انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

درس هایی از استادیوم چراغ پشتان

يكشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۰۱:۴۵ ب.ظ

درس هایی از استادیوم چراغ پشتان

در گزارشی از جایکا و از گروه کارشناسان ایرانی که در آموزش های زیست محیطی مدیریت تالاب و سفرهای تحقیقاتی انجام شده با هزینه ی جایکا حضور دارند ،  سخن به میان آمد .

میزان فعالیت ها و تلاش و کوشش های هر یک از مسئولان و کارشناسان درتصمیم گیری های مرتبط باحیات و ممات تالاب نشانه ای از میزان فراگیری علمی و تعهدات  عملی ایشان ، در پیچ و تاب هزار توی حاکم بر برنامه ریزی های مدیریتی و میزان مسئولیت پذیری در انجام امور محوله در کارگروه فنی مدیریت یکپارچه تالاب خواهد بود .

  

با بازگشت به طرح مدیریت یکپارچه تالاب و  حوادث وخساراتی که  در طی همین دوره مطالعاتی بر تالاب انزلی رفته است ،   میزان اثر گذاری این کارگروه پس از رسمیت یافتن کمیته فنی مدیریت یکپارچه تالاب  برای انجام وظایف بر مبنای پیشینه کاری گذشته  ،  ملموس تر خواهد بود   . 

انتشار مجدد  "تصمیم گیری برای ساخت استادیوم در جزیره چراغ پشتان  " و موضع گیری های اعضای کارشناس  ایرانی تیم جایکا   در خصوص احداث استادیوم در پست های مدیریتی که در آن زمان داشتند حاوی مطالب ارزشمندی است وچرایی انتصاب و تغییر مدیریتی را در سطح استان و شهرستان ، متاثر از نیروهایی خارج از حیطه تخصصی  و اجرایی  و بالطبع دی نفعان  مقطعی و  خسارات غیر قابل جبران  در تسهیل روند نابودی تالاب انزلی را بیشتر نمایان می سازد . همان چیزی که در پشت یک کلمه ساده  و در عین حال پیچیده  "مدیریت " پنهان است . 

دکتر  مسعود باقر زاده کریمی و  کامران زلفی نژاد  دو تن از کسانی هستند که در تیم جایکا به عنوان کارشناسان ایرانی حضور داشتند  و نظرشان را  در حصوص  احداث استادیوم چراغ پشتان در مصاحبه های زیر می توان مطالعه کرد و تاثیر آموزش ها ومطالعات مدیریت تالاب را در تصمیم گیری های مدیریتی ،در حوزه اختیارات و مسئولیت های سازمانی  در آن مقطع زمانی مدّ نظر قرار داد . 

مخالفت قاطع با ساخت ورزشگاه چراغ پشتان در تالاب انزلی

زیست بوم  چهارشنبه, 18 فروردین 1389 

 مسعود باقرزاده کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تنشهای برهم زننده تعادل تالاب انزلی از قبیل رشد روز افزون جلبک آزولا و کنارگذر تالاب انزلی، افزود: چراغ پشتان، چمنزار مرطوبی در حاشیه تالاب انزلی است که بخشی از این تالاب بین المللی محسوب می شود و هر گونه تعرض به این چمنزار حیات تالاب را به خطر می اندازد.



این کارشناس مسئول سازمان محیط زیست در پاسخ به دلیل نوشتن نامه از سوی مدیرکل اداره محیط زیست گیلان به معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست، مبنی بر موافقت کارشناس تالابها با احداث ورزشگاه چراغ پشتان، تاکید کرد: برداشت نامناسبی از نظر کارشناسی شده بود و بعد از این نامه، مخالفت قاطع با احداث ورزشگاه در تالاب انزلی اعلام شده است. با این حال به عنوان کارشناس تالابها کاملا مخالف ساخت چنین ورزشگاهی در این منطقه هستم و اگر سازمان محیط زیست نظر دیگری دارد باید بررسی شود.


نامه کامران زلفی نژاد مدیرکل اداره محیط زیست گیلان در مورد موافقت با ساخت ورزشگاه چراغ پشتان انزلی

باقرزاده کریمی ساخت ورزشگاه چراغ پشتان و یا هر گونه دست اندازی در تالاب انزلی را مردود دانست و اضافه کرد: برای نمایندگان مجلس که پیگیر استعداد ورزشی در بندرانزلی بودند توضیح داده شده که هر گونه ساخت و ساز در این محوطه می تواند عواقب فاجعه بار محیط زیستی به دنبال داشته باشد.

کارشناس مسئول تالابهای سازمان محیط زیست، با انتقاد از پیگیریهای انجام شده برای ساخت ورزشگاه در چراغ پشتان انزلی گفت: با  وجود اینکه هنوز مجوزی برای ساخت این ورزشگاه صادر نشده برخی فرصت طلبان به دنبال باز کردن باب های مغازه در حاشیه ورزشگاه تالاب انزلی هستند. به عنوان کارشناس مسئول تالابها مخالف صدرصد هر گونه ساخت و ساز در تالاب انزلی هستم و هر فعالیتی می تواند بخشی از تالاب انزلی را مانند دریاچه ارومیه از ما بگیرد.

;;;

http://anzalichi-ir.blogfa.com/post-325.aspx                    نوشته شده در تاریخ  29 مرداد          1389

ماجرای ساخت استادیوم در منطقه چراغ پشتان انزلی

ماجراهای تالاب انزلی هنوز به قوت خود باقی است.  احداث میان گذر انزلی از یک سو و افزایش آلاینده های آبی در این تالاب بین المللی و کاهش تخم ریزی ماهیان فقط بخشی از اتفاقات رخ داده در این مجموعه است. اکنون که حامیان محیط زیست نگران ادامه حیات این تالاب بین المللی هستند، قرار است یک استادیوم در جزیره «چراغ پشتان» در داخل تالاب بین المللی انزلی ساخته شود. پس از یکی دیگر از سفرهای ریاست جمهوری و مصوبات استانی آن، مسوولان اجرایی سراغ یکی دیگر از مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست رفتند تا در سکوت مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست، ورزشگاه جدید انزلی را با گنجایش 30 هزار نفر در داخل این جزیره احداث کنند. مدیرکل محیط زیست استان گیلان در پاسخ به اعتماد که آیا محیط زیست با احداث ورزشگاه در این منطقه موافق است، گفت؛ نظر سازمان محیط زیست مساعد و در حال ارزیابی این منطقه برای احداث ورزشگاه است چون در کنار این استادیوم قرار است ورزش های آبی نیز داشته باشیم. کامران زلفی نژاد در پاسخ به اینکه این منطقه حفاظت شده و در میانه تالاب قرار گرفته است، تاکید کرد؛ این منطقه حفاظت شده نیست.

وی همچنین احداث ورزشگاه را جزء مصوبات استانی ندانست و گفت؛ سال گذشته زمین دیگری برای این ورزشگاه در نظر گرفته شد که به دلایلی مسوولان نتوانستند آن را برای ساخت فراهم کنند. به همین دلیل اکنون این قسمت در نظر گرفته شده است.

با وجود صحبت های زلفی نژاد ، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان انزلی در گفت وگو با ایرنا در تیرماه گفته بود؛ زمین پیشنهاد شده برای احداث استادیوم در چراغ پشتان، در محدوده حفاظتی قرار دارد و در شرایط کنونی هرگونه ساخت و ساز در آن ممنوع است.

به گفته عطاءالله تقوایی زمین های این منطقه به دلیل شرایط پیشروی دریا و بالا آمدن آب تالاب در معرض آب گرفتگی قرار دارد.

هر چند تماس های خبرنگار اعتماد با معاونت طبیعی سازمان محیط زیست بی نتیجه ماند، اما محمد باقرزاده کریمی کارشناس دفتر تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست درباره صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز در این منطقه تحت حفاظت گفت؛ معاونت طبیعی سازمان بدون استعلام از دفتر ما چنین مجوزی را صادر نمی کند.

تنها در یک صورت می توانند مجوزی داده باشند که ما از آن بی اطلاع باشیم و آن در شرایطی است که رئیس سازمان به صورت مستقیم مجوز صادر کند و مسوولیت هر اقدامی را به عهده گیرد.



وی درباره اینکه خاکبرداری از جزیره قانونی است، گفت؛ تحت هر عنوان خاکبرداری از جزیره چراغ پشتان غیرقانونی است. به هم خوردن خاک در منطقه بر کل اکوسیستم تاثیر خواهد داشت.



در این جزیره دیگر خبری از اسب های آزاد و پرندگان مهاجر نیست و به جای آنها کامیون های خاکبرداری در جزیره مشغول تردد هستند. این اتفاقات در تالاب 15 هزار هکتاری انزلی در حالی همچنان ادامه دارد که ارزش جهانی هر هکتار تالاب در جهان بیش از میلیون ها دلار است.

با این وجود معاون اداره تربیت بدنی بندرانزلی در 24 شهریور از افزایش ظرفیت ورزشگاه انزلی از 15 هزار نفر به 30 هزار نفر خبر داد.

صفر جعفرزاد در گفت وگو با فارس همچنین در مورد افزایش وسعت این ورزشگاه گفت؛ زمین ورزشگاه بندرانزلی با مساحت 50 هکتار در منطقه چراغ پشتان مورد مطالعه شرکت آتک قرار گرفته است که این شرکت نظر مثبت خود را اعلام کرده و به زودی بعد از استعلام سازمان محیط زیست کلنگ آن بر زمین زده می شود. وی میزان اعتبار استادیوم ورزشی انزلی را 9 میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت؛ 200 میلیون تومان برای مطالعه آن در نظر گرفته شده است.

با وجود اصل 50 قانون اساسی مشخص نیست چرا مسوولان سازمان محیط زیست در برابر فشارها از سوی مقامات بالاتر سکوت می کنند و موافقت خود را با طرح هایی اعلام می کنند که در آنها اهمیت و حفظ مناطق تحت حفاظت نادیده گرفته شده است.

 

تالاب انزلی که روزگاری یکی از زیبا ترین تالاب های ایران بود امروزه از هر سو مورد هجوم توسعه ناپایداری قرار گرفته است که با نابودی هر سانتی متر آن دیگر هیچ فرد و سازمانی قادر به احیای دوباره اش نیست.

چراغ پشتان یکی از مناطق حاشیه یی تالاب انزلی است که با احداث ورزشگاه انزلی به کلی از بین خواهد رفت. این جزیره با جاده باریکی به یکی از محله های معروف انزلی به نام نوبر وصل می شود.

قسمت های اعظم زمین های این جزیره متعلق به دولت و جزء اراضی ملی و منابع طبیعی است و مابقی زمین ها به کشاورزان و دامداران بومی تعلق دارد. اگر این روزها به جزیره چراغ پشتان سفر کنید حتماً با کامیون هایی روبه رو خواهید شد که مشغول خاکبرداری در داخل جزیره هستند.

با وجودی که تالاب انزلی جزء یکی از تالاب های بین المللی رامسر و تحت حفاظت قرار دارد خاکبرداری از جزیره چراغ پشتان همچنان ادامه دارد.

به غیر از میان گذر انزلی، گیاه آزولا باعث شده است بسیاری از پرندگان مهاجر که توان سازگاری با این اکوسیستم را نداشتند مسیر مهاجرت شان را تغییر دهند.

آزولا در مواقعی از سال آنچنان بالا می آید که کاملاً به صورت یک لایه ضخیم سطح مرداب را می پوشاند و باعث مرگ دسته جمعی هزاران ماهی می شود.

تالاب انزلی با مساحت 15 هزار هکتار یکی از ارزشمندترین اکوسیستم های کشور است. از نظر زیست محیطی این تالاب با بیش از 154 گونه جانوری و 230 گونه گیاهی شرایط منحصر به فردی را ایجاد کرده است. تالاب انزلی از نظر اقتصادی و اشتغال زایی نیز حائز اهمیت است به طوری که هرساله بیش از 6 هزار تن انواع ماهی و بیش از دو هزار قطعه پرنده توسط مردم محلی و صیادان از این منطقه برداشت می شود.

اما متاسفانه امروز تالاب انزلی با فشارهای زیادی روبه رو است که به عنوان نمونه می توان به تخلیه سالانه 30 میلیون تن فاضلاب شهری، 15 هزار تن کود شیمیایی، 4 هزار لیتر سموم کشاورزی، فاضلاب حدود 50 کارخانه،

ورود گونه غیربومی آزولا، آلودگی صوتی و نفتی ناشی از قایق های یک میلیون بازدیدکننده اشاره کرد که هرساله صدمات غیرقابل جبرانی را به این منطقه وارد می کند.

ساخت ورزشگاه در تالاب انزلی منتفی شد

بندرانزلی - سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، ساخت ورزشگاه 15 هزار نفری در منطقه چراغ پشتان تالاب انزلی منتفی شد.

  ایرنا  کد خبر: 80082406 | تاریخ خبر: 29/01/1391 - 8:53   

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، ساخت ورزشگاه در این منطقه در حالی مطرح شده بود که برای آنها که این منطقه را می شناختند جای بسی تعجب و برای دوستداران محیط زیست جای تاسف بود؛ تعجب از آن جهت که احداث سازه بزرگی مانند ورزشگاه و راه‌های دسترسی در حریم تالاب انزلی نیازمند صرف هزینه هنگفت و تاسف از آن نظر که ساخت آن به حیات شکننده تالاب بین‌المللی انزلی لطمه ای غیرقابل جبران وارد می ساخت.


به استناد کتاب تاریخ انزلی نوشته عزیز طویلی؛ این منطقه در زمان گذشته، آباد بود ولی به دلیل بالا آمدن آب روستا دچار آب گرفتگی شد و از بین رفت پس احتمال تکرار این وضعیت با توجه به موقعیت منطقه دور از ذهن نیست.

در ابتدا قرار بود این ورزشگاه که جزء مصوبات دور دوم سفر رییس جمهوری به گیلان است، در محل دیگری ساخته شود ولی با وجود تعرفه شدن زمین برای این کار ، محل تغییر پیدا کرد و چراغ پشتان معرفی شد. 

موضوعی که در همان زمان یعنی هنگام تغییر محل ساخت ورزشگاه از بشمن به چراغ پشتان از سوی خبرگزاری ایرنا مورد سئوال قرار گرفت ولی از سوی مسئولان وقت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان رد شد اما پس از مدتی کلنگ ساخت ورزشگاه توسط مسوولان وقت سازمان تربیت بدنی به زمین زده شد و گنجایش آن نیز 30 هزار نفری در نظر گرفته شد.

این گونه ماند تا اینکه مستندات لازم در خصوص اشکالات و موانع قانونی برای ساخت ورزشگاه و راه‌های دسترسی به آن در تالاب انزلی از سوی اداره‌کل محیط زیست گیلان به سازمان محیط زیست کشور اعلام شد.

از جمله این موارد؛ لزوم رعایت قانون ( حریم 150 متری آخرین حد پیشرفتگی آب تالاب ) در جزیره چراغ پشتان است که طبق قوانین وزارت نیرو باید در نظر گرفته شود ولی در صورت لحاظ شدن قانون مذکور عرصه مورد نظر ورزشگاه در چراغ پشتان تالاب انزلی تامین نمی شود.

همچنین از تاکیدهای دیگر اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان؛ مسئله جاده دسترسی بود که به دلیل کم عرض بودن معبر فعلی و اینکه در میان عرصه تالابی قرار گرفته هرگونه مجوز تعریض جاده به معنای تخریب عرصه تالابی و تغییر کاربری نامناسب و خلاف قوانین کشوری موجود است.

در عین حال تصریح شد که رقم مجاز برای ساخت و ساز دائم و پایدار منفی 24/7 متر است که رقوم ارتفاعی نقطه چراغ پشتان بین منفی 24 تا منفی 26 بوده و این کار از نظر قوانین وزارت نیرو ممنوع است.

ارائه مستندات و طرح مخاطرات احداث و ملاحظات پیرامونی منجر به ارسال نامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به دبیرخانه کمیسیون امور زیربنایی صنعت و محیط زیست مبنی بر مخالف این سازمان با احداث ورزشگاه در چراغ پشتان و به دلیل تاثیرات سوء احداث و بهره برداری در آن بر تالاب شد.

در نهایت کمیسیون امور زیربنایی با تائید موارد مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست، فرصت معرفی محل جایگزین را داد.

سرانجام با این اقدام کمیسیون زیربنایی دولت، مقرر شد تا فرمانداری انزلی نسبت به معرفی محل جایگزین برای احداث ورزشگاه اقدام کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای گیلان مسئول تعیین حریم کمی و کیفی تالاب‌ها و منابع آبهای سطحی هستند، از شرکت آب در مورد موقعیت اراضی چراغ پشتان و قرار گرفتن یا نگرفتن در حریم کیفی تالاب استعلام شد.

ˈامیر عبدوسˈ اظهار کرد: بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای گیلان؛ اراضی چراغ پشتان در حریم کمی و کیفی تالاب است بنابراین مجوز اجرای فعالیت در آن منطقه صادر نمی شود.

وی افزود: بنابراین در جلسه استانداری با حضور استاندار گیلان، قائم مقام سازمان محیط زیست و مسئولان مرتبط تصمیم گرفته شد دو سایت قبلی معرفی شده در بشمن مجاورت پمپ بنزین یا مکان قبلی دفن زباله برای این کار بررسی و یکی انتخاب شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد در صورت معارض داشتن زمین، نسبت به دادن زمین معوض اقدام شود.

از سوی دیگر ورزشگاه فعلی انزلی با بیش از 40 سال قدمت در قسمت مرکزی شهر واقع شده و در صورت عدم مطابقت با استانداردهای لازم، به تیم پر طرفدار ملوان اجازه حضور در مسابقات داده نخواهد شد.

معاون اداره ورزش و جوانان بندرانزلی در این باره گفت: باشگاه‌های حرفه ای تا خرداد ماه مهلت دارند تا تجهیزات خود را با استانداردهای مورد نظر فدراسیون بین المللی فوتبال مطابقت دهند.

ˈصفر جعفرزادˈ ادامه داد: با توجه به فرصت کم باقی مانده مقرر شد با کمک وزارت ورزش و جوانان و اداره کل ورزش و جوانان گیلان تاسیسات ورزشگاه را به روز برسانیم.

کارشناسان تاکید دارند با توجه به ارزش اهمیت و همچنین حساسیت تالاب انزلی هرگونه فعالیت در این عرصه حتی عملیات احیاء در این تالاب باید با ارزیابی دقیق زیست محیطی صورت بگیرد.

تالاب انزلی در ساحل جنوب غربی دریای خزر، در غرب دلتای سفید رود و در جنوب بندرانزلی در استان گیلان واقع شده و از قسمت غرب به روستای کپورچال و روستای آبکنار، از جنوب به صومعه‌سرا و بخش‌های رشت محدود شده است.

تالاب انزلی زیستگاه مناسبی برای تخم‌ریزی و تکثیر ماهیان و نیز محل زمستان‌گذرانی و جوجه‏آوری گونه‌های زیادی از پرندگان آبزی محسوب می‏شود. مجموعه تالاب انزلی جزء تالاب‌های طبیعی، دائمی و آب شیرین کشور است.

حدود 11 رود اصلی و 30 رود فرعی پس از آبیاری مزارع و شالیزارها به همراه جریان‌های سطحی حوزه آبریزی به وسعت سه هزار و 600 کیلومتر مربع به این تالاب می ریزند.

این تالاب در سال 1354 در فهرست تالاب‌های بین المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و همچنین سازمان بین المللی حیات پرندگان این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده است. 

این تالاب باعث ته نشینی تقریبا 13 درصد ذرات معلقی که سالیانه وارد آن می گردد، شده و همچنین در تصفیه و کاهش بار آلودگی آب‌های وارده به آن نقش حائز اهمیتی دارد به طوریکه سالیانه 38 درصد عناصر غذایی در تالاب رسوب می‌کند.

تالاب انزلی در کنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش سواحل دریای خزر و همچنین اقلیم نواحی مجاور خود نقش مهمی دارد. استفاده از زمین، منابع گیاهی، بهره وری از رسوبات بستر به عنوان کود محسوب می شود .

در حال حاضر از تالاب انزلی و زمین‌های اطراف تالاب به منظور کشت، تامین علوفه احشام، صید ماهی و شکار پرندگان، قایقرانی و حمل و نقل مردم و کالاها استفاده می شود. همچنین این تالاب یکی از منابع مهم تامین کننده آب اراضی کشاورزی مناطق مجاور خود است.ک/4
نه محیط زیست را قربانی توسعه و نه توسعه را قربانی درک نادرست از محیط زیست سازیم.

مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: با نگاهی واقع بینانه و علمی، نه محیط زیست را قربانی توسعه و نه توسعه را قربانی درک نادرست از محیط زیست سازیم.

مهندس کامران زلفی نژاد در گفت وگو با ایسنا، با تکذیب خبر احداث استادیوم در تالاب حفاظت شده انزلی که در 28 مهرماه در یکی از روزنامه ها چاپ شده بود، اظهار کرد: برخلاف آنچه تصور می شود ساخت ورزشگاه پانزده هزار نفری چراغ پشتان انزلی، هنوز هیچ مجوزی از سازمان محیط زیست و نماینده آن در استان و اداره کل محیط زیست گیلان دریافت نکرده است.

وی افزود: منطقه چراغ پشتان انزلی جزء مناطق حفاظت شده محیط زیست نبوده و معرفی این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده از سوی هر فرد یا ارگانی اشتباه محسوب می شود، اما این امر نافی حساسیت منطقه چه از منظر مهاجر پذیری و قرار گرفتن در کریدور جهانی مهاجرت پرندگان و چه از منظر مجاورت با تالاب بین المللی انزلی نخواهد بود.

مهندس زلفی نژاد با توجه به این مساله که اگر قصد اصلی حفظ ظرفیت های محیط زیست است، از خبرنگاران می خواهیم تا واقعیت اصلی را بدست نیاورده، به بسط و نشر غیرواقعیات نپردازند و ذهن مخاطبین را نیز مشکوک نسازند، بیان کرد: این اداره کل با دوری از ادعای تراز مدارانه بودن کلیه تصمیمات خود اذعان  دارد که حداقل از کنار مسائل برجسته و حساسی چون احداث این ورزشگاه با سهل انگاری عبور نخواهد کرد.

وی متذکر شد: چنانچه نگاهی تبارشناسانه به پرونده های مشابه در استان و مواضع این اداره کل شود، می تواند نگرانی های احتمالی را از ذهن دوستداران واقعی محیط زیست پاک کند.

زلفی نژاد در خصوص خاکبرداری انجام شده در منطقه چراغ پشتان متذکر شد: بخش عمده آن، غیرقانونی و پرونده متخلفین هم اکنون در دستگاه قضایی مورد پیگیری است و این خاکبرداری ها ارتباطی به ساخت ورزشگاه ندارد.

وی ادامه داد: این خلط مبحث جز به سخت تر کردن فضای کار برای سازمان های نظارتی چون محیط زیست نخواهد انجامید و رمق های به جا مانده نظارتی بر طرح های توسعه ای را نیز به بی رمقی خواهد کشاند.

زلفی نژاد گفت: هم اکنون برای یک شرکت راهسازی به دلیل برداشت های غیرقانونی از منطقه چراغ پشتان قرار صادر شده و فعالیت آن نیز متوقف شده است و برداشتهای گاه بگاه دیگر مربوط به احداث مزارع پرورش ماهی است که از اداره کل محیط زیست گیلان به صورت موقت مجوز دریافت کرده اند.

مدیر کل محیط زیست گیلان در خصوص ارزش زمین های تالابی و عبارت «ارزش جهانی هر هکتار تالاب در جهان بیش از میلیون ها دلار است» یادآور شد: کارکرد اکولوژیک هر هکتار زمین تالابی «نه قیمت آن» طبق آخرین برآوردهای کنوانسیون رامسر برابر با 14هزار دلار است.

مدیر کل محیط زیست گیلان در پایان با تقدیر از زحمات اهل قلم در حوزه محیط زیست خاطرنشان کرد: با نگاهی واقع بینانه و علمی نه محیط زیست را قربانی توسعه و نه توسعه را قربانی درک نادرست از محیط زیست سازیم بلکه دست در دست هم داده تا به سمت توسعه پایدار گام برداریم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۲۱
کمیسیون عمران انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی