انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

خاویارانزلی

دوشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۶، ۰۱:۲۸ ق.ظ

خاویارانزلی

آروین ایلبیگی
کارشناس عمران و شهرسازی

عکسی که در ابتدای این مطلب مشاهده می‌کنید را دوست نقاشم از پایتخت هلند فرستاده است: خاویار انزلی در آمستردام. وقتی بچه بودم این قوطی آبی‌رنگ ساده و زیبا را اغلب در یخچال خانه‌ خودمان و دیگر آشنایان (بخصوص خانواده‌های شیلاتی) می‌دیدم. اما سال‌هاست که دیگر ندیده‌ام. شما دیده‌اید؟

می‌گویند خاویار سیاه، با بوی خوشایند، ارزش غذایی فوق‌العاده‌ و قیمت بسیار بالا، الماس غذاهای جهان است. خاویار دشمن افسردگی و بیماری‌های عروقی و دستگاه گوارش و انواعی از سرطان است و مصرفش در زنان باردار، هوش جنین را بسیار بالا می‌برد.
دریای کاسپین، زیستگاه اصلی ماهیان خاویاری است و ۹۳ درصد ماهیان خاویاری جهان در این دریاچه زندگی می‌کنند. آن‌ها از ۲۰۰ میلیون سال پیش اینجا هستند و به همین خاطر به «فسیل زنده» مشهور شده‌اند. بزرگترین ماهی خاویاری ایران «فیل ماهی» (بلوگا) است که تقریباً ۱۰۰ سال عمر می‌کند و قادر است در طول عمرش ۱۰۰ کیلو خاویار تولید ‌کند. تا دو سال پیش، همسایه‌های شمالی ایران و بخصوص روسیه آنقدر دست به صید بی‌رویه این ماهیان خاویاری زدند که نامش در لیست گونه‌های در خطر انقراض قرار گرفت. در این زمینه شیلات ایران همیشه حساب شده عمل کرده اما آلودگی آب‌های ایران، ماهیان خاویاری را از بسیاری از رودخانه‌ها فراری داده است! در طول تاریخ شیلات هم، بندرانزلی مهمترین مرکز برداشت خاویار بوده است. اگرچه امروزه خاویار از سفره‌ی انزلیچی‌ها رخت بر بسته اما عدم استفاده از قابلیت‌های منحصربفرد آن در برندسازی برای شهر و توسعه‌ی گردشگری واقعاً عجیب است (این دقیقاً جزو همان مزایایی است که می‌تواند بندر قدیمی گیلان را در موقعیتی متمایز نسبت به بنگاه جدید اقتصادی همسایه قرار دهد و مانع از فراموش شدن و به حاشیه رفتن یک شهر شود). فقط تصور کنید قدم زدن در باغی که کشتی‌های بزرگ را می‌توان از چند قدمی تماشا کرد، اقامت چند ساعته در تالابی کم‌نظیر و چشیدن طعم شگفت‌انگیز بهترین خاویار جهان، چند گردشگر خارجی را برای سفر به انزلی مجاب می‌کند؟
اگر کمی افق دیدمان را دورتر ببریم، تنگ‌نظری را کنار بگذاریم، و از مدیران و طراحان بادانش و خلاق استفاده کنیم، کار سختی در پیش نیست. شیلات انزلی می‌تواند از رستوران قدیمی و شناخته شده‌ی خودش شروع کند. می‌تواند در یکی از بناهای تاریخی‌اش با استخدام بهترین معماران داخلی و هنرمندان، فضایی خاطره‌انگیز و هویت‌مند بیافریند و متفاوت‌ترین منوی دریایی ایران را عرضه کند. به همین سادگی هم درآمدی چشم‌گیر برای خودش می‌سازد، هم کل شهر را از جوانب حضور گردشگران برخوردار می‌کند.
پی‌نوشت: همین حالا در تهران و خیلی از شهرهای بزرگ جهان می‌توان خاویار انزلی را از فروشگاه‌های عمومی خرید اما در خود انزلی کسی نمی‌داند خاویار کجا پیدا می‌شود! عجیب نیست؟
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۱۱
رئیس هیات مدیره

نظرات  (۱)

۱۱ بهمن ۹۶ ، ۱۵:۵۸ سیمین مرادی
در درجه اول باید دید میزان تولید خاویار ایران چقدر است و چقدر در بازار داخلی مصرف می شود و چقدر صادر می شود و در درجه دوم کیفیت و درجه بندی و قیمت خاویار در بازار جهانی است که احتمالا در صادرات بیشتر آن نقش  دارد؟  و در درجه سوم افزابش جمغیت  ایران و طبیعتا ،  افزایش مصرف کنندگان خاویار در ایران در مقایسه با  افزایش جمعیت  ماهیان خاویاری دریای خزر است . پاسخ به چرایی این که  چرا  این  بسته بندی زیبا در سفره انزلی چی ها جایی ندارد . 
اما در سال 2010 توافق کشورهای حوزه دریای خزر در ممنوعیت صید  ماهیان خاوری  راه حلی است  در کنفرانس تهران  مطرح شد که   به علت نبودن عزم جدی از تعدادماهیان خاویاری کاست . این توافق تا سال 2018 تمدید شده است .
پس مساله عرضه و تقاضا مهم است که باید مورد توجه باشد .
 از دلایل اصلی کاهش نسل ماهیان خاویار در دریای خزر به ماهیگیری غیر قانونی، افزایش استخراج نفت و گاز در پهنه آبی این دریا، تشدید فاضلاب ها و پسامند ها و تقلیل تعداد تخم ریزی عنوان شده است. 
روسیه سالانه حدود 9 تن خاویار صنعتی تولید می کند. در بازار سهم خاویار مصنوعی بسیار زیاد است. کارخانه های پرورش خاویار مصنوعی در روسیه وخارجه زیادند که البته تکنولوژی پرورش ماهی خاویار در کارخانه از روسیه در سالهای 1990 میلادی به خارج صادر شد. در حال حاضر این نوع خاویار در اروپا- جنوب فرانسه، آلمان، دانمارک و در اسرائیل ، آمریکایی شمالی و آمریکای لاتین و چین تولید می شود. این یک برنامه کارآ، سودمند و با درامد بالاست. پرورش خاویار مصنوعی اگر به شکل صحیح انجام شود با نوع طبیعی آن هیچ فرقی ندارد.

صید ماهی‌های خاویاری خزر از سه هزار تن در سال ۱۹۸۵ به زیر ۸۰ تن در سال‌های  گذشته منتهی به  سال 2014رسید که حاکی از کاهش چشم‌گیر این فسیل‌های زنده با قدمتی ۲۰۰ میلیون ساله است. 

هم اکنون چهار گونه اصلی ماهی خاویاری در دریای خزر زندگی می‌کنند: بلوگا، شیپ، اوزون‌بورون و تاس‌ماهی (نوع ایرانی قره‌بورون و نوع روسی چالباش). و همه آنها در لیست حیوانات در معرض خطر انقراض "اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت" قرار دارد.

نماینده مردم رشت در مجلس می​گوید روزانه ۱۷۰۰ متر مکعب فاضلاب‌ عفونی بیمارستان‌های گیلان وارد رودخانه‌ها و دریای خزر می‌شود. فعالان زیست محیطی درباره ورود فاضلاب​ صنعتی و خانگی به خزر هشدار می‌دهند.
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با تارنمای "خانه ملت" (۱۵ شهریور / ۶سپتامبر 2015) در باره پیامد‌های جدی ورود بی‌رویه فاضلاب و مواد آلوده به دریای خزر هشدار داده است. او می‌گوید: «هر تن زباله حدود ۶۰۰ لیتر شیرآبه (درگیلان) وارد محیط می‌کند که اثرات بسیار خطرناکی دارد؛ این شیرآبه‌‌ها به رودخانه سیاه رود پیوسته و از طریق گوهررود به تالاب انزلی سرازیر می‌شود و از طریق ماهیان و پرندگان به ما بازمی‌گردد که آمار بالای سرطان و بیماری‌های ناشناخته مثل "ام.اس" در استان گیلان گواه یک بحران زیست محیطی و بهداشتی است.»
این نماینده مجلس با یادآوری پسماندهای پزشکی، فاضلاب بیمارستانی، خانگی و صنعتی در استان گیلان تاکید کرده است:‌ «این استان دارای ۳۴ بیمارستان است که حدود سی و نیم تن پسماند عفونی تولید می‌کنند که برخی از بیمارستان‌ها دارای سیستم امحا هستند و در مجموع ۴۰ درصد توسط دو واحد امحا کننده پسماند، مدیریت می‌شود و مابقی توسط شهرداری جمع‌آوری و در مرکز دفن پسماند همراه با پسماند عادی دفع می‌شود.»
جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره فاضلاب بیمارستانی استان گیلان نیز می​گوید: «از بین ۳۱ بیمارستان فعال در استان گیلان تنها ۸ بیمارستان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب هستند و ۱۷۰۰ متر مکعب فاضلاب دیگر مراکز درمانی که بسیار خطرناک و عفونی هستند روزانه وارد رودخانه‌ها شده که در نهایت وارد تالاب‌ها و دریای خزر می‌شود.»

یک  کارشناس، محیط زیست  خطر آلودگی را در سواحل ایران جدی‌تر می‌داند. او می​گوید: «خزر یک دریای بسته است و پساب​ها، شیرآبه​ها در قسمت جنوبی آن یعنی در سواحل ایران انباشته می​شوند، چونکه جهت چرخش آب دریا به سمت جنوب است و بیشتر تجمع آلودگی را در جنوب یعنی در سواحل ایرانی داریم. »

به گفته برخی کارشناسان محلی کلان​​شهرهای ساحلی از جمله رشت در آلودگی خزر سهم قابل توجهی​ دارند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس نهم نیز انتقاد می کند که شهر رشت فاقد سیستم تصفیه فاضلاب است. او تاکید می​کند ۸۲ و نیم درصد فاضلاب انسانی استان گیلان وارد اکوسیستم‌های آبی اعم از رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریای خزر می‌شود و تنها حدود ۱۷ و نیم درصد وارد سیستم تصفیه فاضلاب می‌شود.

این گزارشات از خبرگزاری صدای روسیه  و دویچه وله نشان می دهد که چگونه با افزایش آلودگی دزیای خزر ، کاهش ماهیان خاویار مولد و رعایت نکردن ممنوعیت های صید  توسط پنج کشور حاشیه دریای خزر ،  عرصه را برای جذب توریست و معرفی "برند خاویار ایرانی" تنگ کرده است همچنین گزارش ها حاکی از عرضه خاویار صنعتی در بازار های کشورهای غربی است .

 میزان عرضه خاویار ایرانی پرورشی در ایران در برنامه توسعه ششم 10 تن پیش بینی شده است 

میزان صادرات خاویار از ایران در 6 ماهه اول سال 96  ، 388 کیلوگرم  بوده است .میزان مصرف داخلی آن در همین محدوده قابل تصور است .

حال برای این مصرف داخلی با قیمت هر کیلو  ، 6 میلیون تومان باید سرمایه گذران جذب توریست برنامه ریزی خدماتی و تفریحی باید ارائه نمایند .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی