انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

تالاب انزلی؛ چشم انتظار برخورد با متخلفان

شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸ ب.ظ

در روزنامه همشهری  مورخ 95/3/19 در بخش گیلان و به قلم نویسنده  و خبرنگار محترم سرکار خانم مریم ساحلی مطلبی با عنوان " تالاب انزلی چشم انتظار برخورد با متخلفان "درج گردید ، که بسیار تکان دهنده بود.

گرچه سالهاست که این تجاوز بیرحمانه به تالاب و محیط زیست طبیعی آن با سرعت چشم گیری در حال گسترش است ، اما شاید برای اولین بار است که بازتاب رسانه ای پیدا کرده است. اهمیت تالاب انزلی   نه تنها بخاطر ثبت  آن در کنوانسیون جهانی رامسر است بلکه این تالاب به دلیل گستردگی در تنوع  جانوران دریائی و پرندگانش زیستگاه نادر ترین پرندگان و  محل تخم ریزی ماهیان استخوانی است. تالاب انزلی ،  به عنوان یکی از کم نظیر ترین تالاب های سراسر جهان ثبت شده است.  اگر ازجهت بزرگی  اولین نباشد  به جهت تنوع جانداران اکوسیستمی و خزانه ژنی  قطعا از مهمترینشان بشمار می آید.  حال ،سرمایه ای  که به این درجه از اهمیت و ارزش  قابل انکار نیست ،در مقابل دیدگان همه  ی ما به دلیل تعرض انسانی در حال نابودی و  از بین رفتن می باشد. البته همه مشکلات پیچیده و نابود کننده تالاب انزلی ناشی از تجاوزات مکرر  به جهت ساخت و ساز  های خلاف در حاشیه  ی آن و خشکاندن تالاب نیست .تجاوزات  شیمیایی و فیزیکی   و آلوده کننده و نابودگر های دیگری نیز وجود دارند که هر کدام آنها به تنهائی قادر به نابودی تالاب در مدت بسیار کم است.

باید اذعان داشت  که همگی این اقدامات نابودگرانه  و مخرب ، از غفلت خود ما  شهروندان سرچشمه گرفته و بدست خود ما و با بی توجهی به محیط زیستمان صورت می گیرد .   روزنامه همشهری به قلم نویسنده محترمش سرکار خانم مریم ساحلی به نمونه ای  از آن  پرداخته اند  به گونه ای که  بی شک تجاوزی آشکار ، در روز روشن  به حریم  تالاب ن مستند شده است  .

 تالاب  انزلی با ارزش ترین چیزی است که در اختیار داریم و باید  به فرزندانمان در حیات و سلامت کامل  ، تحویل دهیم .

 

 اگر با دقت به تصاویر هوائی  که از بخشی از حاشیه تالاب   و  در فواصل زمانی طی سالهای مختلف  گرفته شده است ، نگاهی بیندازید  ، کاملا مشهود است که  که پس از ایجاد دسترسی و احداث جاده کمر بندی  ساخت و ساز های خلاف و غیر قانونی و در مقابل چشم همه شهروندان بزرگترین صدمات  را بر پیکر مریض وبیمار تالاب  زیبای انزلی وارد نموده است . مطلب زیر عیناً از همشهری نقل می شود:

تالاب انزلی؛ چشم انتظار برخورد با متخلفان

نویسنده: مریم ساحلی انزلی - خبرنگار همشهری - 1395/03/19
تالاب انزلی؛ چشم انتظار برخورد با متخلفان
رستوران‌هایی که در حاشیه تالاب و حتی قلب آن عَلَم می‌شوند، سازه‌هایی که در حریم تالاب جان می‌گیرند و شن‌ریزی‌هایی که در حاشیه آن رخ می‌دهد تا ملکی وسعت یابد، تجاوزی نابخشودنی است...

رستوران‌هایی که در حاشیه تالاب و حتی قلب آن عَلَم می‌شوند، سازه‌هایی که در حریم تالاب جان می‌گیرند و شن‌ریزی‌هایی که در حاشیه آن رخ می‌دهد تا ملکی وسعت یابد، تجاوزی نابخشودنی است. بیکاری و حق اهالی حاشیه تالاب در برخورداری از مواهب این گوهر بی بدیل شاید عمده بهانه ای باشد که برپا کنندگان رستوران‌ها و قلیان سراهای غیر مجاز حاشیه تالاب، دست آویز تخلف خویش قرار می‌دهند، اما نباید از یاد برد که بدین ترتیب نفع مقطعی عده ای محدود، ضربه‌ای هولناک بر زیست‌بوم منطقه است و می‌تواند به نابودی سرمایه‌های ملی و شرمساری نسل امروز در برابر آیندگان بینجامد.
 
بی نتیجه ماندن گزارش تخلفات
مشارکت و تعامل مردم با دستگاه‌های ذی ربط می‌تواند گامی موثر در کشف و برخورد با تخلفات باشد، هر چند برخی از این تخلفات چنان عیان و پیش چشم همگان است که نیازمند هیچ گونه گزارش و بازرسی نیست.
«مرتضی حسنی نژاد نوخاله» ساکن جزیره دکتر بهشتی انزلی در گفت و گو با همشهری اظهار می‌کند: متاسفانه با پایین رفتن سطح آب تالاب برخی از اهالی جزیره دکتر بهشتی اقدام به سنگ ریزی، شن ریزی و بتن ریزی در حاشیه تالاب کردند تا به مساحت ملک خویش اضافه کنند و یا ویلا و سوئیت بسازند و منبع درآمدی داشته باشند.
وی می‌افزاید: مواردی از این تخلفات را به شهرداری گزارش دادم تا از تجاوز به حریم تالاب جلوگیری شود‎؛ اما متاسفانه هیچ گونه اقدامی صورت نگرفت. به اداره حفاظت از محیط زیست نیز مراجعه کردم اما نتیجه ای حاصل نشد.
این شهروند که در عرصه تئاتر و سینمای تجربی مشغول به فعالیت است، بیان می‌کند: متاسفانه افرادی که گزارش تخلفاتشان را ارائه کرده بودم از این موضوع باخبر شدند و از سوی ایشان مزاحمت‌هایی برایم ایجاد شد.

تعدد متولیان امر
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست انزلی در پاسخ به این که مسئولیت برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم تالاب بر عهده کیست، به همشهری اظهار می‌کند: متولی آب‌های داخل خشکی که تالاب انزلی نیز بخشی از آن محسوب می‌شود، سازمان آب منطقه ای است. متولی حریم و بستر تالاب و حفاظت قانونی از آن نیز با ایشان است و تمام مجوزها و ساخت و سازهای غیر مجاز و تخریبشان بر عهده این سازمان است.
«اکبر میغی» یادآور می‌شود: محدوده تالاب دارای چند قسمت است. قسمتی مربوط به اراضی ملی حاشیه تالاب است و اداره منابع طبیعی راجع به آنها سند دارد، در این قسمت برخورد با تخلفات و رفع تصرف بر عهده منابع طبیعی است. بخشی از تالاب در حواشی مناطق روستایی قرارگرفته که در این مناطق وظیفه دهیاری و بخشداری پر رنگ می‌شود. در قسمتی دیگر که در حومه شهر واقع شده وظیفه برخورد با تخلفات بر عهده شهرداری است.
وی در ادامه بیان می‌کند: رسالت و وظیفه سازمان حفاظت از محیط زیست هم نظارت و ارائه گزارش به مقام قضایی است که این اقدامات انجام می‌شود. همچنین در بخش‌هایی که جزو مناطق چهارگانه به شمار می‌آیند، سازمان حفاظت از محیط زیست در برخورد با تخلفات، به هیچ یک از ارگان‌ها گزارش نمی‌دهد و خود راسا ورود و اقدام می‌کند.

برخورد با متخلفان در محدوده شهر
رئیس اداره محیط زیست انزلی اظهار می‌کند: ساخت‌و‌سازهای غیر قانونی انجام شده در حاشیه تالاب که در حومه شهرستان واقع شده‌اند جزء مناطق چهارگانه نیست و وظیفه ما در این مناطق پایش، کنترل و ارائه گزارش در صورت بروز هر گونه مساله است. به عنوان مثال برخورد با متخلفان در جزیره دکتر بهشتی که جزو حریم و بستر رودخانه است، بر عهده آب منطقه ای است و از آنجایی که این جزیره داخل شهر قرار گرفته است، شهرداری نیز باید در این زمینه همکاری کند.
میغی می‌افزاید: با حمایت مجموعه محیط زیست، فرماندار و دادستان، اقدامات خوبی در شهرستان انجام شده اما همچنان نیاز است تا اداراتی که در این عرصه دارای فعالیت‌های موازی هستند، اهتمام و مشارکت بیشتری داشته باشند. آغاز به کار دفتر سازمان آب منطقه ای طی چند ماه گذشته و حضور ثابت متولی قانونی در شهرستان انزلی که 87 درصد از تالاب انزلی در آن قرار گرفته است، اتفاق خوبی در این خصوص به شمار می‌آید.

ضرورت تقویت عملکرد شهرداری
یک عضو شورای شهر انزلی درباره نقش شهرداری در برخورد با متجاوزان به همشهری می‌گوید: یکی از چالش‌های مدیریت شهری، ساخت و سازهای غیرقانونی است که زمانی در حریم 60 متری آب دریا و اکنون در حریم تالاب شاهد آن هستیم. «امیر احمدی فرد» با اشاره به این که برخورد با تخلفات بر عهده شهرداری است، بیان می‌کند: در مورد ساخت و سازهای غیر مجاز در انزلی باید گفت یا در مجموعه شهرداری نسبت به این موضوع سهل انگاری شده و یا شهرداری از نیروی کافی برای بازرسی دقیق برخوردار نیست.
وی یادآور می‌شود: با آغاز یک ساخت و ساز غیر مجاز، شهرداری می‌تواند بلافاصله وارد عمل شود و موارد خلاف را به دستگاه‌های ذی‌صلاح معرفی کند و با توجه به اختیارات در نظر گرفته شده، سازه غیر مجاز را تخریب کند، اما در صورت انجام سربندی بنا دیگر شهرداری نمی‌تواند کاری کند و تنها باید مورد تخلف را به کمیسیون ماده 100 ارجاع دهد که نمایندگان قوه قضائیه، وزارت کشور و شورای اسلامی شهر درآن حضور دارد.
این عضو شورا در ادامه به تخلف انجام شده در حریم ساحلی خیابان‌های اطبا، پاسداران و همچنین تالاب ومغازه‌های شهرداری واقع در شنبه بازار که در اجاره افراد قرار گرفته و مستاجران تخلفاتی را انجام داده اند، اشاره می‌کند.
احمدی فرد در پایان، نبود مدیریت یکپارچه شهری و موازی کاری‌ها را از موانع موجود برسر راه انجام صحیح و اصولی بسیاری از اقدامات لازم می‌داند.

نظرات  (۵)

 یعنی تا پایان بهار 95   ، مساحت 25 هکتار  از پناهگاه وحش سلکه به عمق 20 تا 50 متر لایروبی کردند ، باید رفت و دید .
این پناهگاه دقیقاً  در کدام قسمت تالاب انزلی قرار گرفته و به چه شهرستانی نزدیکتر هست ؟
اکر  رسوب لایروبی تالاب انزلی ،  برای کشاورزی هم مناسبه . چه تبلیغات و آکهی های برای فروش رسوبات اعلام شده .  رسوب بستر دریا و رودخانه ها  و تالاب ها  به چه وزارتخانه و یا سازمانی  تعلق می گیره . آیا وزارت صنایع و معادن  هم نقشی در این میان دارد ؟ چون می گفتند رسوبات  تالاب  تیتانیوم داره .


۲۰ تیر ۹۵ ، ۱۹:۵۵ اعتبار ات تخصیص یافته
 خبرکزاری مستقل جامعه دریایی   مانا  درتاریخ 29 شهریور 94       با نقل قولی از  مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان گزارش داد که   طرح احیای تالاب در 7 محور انجام خواهد  شد.
 " ... مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان اظهار داشت: در صورت تصویب طرح اجرایی احیای تالاب بین المللی انزلی که توسط گروه همکاری های ژاپن (جائیکا) تهیه شده، توسط ستاد احیای تالاب استان گیلان ، این پروژه وارد عملیات اجرایی خواهد شد.
محمد پور تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته این طرح در آبان ماه برای تصویب نهایی به ستاد احیای تالاب استان ارائه خواهد شد.
اتمام لایروبی پناهگاه حیات وحش سلکه تا اوایل سال 95
وی اذعان داشت: هفته گذشته با دستور مستقیم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عملیات اجرایی حفاظت از پناهگاه حیات وحش سلکه در تالاب انزلی آغاز شد.
این مقام مسئول در استان گیلان گفت: این پناهگاه به وسعت حدود 200 هزار متر مکعب است که قرار است در مساحت 25 هکتار از آن به عمق 20 تا 50 متر لایروبی انجام شود.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان یادآور شد: به منظور انجام این پروژه مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی تخصیص یافته است.
محمد پور تاکید کرد: قرار است اوایل سال آینده این پروژه احیا در پناهگاه حیات وحش سلکه به اتمام رسد.
به گفته وی، پناهگاه حیات وحش سلکه با وسعت 360 هکتار در قسمت جنوب شرقی تالاب انزلی قرار دارد و در مردادماه سال 1354 مورد حفاظت قرار گرفته است... "

http://www.mana.ir/110/index.aspx?nid=56358&mId=8533
   ... همچنین این خبرگزاری در تاریخ  5 اردیبهشت 94  از قول  مدیر کل اسبق  اداره حفاظت از محیط زیست گیلان  "محمدرضا برجی " اعلام کرده بود که برای سال 1394  درخواست  150 میلیارد ریال اعتبار برای احیای تالاب کرده است  . او گفت که سال گذشته   (1393 ) درخواست 170 میلیارد ریال اعتبار کرده بود که  صد میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی  و 70 میلیارد ریال از  محل اعتبارات استانی  مصوب شد  ولی فقط توانسته  60 درصد از اعتبارات استانی و بیست درصد از اعتبارات ملی تخصیص یابد . یعنی  سال 93  ا محیط زیست برای احیای تالاب   20 + 42 = 62 میلیارد ریال دریافت نموده است .
http://www.mana.ir/110/index.aspx?nid=53322&mIdو همچنین در سفر دور دوم استانی  هیات ذولت به گیلان  900 میلیارد   طی  5 سال از محل ردیف های خاص  معاونت  برنامه ریزی  و نظارت راهبردی  در سال 94 تصویب شد.
... طرح احیای تالاب بین المللی انزلی بعنوان یکی از پروژه های دور دوم سفر هیات دولت به گیلان با اعتباری بالغ بر 900 میلیارد ریال برای پنج سال از محل ردیف های خاص معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی پارسال به تصویب رسید. 
این طرح شامل؛ 6 پروژه عملیاتی از جمله احداث چهار دهانه سد رسوبگیر در دهانه رودخانه های اصلی ورودی تالاب به منظور جلوگیری از ورود حجم عظیم رسوبات به تالاب انزلی و دو پروژه دیگر نیز احیای آبراهه های قدیمی برای برقراری دوباره ارتباط بیولوژیک و اکولوژیک مابین بخش های مختلف تالاب و همچنین لایروبی بخشی از پهنه تالاب است. ...
http://gilan.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=91809

 

در حالی که آزولا به عنوان غذای دام و طیور به طور مجانی می تونه از سطح تالاب توسط  قایق داران جمع اوری بشه   این چه حکمتی داره که این قدر واضح برای نمایش  شهروندان   صحنه آرایی صورت می گیره ؟  حتماٌ بوی کباب میاد !
در حالی که  خبر " اعزام واحدهای یگان ویژه به سواحل شمالی "
 و حضور نیروهای ویژه نیروی انتطامی  با تجهیزات جت اسکی و ... و حق ماموریت ها و حق بیتوته و... هزینه هایی را بر  نیروی انتطامی کشور وارد می سازد واز طرفی  فرماندهی نیروی انتظامی گیلان زیر نظر فرماندهی کل نیروی انتطامی کشور است
ا وجود جت اسکی ها و سایر امکانات یگان ویژه   کمک های موثری  به غریق نجات ها و نجات زندگی  مردم خواهد نمود
 و فرهنگ سازی   مسافران از شهرستان های دیگر و به ویژه تهران از مشکلات  کشوری است و به سواحل محدود نمی شود  . این که عده ای از یک نقطه کشور  به نقطه دیگر اعزام شوند  فقط در وضعیت زرد و قرمز برای نیروی انتطامی تعریف شده است . چرا باید هزینه های آن  بر عهده  استان های گردشگر پذیر باشد .  پیشنهاد میشود  یگان ویژه  ساحلی در نیروی انتطامی شهرستان های ساحلی  تشکیل گردد  و یا این تجهیزات مدرن و نیروهای متخصص و زبده برای کمک رسانی و ارائه خدمت در اختیار  نیروی انتطامی استان گیلان قرار بگیرند .
از طرفی  متولی  اصلی ساماندهی سواحل وزارت کشور و استانداری ها  و فرمانداری ها  می باشند  و فرماندهی نیروی انتطامی شهرستان های ساحلی   می توانند  به طور مستقل وظایف خود را انجام دهند .


 از طرفی  دیگر  خبر "کوتاهی وزارت کشور در تشکیل سازمان توسعه وعمران دریا و سواحل " را که در تاریخ  25 اردیبهشت 1395   در  خبرگزاری خانه ملت  توسط مهردادلاهوتی مطرح شده را یادآوری  می شود .
http://www.icana.ir/Fa/News/298981
---------------
http://www.icana.ir/Fa/News/299383
--------------

https://fa.wikipedia.org/wiki/ یگان ویژه ناجا

---------------------------

https://fa.wikipedia.org/wiki/ نیروی انتطامی جمهوری اسلامی ایران


---------------
فرمانده یگان‌های ویژه ناجا خبر داد:اعزام اولین گروه از یگان‌های ویژه برای اجرای طرح "سالم سازی سواحل دریا"
http://www.isna.ir/news/9504010855

فرمانده یگان های ویژه ناجا گفت: با عنایت به پیش رو بودن تعطیلات عید سعید فطر، از امروز 14 تیرماه، واحدهایی از یگان های مستقر در مرکز با بهره گیری از امکاناتی همچون موتورهای چهارچرخ ، جت اسکی ، جایروپلن و توان موجود با رویکرد جدید نسبت به انجام این ماموریت مهم به استان های مازندران و گیلان اعزام شدند.

فرمانده یگان های ویژه ناجا تصریح کرد: در راستای فرهنگ سازی میان مسافران تابستانی استان های شمالی کشور، به ویژه شهرهای ساحلی، یگان ویژه با رویکرد اطلاع رسانی و انجام تبلیغات، نسبت به آگاه سازی هموطنانی که جهت گذراندن اوقات فراغت خود به این شهرها سفر می کنند نیز تمهیدات ویژه‌ای را در نظر گرفته است.

وی اظهار کرد: استقرار نیرو در طول نوار ساحلی دریای خزر ، به ویژه  نقاط حادثه خیز و ممنوعه که فاقد ناجیان غریق، اورژانس و هلال احمر می باشد از جمله اقداماتی است که یگان ویژه جهت پیشگیری از حوادث تلخ و ناگوار انجام داده است.


 ----------------
بعضی از موادقانونی  مربوط به قانون نیروی انتظامی حمهوری اسلامی   ارائه شده است .
ماده 2 قانون  نیروی انتطامی جمهوری اسلامی ایران 
‌ماده 2 - نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران سازمانی است مسلح در تابعیت فرماندهی کل قوا و وابسته به وزارت کشور.
 بند 18و  19   و20  ماده 4 قانون نیروی انتطامی در شرح وظایف  و ماموریت های این نیرو است .   
 بند 18 - ماده  4 - همکاری با سازمانهای ذیربط در جهت ایجاد و توسعه زمینه‌های فرهنگی لازم به منظور کاهش جرائم و تخلفات و تسهیل وظایف محوله.
بند 19 - ماده 4 - انجام امور امدادی و مردم‌یاری در مواقع ضروری ضمن هماهنگی با مراجع ذیربط.
بند 20 -  ماده 4 -سازماندهی، تجهیز، آموزش یگانهای انتظامی و آماده کردن آنها جهت اجرایمأموریتهای محوله.
---------------

۲۰ تیر ۹۵ ، ۰۹:۵۴ تالاب خواری
وقتی روستایی  به نام  " اجت "  در نزدیکی  روستای  " ورسک  " مازندران با سه تا دامدار    یک شبه ساخته می شود که وزارت کشور از آن خبر ندارد و  با نامه نگاری به آنجا برق رسانی می شود .  سایر روش های تالاب خواری هم در انزلی می تواند اجرا شود .
 چرا که نه  ؟
عنوان خبر : 
روستای مرغوبی که خودجوش ساخته شد؛ وزارت کشور از آن خبر ندارد!


http://www.tabnak.ir/fa/news/528446

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی