور شد: دوره های آموزشی با اولویت مهدهای کودک و خانواده و همچنین جوانان ، میانسالان و حتی سالمندان برگزار می کنیم .
وی خاطرنشان کرد : اورژانس اجتماعی 123 برای مداخله در بحران هایی نظیر کودک آزاری، همسر آزاری ، دختران فراری ، خودکشی آماده ارائه خدمت است.
رییس اداره بهزیستی انزلی همچنین متذکر شد: شماره تلفن 1480 خط مشاوره تلفنی سازمان به صورت رایگان ارائه مشاوره می دهد.
همایش پیشگیری از خشونت به همت اداره بهزیستی و سمن ساحل نجات در انزلی برگزار شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۱
رئیس هیات مدیره

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی