انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

نهادی مدنی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های حزبی، قومی، نژادی و ایدئولوژیک بدون وابستگی به گروه های حزبی، جناحی، قومی و عقیدتی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

شورای شهروتلخی های انقراض تالاب انزلی

سه شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۴۷ ب.ظ

شورای شهر و تلخی‌های انقراض تالاب انزلی

مرداب
تالاب انزلی در سال 1971 میلادی برحسب تعاریفی که از این آبگیر ‌شد با مساحت 20 هزار هکتار و عمق دو تا 8.5 متر ثبت جهانی شد اما 44 سال بعد به واسطه بی اعتنایی و عدم‌ رسیدگی‌های منطقه ای حالا در حال انهدام قطعی است. برخی از شهروندان این شهر، فعالان محیط زیست و برخی از فعالان امور دریایی طی دو دهه هشدارها و اخطارهایی به مدیران عالی و مسئولان استانی داده اند، با اینهمه این تالاب بنا به نظریه کارشناسان محیط زیست، طی کمتر از دو سال به سرزمین خشکی مبدل خواهد شد که تنها خاطره ای از آن خواهد ماند. 
بندر انزلی یکی از شهرهای زیبای ساحلی ایران در استان گیلان که روزگاری یکی از پاکیزه ترین، مطبوع ترین و البته خاطره انگیز ترین شهرهای ایران بود امروز به یکی از شهرهای تبدیل شده که به نسبتا مردابه ای می ماند که تعفن آن فضای عمومی اطراف شهر را منطقه ای غیرقابل سکونت کرده است. 
بندر انزلی یکی از شهرهای بود که روزگاری جزء فخر و سرمایه کشور محسوب می شد. بخشی از جلا و زیبایی آن به آثار تمدنی او مربوط می شد همچون تاسیس اولین اداره بلدیه، نخستین سالن نمایش و تئاتر، اولین گمرک و اداره شیلات، اولین پل متحرک، نخستین سردخانه صنعتی و کارخانه چوبری و لیمونادسازی، اولین اتومبیل، اولین خطوط هوایی کشور در این شهر به ثبت رسید.
بخش عمده ای از این آثار بواسطه همسایگی ایران با کشور شوراها و دروازه ای به سوی اروپا بود. بخشی از این موسسات و نهادهای مدنی بواسطه قرابتی بود که ایران با کشور شوروی داشت. در کنارش دریاچه خزر ـ بزرگترین دریاچه جهان ـ وجه متمایز دیگری به این شهر می داد که از جمله تالاب انزلی از مظاهر آن بشمار می رفت. 
40 سال پیش وقتی چنین تالابی در کنوانسیون رامسر به تصویب رسید بسیاری بر این گمان بودند که شهر انزلی وارد دوره جدیدی از نمادهای تمدنی خود شده است. آن ها سیل گردشگران داخلی و خارجی را مثالی بر این ادعای خود می دانستند و بر این تاکید داشتند که حتی این شهر بواسطه تالاب می تواند چرخه حیاتی خود را با درآمدها و حتی عوارضی شهر تامین کند. سخنی که چندان هم نامربوط نبود. طی دو دهه اول، سیر قهقهرایی تالاب هنوز آنچنان بر نیزارهای این تالاب سایه نینداخته بود گرچه افول آن آغاز شده بود. در سال های نخست انقلاب بواسطه جنگ و ضرورت های آن این مهم چندان حیاتی دانسته نمی شد گرچه شاید استدلال درستی هم می بود اما رفته رفته سیر قهقهرایی آن شدت گرفت و هم وضعیت کشور از سال های بحرانی خود عبور کرد. 
بدین ترتیب، وضعیت تالاب انزلی آرام آرام به یکی از معضلات آن شهر مبدل شد و بخشی از جلوه، طبیعت و جذابیت آن را در خود محو کرد. بوی گندیده و متعفن تالاب انزلی که روزگاری محل نمایش نیلوفران آبی بود و پرندگان مهاجر از آنجا برای تخم‌گذاری استفاده می‌کردند هم اکنون از بلوار ساحلی داخل شهر نیز قابل ‌استشمام است. امروزه، این قضیه نه تنها گردشگران را از زیباترین نقطه منطقه و جهان فراری می‌دهد، بلکه ساکنین این شهر را وادار می کند که منازل خود را به فواصل دورتر از محل تالاب انزلی انتقال دهند. این وضعیت اسفبار به نقطه ای نزدیک شده که صاحب خانه‌ای که منزل خود را برای اجاره عرضه کرده بود، از جمله محاسن منزل را دوری از تالاب انزلی و بدور از بوی تعفن عنوان می‌کرد.
در عجبم که طی سه دهه گذشته، دهها شهردار، بخشدار، رئیس اداره محیط زیست، اداره شیلات در این شهر مدیریت داشتند اما هیچکدام در جهت حل چنین معضل ملی اقدامی عاجل نکردند. خطایی استراتژیک که متاسفانه هزینه بخشی از آن را ساکنان آن شهر پرداخت می کنند و بخشی دیگر هزینه هایی است که ملت ایران متحمل می شود. 
برخی از اشتباهات را می‌توان با مدادپاکن، پاک کرد ولی 40 سال بی اعتنایی و بی توجه ای از دریاچه ارومیه و تبدیل آن به نمک‌زار را چطور می‌توان از ذهن ساکنان این سرزمین پاک کرد؟ حالا نوبت تالاب انزلی است. به نحوی که به نظر متخصصان طی 1.5 سال آینده به مرداب خشک تبدیل می‌شود که متاسفانه با هر گونه اختصاص بودجه قابل احیاء نخواهد بود.
اینک که وضعیت تالاب به نقطه وخیمی نزدیک شده و نیازمند اتخاذ تصمیمات مهم ملی و منطقه ای هستیم شاید دقت در این نکته بتواند گره گشای این معضل باشد. طی این مدت شورای شهر انزلی چه اقدامی در این باره انجام داده است؟ چه مأموریتی برای خود تعریف کرده است؟ چطور حاضر است یکی از جذاب‌ترین قطب گردشگری کشور، منطقه و حتی جهان به طرف نابودی برود؟ ساخت و سازهای غیرمجاز، عدم لایروبی به موقع و مهم‌تر از همه قطع مسیر طبیعی تبادل آب تالاب انزلی با دریای‌خزر به علت تغییر ارتفاع مسیر ارتباطی باعث شده است همگی به بی‌عرضگی خود در حفظ این گوهر خدادادی پی ببریم. 
به عنوان یک فعال امور دریایی و دلسوز این سرزمین، تقاضا می‌ کنم که کنفرانسی در همین رابطه در شهرداری بندر انزلی سازماندهی شده و از مراکز پژوهشی، دانشگاهی و حفظ محیط‌ زیست بخواهیم در اسرع وقت راههای احیاء این تالاب را احصاء کنند.
آنچه که مسلم است دولت باید مرجع ملی دریایی کشور را احیاء و تقویت کند تا یک سازمان پاسخگو در رابطه با امور دریایی وجود داشته و نظریات کارشناسی و تخصصی حاکمیتی را بتواند بدون استخدام مشاور به دولت ارائه کند.
 
ملک رضا ملک پور
نماینده کمیسیون حمل و نقل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۹
رئیس هیات مدیره

نظرات  (۵)

۱۶ تیر ۹۴ ، ۰۲:۰۷ توسعه پایدار

اگر به گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۲ مراجعه کنید نوشته که از ۲۲۴ میلیون وام در سال ۲۰۰۵ برای شهرهای شمال ایران ( رشت ، انزلی ، ساری ، بابل ) که تا سال ۲۰۰۹ ادامه داشته و مراحل پرداخت وام به علت دور زدن تحریم و تبدیل یورو به دلار و پیدا کردن بانک های واسطه طول کشیده ، نهایتا حدود ۹۰ درصد ازوام پرداخت شده واز دلایل پرداخت این وام که به وزارت نیرو ، حفاظت از محیط زیست و ساکنان اطراف تالاب انزلی و دریای کاسپین در شهرهای رشت و انزلی بوده که فاضلاب خودشان رامستقیم وارد رودخانه زرجوب و گوهر رود ، تالاب انزلی و دریای کاسپین نکنند و وضع زیست محیطی ساکنان اطراف تالاب بین المللی انزلی بهتر شود . ۷۰ درصد مبلغ پرداختی مربوط به فاضلاب و ۳۰ درصد آن مربوط به بخش آب بوده .
خنده دار این که یکی از دلایل نرسیدن به اهداف پروژه را طولانی شدن تنظیم اوراق مناقصه برای فغالیت های مختلف پروژه دانسته که گاه تا دو سال طول کشیده و توصیه کرده که این اوراق در زمان تصویب قرارداد باید حاضر می بود . 
. همچنین برنامه اقتصادی حذف یارانه و پرداخت مستقیم آن به اقشار فقیر در سال ۲۰۰۷ ، میزان تعرفه آب و فاضلاب را افزایش داده است و هزینه های طرح رابالا برده است . طولانی شدن خرید زمین و اخذ مجوز کنده کاری و پلیس راهنمایی را هم یکی از دلایل نرسیدن به اهداف پرویه دانسته است .
لطفا خودتان با جستجوی عبارت زیر صحت و سقم آن را بررسی کنید .
NORTHERN CITIES WATER AND SANITATION PROJECT
April 25, 2012

و همچنین
Draft Final Environmental
Assessment Report for
Rasht and Anzali
February ,2005

۱۶ تیر ۹۴ ، ۰۱:۰۰ یادآوری الو شهروند
در محدوده شهر ، شهرداری موظف هست که خدمات برسونه و ساخت و سازها را بر اساس طرح جامع کنترل کنه و  اما در حریم شهر که اراضی بلافاصله بعد از محدوده شهر هست  دهیاری ها و و شورای اسلامی روستا تحت کنترل فرمانداری ها خدمات می رسانند و ساخت و ساز را کنترل می کنند باز هم مطابق طرح جامع باید عمل بشود. و تاکید در حفظ کمربند سبز اطراف شهر هستش . یعنی حفظ اراضی کشاورزی و باغات و جنگل های اطراف شهر .
اگه تو مزارع و شالیزارهای دهستان های اطراف شهر این همه ساخت و ساز غیر متعارف دیده میشه باید دهیاری ها و شورای اسلامی روستاهای مربوطه زیر سوال بروند و بوسیله فرمانداری  این موارد باید پی گیری بشود.


برگرفته شده از وبسایت انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی
با تشکر از کارشناسانی که فاجعه انقراض تالاب انزلی رو مطرح کردند و با تشکر از سایت انجمن توسعه که همیشه مطالب مربوط به توسعه پایدار انزلی رو ، بصورت کار شناسانه در معرض بحث و واکاوی قرار میده  
 اینطور که از شواهد بر میاد سرعت تخریب تالاب در سالهای اخیر چنان افزایش یافته که چشم پوشی از اون ممکن نیست ولی متاسفانه گویا ابعاد این  فاجعه زیست محیطی برای مردمی که در حاشیه اون زندگی میکنن و جغرافیای شهری شان بر مبنای این تالاب شکل گرفته هنوز مشخص نیست ! شاید برای اکثر مردم ورزش دوست انزلی سقوط تیم محبوب ملوان از لیگ برتر فاجعه ای بسیار دحشتناکتر از تبدیل تالاب انزلی به مرداب و حتی گنداب ، باشه! و شاید این نوع نگاه ، یا چشم پوشی ما  از فاجعه است که مسئولین سیاست باز رو ا حتی از فکر کردن به این  مهم دور کرده !
 
  از انجاییکه من کارشناس محیط زیست نیستم و صلاحیتی در این حوزه ندارم نمیتونم راهکار علمی برای نجات تالاب بدم ولی چند پیشنهاد برای اجرایی کردن پروژه نجات تالاب دارم که فقط  از عهده سازمانهای مردم نهاد بر میاد دارم و بنظر میرسه که  باید بعنوان وظیفه اصلی در نظر بگیرن .
    1- شناساندن عمق فاجعه و آگاه نم,دن مردم از تبعات بی توجهی به اون
    2-تعریف پروژه ای بنام "نجات تالاب"و تشریح راهکارهای احیا تالابlو مشخص کردن  وظیفه شهروندان در قبال ان
    3-تعیین متولی مشخص برای به انجام رساندن پروژه
    4-پیگیری مردمی از طریق تشکیل کمپین کشوری برا پیگیری پروژه ، با رویکرد اطلاع رسانی و جلب مشارکت عمومی و رصد کردن عملکردن متولیان مربوطه
  
 ذر این بین وظیفه کمپین خیلی متنوع و گسترده است و باید به شناسایی ابزارها و عوامل موثر در پیشبرد  این پروزه بپردازد
 در ضمن باید مراقب بود که موضوع مورد بهره برداریهای سیاسی قرار نگیرد و به مردم آگاهی داد که همانطور که روند تخریب تالاب در دراز مدت اتفاق افتاده روند نجات آن هم کاری سخت و طولانی خواهد بود و هرگونه راهکارهای خلق الساعه محکوم به شکست است و حاصلی جر هدر دادن بودجه امکانات و از همه مهمتر مشارکت مردمی نخواهد داشت .
آگاه نمودن مردم با راهکارهای علمی و کارشناسانه و هم دل و هم رای کردن مردم از اهم وظایف هر کمپینی است
   به امید حرکت در جهت نجات تالاب و یا حداقل توقف روند تخریب  آن . 
30 میلیون دلار برا ی تکمیل  و بهره برداری از پروژه شبکه بهداشتی آبفای بندر انزلی  در سال 1383   توسط آقای پورشعبان برآورد شده است و آغاز پروژه هم از سال 1372  بوده است   اما تاریخ دریافت وام 26 مه سال 2005   است   و مبلغ آن برای  دو شهر رشت و انزلی  224 میلیون دلار بوده  . میزان تخصیصی رشت 150 میلیون دلار بوده که 90 درصد آن جذب شده است و از 1400 کیلومتر شبکه فاضلاب  رشت  فقط 350 کیلومتر   آن ساخته شده است  برای رفع مشکل ،  تصمیم بر بازسازی و لایروبی 800 کیلومتر شبکه سنتی  قدیمی  موجود در رشت را پیشنهاد داده اند  . از 350 کیلومتر احداثی نیز 19 کیلومتر آن به تصفیه خانه متصل است .

اما در انزلی به گفته آقای امیری  رئیس آبفای انزلی   187 کیلومتر شبکه گذاری شده است  و 40 کیلومتر  باقیمانده است ) . تصفیه خانه انزلی ایلیاران  (   20  هزار متر مکعب ) و تصفیه خانه  طالب آباد ( 12 هزار مترمکعب)  فاضلاب را   تصفیه خو اهد کرد.
آنچه در سایت رسمی بانک جهانی در مورد مبلغ وام رشت و انزلی  گزارش شده است مبلغ 224 میلیون دلار است  که میزان  پرداختی آن برای شبکه آب و فاضلاب و شبکه بهداشتی آب شرب    بندرانزلی  به شرح زیر می باشد و طی  5 سال مدت زمان پروژه   از سال   2005-2009  باید پرداخت شود   . اهداف پروژه عبارتند از 
---------******------------

شبکه فاضلاب انزلی

 احداث 250 کیلومتر   شبکه فاضلاب  

ارائه 27000 اتصال جدید در شبکه فاضلاب

14 ایستگاه پمپاژ فاضلاب

بهبود وضعیت تصفیه خانه فاضلاب در حال ساخت   با   استفاده  از حذف بیولوژیکی  مواد مغذی 2 – اقدامات برای  جایگزینی موقت فاضلاب تصفیه نشده در صورت  نقص  موقتی تصفیه خانه.

این پروژه   شامل ساخت اولین تصفیه خانه فاضلاب غازیان با ظرفیت 12000 متر مکعب در روز  است

و برنامه های سرمایه گذاری و مطالعات مرتبط  با مدیریت  فاضلاب  ، خانه هایی که  مخازن آن ها به شبکه فاضلاب  وصل نشده  اند  را در برمی گیرد .   

 مبلغ   هزینه های  بالا  ارزیابی  54.4    میلیون دلار  برآورد شده است   که   تا 52.3   میلیون دلار   آن هزینه   واقعی  است .

شبکه آبرسانی انزلی

باز سازی و گسترش  شبکه آبرسانی   با   توزیع  اولیه  و ثانویه 155 کیلومتر

ساخت مخزن آب 30000  مترمکعب در غازیان  همراه با ایستگاه  پمپاژ آب

سرمایه گذاری برای بهبود بهره وری عملیاتی و کاهش آب تلف شده  (شامل سرمایه گذاری در بخش  ابزار های  اتوماسیون، بهره برداری و تعمیر و نگهداری تجهیزات)

هزینه های  این بخش   9.1 میلیون دلار ارزیابی شده است  که  تا  15 میلیون دلار   آن واقعی است .

--------*****--------

هزینه های  پروژه  به نسبت   70درصد  بخش  فاضلاب  و 30 درصد بخش   آب  توزیع می شود . به این ترتیب حدود 63.5  میلیون دلار از وام 224 میلیون دلاری بانک جهانی  به انزلی اختصاص داده شده بود .

20 میلیون دلار در اختیار  شرکت آب و فاضلاب گیلان قرار می گرفت  

و باقی 224 میلیون دلار  مربوط به احداث و باز سازیشبکه آب و فاضلاب  شهر رشت  است .

ناگفته این که فاز های زمان بندی  پرداخت وام برای بهبود بهداشت محیطی ساکنان  شهر همچنان  تا سال 2027  در بانک جهانی برنامه ریزی شده بود .





برگرفته شده از وبسایت انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی

۱۰ تیر ۹۴ ، ۱۰:۴۱ توسعه پایدار
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
 آقای ملک پور   در مقاله  شورای شهر و تلخی‌های انقراض تالاب انزلی "  به جا و درست گفته اید ...
 علیرغم آن که شهر بندرانزلی در اکثر طرح های ملی و منطقه ای به عنوان شهر پایلوت یا نمونه انتخاب می شود  اما نتایجی چشمگیر از آن حاصل نشده است  . 
   از جمله در پروژه احداث  تاسیسات آب و فاضلاب  و ترویج بهداشت  یکی از شش  شهر ( اهواز ، شیراز ، رشت ، انزلی بابل  و ساری )  ایران می باشد  .   محمد رضا پور شعبان  در سال 1383  در  شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی  ( شانا )  در سمت  رییس شرکت آبفای انزلی    چنین اعلام کرده اند که پروژه تصفیه خانه فاضلاب بندر انزلی هم اکنون با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی، خط انتقال فاضلاب با۹۰ درصد، ایستگاه پمپاژ با۴۰ درصد و پروژه "واکیوم " با۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در حال اجراست . "محمدرضا پورشعبان " امروز /پ  (پنج شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۳ ) / افزود: براى تکمیل و بهره بردارى نهایی از این پروژه، به۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است . به گزارش شانا؛ وى اضافه کرد: با توجه به اهمیت ساخت شبکه بهداشتی فاضلاب در جلوگیرى از آلودگی هاى زیست محیطی، بانک جهانی با واگذارى مبلغ ۳۰ میلیون دلار وام براى احداث و تکمیل شبکه فاضلاب بندر انزلی موافقت کرده است . رییس شرکت آبفاى بندر انزلی ادامه داد: اجراى این پروژه ها به لحاظ بهداشتی و زیست محیطی، از اهمیت زیادى در سطح منطقه اى و بین المللی برخوردار است .
************
ایشان بعد از 10 سال در سمت شهردار انزلی بدون برخورداری از دلارهای وام بانک جهانی چه کار می توانند بکنند . ***** ******  **** ********  * ** *** ***** ***  *****  * ** ****  ****** ******* * ***** ***** **** ******* **** * **** ** ***** *** ***** ** ***** **** *** **** **** * در گزارش  فاز اول جایکا  در جمع بندی  به ظعف مدیریتی در  زمینه های مختلف در شهر و استان اشاره شده است  . به نظر شما راهکار نجات تالاب نباید در درجه نخست بر طرف ساختن ضعف ساختاری مدیریتی   و داشتن امنیت شغلی برای اجرای صحیح پروزه ها باشد و  ابن که  قانون  باید حامی مدیران  شایسته  ای   باشد که با  قانون پذیری  و قانون مندی ثابت کرده اند که شیفتگان خدمتند  نه تشنگان فدرت  .
************
وام بانک جهانی  :
 ** بیشترین میزان وام بعد از انقلاب ایران از بانک جهانی، به مبلغ ۲۷۹ میلیـون دلار بـه پـروژه بهبـود و تـرویـج اصول بهداشتی در شش شهر اهواز، شیراز، رشت، انزلی، بابل و ساری مربوط می شود که در تاریخ ۲۵ مه سال ۲۰۰۴ به تصویب رسیده است .
پروژه احداث تصفیه خانه و تاسیسات آب و فاضلاب از سال 1372  آغاز شد و در سال 1383  با دریافت وام از بانک جهانی   به فعالیت خود ادامه داد .   علیرغم  مدت 5 سال زمان بندی  برای تکمیل پروژه  ، در سال 1389 قرارداد منعقده بین شرکت آبفای انزلی وبانک جهانی به اتمام رسید .آبفای انزلی نتوانست  100 درصد وام اعطایی را جذب کند   شیراز  از جمله شهرهایی بود  که موفق به جذب 100 درصد وام اعطایی تخصیص یافته  دراین زمینه  شد . 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی