انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

انزلی شهری با غنای فرهنگی و دستان خالی

شنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۰۱:۱۸ ب.ظ

بندرانزلی بعنوان شهری پیشرو در فرهنگ و هنر و بهره مند از جاذبه های گردشگری همچون دریای خزر و تالاب برای شناخته شدن بعنوان یک شهر مهم فرهنگی دارای ویژگی ها و امتیازات بسیاری است.
به گزارش ایرنا، شهر زیبایی در کرانه خزر و تالاب انزلی با پیشینه قوی در هنرهای تجسمی، سینما، موسیقی، تئاتر و برخورداری از شخصیتهای هنری بین المللی و ملی، مناظر طبیعی کم نظیرو بناهای تاریخی .
اما این سئوال مطرح است که آیا با کمبود شدید اعتبارات فرهنگی، بی توجهی به میراث تاریخی، لحاظ نکردن اولویت ها در هزینه کرد فرهنگی ، فقدان نگارخانه، گسست ارتباط بین هنرمندان و متولیان و کاهش فعالیتهای فرهنگی هنری و تولید آثار فاخر هنری، اکنون می شود از انزلی بعنوان یک شهر فرهنگی یاد کرد؟
کنکاش در باب وضعیت فرهنگی انزلی، موانع و مشکلات موجود، مطالبات و راهکارها موضوعی است که سازمان مردم نهاد انجمن طرفداران توسعه در نشستی با حضور رییس اداره فرهنگ و ارشاد این شهر و مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر و اهالی فرهنگ و هنر ترتیب داد.


*گفت و گو با هدف ارتقای زیست در شهر
آروین ایل بیگی از کنشگران اجتماعی انزلی بعنوان دبیر این برنامه در خصوص دلیل برگزاری این نشست گفت : انجمن طرفداران توسعه انزلی با هدف ایجاد فضای گفت و گو بین نخبگان و مسئولان نشستی را ترتیب داد که با توجه به اهمیت مساله فرهنگ، محور نخستین جلسه فرهنگ انتخاب شد.
وی اظهار داشت: مسئولان و فعالان فرهنگی هنری مثل دو جزیره جدا از هم هر کدام حرفهای خود را می زنند و تلاقی بین نظرات و صحبتها صورت نمی گیرد.
وی ابراز امیدواری کرد این سلسله گفت و گوها با ایجاد فضایی برای شکل گیری نقد و گفت و گو و ارتباط بین نخبگان و مسئولان به ارتقای زیست در شهر کمک کند .
ایل بیگی با طرح این پرسش که چرا در برخی شهرها به وزنه های فرهنگ و هنر بهای کافی داده نمی شود خاطرنشان کرد:باید این را در نهادهای مدیریت شهری واکاوی کرد و از مسئولان شهری پاسخ خواست .
وی با اشاره به معرفی هفت شهر مهم جهان از دیدگاه شبکه سی ان ان بعنوان شهرهایی که گرچه اکنون مقصد مهم گردشگری بشمار نمی ایند ولی آینده درخشانی در این بخش دارند گفت: شهرهای بندری توانمندی بالقوه ای نه تنها برای جذب گردشگر بلکه برای تبدیل شدن به یک شهر قوی فرهنگی را دارند.
ایل بیگی از فرهنگ غنی، معماری، وجود موزه، سالن تئاتر و نگارخانه هنری، سنت غذا، ساحل پاک، موسیقی خیابانی، جشنواره های فرهنگی و گویش بعنوان شاخصه های مهم در انتخاب یک شهر فرهنگی در این مقاله یاد و تصریح کرد: مهمترین ویژگی شهر فرهنگی، بهره مند بودن از فضاهای فرهنگی نظیر سالن موسیقی تئاتر نگارخانه است که هنرمندان ،پژوهشگران و رسانه های محلی در آن فعالیت و بروز فرهنگ داشته باشند .
وی خاطرنشان کرد: نگاهی به مولفه های موجود در این شهرها که آنها را بعنوان شهرهای فرهنگی مهم در آورده نشان می دهد اگر می خواهیم انزلی شهری تاریخی فرهنگی باشد باید چه مسیری را طی کنیم .
وی با اشاره به رشد منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد اگر می خواهیم شهر انزلی به زاغه ای در کنار این منطقه تبدیل نشود باید ویژگی تاریخی فرهنگی شهر را حفظ کنیم.
این فعال اجتماعی ، تقویت ویژگی های تاریخی شهر و معرفی آن بعنوان یک برند را برای کسب عنوان شهر فرهنگی ضروری خواند و افزود : برای مثال مناره یا فانوس دریایی نمادی تاریخی و بخشی از هویت شهر است که نمی شود با پول ساخت.
وی در تعریف فعالیت فرهنگی گفت: فعالیت فرهنگی باید شامل نوعی خلاقیت در تولید خود باشد، به آفرینش و انتقال معنا بپردازد و محصول آن واجد عقلانیت باشد.
**اختصاص یک میلیارد تومان برای فرهنگسرا
مه سیما نصیری رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر انزلی گفت : بودجه امسال شهرداری انزلی 141 میلیارد تومان پیش بینی شده است .
وی افزود: در بودجه امسال یک میلیارد تومان برای ساخت فرهنگسرا تخصیص داده شده و هشت هزار متر زمین در میان پشته برای احداث این مرکز از سوی شهردار پیشنهاد داده شده است. 
وی با اذعان به مخالفت برخی افراد با حفظ بناهای تاریخی مانند مناره به دلیل منافع شخصی گفت:اداره میراث فرهنگی باید همراه شهرداری و شورا حرکت کند .
وی خاطرنشان کرد: هر کاری نیاز به منابع مالی دارد و ما از این بابت ضعیفیم ولی اگر بخشهای مختلف مشارکت داشته باشند به اهدافمان می رسیم .
وی با بیان این که انزلی می توانست شهر فرهنگی باشد اما اکنون به معنای واقعی شهر فرهنگی نیست ،عدم حضور شمار قابل توجهی از اصحاب فرهنگ و هنر در این برنامه را نشانی بر رکود فرهنگ در شهر دانست.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر انزلی با اشاره به نقش مهم فعالیتهای فرهنگی در نشاط اجتماعی افزود: برای برگزاری جشنواره فرهنگی هنری گلدهی لاله های تالابی شورا مبلغ 75 میلیون تومان مصوب کرد. 
**بودجه فرهنگ در حد صفر
رییس اداره فرهنگ و ارشاد انزلی در پاسخ به سئوال انجمن در مورد میزان بودجه سالانه این اداره گفت: بودجه اداره ارشاد در حد صفر است .
فرهاد رحمان زاده در خصوص این که چرا مطالبه گری برای دریافت اعتبار صورت نمی گیرد اظهار داشت: با توجه به پایین بودن میزان بودجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه ها با اولویت استانی و با حضور هنرمندان شهرستانی برگزار می شود.
وی با اشاره به آمار برنامه های اجرا شده در مجتمع ارشاد انزلی گفت: عناوینی که سال 93 برگزار شد 28 مورد بود که سال 95 به 153 مورد افزایش یافت اما سال 96 به 129 مورد رسید.
رحمان زاده ، علت کاهش کمی برنامه ها را کاهش شدید اعتبارات عنوان و تصریح کرد:بخش خصوصی نیز به خاطر شرایط اقتصادی قادر به فعالیت نیستند.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد انزلی اذعان کرد :فعالیت فرهنگی ناقص است و خود هنرمندان و اصحاب فرهنگ و مردم از برنامه های فرهنگی هنری حمایت بایسته ای ندارند.
*موسیقی جدی نیاز به حمایت دارد
حسن پورخندان نماینده فعالان موسیقی شهرستان در سخنانی گفت: مردم به رغم مشکلات اقتصادی به موسیقی علاقه دارند و این موجب خوشحالی است.
وی اظهار داشت : برای استمرار موسیقی جدی و ارتقای سلیقه مردم دولت باید حمایت کند.
زهرا امیریگانه نقاش و مدرس نقاشی به عنوان نماینده فعالان هنرهای تجسمی انزلی گفت : مفتخریم که تاریخ هنر خیلی خوبی داریم اما از آنجا که گالری برای به نمایش گذاشتن اثار هنری برای مخاطبان نداریم هنرمندان در انزوا هستند.
وی اظهار داشت:هنر به صورت پیمانکاری نگریسته می شود در حالی که هنر باید کنشگر و اعتراضی باشد و بیاموزاند.
*داستان جایگاه بایسته ای ندارد
مریم ساحلی دیگر نماینده اصحاب فرهنگ شهرستان گفت:بخشی مهم از تاریخ، آداب و رسوم، حسرتها و آرزوها، دغدغه ها و دل نگرانی ها، کابوس ها و رویاهای آدم ها در هر مقطع از زمان بر بال قصه ها به فردا می رسد.
وی با اشاره به فعالیت های انجمن داستان هزار و یک شب ، جایگاه داستان و نویسندگان بومی در این شهرستان را نزد مردم و متولیان رضایتبخش و مایه امید ندانست.
وی بر لزوم حمایت و بها دادن به نویسندگان و محققان و ایجاد شرایطی برای آموزش داستان نویسی به کودکان و نوجوانان به عنوان آینده سازان فرهنگ جامعه تاکید کرد.
محمد رضا حسین زاده از فعالان پیشکسوت تئاتر انزلی نیز در این نشست با اشاره به هزینه بر بودن هنر تئاتر خواستار فراهم آوردن تمهیداتی برای حمایت از آموزش تئاتر ، اجرای نمایش و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی شد.
*خواستهای فرهنگی
لزوم توجه بایسته و حساسیت شورا و شهرداری به مسائل فرهنگی ، مد نظر قراردادن برنامه های فرهنگی پیشنهادی از سوی اداره ارشاد در نگارش برنامه بودجه سالانه شهرداری، حمایت مناسب اقتصادی از فرهنگ و هنر در زمانی که بودجه فرهنگی ارشاد صفر است و کمک به تجهیز مجتمع فرهنگی اداره ارشاد انزلی ، حفاظت و حراست از بناهای تاریخی، استفاده از بناهای تاریخی متروکه برای مکانهای فرهنگی، استفاده از هنرمندان برای خلق آثار ارزشمند و ماندگار در زمینه نقاشی ، تندیس و غیره،حمایت شهرداری و متولیان مربوطه از نهادهای فرهنگی خصوصی و فعالیت های فرهنگی گروهی، از جمله درخواستهای اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان از مجموعه مدیریتی شهری بود.
هنرمندان همچنین خواستار تغییر کاربری سالن مدرسه شرف به نگارخانه و همین طور استفاده از بنای تاریخی دادگستری بعنوان یک مرکز فرهنگی هنری شدند.
شهرداری می تواند به جای ساخت بناهای فاقد هویت تاریخی از اعتباری که به احداث فرهنگسرا اختصاص داده برای خرید یک بنای تاریخی و کاربری فرهنگی ان بنا استفاده کند.
شهرستان انزلی در کرانه جنوبی دریای خزر از کانونهای گردشگری در گیلان و شمال کشور است.

گزارش از: گیتی بابایی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۱۷
کمیسیون فرهنگی و ورزشی انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

آیا انزلی یک شهر فرهنگی است؟

بندرانزلی

شهر فرهنگی

نشست گفتگوی شهر-1

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی