انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

مخالف کیست ؟علت مخالفت چیست ؟

چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷ ب.ظ

کهنسال محمد, [19.06.18 22:15]
مخالف کیست و علت مخالفت چیست ؟

در شهرهای رشت و لاهیجان بازی تیم ملی فوتبال ایران و مراکش بصورت مستقیم در پیاده راه و مجاورت استخر برای شهروندان پخش شد که طبعا با برد دقیقه 95 خاطره ای دل انگیز در ذهن حضار برای سالها به جا گذاشت.
امروز بیست و نهم خرداد ماه نود و هفت بصورت غیر رسمی در سطح شهرانزلی اعلام شد که شورای تامین شهرستان با درخواست شهرداری انزلی برای پخش مستقیم بازی تیم ملی فوتبال ایران و اسپانیا در " موزیک جیگا " مخالفت نموده است .
این موضوع را از چند منظر باید نگریسته و مورد نقد و بررسی قرار داد .
اول اینکه شهرداری و البته شورا باید به شهروندان بگویند وقتی زمان برگزاری مسابقات ایران از ماه ها پیش مشخص بود چرا پیش از این برنامه ای برای پخش عمومی فوتبال تدارک ندیده و اقدامات و رایزنی های لازم را انجام ندادند .
اکثریت قریب به اتفاق فعالین فرهنگی شهر انزلی متفق القول هستند که شهرداری انزلی درزمینه انجام فعالیتهای فرهنگی بسیار ضعیف عمل نموده است و متاسفانه تاکنون نه از سوی شهرداری و نه شورا به جز چند ادعای کلی و شعاری مانند راه اندازی خانه فرهنگ هیچ برنامه مدونی در این خصوص به سمع و نظرشهروندان نرسیده است .
دوم اینکه کسی نمی داند علت مخالفت شورای تامین چیست؟ اما آنچه مهم است اینکه در سال گذشته فقط یک مجموعه از اهالی فرهنگ شهر انزلی عمدتا(انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی )نزدیک به سی برنامه فرهنگی و هنری عمومی را در سطح شهر و بعضا در فضای آزاد و از جمله در همان " موزیک جیگا " برگزار کردند که شخصا بارها پیامهای تبریک حاکی از نوعی حسرت را از زبان دوستانم در شهرهای دیگر استان در خصوص برنامه های یاد شده شنیده و البته به خود و همشهریان اهل فرهنگ خود بالیدم.
بنابراین به عنوان یک شهروند که البته در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی و زیست محیطی فعال هستم رسما اعلام میکنم اجرای این حجم از برنامه بدون مشکل در سطح شهر بیانگر این واقعیت است که مردم و رفتارهای احتمالی آنان نمی تواند مستمسک مخالفت شورای تامین در پخش مستقیم فوتبال باشد چون مردم امتحان خود را پس داده و نمره قبولی گرفته اند .
اما سومین منظر که لازم میدانم در این نوشته کوتاه به آن بپردازم این است که حق شهروندان است دلایل مخالفت شورا را دانسته و مخالفین را بشناسند .
بدیهی است که شورای تامین مطابق قانون از چندین دستگاه دولتی و حاکمیتی تشکیل شده و قانون اختیار تصمیم گیری را به این مسئولین واگذار کرده اما این چیزی از حق شهروندی مردم برای دانستن نمی کاهد .
برای تبیین موضوع لازم است تجربه ای را به اشتراک بگذارم .
حدود 17 سال است که در زمینه تحصیلی ام عضو یک سازمان حرفه ای هستم و حدود شش سال است که بطور جدی در زمینه صنفی مذکور پیگیر حقوق خود بعنوان یکی از اعضا هستم . در این مدت کنشهای مختلفی از قبیل مذاکره با ارکان سازمان مذکور ، نوشتن مقاله، نوشتن متن در فضاهای مجازی عمومی مربوط به صنف مذکور ، حضور در مجامع صنفی و صحبت به عنوان موافق یا مخالف با موضوعات مطرح در مجمع را تجربه کرده ام .
در این راستا تلاش نمودم ابتدا بر قوانین سازمان مذکور اشراف یافته و نامه نگاری هایی با اعضای هیات مدیره و سایر ارکان سازمان مذکور و حتی دستگاه اجرایی ناظر بر سازمان مربوطه نموده و موارد تخلف ( به زعم خودم ) را تذکر بدهم .
پس از عدم نتیجه گیری باز هم مطابق قوانین حاکم بر همان سازمان حدود دو سال پیش شکایتی را از تمام اعضای هیات مدیره سازمان مورد نظر تهیه و تقدیم رکن بررسی کننده شایات آن سازمان نمودم که دیر%NC/BB/D8� بیست و هشتم خرداد 1397 جلسه رسیدگی به شکایت برگزار شد .
نکات مختلفی از طرف بنده و خوانده شدگان در جلسه مطرح گردید که از ذکر جزئیات آنها به دلیل بی ربط بودن با موضوع می گذرم اما یکی از اعضای هیات مدیره سازمان در فرصتی که به وی برای دفاع داده شد نکته ای را مطرح کرد که با موضوع بحث ما ارتباط دارد :
ایشان معترض بود که چرا باید همه اعضای هیات مدیره سازمان مذکور بابت ادعای یک عضو مبنی بر غیرقانونی بودن برخی مصوبات مورد بازخواست قرار گیرند در صورتیکه ممکن است عضوی از اعضای هیات مدیره مخالف تصویب آن مصوبه بوده باشد .
پاسخ قانونی به فرمایش دوست مورد نظر توسط یکی از اعضای رکن بررسی کننده شکایت داده شد اما این ادعا با خنده معنی دار بنده مواجه شد چرا که از قضا خود من بارها گفته بودم که چرا سازمان مشروح مذاکرات جلسات هیات مدیره یا خلاصه ای از آن را در صورتجلسات هیات مدیره به اطلاع اعضا نمی رسانند ؟ حتی در مراحل بعد که دوستان مدعی بودند اینکار سخت بوده و امکان انجام آن فراهم نیست من پیشنهاد داده بودم در کنار هر مصوبه حداقل نام موافقین و مخالفین درج شود تا اعضای آن سازمان با دیدن صورت جلسات بدانند که عضو هیات مدیره پیگیر حقوق و منافع چه کسانی هستند و تا چه حد خود را موظف به انجام قانونی کارها می دانند .


در خصوص موضوع شورای تامین هم این حق شهروندان است که بدانند مخالفان و موافقان با مصوبات شورا بویژه مصوبه ای تا این حد عمومی کدام مسئولین هستند و علت موافقت یا مخالفت چیست ؟
مسئولین شک نکنند که گرچه ممکن است تمامی شهروندان فرصت یا امکان رصد رفتار مسئولین را نداشته باشند اما بخش عمده ای از فعالان اجتماعی شهر بعنوان نماینده افکار و وجدان عمومی آنها را رصد می کنند .
این یادآوری را باید آن بخش از مسئولین که جایگاه خود را با واسطه یا بی واسطه از رای مردم دارند بیش از سایرین جدی بگیرند چه آنهایی که در شورای تامین کرسی دارند و چه آنها که دارای کرسی مستقیم نیستند اما به نمایندگی از طرف مردم باید پیگیر مسائل آنان بوده و بر عملکرد دستگاه ها نظارت نمایند .
بنابراین نماینده محترم مجلس ، نمایندگان محترم شورای شهر ، فرماندار محترم ، شهردار محترم و تمامی مدیران دولتی حاضر در شورای تامین باید بیش از سایرین این یادآوری را جدی گرفته و به آن بیاندیشند.
و کلام آخر اینکه : مسئولین محترم ، شهروندان انزلی در برگزاری مناسب اینگونه برنامه ها امتحان خود را پس داده اند بنابراین اگر شما مشکلی داشته یا توان برگزاری چنین برنامه ای را ندارید رسما اعلام کنید شهروندان منتظرند.

محمد کهنسال
دانش آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه پلی تکنیک
شهروند و فعال اجتماعی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۳۰
رئیس هیات مدیره

نظرات  (۱)

منتظر پاسخ مسئولان می مانیم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی