انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

زندگی رابه خاک نسپاریم

يكشنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۲ ق.ظ

زندگی را به خاک نسپاریم !

انزلی- ایرنا- جوان در حادثه رانندگی دچار مرگ مغزی شده و اعضای بدنش همچون گلی جدا از ساقه ، روی تخت بیمارستان در حال پژمردن و نابودی اند.

در اتاق دیگری مادری کلیه هایش را از دست داده و با مرگ دست و پنجه نرم می کند ، اما بیش از جانش دلواپس آینده فرزندانش است.
اعضای سالم بدن جوان به جای سپرده شدن به خاک می توانند در بدن انسان دردمندی به زندگی ادامه دهند.
طبق آمار ، روزانه 10 نفر در کشور به دلیل نرسیدن عضو جانشان را از دست می دهند در حالی که با توجه به تصادفات و بیماری ها سالی دو هزار و 500 مورد مرگ مغزی داریم .
هر بخشنده عضو می تواند جان هشت نفر را از مرگ نجات دهد اما سالانه تنها 600 مورد اهدای عضو از فرد مرگ مغزی صورت می گیرد و اعضای بقیه این افراد که می تواند همچون قلمه گلی به بدن یک انسان دردمند پیوند زده شده و به زندگی ادامه دهد ، به زیر خاک می رود .
گیلان از استانهایی است که مردمان نوع دوستش در زمینه اهدای عضو پیشگامند ، سال گذشته اهدای عضو 14 فرد دچار مرگ مغزی به 37 نفر حیات دوباره داده است.
محمد امیدی جوان 18 ساله اهل بندرانزلی که 30 فروردین سال 94 بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شد یکی از این بخشندگان زندگی بود .
با رضایت خانواده شادروان محمد امیدی کلیه ها و کبد وی در مرکز آموزشی درمانی رازی رشت به سه بیمار نیازمند پیوند زده شد.
فاطمه (هاله) آقایی پور فطرتی دانشجوی پزشکی واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در انزلی که بر اثر آنوریسم مغزی دچار مرگ مغزی شده بود یکی دیگر از این اهدا کنندگان زندگی بود.
این دانشجوی جوان پزشکی حتی پس از مرگش توانست درد سه بیمار دردمند نیازمند عضو را دوا کند.
کریم قربانی هنرمند اهل انزلی نیز اعضای پسر جوانش را برای کمک به دیگران اهدا کرد.
او با چشم گریان هنر ایثار و بخشیدن زندگی و لبخند به لبهای مردم را به ما آموخت.
*مرگ 10 نیازمند به عضو در روز
دکتر ابوالحسن محسنی از اعضای هماهنگ کننده مرکز فراهم آوری اعضا پیوندی کاسپین در باره اهمیت و ضرورت اهدای عضو گفت : روزانه 10 نفر در کشور بدلیل نرسیدن عضو جان خود را از دست می دهند .
وی اظهار کرد : این در حالی است که با توجه به آمار بالای حوادث نظیر تصادفات ، سقوط ، غرق شدن در آب ،مسمومیت ها ، خونریزی های داخلی مغز می توان از اعضای افراد مرگ مغزی برای نجات جان انسانهای زیادی استفاده کرد .
این پزشک انسان دوست خاطرنشان کرد : فرد ممکن است از کما باز گردد ولی از مرگ مغزی باز نخواهد گشت .
وی با اشاره به این آیه سوره مائده که ' هر کس انسانی را حیات بخشد گویی همه مردم را زنده کرده ' تصریح کرد : امام خمینی (ره) سال 1368 بر اساس نص صریح قرآن مجید برای اهدای عضو فتوا داد.
دکتر محسنی در خصوص نگرانی برخی افراد از امکان اشتباه در تشخیص مرگ مغزی تصریح کرد : تیم درمان و اهدای عضو جدا هستند و وزارتخانه آزمایشهای لازم و معاینات مختلف اعصاب 12 گانه را بر روی فرد انجام می دهد و تا از مرگ مغزی و عدم امکان بازگشت فرد مطمئن نشوند اهدای عضو صورت نمی گیرد.
وی با اشاره به برخی خرافات و کج اندیشی ها افزود : عضوهای سالم یک فرد مرگ مغزی که می تواند به چند نفر حیات ببخشد زیر خاک دفن می شود و بعد افراد زنده را تشویق به اهدای کلیه و کبد می کنیم .
دکتر محسنی با بیان این که خوشبختانه در سالهای اخیر افراد زیادی فرم اهدای عضو پر کرده اند که برای همه آنها آرزوی عمر طولانی همراه با سلامتی داریم اظهار کرد : سفیران اهدای عضو خدمت بزرگی به درمندان جامعه می کنند. 
وی از رسانه ها و افراد جامعه خواست تا با اطلاع رسانی امکان استفاده از اعضای سالم اشخاص مرگ مغزی را به منظور کمک به بیماران فراهم کنند .
دکتر محسنی با اشاره به این که کار اهدای عضو از سال 93 در گیلان آغاز شد افزود: پیکر بخشندگان عضو به هیچ وجه به هم نمی ریزد و با افتخار در قطعه نام آوران دفن می شوند.
وی با نوید این که پیوند کبد از پاییز امسال در گیلان آغاز می شود افزود : پی گیری بعد از پیوند ، تامین داروها و حمایت روانی از خانواده اهدا کننده و فرد گیرنده عضو از دیگر اقدامات است .
این پزشک خاطرنشان کرد: با اطلاع رسانی درست و تشویق افراد به اهدای عضو می توان روزانه از مرگ هفت تا 10 نفر در کشور جلوگیری کرد .
به گفته وی گروه خونی ، سن ، وزن ، شدت زمان نیاز به پیوند از عواملی است که در اهدای در نظر گرفته می شود .
دکتر محسنی متذکر شد: اهدای عضو افراد دچار مرگ مغزی بهترین نوع اهدا و بسیار بهتر از اهدای عضو شخص زنده است .
وی تصریح کرد: اهدا کنندگان عضو به رایگان و تنها با هدف کمک و انسان دوستی اقدام به هدیه کردن عضو می نمایند و شایسته است تقدیری درخور آنان از سوی نهادهای مردمی و مسئولان دولتی صورت بگیرد.
*کاهش آلام انسانی مسئولیت کنشگران اجتماعی 
گروه فرهنگ گیلان و انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی دو سازمان مردم نهاد فعال در امور اجتماعی با آگاهی از ضرورت اهدای عضو برای نجات جان انسانهای نیازمند بر آن شدند تا زمینه این اقدام انسان دوستانه را در شهر ساحلی انزلی فراهم کنند .
امین حق ره از اعضای سمن فرهنگ گیلان در جلسه توجیهی پیرامون شروع این فعالیت در انزلی گفت : کمک به رفع مشکلات اجتماعی از وظایف ذاتی انجمن ها و سازمانهای مردم نهاد است .
وی خاطرنشان کرد : کنشگران این دو انجمن سفیران اهدای عضو خواهند بود.
این فعال اجتماعی از اهدای عضو بانو زهرا فرید افشار در هفته گذشته به عنوان یکی از موارد دیگر این اقدام انسانی در شهر انزلی یاد کرد.
هوشنگ اسماعیل نیا از اعضای هیات مدیره انجمن طرفداران توسعه انزلی نیز با اشاره به این که از شش ماه پیش تصمیم به تشکیل این انجمن گرفته شده از علنی شدن شروع فعالیت این انجمن اهدای عضو انزلی از روز بزرگداشت پزشک خبر داد.
ایران بالاترین مرگ مغزی در جهان ، بیشترین نیاز به پیوند عضو و کمترین اهدای عضو را دارد .
اهدا کنندگان عضو حتی پس از مرگ می توانند زندگی ببخشند و کودکی ، مادری ، پدری یا عزیزی را از چنگال مرگ نجات داده و به زندگی باز گردانند.
با عضویت در کانون اهدا کنندگان عضو می توانیم از جمله کسانی باشیم که حتی مرگمان مایه زندگی دیگران باشد .
صائب تبریزی چه خوب گفت : نمی خواهم که گردد ناخن من بند در جایی ، مگر گاهی که خاری را برآرم از کف پایی
6030/6070

انتهای پیام /*

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۰۲
رئیس هیات مدیره

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی