انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

شوراسنجی

يكشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۵ ب.ظ

شورا سنجی!

امین حقره

قطعن یکی از مولفه‌های سنجش کارآمدی شوراها، جنس رابطه‌ی هسته‌های تصمیم‌ساز آن با نخبگان، کنشگران و صاحبان ایده و اندیشه در حوزه‌های موثر در حیات کیفی شهر است. رابطه ای که مدتهاست در انزلی از هم گسیخته و متروکه است.

در روزهای رفته خواندم که انگار شورای شهر انزلی در صدد اتصال و ارتباط این شریانهای حیاتی برآمده و تحرکاتی هم داشته. مثلن از سوی کمیسیون‌ها در رسانه‌ها فراخوان‌هایی داده شده که همین امیدواری‌هایی را زنده کرده.
منتها متاسفانه آن گونه که شواهد گواهی می‌دهند، مدخلی که برای ورود به داستان برگزیده‌اند آن قدر خام و خطاست که اگر حرکت در آن ادامه‌دار شود نه تنها اسباب وصل و تحول نمی‌شود بلکه چیزی جز تکرار و شکست و دلزدگی و بی‌اعتمادی به ارمغان نمی‌آورد. و این یعنی شدنِ همان که نباید‌...

از مبحث فرهنگ و جامعه که بگذریم (که حرف بسیار هست و اگر مجالی باشد به آن هم خواهم پرداخت) در فراخوان کمیسیون‌های محیط‌زیست، فضای سبز، بهداشت، و عمرانِ شورا، از نخبگان دانشگاهی و صاحبان نظر خواسته شده مشروط به بهره‌مندی از مدارک دانشگاهی کارشناسی و کارشناسی ارشد! جهت گزینش و پذیرش از سوی شورا به عنوان عضو کارگروه مشاوره، به دبیرخانه‌ی مربوطه رزومه ارایه کنند!

بدیهی‌ست که این رویه با الگوی صحیح و منطقی بهره‌مندی از آرای اهالی نظر، تفاوتی بنیادین و ماهوی دارد‌ و بیشتر به جشنواره های رقابتی کشف استعداد شبیه است! به زبان ساده مخاطب روشی که شورای شهر انزلی با عنوان نخبه‌گرایی برگزیده نه تنهاجامعه‌ی کاردانِ متخصصِ ایده پردازِ با تجربه نیست، که‌ در خوشبینانه‌ترین حالت فارغ‌التحصیلان مظلومِ در جستجوی کار و نام ‌را در بر می‌گیرد که هر روزی که بر می‌آید، با امیدی کم رنگ، کپی‌ِ مدارک تحصیلی‌شان را به نیت گشوده شدن بخت خفته، سوی این اداره و آن شرکت حواله می‌کنند!

سوال بزرگ این است که چه در ذهن شورا نشینان می‌گذرد و تصورشان‌ از واژه‌ی تخصص، خرد، ایده‌ و تجربه چیست و شان و مرتبه‌ی دارندگان و صاحبان شان را چه اندازه دیده‌اند که اول و آخر قصه را این‌طور تخیل کرده‌اند. که مثلن فلان مو سفید کرده‌ی دانش‌مندی اسناد فضل و کمالاتش را بر دارد و ببرد به شورا و بعد منتظر تایید یا تکذیب هیات محترم نظارت بنشیند شاید امکان خدمت که نه اسباب ابراز وجود بیابد!

واقعیت این است که؛ رفقای شورانشین برای اثبات صداقت عمل و ایده، راهی ندارند جز این‌که نقش‌ها را عوض کنند. کار تازه را پی بگیرند و رنجش را هم به جان بخرند. برخیزند و خود، راه خانه‌ی نخبگانِ مهجور و محبوبِ دانا و کاردیده را بیابند و همراهی قدم و قلم و اندیشه و تجربه‌شان را از هرکجای این کره خاکی باشد برای آبادانی این بندر خسته‌ی مه آلوده مطالبه کنند‌.
این خیر است و جز این هرچه باشد نه....

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۲۶
رئیس هیات مدیره

نظرات  (۳)

پس از شروع به کار شورای  پنجم  از شهریور 96  به این سو    جابجایی  و نقل مکان پرسنل واحدهای  مختلف شهرداری به ساختمان سابق کشتارگاه  تکمیل شد و شهردار ماند و اتاق های خالی لوکس  .
این اتاق ها  برای فعالیت های بازدید عمومی روزهای بار عام  دوشنبه یا  سه شنبه  شهردار پر توان  ( توانایی دو برابر کردن  بودجه شهرداری )   کاربرد شگفت انگیزی دارد.  
  این کار ، نمونه ای  از  کاربرد  علم بهره وری و مدیریت و برنامه ریزی   در استفاده  از  فضا  یعنی فضای کار و فعالیت و نوعی  هدر دادن بودجه  شهر در اشغال فضا هایی فاقد  پرسنل ،  محسوب نخواهد شد ؟ 
 حتی تصور یک ساختمان  خالی از پرسنل   با چند اشراف زاده ،  از تفرعن پا فراتر گذاشته است که  به ویژه در سطح شهرستان کوچکی  مثل انزلی  بیشتر خودنمایی می کند .
 تعدادسفرهای  شهروندان برای اخذ دستورات از شهردار  در مرکز  شهر و مراجعه به انتهای غربی شهر  برای دسترسی به کارمندان و کارشناسان  .خود افزایش سفرهای درون شهری است . این فاصله صف و ستاد  چه معنی دارد .  علاوه بر آن  کارشناسان برای شرکت در جلسات کارشناسی ،  باید از انتهای شهر به مرکز شهر بیایند ؟ 

 شکر خدا لزوم  اتعدد و تکرر  این  جلسات  هم که  لازمه  یک مدیریت کارآمد است .خدا بده برکت .
 اگر این جابجایی برای کاهش تعدادسفر است چرا شهردار در میان کارمندانش حضور ندارد . عجیب تر آن که از یک طرف صحبت از چابک شدن شهرداری و کاهش مناصب دولتی و اداری  شهرداری  است و از سوی دیگر سه ساختمان برای  شهرداری  و مدیریت   بی کیفیت  شهر انزلی  و هزینه های آب و برق و انرژی و اثاثیه ی آن به هدر می رود !!

 به شهادت  رشد و تغییرات و توسعه  زیربنایی و ساختاری و طراحی شهری  در طی زمان  در شهرستان های استان اردبیل  نظیر سرعین ،  انزلی حرفی برای گفتن  به لحاظ برخورداری از زیر ساخت ها ندارد  .  سرافکندگی از درجا زدن های رقت بار  و نابودی محیط زیست و افزایش مهاجرت طبقات تهیدست  و حاشیه نشین ها  و اسکان های مسئله دار در قلب محلات جدید . چه جلوه ای از مدیریت شهری تا به حال  برای آن  اعمال شده است .
.
احتمال این که   به دلیل  عدم تطابق بین واقعیت  وجودی  و واقعیت مجازی این اشراف زادگان   در این اتا ق های خالی  دست به اقداماتی بزنند  و تصمیماتی را با درجات بالای تحصیلی و مدیریتی  بگیرند که   فشارهای اقتصادی بیشتری  بر فشارهای ناشی از اقتصاد مقاومتی     ببیفزاید  و سبب  نارضایتی عمومی  بیشتر مردم شود قابل تصور است و باید  هشداری بر  تصمیم گیرنده گان و ناظرین بر اوضاع شهر  باشد .
موافقت رییس شورای شهر با  هزینه های تغییر ات داخلی و بازسازی  ساختمان شهرداری   با توجه به  تاکیدات ایشان به الویت بندی   در برنامه ریزی شهری در دوره چهارم شورای شهر   تناقض آشکار  در گفتار و عمل است .

 اگر در علوم جدیده بهینه سازی و بهره وری  ، بی توجهی به قوانین طرح های  توسعه شهری و  نقشه راه  در طرح و برنامه ریزی  است  باید  گفت که این دانشگاه ها ،  فارغ التحصیلان خوبی  تحویل جامعه نداده است .  و گرنه چرا  باید تن نحیف  این گاو شیرده را  آن چنان بدوشند که  رمقی برای ایستادن  گاو نماند و آن را نفله کند؟

  این همان بلایی است که که با بودجه بندی غیر عقلایی با فشار بر اقشار آسیب پذیر  وارد می آید . شهر  اموال عمومی است و امانتی است که توسط شورای شهر  به شهردار سپرده شده است  هر نوع صدمه  خارج از ضوابط قانونی  مصداق خیانت در امانت است . حذف گوشه های کوچک فضای سبز  حاشیه پیاده  رو ها و تبدیل به واحدهای تجاری مزاحم  نظیر تعویض روغن روبروی ایستگاه سی ان جی  میدان 23 مهر  ،  در غازیان نمونه کوچکی  از بی برنامگی  و بی نظمی و اصرار بر خروج از قانون و ضوابط شهرسازی است  . تخطی از طرح جامع  است و  تخطی از طرح تفصیلی  مغفول  و  مصوب نشده است  ( عمداً و آگاهانه  و هدف دار  ) .  
 این تغییر کاربری  ها بدون مصوبه  کمیسیون ماده 5   انجام می گیرد تا  شهردار و مسئولان شهر با خود داری از کنترل های سایر ادارات  در سطح استان ،   شهروندان انزلی را در   سرسرای دیوان عدالت اداری و دادگستری  سرگردان نموده  و از  فرصت بدست آمده  با خروج از شهر و یا کشور  ،  با یک استعفا ی آبکی ، پاسخگویی به اعمالشان  را به" شاید وقت دیگر ...  "مو کول کنند . 
شهروندانی که در انتخابات  شورای شهر ، حفاظت از شهر را به شورای شهر  جدید سپرده اند باید با اطلاع از وظایف قانونی شهردار و شورای شهر خواهان  رفتار های قانونی و غیر پوپولیستی این عزیزان  باشند .

 حضور دائمی  و اطلاع نماینده مجلس  شهر بر  اوضاع مدیریت شهری و ا قدامات عاجل ایشان جهت جلوگیری از استمرار فاجعه بار تخلفات مسئولینی که تصوری از روحیات انزلی چیان ندارند   و فجایع غیر قابل جبران بر مردم شهر   ، شهروندان اصیل ساکن انزلی چی را دل آزرده خواهد نمود  شهروندانی که  به شهر خود  عشق می ورزند و نه کسانی که سودای اقامت در دیار دیگر دارند  .

 آن چنان که از وضعیت فاجعه بار  ساخت و ساز  بی رویه  در سطح شهر و حاشیه   رودخانه و سواحل شهر  پدیداراست  ،بودجه ریزی  97 بر اساس نحوه کسب درآمد های ناپایدار و تخریب چهره شهر با شعار ساختن  "شهر ساحلی  گردشگری  " با  پروژه های  جدول گذاری  چندین باره  خیابان های اصلی ؟؟ موزاییک سازی  چند باره پیاده رو های اصلی ؟؟  و نصب مجسمه ها و رنگ آمیزی  ها ی در خیابان های  اصلی  ؟؟ و فقدان پروژه های عمرانی   زیر بنایی  اساسی ، مثل  ساخت پارکینگ طبقاتی  ، ساختمان های ورزشی و...  در سال 97 نشانه ای است از فرصت کم و آرزوی بسیار  در دل آرزومندان دستیابی  به جایگاه پرمسئولیت  برای انجام وظیفه  و البته نه  عقده گشایی از پرسنل  پرسابقه شهرداری و برکناری  آنان  و سپردن کار  به پرسنلی  که از بیم نداشتن امنیت شغلی  و  و ضعیت معیشتی متزلزل حال حاضر  در کشور ،  ناچار از  پیروی تقاضاهای غیر قانونی  مافوق بوده   ودر نهایت آن ها هستند که به قربانگاه در دوره های مدیریتی  پر فراز و نشیب رایج  در ایران خواهند  رفت   .

لذا لزوم  ورود  سازمان بازرسی کل کشور  و  استاندار( نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات - نظارت بر حسن اجرای حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست و استفاده بهینه از منابع و امکانات بالقوه و موجود استان -  ) اداره کل راه و شهرسازی ( راهبری ونظارت عالیه بر انجام اقدامات لازم در جهت بازیابی هویت اسلامی - ایرانی در شهرسازی ومعماری ،طراحی شهری وبافتهای فرسوده وحاشیه ای شهرها -
  • راهبری و نظارت عالیه بر تهیه و اجرای طرحهای توسعه و عمران ملی ، منطقه ای ، ناحیه ای‌و محلی
 - راهبری ونظارت عالیه بر امر تهیه ،تنظیم وتدوین برنامه های پنجساله توسعه اقتصادی ، اجتماعی و وهمچنین برنامه های سالانه برای طرحها )  لازم و ضروری است .

سوال اینجاست چرا شهردار به محل ستادی خود منتقل نمی شود  تا  صف و ستاد  در کنار هم  به طور بهینه برنامه ریزی کنند . چرا شهردار باید محل کار و سکونتش  کم باشد و برای محل کار یک ساختمان بزرگ معطل بماند ؟؟
آنچنان که مرسوم شده است در جلسات رسمی شورای شهر اغلب استان ها برای ترویج زبان محلی با زبان محلی همان استان  گفتپ و  گو صورت می گیرد  نه زبان محلی  استان های همسایه .
در اردبیل و زنجان و همدان و  تبریز ...  آن چنان تعصب قومیتی مشاهده می شود که پیمانکاران سایر استان ها را در صورتی می پذیرند که به زبان ظاهرا رسمی آن استان فدارتیو  صحبت نماید.
پرا باید  در  تبریز پرچم آذربایجان شوروی بالابرود و شعار قومیتی سرداده شود به طوری که دلاورمردی مثل علی دایی پیام بفرستد و این حرکت زشت را تقبیح نماید .
اما این انزلیچی آبای که تاب تحمل برادر همسایه رشتی و صومعه سرایی را هم ندارد  به خودشان اجازه می دهند که به زبان تورکی  در جلسات  صحبت کنند .
این ها نماینده شهر  هستند یا نماینده  تورک ها در انزلی 
یادمان نرود وقتی از نماینده شهر در تشکیل فراکسیون فومیت تورک سوال شد که ایشان به این گروه از فراکسیون پیوسته ایشان تکذیب نمود .
حالا مانده که ما تکذیبیه ی دوستان تورک عضو شورا را بشنویم .
زبان رسمی  دولتی در ایران  فارسی است لطفا قانون اساسی را بخوانید .این عمل توهین به شرکت کنندگان در جلسه که لزومی به دانستن لهجه و زبان دیگری را در سرزمین مادری خود جایز ندانستند ، خواهد بود .

۲۷ آذر ۹۶ ، ۱۶:۱۵ سیمین مرادی
از خدمات شورا ی شهر و شهردار جدید که از سوابق و کارایی کارمندان شهرداری  بی خبر است  چیزی جز انتقام کشی و قلع و قمع مدیریتی نمی توان دید . 
آخر جناب شهردار جدید که هر روز با یک عضو پر سابقه شورای شهر  در صحن شهرداری و دفتر کار حشر و نشر دارد ، چگونه  از سوابقشان آگاه شده است  که دستور برکناری عده ای و به کار گماری عده ای دیگر را داده است ؟
این رویه که در دوره های قبلی مسبوق به سابقه بوده چرا باز تکرار شده است اگر گروه قبلی شورا کنار گذاشته شدند و مورد پسند نبودند  این نوع رفتارهای غیر سازمانی  در یک اداره را که توسط شهرداران قبلی دیده بودند .  نمی پسندیدند .
حال چرا شورای جدید با اوامری شهردار   باسابقه و منتتصب خود را وادار به اخذ  چنین تصمیماتی کرده اند ؟

چرا رئیس روابط عمومی با یک استعفای ساده ناشی از اعتراض به روند پیش گرفته شده در شهرداری . به طرفه العینی  کنار گذاشته می شود ؟
در حالی که همگان می دانند ابتکارات  هنری ایشان با کمترین هزینه ها در سطح شهر زیبایی ایجاد می کرد . 
کارهایی که بدون دستمزدهای آنچنانی و یا خرید های مجسمه آنچنانی همراه بود ؟ این جوری ذوق هنری را در افراد کشته اید و باب خیانت و انتقام کشی را نه از خودتان بلکه از این مردم بیچاره باز کرده اند .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی