انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

 خبرگزاری جمهوری اسلامی استان گیلان، انزلی - ایرنا مورخ (8/5/96) یک قلاده گونه در حال انقراض و حفاظت شده فک خزری پس از چند روز دوری از محیط زیست زندگی و ضرب و شتم توسط بعضی افراد، 12 ساعت بعد از تحویل به اداره محیط زیست بندرانزلی، به دلیل خونریزی داخلی تلف شد.

در دورانی که مردم دنیا نگران محیط زیست و زیستگاه های طبیعی بوده و با جان و دل در راستای حفاظت از محیط زیست بویژه گونه های در حال انقراض، با تشکیل انجمن های مردم نهاد درصدد حفظ طبیعت و منابع زیست محیطی برجای مانده از جور زمانه تلاش می کنند؛ متاسفانه شاهد آنیم که در شهر ساحلی انزلی با بی مهری برخی نسبت به یک گونه نادر و حفاظت شده و از همه مهمتر در حال انقراض فک خزری، این حیوان که مدت ها از محل زندگی اش دور نگه داشته شده بود، می میرد.
بر اساس اعلام برخی منابع محلی این فک توسط فردی از اهالی شهرستان بندرانزلی صید شد و پس از سه روز نگهداری دور از محیط زندگیش، فردی دیگر از حافظان و دوستداران محیط زیست این فک را خریداری کرده و در دریا رهاسازی می کند اما این حیوان پس از سه بار رها سازی در دریا ، به ساحل باز می گردد تا جاییکه با حصول اطمینان از اینکه این فک از مشکل خاصی رنج می برد، به اداره حفاظت از محیط زیست بندرانزلی اطلاع داده می شود.

ماموران این اداره پس از تحویل فک خزری آن را به یکی از استخرهای مجهز پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی کشور در بندرانزلی منتقل و در محیطی همسان با محیط زندگیش نگهداری می کنند اما متاسفانه این فک پس از 12 ساعت ، تلف می شود و پس از کالبدشکافی توسط کارشناسان مرکز تحقیقات فک خزری که از استان گلستان در انزلی حضور یافته بودند، علت مرگ این فک در درجه اول خونریزی داخلی و در درجه دوم، گرمازدگی به دلیل دور ماندن از محیط زیست طبیعی اش عنوان شده است.
علیرغم پیگیری های متعدد ، خبرنگار ایرنا موفق نشد در این ارتباط اظهارنظری کارشناسی از مسئولان اداره محیط زیست انزلی و اداره کل محیط زیست گیلان بگیرد.
بر اساس شنیده ها از جوامع محلی، پیشتر، صیادان فک خزری را رقیب خود دانسته و یکی از دلایل کاهش نسل این حیوان، گرفتار شدن در دام صیادان و رها شدن در ساحل بود که خوشبختانه با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به این قشر زحمت کش جامعه، این معضل و اینگونه تفکر، تا حدود زیادی برطرف شده اما حفاظت از محیط زیست همواره باید مورد توجه مردم باشد چون در صورت تکرار اینگونه بی مهری ها به طبیعت، علاوه بر اینکه اثری از محیط زیست برای آینده باقی نمی ماند، بلکه نسل حاضر باید جوابگوی سوالات بسیاری از سوی آیندگان باشند.
آنچه که مسلم است، این حیوان از گونه های حفاظت شده و در حال انقراضی است که تنها در دریای خزر وجود دارد و یکی از منابع مهم زیست محیطی این دریا به شمار می آید و از آنجایی که پوست، گوشت و حتی چربی بسیار موجود در زیر پوست این حیوان نادر در کشورمان مورد استفاده خاصی نیست، از بین بردن یک قلاده از این گونه نادر، جز حیوان آزاری و بی مهری نسبت به طبیعت، مفهوم دیگری ندارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا فک خزری یا Pusa caspica یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند و به ‌طور میانگین یک و نیم متر طول و 68 کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فک به شمار می‌رود.
این گونه نادر که ساحل‌نشینان شمال به آن سگ آبی می‌گویند، تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود که به دلیل صید بی‌رویه ، به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت، نیازمند حمایت بین‌المللی است چراکه نابودی آن‌ها اکوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد.
فک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های ایران زندگی و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می‌کنند.
براساس اعلام سازمان محیط زیست کمتر از 100 هزار قلاده از این گونه در حال انقراض در دریای خزر وجود دارد.
خبرنگار: رضا اکبری

 

 

دلایل کارشناسی تلف شدن یک قلاده فک خزری در بندر انزلی در سایت حفاظت محیط زیست استان گیلان در مورخ (9/5/96) اعلام شد:

دلایل تلف شدن یک قلاده فک خزری که چند روز پیش  تحویل اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان شده بود  از سوی مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری اعلام شد.
به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان قربانعلی محمدپور با اعلام این خبر گفت چند روز  پیش طی گزارشی مردمی مبنی بر مشاهده یک قلاده فوک زنده در ساحل بندرانزلی کارشناسان محیط زیست دریایی و معاونت فنی این اداره کل با حضور در محل، اقدام به انتقال فک آسیب دیده به پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی بندر انزلی کردند.
 

 مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان افزود سلامت حیوان در زمان انتقال به دلایلی همچون گرمای شدید هوا ، استرس و نیز صدمات احتمالی داخلی در  وضعیت مناسبی قرار نداشت که با تلاش دامپزشک و متخصص پستانداران دریایی و انتقال به استخر آب شیرین و مسقف پژوهشکده شرایط حیوان کمی رو به بهبود رفت، اما بعد از گذشت ساعاتی دوباره وضعیت حیوان رو به وخامت گذاشت و متاسفانه در ساعات پایانی شب این فک خزری تلف شد.

محمدپور گفت بر اساس اعلام نظریه دکتر صیاد شیرازی  کارشناس متخصص و مسئول  مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری، خونریزی زیر جلدی در ناحیه پشت سینه حیوان که احتمالا ناشی از برخورد شدید جسم سخت و تیز مانند نیزه خمیده صیادی و همچنین از دست رفتن خطرناک آب و املاح بدن بدلیل قرار گرفتن طولانی در گرمای شدید ساحل؛ از جمله دلایل اعلام شده  تلف شدن این گونه زیبا و در خطر انقراص بوده است . مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان  استرس و شوک وارده به دلیل انتقال و جابجایی حیوان توسط اهالی بومی را نیز  ؛ از جمله دلایل  احتمالی تاثیر گذار در تلف شدن حیوان دانست.
محمدپور در پایان گفت  نمونه هایی از بافت های اندام های مختلف لاشه به منظور انجام  تحقیقات ،  در پروژه حفاظت از فک خزری برداشته و لاشه نیز برای انجام تاکسیدرمی به سردخانه منتقل شد .
فک خزری تنها گونه پستاندار منحصر به فرد در دریای کاسپین است که بدلایلی همچون شکار بی رویه و کم شدن منابع غذایی اش مانند کیلکا ، نسل آن رو به انقراض رفته است در حالی که تعداد آن در سالیان نچندان دور در آبهای دریای کاسپین تا 2 میلیون قلاده تخمین زده  میشد ، امروزه تعداد آن کمتر از 100 هزار قلاده  برآورد می شود . فک خزری هم اکنون گونه های  حفاظت شده و در خطر انقراض می باشد.
روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان از مردم درخواست می کند در صورت مشاهده این حیوان چه بصورت زنده و چه تلف شده ، مراتب را سریعا به ادارات محیط زیست و یا پاسگاه های محیط بانی اطلاع رسانی کنند و در صورت مشاهده حیوان مصدوم ، قبل از رسیدن مامورین محیط زیست با خنک و خیس نگه داشتن بدن حیوان از هرگونه جابجایی و انتقال آن جدا خودداری کنند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۰۹
کمسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

بندرانزلی

دریای کاسپین

فوک خزری

محیط زیست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی