دردفراوان درجسم وجان بیمارستان انزلی
يكشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱ ق.ظ
درد فراوان در جسم و جان بیمارستان انزلی
نویسنده: مریم ساحلی انزلی ـ خبرنگار همشهری
در روزهای اخیر چند تن از شهروندان انزلی مشکلاتی را که در بیمارستان انزلی با آن مواجه بودهاند با ما در میان گذاشتند...
1395/09/24
در روزهای اخیر چند تن از شهروندان انزلی مشکلاتی را که در بیمارستان انزلی با آن مواجه بودهاند با ما در میان گذاشتند. آنها در صحبتهایشان از مواردی چون کندی ارائه خدمات، وضعیت بد نظافت بیمارستان، دیر رسیدن آنکالها، انجام نشدن سی تی اسکن، کیفیت پایین عکسهای رادیوگرافی و تهویه نامناسب گلهمند بودند.
و اما آنچه در ادامه میخوانید پاسخ رئیس بیمارستان دکتر بهشتی انزلی به گلایههای مطرح شده است.
دو مشکل عمده
رئیس بیمارستان انزلی در گفتوگو با همشهری اظهار میکند: در سنجش عملکردها، درصد رضایتمندی مردم مهم است؛ معمولاً رضایتمندیها عنوان نمیشود اما انتقادها انعکاس مییاید. برای سنجش نارضایتیها هم باید تعریفی برای سطح توقعات داشته باشیم و بیمارستان انزلی را با دیگر بیمارستانهای عمومی مقایسه کنیم. «کامبیز تنهایی» عمده مشکلات بیمارستان را بدهیها و کمبود نیرو میداند و میگوید: ارائه خدمات مطلوب در گرو برخورداری از کارکنان کافی است، از سوی دیگر حذف پستهای بهیار، کمک بهیار و بیماربر در بیمارستانها، سامانه ارائه خدمات را دچار نقص کرده است. در واقع خدمات بیمارستان در بخشها پس از پزشک تنها از سوی پرستار و نیروی خدماتی به انجام میرسد که تعداد آنها هم به اندازه لازم نیست.
وی بیان میکند: مشکل کمبود نیروی خدمات با وجود درخواستهای مکرر برطرف نشده و نیروهای خدماتی بازنشسته و یا خارج شده از سامانه، جایگزین نشدهاند در حالی که سن بسیاری از نیروهای خدماتی باقی مانده هم بالاست و نمیتوانند کارآیی لازم را داشته باشند.
وی با بیان اینکه اگر هر بخش دارای 2 نیروی خدماتی باشد، بسیاری از مسائل حل میشود، میافزاید: توزیع نامناسب نیروی انسانی در بیمارستانها مشکل دیگری است که وجود دارد. در بعضی از بیمارستانها تعداد کارکنان اداری از تعداد کارکنان درمانی آن بیشتر است. یا بیمارستانهایی هم هستند که تجهیز شدهاند و بخشی ازکارکنان را به خود اختصاص دادهاند در حالی که تعداد مراجعانشان کم است.
تشخیص فوریتها
دیر رسیدن متخصصان آنکال، گلایه برخی از بیماران است. تنهایی در اینباره میگوید: پزشک متخصص با توجه به شرح حال بیمار برای زمان حضور بر بالین بیمار تصمیم میگیرد و البته مسئولیت این تصمیم هم متوجه خود اوست. برای حضور آنکال بر اساس فوریتهای لازم در هر رشته مدت زمانی خاص در نظر گرفته شده و البته مورد دیگری که باید در نظر داشت این است که بعضی از بیماران برای مواردی به اورژانس مراجعه میکنند که اصلاً موقعیت اورژانس به شمار نمیآید و این در ازدحام اورژانس و کیفیت ارائه خدمات تأثیرگذار است. وی یادآوری میکند: طرح پزشک مقیم که بخشی از طرح تحول سلامت است در بیمارستان انزلی بهصورت کامل انجام میشود و هر شب حداقل 2 پزشک متخصص و یا فوقتخصص در این بیمارستان مستقر هستند.
ر ادامه موفقیتآمیز طرح تحول سلامت نیازمند توجه بیشتری است. تنهایی با اشاره به بدهی 13 میلیارد تومانی بیمارستان انزلی میگوید: مراجعات نادرست، رعایت نکردن سامانه ارجاع، دخالت بیماران درامور درمان و تشخیص از مواردی است که بار مالی درمان در طرح تحول سلامت را افزایش میدهد. افزایش مراجعات و بار مالی بیمهها سبب شده که روند اجرای این طرح که تا پایان نیمه اول سال 94 موفق بود، با مشکلات اقتصادی روبهرو شود. چراکه وقتی بیمهها نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، بیمارستانها بدهکار میشوند.
تنهایی درباره نصب و راهاندازی دستگاه سی تی اسکن جدید بیمارستان میگوید: این دستگاه مدرنتر است و نصب و راهاندازی آن مستلزم رعایت شرایط تعیین شده نظیر افزایش سرب کوبی دیوارهاست. انجام این امور بر اساس نقشه و ضوابط زیر نظر و با تأیید دفتر فنی معاونت درمان و معاونت بهداشت دانشگاه در حال انجام است. سی تی اسکن جدید و دستگاه رادیولوژی دیجیتال جدیدی که خریداری شده یک ماه دیگر راهاندازی میشود.
بازسازی کلی
وی همچنین به بازسازی بیمارستان اشاره کرده و میگوید: تعمیرات بیمارستان شامل سرامیک کردن کف، دیوارها و سرویسهای بهداشتی رو به پایان است. 95 درصد بازسازی 4 بخش اصلی بیمارستان به پایان رسیده و آزمایشگاه کاملاً بازسازی شده است.
نصب آبنما و نورگیر مناسب، رسیدگی به فضای سبز و تعمیرات سامانه تهویه بیمارستان هم انجام شده است. این تعمیرات در مدت 2 سال با اعتبار 2 میلیارد تومان از محل اعتبار طرح تحول سلامت صورت گرفته و به همین دلیل بیمارستان انزلی در اجرای بخش هتلینگ طرح تحول سلامت، بیمارستان نمونه استان شده است.
این متخصص جراحی عمومی یادآوری میکند: اورژانس بیمارستان هم در دست بازسازی است و زیر بنای آن به دو برابر وسعت قبل افزایش مییابد اما نباید از یاد برد که نگهداری و حفظ شرایط مناسب پس از انجام بازسازیهای انجام شده مستلزم برخورداری از نیروی خدمات لازم و همچنین رعایت ملاحظات از سوی مردم در استفاده از امکانات موجود است.
تنهایی از افزایش شمار تختهای «آی سی یو» از 5 تخت به 8 تخت و راهاندازی بخشهای آی سی یو نوزادان و غربالگری سرطان در یک سال آینده خبر میدهد و میگوید: با توجه به اینکه بیمارستان انزلی آموزشی است، ساختمانی با وسعت 5 هزارمترمربع بهمنظور دستیابی به استانداردهای فضای آموزشی در محوطه بیمارستان از محل اعتبارات واحد بینالملل دانشگاه علوم پزشکی در دست ساخت است.
رئیس بیمارستان انزلی در پایان اظهار میکند: اتصال فاضلاب بیمارستان انزلی به شبکه فاضلاب شهری با هزینه 250 میلیون تومان تا پایان سال صورت میپذیرد و بدینترتیب بیمارستان انزلی اولین بیمارستان استان خواهد بود که این طرح در آن اجرا میشود.
و اما آنچه در ادامه میخوانید پاسخ رئیس بیمارستان دکتر بهشتی انزلی به گلایههای مطرح شده است.
دو مشکل عمده
رئیس بیمارستان انزلی در گفتوگو با همشهری اظهار میکند: در سنجش عملکردها، درصد رضایتمندی مردم مهم است؛ معمولاً رضایتمندیها عنوان نمیشود اما انتقادها انعکاس مییاید. برای سنجش نارضایتیها هم باید تعریفی برای سطح توقعات داشته باشیم و بیمارستان انزلی را با دیگر بیمارستانهای عمومی مقایسه کنیم. «کامبیز تنهایی» عمده مشکلات بیمارستان را بدهیها و کمبود نیرو میداند و میگوید: ارائه خدمات مطلوب در گرو برخورداری از کارکنان کافی است، از سوی دیگر حذف پستهای بهیار، کمک بهیار و بیماربر در بیمارستانها، سامانه ارائه خدمات را دچار نقص کرده است. در واقع خدمات بیمارستان در بخشها پس از پزشک تنها از سوی پرستار و نیروی خدماتی به انجام میرسد که تعداد آنها هم به اندازه لازم نیست.
وی بیان میکند: مشکل کمبود نیروی خدمات با وجود درخواستهای مکرر برطرف نشده و نیروهای خدماتی بازنشسته و یا خارج شده از سامانه، جایگزین نشدهاند در حالی که سن بسیاری از نیروهای خدماتی باقی مانده هم بالاست و نمیتوانند کارآیی لازم را داشته باشند.
وی با بیان اینکه اگر هر بخش دارای 2 نیروی خدماتی باشد، بسیاری از مسائل حل میشود، میافزاید: توزیع نامناسب نیروی انسانی در بیمارستانها مشکل دیگری است که وجود دارد. در بعضی از بیمارستانها تعداد کارکنان اداری از تعداد کارکنان درمانی آن بیشتر است. یا بیمارستانهایی هم هستند که تجهیز شدهاند و بخشی ازکارکنان را به خود اختصاص دادهاند در حالی که تعداد مراجعانشان کم است.
تشخیص فوریتها
دیر رسیدن متخصصان آنکال، گلایه برخی از بیماران است. تنهایی در اینباره میگوید: پزشک متخصص با توجه به شرح حال بیمار برای زمان حضور بر بالین بیمار تصمیم میگیرد و البته مسئولیت این تصمیم هم متوجه خود اوست. برای حضور آنکال بر اساس فوریتهای لازم در هر رشته مدت زمانی خاص در نظر گرفته شده و البته مورد دیگری که باید در نظر داشت این است که بعضی از بیماران برای مواردی به اورژانس مراجعه میکنند که اصلاً موقعیت اورژانس به شمار نمیآید و این در ازدحام اورژانس و کیفیت ارائه خدمات تأثیرگذار است. وی یادآوری میکند: طرح پزشک مقیم که بخشی از طرح تحول سلامت است در بیمارستان انزلی بهصورت کامل انجام میشود و هر شب حداقل 2 پزشک متخصص و یا فوقتخصص در این بیمارستان مستقر هستند.
ر ادامه موفقیتآمیز طرح تحول سلامت نیازمند توجه بیشتری است. تنهایی با اشاره به بدهی 13 میلیارد تومانی بیمارستان انزلی میگوید: مراجعات نادرست، رعایت نکردن سامانه ارجاع، دخالت بیماران درامور درمان و تشخیص از مواردی است که بار مالی درمان در طرح تحول سلامت را افزایش میدهد. افزایش مراجعات و بار مالی بیمهها سبب شده که روند اجرای این طرح که تا پایان نیمه اول سال 94 موفق بود، با مشکلات اقتصادی روبهرو شود. چراکه وقتی بیمهها نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، بیمارستانها بدهکار میشوند.
تنهایی درباره نصب و راهاندازی دستگاه سی تی اسکن جدید بیمارستان میگوید: این دستگاه مدرنتر است و نصب و راهاندازی آن مستلزم رعایت شرایط تعیین شده نظیر افزایش سرب کوبی دیوارهاست. انجام این امور بر اساس نقشه و ضوابط زیر نظر و با تأیید دفتر فنی معاونت درمان و معاونت بهداشت دانشگاه در حال انجام است. سی تی اسکن جدید و دستگاه رادیولوژی دیجیتال جدیدی که خریداری شده یک ماه دیگر راهاندازی میشود.
بازسازی کلی
وی همچنین به بازسازی بیمارستان اشاره کرده و میگوید: تعمیرات بیمارستان شامل سرامیک کردن کف، دیوارها و سرویسهای بهداشتی رو به پایان است. 95 درصد بازسازی 4 بخش اصلی بیمارستان به پایان رسیده و آزمایشگاه کاملاً بازسازی شده است.
نصب آبنما و نورگیر مناسب، رسیدگی به فضای سبز و تعمیرات سامانه تهویه بیمارستان هم انجام شده است. این تعمیرات در مدت 2 سال با اعتبار 2 میلیارد تومان از محل اعتبار طرح تحول سلامت صورت گرفته و به همین دلیل بیمارستان انزلی در اجرای بخش هتلینگ طرح تحول سلامت، بیمارستان نمونه استان شده است.
این متخصص جراحی عمومی یادآوری میکند: اورژانس بیمارستان هم در دست بازسازی است و زیر بنای آن به دو برابر وسعت قبل افزایش مییابد اما نباید از یاد برد که نگهداری و حفظ شرایط مناسب پس از انجام بازسازیهای انجام شده مستلزم برخورداری از نیروی خدمات لازم و همچنین رعایت ملاحظات از سوی مردم در استفاده از امکانات موجود است.
تنهایی از افزایش شمار تختهای «آی سی یو» از 5 تخت به 8 تخت و راهاندازی بخشهای آی سی یو نوزادان و غربالگری سرطان در یک سال آینده خبر میدهد و میگوید: با توجه به اینکه بیمارستان انزلی آموزشی است، ساختمانی با وسعت 5 هزارمترمربع بهمنظور دستیابی به استانداردهای فضای آموزشی در محوطه بیمارستان از محل اعتبارات واحد بینالملل دانشگاه علوم پزشکی در دست ساخت است.
رئیس بیمارستان انزلی در پایان اظهار میکند: اتصال فاضلاب بیمارستان انزلی به شبکه فاضلاب شهری با هزینه 250 میلیون تومان تا پایان سال صورت میپذیرد و بدینترتیب بیمارستان انزلی اولین بیمارستان استان خواهد بود که این طرح در آن اجرا میشود.
۹۵/۰۹/۲۸