انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
سبز باندیشیم
      سبز عمل کنیم
            سبز زندگی کنیم
 
ساعت زمین و همراهی بندرانزلی،برای ششمین بار این رویداد جهانی در ایران عزیزمان.
 
به همین مناسبت کمیسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی به عنوان یک سمن مردم نهاد شهرستان مورخ 5 فروردین ماه 1396 به مدت یک ساعت به وقت محلی 20:30 الی 21:30 با حضور پرشور فعالان محیط زیست، گردشگران نوروزی و شهروندان عزیز با خاموش کردن سیستم روشنایی برج ترافیک دریایی و برگزاری برنامه ویژه ای جهت آگاهی و فرهنگ سازی عموم شهروندان درباره تغییرات اقلیمی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی که دغدغه حامیان و فعالان محیط زیست بوده همرنگ جهانیان گشت.
 
گفتنی است ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت
(World Wide Fund for Nature) است که در آخرین شنبه ماه مارس هر سال برگزار می شود و بنابر آن المان های نوری بزرگ شهری مانند برج ایفل و حتی خانواده ها و کسب و کار با خاموش کردن چراغ ها و سایر دستگاه های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری میکنند و هدف آن آگاهی دادن درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان است.
طرح ساعت زمین با هدف جلوگیری از تغییرات اقلیمی برای اولین بار در سال 2007 در شهر سیدنی استرالیا اجرا شد و با استقبال بی نظیر مردم به یک طرح جهانی تبدیل شد. ایران نیز از سال 2011 با خاموشی یک ساعته برج میلاد به این طرح جهانی پیوست و در حال حاضر المان های شهری بیشتری از تهران و سایر شهر ها مانند،اصفهان،بوشهر، کرمانشاه، نیشابور،همدان،ارومیه،عسلویه،خرم آباد،بندرانزلی و... به این طرح پیوسته اند.
 
ابتدا قبل از اجرای برنامه ،اعضای محترم کمیسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی در یک حرکت زیست محیطی اقدام به ساخت المان تاریخی این شهر"برج ساعت یا مناره" که قدمت 200 ساله دارد با 2000 عدد درب های بطری پلاستیکی نمود.
هدف از ساخت این المان،علاوه بر نمایش سازه تاریخی 200 ساله بندرانزلی برای گردشگران نوروزی،هدف زیست محیطی هم داشت.
هدف از جمع آوری درب های پلاستیکی به این منظور است که در طبیعت بسیاری از این درب ها انداخته شده اند و اگر مردم تشویق به جمع آوری این درب ها برای کارهای خیر و حفظ سرمایه ملی شوند،از ریختن حجم زیادی از زباله ها در طبیعت جلوگیری می شود.همچنین امروزه معضل اصلی زباله مربوط به شیرآبه ها می شود، با جمع آوری درب ها پلاستیکی، بطری ها همواره با مایعات در سطل زباله انداخته نمی شود و این مسئله موجب می شود تا شیرآبه های کمتری ایجاد شود.نکته دیگری که وجود دارد این است که ما به شهروندان کم حجم سازی را آموزش می دهیم، یعنی علاوه بر اینکه از آنها درب های پلاستیکی را تحویل میگیریم، به آنها آموزش می دهیم تا بطری ها را فشرده کنند و این امر موجب کاهش هزینه برای جمع آوری زباله ها می شود.همچنین از دیگر مزایای این طرح می توان، فرهنگ سازی تفکیک زباله ها،حفظ انرژی،سرمایه ملی و استفاده مجدد از درب ها دانست.
به وقت محلی ساعت 20:30 در شروع برنامه یکی از فعالین محیط زیست انجمن ضمن خیر مقدم به حاضران در این برنامه توضیحاتی در خصوص ساعت زمین و هدف از اجرای آن را ارائه نمود و سپس با خاموش شدن سیستم روشنایی بیرونی برج ترافیک دریایی و روشن کردن شمع برنامه آغاز گردید.
 
 
سپس اجرای برنامه ی زنده لیپسینک توسط دانش آموختگان مرکز زبان ایرانیان با شعر زیبای "خاک دلیران" سروده روزبه نعمت الهی و چندین نمایش زنده دیگر،اجرا نمودند.
 
 
 
روشن کردن شمع توسط شهروندان و گرفتن عکس یادگاری با المان تاریخی زیست محیطی برج ساعت از دیگر برنامه های این انجمن بود.
 
 
 
 
شایسته است که از همکاری فرماندار محترم شهرستان،فرماندهی نیروی انتظامی بندرانزلی،مرکز زبان ایرانیان،هنرمندان و عکاسان و همچنین عموم شهروندان فهیم بندرانزلی کمال تشکر را داریم.
 
محمدامین معصومی:مسئول کمیسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی