انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

اشفته بازارتبلیغات درسیمای شهری

شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵ ب.ظ

آشفته بازار تبلیغات در سیمای شهری انزلی

نویسنده: مریم ساحلی‌/ انزلی‌ـ خبرنگار همشهری
آشفته بازار تبلیغات در سیمای شهری انزلی
شهر ما خانه ماست، خانه‌ای که جانمان، آرامش را از آن طلب می‌کند. سرگردانی نگاه‌ها در آشفته بازار تبلیغات محیطی که منظر شهری را در بندرانزلی به سخره گرفته، حکایت امروز و دیروز نیست و زخم‌هایش بر تن رنجور شهر هر روز کاری‌تر می‌شود...
1395/08/29
شهر ما خانه ماست، خانه‌ای که جانمان، آرامش را از آن طلب می‌کند. سرگردانی نگاه‌ها در آشفته بازار تبلیغات محیطی که منظر شهری را در بندرانزلی به سخره گرفته، حکایت امروز و دیروز نیست و زخم‌هایش بر تن رنجور شهر هر روز کاری‌تر می‌شود.
اعلامیه‌های فوت و انواع آگهی‌ها همه جا به چشم می‌خورند و رختی نازیبا بر تن دیوارهای شهر پوشانده‌اند. پارچه نوشته‌ها در عرض خیابان‌ها خود نمایی می‌کنند. بنرهای رنگینِ تبریک، تقدیر و تسلیت بر سازه‌های تبلیغاتی و داربست‌ها دیده می‌شوند و بیلبوردهایی که قد کشیده‌اند بر آشفته بازار این منظر می‌افزایند. ناهمگونی تابلوهای واحدهای صنفی، تجاری و خدماتی و محل قرارگرفتن آنها نیز حکایت دیگری است که بار معضلات منظر شهر را سنگین‌تر می‌کند. البته این روزها نصب بنرهای بزرگ منقش به عکس‌های تمام قدِ فوت‌شدگان با جملات و اشعار گوناگون، اقدام دیگری است که در این حوزه رواج یافته است.

توجه به روش‌های تبلیغ
توجه به کیفیت و تأثیرگذاری تبلیغات از کمیت آن مهم‌تر است اما متأسفانه کمتر به این موضوع توجه می‌شود. «محمد مهدی‌زاده» شهروندی است که در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: هر روز تعداد زیادی از کاغذهای تبلیغاتی در صندوق پست ساختمان ما قرار می‌گیرد. بسیاری از آنها پیش از خوانده شدن روانه سطل زباله می‌شوند، تعدادی از آنها نیز در کوچه‌ها و خیابان رها می‌شوند و بر آلودگی شهر می‌افزایند در حالی که تهیه و توزیع آنها بسیار هزینه بر بوده است.
وی یادآوری می‌‌کند: استفاده از امکانات اطلاع‌رسانی جدید و همچنین ابزاری چون تلویزیون‌های شهری و بهره‌مندی از شیوه‌های نوین تبلیغاتی باید مورد توجه قرار گیرد تا ضمن تأثیر‌گذاری بیشتر هم از معضلات شهری کاسته شود و هم از نظر حفظ منابع وداشته‌های شخصی و عمومی مقرون به صرفه‌تر باشد.

نابسامانی تبلیغات
ساماندهی تبلیغات شهری نیازمند تدوین مقررات جامع و کارآمد و نظارت دقیق بر اجرای آن و برخورد با متخلفان است.
«آذر پورغلام» شهروند دیگری است که در این‌باره می‌گوید: تبلیغات در انزلی دچار آشفتگی است و از نظم خاصی برخوردار نیست؛ همین موضوع چهره شهر را ناخوشایند کرده است. اصولاً به دلیل همین بی‌نظمی پیامی منتقل نمی‌شود و تبلیغات در واقع بی‌اثر هستند و حتی اطلاع‌رسانی در موارد ضروری و خاص هم دیگر ممکن نیست.
وی می‌افزاید: شهرداری متولی تبلیغات است و باید بکوشد تا با استفاده از کارشناسان خبره و صاحب‌نظر در این حوزه، روش‌های نوین و مدرن علم تبلیغات را به مرحله اجرا درآورد. این شهروندهمچنین یادآوری می‌کند: تشکیل یک کارگروه کارآمد و تخصصی، اولویت‌بندی تبلیغات، محدود کردن پیام‌های تقدیر و تبریک و اجرای قانون برای همگان از مواردی است که به بهبود فضای تبلیغاتی شهر کمک می‌کند.

 ضرورت ساماندهی تبلیغات شهری
 مردم انزلی چشم انتظار بهبود تبلیغات شهری هستند. مدت‌هاست که این موضوع از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری انزلی مطرح می‌شود اما تاکنون این سخنان به نتیجه نرسیده‌اند.
مدیر روابط ‌عمومی شهرداری انزلی در این‌باره می‌گوید: اکنون بسیاری از سازه‌های تبلیغات محیطی با قرارداد و تعرفه‌های قدیمی در اختیار بخش خصوصی است و تنها کمتر از یک‌درصد از این سازه‌ها در اختیار شهرداری قرار دارد که برای اطلاع‌رسانی مراسم مذهبی و ملی به کار می‌رود.
«حامد سمیعی» همچنین  می‌افزاید: مکاتباتی با شورای اسلامی شهر به‌منظور سامان بخشی به وضعیت موجود داشته‌ایم و در ماه آینده روند چگونگی برگزاری مزایده برای ساماندهی، روزآمد کردن سازه‌های تبلیغاتی و برون‌سپاری آن از سوی شورای شهر مشخص می‌شود.
وی همچنین می‌گوید: سازه‌های تبلیغاتی، قدیمی و فرسوده هستند و نمای مناسبی هم ندارند؛ نوسازی و تغییرات مکانی و ایجاد تعادل از نظر پراکندگی سازه‌ها از برنامه‌های شهرداری است. مدیر روابط‌عمومی شهرداری در ادامه یادآوری می‌کند: برای بررسی و ساماندهی تابلوهای راهنمای شهری و معابر، ضرورت طراحی یک واحد ویژه احساس می‌شود چراکه با توجه به اهمیت موضوع در این بخش ضعیف هستیم؛ البته برون‌سپاری این موضوع نیز در نظر گرفته شده که در صورت انجام آن، شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود.

 لزوم وجود عزمی همگانی
برخورد با تخلفات در زمینه تبلیغات محیطی برعهده واحد بازرسی شهرداری است که انتظار می‌رود در این مورد جدی‌تر وارد عمل شوند. اما این مورد نیز چون معضل سدمعبر در انزلی مورد توجه لازم قرار نگرفته است.
سمیعی در این‌باره می‌گوید: ساماندهی وضعیت نامطلوب تبلیغات شهری در انزلی نیازمند عزم جدی و همگانی و تعامل مناسب درون بخشی است. با توجه به رویکرد تمرکز‌زدایی و سپردن بسیاری از مسئولیت‌ها به شهرداری‌های نواحی انتظار می‌رود که این کار با سهولت بیشتری به نتیجه برسد.

فرهنگسازی
 ترویج این باور که نصب پرده‌ها و بنرها روش مناسبی برای تبلیغات نیست و جایگاه اعلام ارادت و تبریک و تسلیت بر بنرهای نصب شده روی داربست‌هایی نیست  که علاوه بر آلودگی بصری، سدمعبر ایجاد می‌کنند. این امر  نیازمند فرهنگسازی، اطلاع‌رسانی و نظارت بر اجرای دقیق قوانینی است که همگان ملزم به رعایتش هستند؛ این مورد نه تنها از سوی مردم بلکه از سوی سازمان‌ها، نهادها و ادارات نیز باید مورد توجه قرار گیرد. سمیعی در این‌باره می‌گوید: مدتی است که در برابر مجموعه درون سازمانی خود با نصب پرده‌های عرضی در خیابان‌ها و همچنین نصب بنرها بر داربست‌ها مقاومت و تا آنجا که برایمان ممکن است مخالفت می‌کنیم و می‌کوشیم تا از تعداد و مدت زمان نصبشان بکاهیم. این مشکل باید  در سطح شهرستانی برطرف شود و همه به این این باور برسند که بنرها و پرده‌ها موجب منظر نامناسب شهری و هدر رفت بودجه می‌شوند.همچنین  در برخی موارد حتی احتمال سقوط و آسیب از سوی دیگر نیز  دارند. وی در پایان بار دیگر بر ضرورت وجود عزم و توجه همگانی برای بهبود فضای تبلیغاتی شهر تصریح کرد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۹
رئیس هیات مدیره

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی