انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

بزرگداشت پدرعلم زمین شناسی ایران همزمان با روز ملی دریای کاسپین


انزلی ایرنا آیین نکوداشت پروفسور علی درویش زاده چهره ماندگار علمی ملقب به پدر علم زمین شناسی ایران هم زمان با روز ملی کاسپین مورخ 21 مرداد ماه 96 در زادگاهش بندرانزلی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، پروفسور درویش زاده در این مراسم با بیان این که کاسپین را از صمیم قلب دوست دارم افزود: اگر کاسپین نباشد انزلی و شمال ایران وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به برخی ویژگی های این دریا اظهار کرد : کاسپین بخش جدا شده ای از اقیانوس تتیس و جایی عجیب و منحصر به فرد در دنیا است.
این چهره ماندگارعلمی خاطرنشان کرد : کاسپین 5.5 میلیون سال قبل از دریای سیاه و آرال جدا شد و کف این دریا فرونشست به نحوی که اکنون کف این دریا 26.6 متر ازسطح دریاهای آزاد پایین تر است.
وی با اشاره به تلاش روس ها برای جلوگیری از خشک شدن کاسپین با گشودن انشعابهای رود ولگا بعنوان تامین کننده اصلی آب این دریا در سالهای 57 و 58 افزود : امروز کف خزر باز در حال فرونشینی است.
پروفسور درویش زاده با اشاره به آلودگی های فراوان ورودی به کاسپین از طریق رودخانه هایی چون سفیدرود و زرجوب تاکید کرد:

 ما وظیفه داریم به طور جدی از ورود آلاینده ها به این دریای بی نظیر جلوگیری کرده و وضعیت را بهبود بخشیم. 


در این مراسم همچنین دکتر سعید نادری استاد محیط زیست سوگنامه ای از کاسپین را برای حاضران بیان کرد.
وی با اشاره به ویژگی های کاسپین اظهار کرد : با توجه به بسته بودن محیط آبی کاسپین امکان خودپالایی در آن وجود ندارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه متذکر شد: آلودگی ها کاسپین را که سرمایه ارزشمندی برای ما و آیندگان است تهدید می کند و باید پنج کشور حاشیه این دریا خط مشی خود را برای مقابله با آلودگی ها مشخص کنند.

فرماندار انزلی نیز در این آیین با گرامیداشت پرفسور درویش زاده از انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی به پاس برگزاری این مراسم نکوداشت قدردانی کرد.
میرشمس مومنی زاده اظهار داشت : دغدغه های بزرگان و مردم برای کاسپین و تالاب انزلی ارزشمند است و باید با ایجاد ارتباط بین دانشگاه و حوزه اجرایی برای رفع معضل آلودگی ها چاره اندیشی شود.
وی با اشاره به برگزاری نشستهای مهم اخیر در خصوص کاسپین و تالاب در این شهرستان خاطرنشان کرد : دولت و مسئولان به رفع مشکل توجه دارند.
به همین مناسبت تندیس شهروند شایسته از سوی انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی با حضور مهندس رسولی نماینده این انجمن ، فرماندار ، رییس اداره حفاظت محیط زیست و رییس اداره فرهنگ و ارشاد بندرانزلی به پروفسور درویش زاده اهداء شد.



جمعی از شاگردان سالهای گذشته پروفسور نیز از شهرهای مختلف کشور در این آیین حضور یافته و به ایشان ادای احترام کردند.


ویدئویی نیز از ایشان تهیه شده بود که در مراسم برای حاضران به نمایش گذاشته شد.
همچنین به افتخار و به نام پروفسور درویش زاده نهالی در باغچه مجتمع فرهنگی ارشاد انزلی کاشته شد.
در این مراسم همچنین چهار صندلی چرخ دار (ویلچر) و یک تشک مواج ویژه معلولان که به همت بانو صفورا غله زاری از فرهنگیان بندرانزلی با کمک مردم از محل جمع اوری در بطری های پلاستیکی خریداری شده بود به اداره بهزیستی اهداء شد.


این آیین با پخش نماهنگ 'همخوانی با کاسپین' و با شعرخوانی امیر موسوی از شاعران جوان شهرستان برای کاسپین و اجرای ترانه های احمد عاشورپور پدر موسیقی فولکلور گیلان توسط هنرمندان بندر انزلی، هامون وطن دوست، حمید رضا عبادی و علی مولایی و پخش فیلم مستند کاسپین فک ندارد ساخته کوروش فرزانگان از فیلمسازان برجسته مستند ایران همراه بود.



علی درویش زاده سال 1314 در بندرانزلی به دنیا آمد . ایشان دکترای زمین شناسی خود را در رشته سنگ شناسی از کشور فرانسه دریافت کرد . وی استاد دانشگاه ، زمین شناس ، پژوهشگر و از چهره های ماندگار علمی ملقب به پدر علم زمین شناسی ایران است. دکتر درویش زاده عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران و رییس شاخه زیست شناسی این فرهنگستان است . پرفسور درویش زاده علاوه بر تربیت دانشجویان بسیار در این رشته 20 کتاب و شمار فراوانی مقاله نوشته و انتشار داده است . تاکنون دو کتاب پرفسور درویش زاده بعنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده است. 


گزارش از : گیتی بابایی 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی